Skocz do zawartości

Wymiana zawieszenia tyl


Kindaszek1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Bmw e39 3.0d touring 2001, zawieszenie standard

Planuje wymianę tylnych wachaczy wraz z tulejami plywajacymi, amortyzatorów, tarcz wraz z klockami i okladzinami. 

Jeśli coś pominąłem do kompletnej wymiany tyłu to proszę o informacje.

Proszę podpowiedzcie mi jakich producentów szukać powyższych części aby to miało ręce i nogi i nie rozsypało się po roku czasu dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Właściwie to na początek należałoby sprawdzić stan czterech tulei mocujących wózek do karoserii. Przed rozebraniem czegokolwiek zmierzyć wysokość środka koła do błotnika, żeby potem dociągać śruby w odpowiedniej pozycji wahaczy.

Mogę opisać co zrobiłem u siebie, aczkolwiek niczego nie polecam, żeby nikt nie miał pretensji. Wiadomo, że obecnie jakość nawet wiodących producentów bywa różna, a moje podejście jest raczej budżetowe, ale też nie kupuję najgorszego paździerza. 

525d 2001, zawieszenie standard na sprężynach, wymiana zawieszenia lipiec 2021, przejechane 25000km, nic się nie rozsypało do tej pory. Wahacze komplet + łączniki stabilizatora Master-Sport. Gumy stabilizatora Meyle. Tuleje pływające + łączniki tzw. lornetki Lemforder. Sprężyny DACO wysokość standard, grubszy drut niż oryginał. Podkładki sprężyn góra/dół FEBEST. Amortyzator TA Technix skrócony skok, poduszki niestety nie pamiętam. Odboje jakieś tanie, przy normalnych sprężynach i bez wożenia worków z cementem to raczej mało prawdopodobne, żeby zawieszenie dobijało do końca. Tarcze, klocki tył DACO zmienione w tym roku, szczęki ręcznego i sprężynki Brembo, przejechane 5000 km.

Teraz, łączniki na tył MS z kompletu drugi raz bym nie montował. Tam jest mało miejsca, ciężko wchodzą i nienaturalnie są potem skrzywione. Oryginały Lemforder są innej budowy (cieńsze), podobnie FEBI, ale podobno szybciej się zużywają, bo mają delikatniejsze przeguby. Inne rozwiązanie robi MOTOTECHNIKA, po prostu pręt łączący przeguby jest wyprofilowany. Takie też kupiłem na zapas, ale MS są nadal całkiem sztywne więc jeszcze nie zmieniałem. Gumy stabilizatora Meyle są jednak kiepskie, po dwóch latach wyglądają jak oryginały po 20 latach. Może Lemforder ma lepsze, albo w ogóle zostawić to co jest jeśli jest dobre. Stabilizator najlepiej zmierzyć, bo są różne średnice. 

Wahacze MS założyłem ze względu na cenę i po obejrzeniu filmiku 

Trzeba sprawdzić dokładnie jakie masz wahacze proste, bo była zmiana 12/2001. Wcześniejsze mają przegub z płaską przylgnią, a później był stożek. W drugim aucie (2002) wymieniałem w tym roku i tam były już na stożku, z tym, że oryginalny stożek był delikatnie innego kąta - przełożyłem te podkładki stożkowe do nowych. Nakrętki dałem stare, były lepszej jakości niż te z kompletu. Przy odkręcaniu mogą się urwać śruby od geometrii. Wahacza typu H nie trzeba odkręcać jak niektórzy to robią. Klucze oczkowe z grzechotką bardzo się przydają. Spisałem momenty dokręcenia, choć i tak nie do każdej śruby da radę założyć klucz dynamometryczny z nasadką.

tylnezawieszenieNm.jpg.5d7d3e07a8158b36f6154837bd6ab246.jpg

Jeśli masz sprężyny to potrzebny ściągacz wewnętrzny. Amortyzatory to chyba kwestia upodobań i grubości portfela. Podobnie tarcze, klocki. Do zdjęcia tarczobębnów trzeba zluzować linki pod wajchą hamulca, długie nasadki, albo klucze rurkowe.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Ja montuje elementy zawieszenia lemforder, kompletne amortyzatory sachs a hamulce ate i nigdy nie wracam do tematu. Szczególnie jak ktoś nie robi sam to oszczędność na podzespołach znika z nawiązką w drugą strone gdy coś trzeba wymienić jeszcze raz w krótkim odstępie czasu.

  • Lubię to 1

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Przy okazji zamów zestaw śrub, zrywają się czasem przy odkręcaniu.

 

Do e61 wygląda tak:
https://czescidobmw.pl/zestaw-naprawczy-zawieszenie-kola-lemforder-37830-01--05102530

 

Do e39 pewnie podobne są.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Doradźcie jeszcze proszę czy jest sens bawić się w tylne tarcze boscha +klocki+szczeki do ręcznego? Czy lepiej ATE 

Znajomy mechanik mi polecił coś takiego że montował i jeździ to....

https://motostacja.com/p/BOSCH-2--0-986-478-426-0-986-494-009/

https://motostacja.com/p/BOSCH-0-986-487-607/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanko jeszcze co do zawieszenia wozka/belki tam są 4 duże Tuleje i są jeszcze chyba 3 małe (do dyfra?) jedna z nich to lemforder 16985 01 a reszty z Lemfordera nie mogę znaleźć czyżby nie robili takich? 

https://motostacja.com/p/LEMF%C3%96RDER-16985-01/

Edytowane przez Kindaszek1
Nie pełna informacja
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 18.09.2023 o 12:19, Kindaszek1 napisał(a):

tylne tarcze boscha +klocki+szczeki

miałem tylko przez chwilę założone klocki bosch na przód. Chyba nawet nie przejeździły 200 km.... wywaliłem to i zalożyłem FERODO.

Nie wiem , mi bosch nie pasuje. Unikam tej firmy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.