Skocz do zawartości

Xenony i policja


TurboDiesel530d

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich!

 

Zapraszam za 7 dni (licząc od teraz) do zakupu zestawów ksenonowych, które będą w naszej ofercie. Osobiście uważam, iż najbardziej optymalne na wszystkie warunki drogowe są o barwie 4300. Ale użytkuję od dłuższego czasu 6000 i są ok. Więcej info za parę dni. Nadmieniam że zestawy będą kosztowały od 640 zł/komplet z 24 miesięczną gwarancją i serwisem...

Pozdrawiam

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 103
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Hmm o tych barwach to można doktorata napisać.

 

Chcesz się czuć bezpiecznie w dni suche i deszczowe kup sobie Osrma xenarc 4300K.

 

Chcesz poczuć kompromis między dobrą widocznością a ładną barwą kup sobie 6000K ale w deszczowe dni będzie troszke gorzej.

 

Chcesz robić dobry klimat pod dyskoteką kup sobie 8000K lub 10000K. Od razu ubezpiecz się (AC + NW) i najlepiej DAS jak będą dochodzić inni że ich oślepiłeś.

www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj.Co do Policji to kłade głowe ze te światła im zbytnio do gustu nie przypadną.Będą cie zatrzymywali i sprawdzali.Ale śmiało stary zakładaj - jedynie co mogą to popatrzeć jak ślicznie swiecą i popodziwiać. :cool2:
http://www.bmw-sport.pl/images/signatures/1868313008478371b841670.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a propo barwy i jasności to kolega TurboDiesel530d zapodal link w ktorym wyraznie widac roznice w lumenach i barwie temperatury co wiaze sie z widocznoącia

http://www.understeer.com/lighting-specials.shtml

najlepiej bedzie trzymac sie zasady im wyzsza 'Swiatlosc tym wiecej przed samochodem .

pomijam rozwiazania techniczne optyki ktore beda potegowc przewage oswietlenia wyladowczego lub krotko mowiac go calkowicie sp.......

sam przymiezam sie do tego tematu wiec poswieczm najpierw duzo czasu na czytanie :shock: a na koncu podejme wlasciwa decyzje

odnosnie oswietlenia jak narazie zastosowalem w swojej niuni (projektor hella ) żarówki halogenowe H1 GE tungsram Megalight+50% j jestem bardzo zadowolony. sugerowalem sie postem jedenego z naszych kolegów ktory juz 3 latka na takich zrobil :D a ojciec moj staruszek wspomina ze na zwyklych tungsramach H4 bez podbicia śmialo robilo sie kiedyś 5 letnie przebiegi :modlitwa:

wracajac do tematu lepiej miec swialo przed soba niz za ( jadacy za nami kolega z oswietleniem 4300K) :lol:

BMW jest tanie dla bogatych

http://img102.imageshack.us/img102/1093/copyright6phpki9.th.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Mam pytanko do doswadczonych kolegow. Ktos sprytny przerobil w mojej e39 lampy na ksenony. Co lepsze zalozyl zderzak ze spryskiwaczami. Tylko "zapomnial" o jednym - nie podlaczyl ich. Czy bede mial teraz duzy klopot zeby samemu podloczyc do nich zbiorniczek z woda tak zeby oczywiscie skutecznie pryskaly?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie.mam pytanko odnosnie żarówek.mam bmw E-39 ale n ie mam xenonów no i narazie mnie nie stać żeby kupić bo to spory koszt dopiero na lato sie szykuje.Czy sa jakies zarówki podobne do świateł xenonowych albo zblizone?? które jak założe to nie bede mikał problemów z policją?prosze doradzcie.W swojej mam zwykłe zarówki philipsa.Dziekuje i pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

bez podbicia śmialo robilo sie kiedyś 5 letnie przebiegi

wracajac do tematu lepiej miec swialo przed soba niz za ( jadacy za nami kolega z oswietleniem 4300K)

 

Najlepiej mieć dobre światło bez żadnych przeróbek. Co dziwne ostatnio widziałem nową X5 bez xenonów i byłem w szoku jaka widoczność (porównywalna z moimi 4300K).

 

Zawsze powtarzam:

- wyczyść reflektory wewnątrz;

- regularnie zmieniaj żarówki bez czekania aż się spali;

- polecam H1 philipsa blue vision;

www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety jest na to przepis:

- pojazd wyposażony w reflektory z żarówką wyładowczą musi mieć system samopoziomujący oświetlenie tych reflektorów oraz ich spryskiwacze

 

- Auto bez w/w wyposażenia nie powinno przejść badania technicznego

- A policjant ma prawo odebrać dowód rejestracyjny

Galeria moich pojazdów i ich historia

http://img149.imageshack.us/img149/6353/podpisoj3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

polecam H1 philipsa blue vision;

 

hehehe stary bez jaj !!!

H1 blue vision to drogi badziew, pisałem o tym niedawno.

Chyba nie masz doświadczenia w ich użytkowaniu.

Czasem sie paliły co 2 tygodnie.

 

Po dwóch miesiącach świcenia taki bardzo drgi badziew świeci identycznie jak zwykła żarówka za pare złotych.

H1 to porażka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehehe stary bez jaj !!!

H1 blue vision to drogi badziew, pisałem o tym niedawno.

Chyba nie masz doświadczenia w ich użytkowaniu.

Czasem sie paliły co 2 tygodnie.

 

Po dwóch miesiącach świcenia taki bardzo drgi badziew świeci identycznie jak zwykła żarówka za pare złotych.

H1 to porażka.

 

Ja mam żarówkę wyładowczą a znajomy użytkuje blue vision. Nie wiem z jakiego źródła kupowałeś bo dziwne że palą się co 2 tygodnie.Trwałość ich to 600 godzin a znajomy nie narzeka na ich przepalanie się może warto sprawdzić natężnie swojej instalacji.

 

Cena żarówki to 45.38 PLN /allegro 30.000 PLN

www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przez półtora roku użytkowałem żarówki Osram i Phillips, blue i +50%.

Czasem działały i pół roku , ale częsciej miesiąc, dwa, albo dwa tygodnie.

 

Jednak jak napisałem, po przepaleniu się niedawno jednej, włożyłem zapsową zwykłą za pare złotych, i świeciła taka samo, może lepiej nawet, a na pewno nie gorzej jak ten bluevision.

H1 to porażka.

 

Teraz mam 8000K i jest fajnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja teraz zamówiłem do mnie do pracy NARVA RANGE POWER NIGHT kosztuja groszę w porównaniu z OSRAMEM i PHILIPSEM. Kpl ich kosztuje tyle ile tamtych jedna szt. Ale nie mają one homologacji. Występują w wersji H1,H3,H4,H7.

H1 55W ,85W

tylko H4 jest 60/55W i 100/90W. Bratu założyłem do NEXI te mocniejsze H4 i chwali je,że dużo lepiej świecą niż zwykłe żarówki,dodatkowo mają tzw niebieski kolor 4500kal

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety jest na to przepis:

- pojazd wyposażony w reflektory z żarówką wyładowczą musi mieć system samopoziomujący oświetlenie tych reflektorów oraz ich spryskiwacze

 

- Auto bez w/w wyposażenia nie powinno przejść badania technicznego

- A policjant ma prawo odebrać dowód rejestracyjny

...a Mr. SN3 to chyba Policjantem jest ;)

...ja uważam, że profesjonalnie zamontowane xenony dają na drodze o wiele więcej bezpieczeństwa niż auta ,które z urzędu przechodzą przeglądy!

...BTW czy czytaliście w AŚ (jakiś miesiąc temu) test porównawczy aut z xenonami oraz z tradycyjnymi światłami?

...wyniki w wielu przypadkach były takie, że samochody z xenonami bardzo oślepiają tych z przeciwka...a niby mają spryskiwacze i systemy samopoziomujące ;) ...zresztą nie trzeba czytać testów ...wystarczy wyjechać na trasy to samemu się można przekonać...

...ja mam w swoich autach dokładane xenony i wolę narazić się policji niż przejechać jakiegoś nieoświetlonego rowerzysty!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Danski - ja nie jestem policjantem

...uważam iż przy tak mocnym oświetleniu reflektora pojazd powinien być wyposażony w system samopoziomujący (z resztą nie tylko ja, gdyż jest taki zapis w dzienniku ustaw) by nie oślepiać innych użytkowników drogi...zresztą coraz częściej można spotkać takie "wypasy" na Xenonach na naszych drogach.

 

...a co do tego rowerzysty - myślisz że zauważysz takiego nieoświetlonego gościa jeśli oślepi cię wspaniałym niebieskim światłem (Xenon) kolo jadący z przeciwka lub za tobą ?? (nieoświetlona droga)...

 

...a może wszyscy pojeździmy na światłach drogowych, będzie zajebiście

:norty:

Galeria moich pojazdów i ich historia

http://img149.imageshack.us/img149/6353/podpisoj3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...powiem tak: nie jestem zwolennikiem zakładania xenonów jako akcesoria tuningowego i analizowanie czy załozyć żarnik 6000K, 8000K czy jeszcze inny... ale uważam podpierając się własnym doświadczeniem, że dobrze powtarzam: dobrze (!) założone xenony (4300K) oraz idealnie wyregulowana wysokość reflektorów nie wpływa negatywnie na innych uczestników ruchu... ponadto uważam, że wiele aut z samopoziomowaniem mnie osobiście oślepia a przyczyny są prozaiczne: użytkownicy nie ustawiają odpowiednio wysokości na wstępie oraz wielu producentów odpuściło chyba sobie dogłebną analizę rozkładu światła (mistrzowie tej niedoróby to chyba Renault i Peugeot) stąd nie do wszystkich reflektorów pokusiłbym się, aby zalożyć xenony... co do oślepiania przez zabrudzone reflektory to uważam to za sprawę marginalną i raczej nie przyczynia się do jakiś rażących efektów...

...tak podsumowując: czepiajmy się raczej wielu niechlujnych kierowców, którzy mają źle poustawiane światła (nawet te tradycyjne) bo to oni najczęściej oślepiają... a zapewniam, że nierzadko jestem oślepiany prowadząc nawet TIR'a!

P.S. oczywiście są sytuacje ,kiedy "dokładany" xenon może nieco oślepić...np. na garbach spowalniających, w miejscach gdzie jezdnia pozioma krzyżuje się z jezdnią nieco wznoszącą, na jezdniach o dość dużym pofałdowaniu poprzecznym...ale są to przypadki gdzie raczej nie uzyskujemy zbyt dużych prędkości... a dziurawe polskie drogi raczej powodują małą amplitudę drgań karoserii więc to raczej nie spowoduje oślepienia...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również nie jestem przeciwnikiem Xenonów, jeśli są one fabrycznie lub profesionalnie zamontowane (spotkałem taki pojazd na stacji kontroli pojazdów w pracy), był w nim zamontowane czujniki położenia nadwozia na stabilizatorach przód i tył (czyli system samopoziomujący) - niestety był montowany przez niemca - ja takie właśnie rozwiązanie rozumiem jako profesionalny zestaw oświetlenia. Co do regulacji świateł - co z tego że światła są "dobrze ustawione" jeśli kierowca zabierając kilku pasażerów nie opuści ich położenia i po to właśnie jest taki wiele razy wspominany już system - by myślał za kierowcę

 

Takie małe sprostowanie: w pojeździe wyposażonym w system samopoziomujący nie ma możliwości regulacji pozycji reflektora z poziomu kierowcy, system jest kalibrowany przyrządem diagnostycznym w serwisie, a w większości marek brak jest nawet regulacji pod maską gdyż na silnikach krokowych są potęcjometry kontrolujące ich położenie

Galeria moich pojazdów i ich historia

http://img149.imageshack.us/img149/6353/podpisoj3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytając to wszystko można wyjść założenia :

 

"Założe xenony , żebym dobrze widział a reszta użytkowników dróg się nie liczy". Wogóle pozakładajcie xenony i jeszcze proponuje długie + halogeny do tego włączyć będzie mega jasno.

Nie wprowadzajmy mitów że nawet auto z samoregulacją razi. A skąd wy wiecie na drodze czy ma samoregulację czy nie. Znam osoby z Lubinia handlujące lampami xenon - sprzedają je więcej niż mercedes czy bmw nowych auto w całej polsce.

Fakt są auta z fabrycznymi xenonami po wypadku w których już później zamiast wachacza z czujnikiem poziomowania wymienia na tańszy zamiennik bez.

 

Jak słucham o tym , że ktoś sobie dobrze je wyregulował i jest ok to zapytam się jak sobie je wyregulował ?? Jeździsz Pan po posadze i sprawdzasz czy dobrze świecą albo stoisz przed garażem w miejscu. Nie wciskajcie bajerów że to można dobrze wyregulowac aby w warunkach drogowych spełniało założenie.

 

Powinni Was surowo karać.

www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...karać na pierwszym miejscu to powinni tych co nagminnie jeżdżą z jednym światłem ustawionym na gwiazdę północy a drugim na przydrożne gospodarstwa w dodatku jężdżących na światłach przeciwmgielnych (nie mówiąc o tych co nagminnie przekraczają prędkość);)...i nikt mi nie powie ,że fabrycznie założone xenony nie potrafią oślepiać...

...co do oślepiania przez fabrycznie zamontowane xenony to nie jedna publikacja o tym była... ale w sumie nawet szukać materiałów nie trzeba, wystarczy wsiąść w samochód i wyruszyć na drogi...

...ja uważam, że w wielu wypadkach system samopoziomujący w duecie z danym modelem lamp nie do końca spełnia swoją rolę, jest poprostu przez wielu producentów niedopracowany... przyjęło się ,że wraz z xenonami w tercecie musi brać udział system samopoziomujący oraz spryskiwacze reflektorów... ale czy aby napewno najlepszy pomysł... ja też jak się uprę włożę do "malucha" xenony wraz ze wszystkimi niezbędnymi systemami i spęłnię przepisy prawa...ale co z tego jak rozkład światła (czyt: klosze) mojego auta nie nadaje się do używania tego wynalazku... a co powiecie na to: mam te spryskiwacze ,ale nigdy ich nie użyję bo szkoda mi płynu i co, będę raził wszystkich jak cholera ale urządzenia mam zgodne z prawem ;) czy sprawdza ktoś czy użytkownicy mają czyste klosze ;) ...poprostu uważam ,że nie wolno (!) oślepiać a jak my to zrobimy to powinna być nasza sprawa...

...a na koniec apel: ludzie, zamiast tak czepiać się kogoś kto chce być lepiej widoczny na drodze i sam chce więcej widzeć to pamiętajcie aby samemu wyregulować światła i mieć je włączone cały rok przez 24h...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Danski, czytam to co napisałeś (nie odbierz tego jako złośliwość), i kompletnie nie rozumiem jakimi ty kategoriami myślisz ??

...jak np. można twierdzić iż systemy fabrycznie montowane są niedopracowane ?? - oczywiście najlepszym rozwiązaniem można by nazwać reflektor który świeci tam gdzie spojrzy kierowca :twisted2: jak działko w śmigłowcu Apache :cool2:

...co do tych publikacji - czy znalazłeś kiedyś porównanie oświetlenia fabrycznego samopoziomującego ze zwykłymi lampami w których zainstalowanio żarówkę wyładowczą ??

 

Oczywiście że fabryczne oświetlenie móże chwilowo oślepić ponieważ system nie koryguje położenia świateł przy wjechaniu np. w dziurę - regulacja działa najczęściej przy hamowaniu, obciążeniu pojazdu, przyśpieszaniu itd (chodzi głównie o przechyły auta, ale nie tzw chwilowe), przy czym moduł oświetlenia bierze pod uwagę prędkość pojazdu.

 

Przyłącze się do apelu Danskiego o światłach przez cały rok 24H - w 100% popieram

Galeria moich pojazdów i ich historia

http://img149.imageshack.us/img149/6353/podpisoj3.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...co do oślepiania przez fabrycznie zamontowane xenony to nie jedna publikacja o tym była... ale w sumie nawet szukać materiałów nie trzeba, wystarczy wsiąść w samochód i wyruszyć na drogi...

 

Wsiadam w samochód wyruszam w drogę i widzę jak oślepia mnie Audi A4. Ale to być może na kolejna osoba, która uważa "chcę być widoczny na drodze chociaż fabrycznie miałem H4" Skąd wiesz , że to fabryczny xenon Cię oślepia ?

 

...ja uważam, że w wielu wypadkach system samopoziomujący w duecie z danym modelem lamp nie do końca spełnia swoją rolę, jest poprostu przez wielu producentów niedopracowany

 

Czy ty wiesz ile testów przejdzie taka lampa i samochód aby dostało to homologację i zostało wprowadzone na rynek. Przecież produkcja samochodu z lampami xenon to nie próby na zasadzie prób i błędów tylko wyliczenia.

 

a co powiecie na to: mam te spryskiwacze ,ale nigdy ich nie użyję bo szkoda mi płynu i co, będę raził wszystkich jak cholera ale urządzenia mam zgodne z prawem

 

Zostawie to bez komentarza. Równie dobrze można nie nie przecierać szyby czołowej i jeździć.

 

...a na koniec apel: ludzie, zamiast tak czepiać się kogoś kto chce być lepiej widoczny na drodze i sam chce więcej widzeć to pamiętajcie aby samemu wyregulować światła i mieć je włączone cały rok przez 24h...

 

To prawda bądźmy widoczni ale tak żeby nie zagrażać jednocześnie drugim użytkownikom dróg.

www.7er.pl > BMW7 Klub Polska
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam być może nie najlepszą nowinę. Jako, że jestem pracownikiem stacji diagnostycznej we Wrocławiu to raz w miesiącu dostarczają nam różne firmy przeróżne materiały wyprzedzające rzeczywistość.

W 2008 roku każda stacja diagnostyczna będzie posiadała oprogramowanie Audatex i każde auto będzie weryfikowane po kodzie VIN. Jeżeli z numeru VIN będzie wynikało , że auto ma fabryczne xenony to będzie automatycznie weryfikacja stanu poziomowania i reflektorów.

Auta ,które nie miały fabrycznie montowanych lamp xenonowych będą musiały wjeżdzać do kontroli na zwykłych żarówkach H1, H4, H7.

 

Problem polega tylko na tym, że w 94 roku były montowane już xenony fabrycznie i np. nie było jeszcze wymogu spryskiwaczy. (I proszę się nie kłucić że było inaczej). Auto niestety będzie musiało zaopatrzyć sie w system spryskiwaczy lamp. Podobnie nie będzie już taryf ulogwych dla amerykańców.

 

Autogaz - będzie bez zmian. Do komputera będzie wpisywany numer homologacji.

 

Wracając do tematu przerabianych xenonów to muszę się pochwalić , że widziałem już przeróżne rozmaite rozwiązania. W 39 często wymieniane są tylko żarniki i dodawane przetwornice a klosze lamp i soczewka z żarówki H1. Widziałem też auto które miało żarniki nawet w halogenach.

 

Uwaga na żarówki 6000K i 8000K. Nie każde z nich mają europejską homologację. Ja wychodzę z założenia że żarnik 8000K w oryginalnie montowanym xenonie z samopoziomowaniem i spryskiwaczem jest gorszy od przerobionych lamp na 4300K ale to moje osobiste zdanie.

 

Mówicie o policji i zabieraniu dowodów rejestracyjncych za xenon. Niestety jeszcze policja nie ma sprzętu takiego aby można było zabrać dowód rejestracyjny za xenon. Może jedynie zabrać za złe ustawienie świateł (ale rzadko). To tak jak by policiant zatrzymał cie i wlepił mandat że za szybko jechałeś "na oko" to zapytaj go ile jedzie wybrany przez ciebie kierowca niech ci powie.

 

Musimy pamiętać o zdrowym rozsądku to jest droga a nie przedszkole. Jeżeli nie będziemy jako kierowcy szanować siebie to będzie duży problem. Myślę że od 2008 roku troszkę się ta sytuacja poprawi.

 

Acha wyprzedzając następne pytania: xenon można założyć/przerobić w samochodzie w którym xenony są montowane czyli np. E39 E38. Wymagana jest na to faktura/rachunek. Na fakturze musi być specyfikacja jednostkowa usługi z wymienionymi elementami. Z taką fakturką mozna przyjechać do stacji diagnostycznej i my robimy sobie kopie i podbijamy przegląd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam czytam i scyzoryk mi się otwiera.

 

1. Ksenony są w autach od 1991 r. !!!!!!!!!!!!!!!!!! e32, standardowe lampy Helli i Boscha z przetwornica na tyle BEZ samopoziomowania.

 

2. Motocykle wyposażone w xenony produkowane TERAZ nie posiadają ani spryskiwaczy ani samopoziomowania. Ich oświetlenie posiada homologacje.

 

3. ZADANIE dla posiadaczy auta z oryginalnym xenonem:

stajecie pod sciana, włączacie xenon, otwieracie bagaznik, stajecie na jego rancie, opieracie, by auto przysiadło. Obserwujecie prace układu poziomującego..... "Gie" zobaczycie !

Ponieważ układ samopoziomujący nie działa, jest za wolny, na wzniesieniach, garbach, górkach. To lipa.

 

4. Xenon nie nagrzewa w ogóle lampy, jak robi to zwykły halogen - wynik, znikome zabrudzenie w porównaniu do tradycyjnych lamp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Ksenony są w autach od 1991 r. !!!!!!!!!!!!!!!!!! e32, standardowe lampy Helli i Boscha z przetwornica na tyle BEZ samopoziomowania.

 

Z VINu będzie informacja "indywidual" - xenon. I będą spryskiwacze.

 

2. Motocykle wyposażone w xenony produkowane TERAZ nie posiadają ani spryskiwaczy ani samopoziomowania. Ich oświetlenie posiada homologacje.

 

Stosowane są amortyzatory na zasadzie NIVO

 

3. ZADANIE dla posiadaczy auta z oryginalnym xenonem:

stajecie pod sciana, włączacie xenon, otwieracie bagaznik, stajecie na jego rancie, opieracie, by auto przysiadło. Obserwujecie prace układu poziomującego..... "Gie" zobaczycie !

Ponieważ układ samopoziomujący nie działa, jest za wolny, na wzniesieniach, garbach, górkach. To lipa.

Już my wiemy jak to sprawdzić ... spokojna głowa...

 

4. Xenon nie nagrzewa w ogóle lampy, jak robi to zwykły halogen - wynik, znikome zabrudzenie w porównaniu do tradycyjnych lamp.

 

Ale spryskiwacz w xenonie nie jest po to aby chłodzić lampy jak to niektórzy mówią. Nierównomierny brud na obudowie lampy wyładowczej doprowadza do znacznie gorszej widoczności niż na halogenowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.