Skocz do zawartości

Nagłośnienie w BMW G30


WASI

Rekomendowane odpowiedzi



Ja mam 2020, i G20. Nie robiłem upgrade do HK - mam fabryczny. Chce niskim kosztem poprawić efektywność. Myślę o zmianie subów na coś o niższej impedancji ew. poprawie wzmaka. Nie chce aftermarketu.

 


Jaką masz wersje RAM (pewnie opisaną jako "High"?) Ja spróbowałbym w pierwszej kolejności aktualizacji (jeśli jeszcze masz auto na gwarancji to łatwo za free). Ja mam tylko HIFI ale po aktualizacji powiem ze gra to całkiem fajnie tak że straciłem zapał żeby coś z tym robić. Może później jakiś większy upgrade systemu.


Słuchałem HK w nowej X6 tam tez siedzi RAM 21 i było dużo basu nawet po spłaszczeniu EQ i wyłączeniu Surround itp. Posłuchałem też B&W w nowym i7 tu dźwięk był bardziej neutralny. Nie grałem głośno i tylko DAB+ bo to salon:) Zaciekawiła mnie konstrukcja "kick basów" w przednich drzwiach w i7 (zrobili system 3-drożny).



Edit:


1) przypomniało mi się że czytałem o problemie ze słabym basem HK i związanej z tym PUMA na Booster'y (jak nie dostanę kary) dotyczy to roczników w okolicy 2020 (więc może u Ciebie):


https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1786245


https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1773918


2) gdzieś znalazłem że pod siedzeniami w HK jest 8 Ohm i dość dobre efekty daje zejście do 4 Ohm. Choć ważne są przede wszystkim parametry T-S głośnika- gdzieś trafiłem na test (chyba G20) i wybór "aftermarketowego" woofera pod siedzenia nie był oczywisty. Generalnie i w skrócie wyższa impedancja to lepsza tolerancja cewki głośnika i okablowania na wyższe moce (dlatego w bazowym audio woofery mają 2 Ohmy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ja u siebie wymieniałem podstawę na HK. Nie mam wielkiej wprawy ale pomagał mi znajomy obeznany z tematem właściwie odwrotnie. Zestaw kompletny kupiłem za 5k i roboty ( rozbieranie i składanie 2 dni.)Na sam koniec kompletne kodowanie i ruszyło. Było kilka wpadek ( radio bez wyjścia optycznego, brak instalacji w tylnych drzwiach, po założeniu wzmacniacza za szeroki schowek w bagażniku po lewej stronie ale udało się i gra: Teraz szykuję się do ambiente ale wydaje się nie mniej skomplikowanym tematem

Tez sie zdziwilem jak kupilem komplet do HK, rozbieram a tam brak optyki w HU.


To ze nie ma wiazki w drzwiach czy gdziekolwiek indziej to norma i wiadomo.

 


Chodziło mi o ten wpis:)

A to stara historia.

Ja jak mialem G31 to mialem Stereo - BASE.

HU bez swiatlowodu, ale za czasu gdy moglbyc.


Sa suby HK 2ohm dla serii 1, 2, i3, Mini

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze



Ja mam 2020, i G20. Nie robiłem upgrade do HK - mam fabryczny. Chce niskim kosztem poprawić efektywność. Myślę o zmianie subów na coś o niższej impedancji ew. poprawie wzmaka. Nie chce aftermarketu.

 


Jaką masz wersje RAM (pewnie opisaną jako "High"?) Ja spróbowałbym w pierwszej kolejności aktualizacji (jeśli jeszcze masz auto na gwarancji to łatwo za free). Ja mam tylko HIFI ale po aktualizacji powiem ze gra to całkiem fajnie tak że straciłem zapał żeby coś z tym robić. Może później jakiś większy upgrade systemu.


Słuchałem HK w nowej X6 tam tez siedzi RAM 21 i było dużo basu nawet po spłaszczeniu EQ i wyłączeniu Surround itp. Posłuchałem też B&W w nowym i7 tu dźwięk był bardziej neutralny. Nie grałem głośno i tylko DAB+ bo to salon:) Zaciekawiła mnie konstrukcja "kick basów" w przednich drzwiach w i7 (zrobili system 3-drożny).



Edit:


1) przypomniało mi się że czytałem o problemie ze słabym basem HK i związanej z tym PUMA na Booster'y (jak nie dostanę kary) dotyczy to roczników w okolicy 2020 (więc może u Ciebie):


https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1786245


https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1773918


2) gdzieś znalazłem że pod siedzeniami w HK jest 8 Ohm i dość dobre efekty daje zejście do 4 Ohm. Choć ważne są przede wszystkim parametry T-S głośnika- gdzieś trafiłem na test (chyba G20) i wybór "aftermarketowego" woofera pod siedzenia nie był oczywisty. Generalnie i w skrócie wyższa impedancja to lepsza tolerancja cewki głośnika i okablowania na wyższe moce (dlatego w bazowym audio woofery mają 2 Ohmy).

Niby w i7 bardzo przebasowany jest dźwięk, a Ty piszesz coś innego.

Generalnie nie neguje, ale może to wsio wynikać z wersji firmware i być może podzespołów produkowanych przez róźnych dostawców choc to nie powinno mieć akurat miejsca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Z własnego doświadczenia wiem że:


Wzmak Harman Kardon z F10/F02/F07 LCI gra lepiej niż ten z G30. Oczywiście wzmaki pasują zamiennie (można każdy zakodować pod dane auto).


W G30 podawane jest 600W, tak jak w F10 LCI itp.


Wzmak HK na swiatełku zakodować na F02 - wtedy gra najlepiej (moim zdaniem)


Jesli chodzi o dalszy HK - od MGU wiec w G20 i G30 po 07/2019 tam jest RAM i wtedy nawet w serii 5 jest 464W.

Tutaj dopiero bede rozgryzał o co chodzi - jakie sa koncowki mocy i co mozna niskim kosztem poprawic korzystajac z bebechow BMW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niskotonowe 2ohm, są chyba tylko w hifi 676, no chyba, że w nowszych z RAM jest inaczej.

 

BMW ciągle coś zmienia że można się pogubić. Mogłem coś namieszać, u siebie jeszcze nie sprawdzałem.


Bardzo upraszczając producenci montują głośniki o niskiej impedancji w słabszych systemach (o niskiej mocy). Pozwala to stosować tańsze wzmacniacze bez przetwornic podbijających napięcie na jego wyjściu itp. To mogłoby tłumaczyć zamieszanie że każdy system ma głośniki o innej impedancji. Choć na moim przykładzie do HFI wsadzili RAM z HK więc może być inaczej. Na realOEM nie ma jeszcze LCI.


Generalnie jakby był "pinout" wtyczek RAM i Booster to można pomierzyć na wtyczkach. W G31 to proste.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach



A to stara historia.

Ja jak mialem G31 to mialem Stereo - BASE.

HU bez swiatlowodu, ale za czasu gdy moglbyc.


Sa suby HK 2ohm dla serii 1, 2, i3, Mini

 

Jak poradziłeś sobie z instalacją do tylnych drzwi? Miałeś całe wiązki oryginalne czy dociągałeś płaskim kablem? widziałem temat że płaski kabel przechodził przez te wtyczki między drzwiami a samochodem.


Te suby HK do niższych serii to te pewnie jakieś oszczędności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie - czy aktualizacja softu w aucie pre-LCI też może poprawić jakość dźwięku przy HI-FI 676? Dzwonili do mnie, że mam darmową aktualizację i nie wiem, czy jechać czy nie...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby w i7 bardzo przebasowany jest dźwięk, a Ty piszesz coś innego.

Generalnie nie neguje, ale może to wsio wynikać z wersji firmware i być może podzespołów produkowanych przez róźnych dostawców choc to nie powinno mieć akurat miejsca

 

W i7 jest mnóstwo "podbijaczy" - efekt 3D, 4D itp. Wszystko to wyłączyłem. Nie słuchałem długo, może następnym razem sparuje telefon i sprawdzę konkretnie. Zwróciłem uwagę na ten "kick bas w drzwiach- głośnik zwrócony membraną do góry. Zaraz po odsłuchu i7 wsiadłem do stojącego obok X6 z HK na pokładzie i pomimo że wszystko "wypłaszczyłem" i wyłączyłem miałem wrażenie że gra bardziej na "efekt wow".


Soft może wiele zmienić (doświadczyłem u mnie) może ktoś "dopracował" w i7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie - czy aktualizacja softu w aucie pre-LCI też może poprawić jakość dźwięku przy HI-FI 676? Dzwonili do mnie, że mam darmową aktualizację i nie wiem, czy jechać czy nie...

 


Możesz spróbować. Trochę wątpię. U mnie poprawa dźwięku (HIFI 676) chyba związana jest z tym że mam RAM z systemu HK (RAM21). Myślę że softem próbowali celowo okroić lub po prostu źle napisali go. Po aktualizacji był to efekt totalnie z zaskoczenia (zamierzeniem była aktualizacja softu skrzyni). Mi aktualizacja poprawiła parę innych drobnych błędów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Niestety, ale gdy chcemy mieć w samochodzie lepsze granie to trzeba zainwestować, bo jakiego softu by nie napisali to nie da się zniwelować czy zamaskować pewnych braków HK czy niższych wariantów. Nie ta dynamika, nie ta czystość i detaliczność dźwięków, nie ta moc. Nawet do Bowersa za ponad 20k pln mam pewne zastrzeżenia, choć to poziom kilka półek wyżej nad HK. Na Waszym miejscu podjechałbym do jakiegoś studia zajmującego się car audio i podpytał co mogą zaproponować. Może nawet będą mieli jakiś demo car, G30 to całkiem popularne auto. Jak posłuchacie fajnie zrobionego audio to może też uznacie, że warto wysupłać trochę grosza na lepsze brzmienie :cool2:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Subwoofery mają inną impedancję z powodu końcówek mocy użytych do ich napędzania.

H/K w F20 ma zupełnie inny wzmacniacz niż w F30/F10. Słabszy i bez światłowodu. Stąd zapewne subwoofery o impedancji 2ohm, bo końcowka mocy zapewne nie używa przetwornicy.


W przypadku opcji 677 i 688 często stosowane są subwoofery 8 Ohm, z powodu użytego scalaka Philipsa. W mostku minimalna impedancja głośnika to właśnie 8 Ohm, ale jest wstanie wygenerować do 160W, zależnie od napięcia zasilania.




W MGU z H/K da się zmienić jedną opcję w RAM i uaktywnić opcje dźwiękowe jak w Bowers. Zmiana jest słyszalna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze



A to stara historia.

Ja jak mialem G31 to mialem Stereo - BASE.

HU bez swiatlowodu, ale za czasu gdy moglbyc.


Sa suby HK 2ohm dla serii 1, 2, i3, Mini

 

Jak poradziłeś sobie z instalacją do tylnych drzwi? Miałeś całe wiązki oryginalne czy dociągałeś płaskim kablem? widziałem temat że płaski kabel przechodził przez te wtyczki między drzwiami a samochodem.


Te suby HK do niższych serii to te pewnie jakieś oszczędności.

Kupiłem kable takie jak fabryczne i dopiąłem je do ori wiązki.


Te suby HK do niższych serii to może i oszczędności ale nie na głośniku a na wzmacniaczu jeśli juz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
A ja mam pytanie - czy aktualizacja softu w aucie pre-LCI też może poprawić jakość dźwięku przy HI-FI 676? Dzwonili do mnie, że mam darmową aktualizację i nie wiem, czy jechać czy nie...

To zalezy czy masz ID czy MGU.

Jak masz ID to mozesz podmienic wzmaka na HK z F20/F21 - bedzie 360W zamiast 205W. Dodatkowo wzmak ma kodowalny EQ (nie z poziomu idrive, tylko kodowalne presety) ale trzeba oszukac auto przy laczeniu sie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Subwoofery mają inną impedancję z powodu końcówek mocy użytych do ich napędzania.

H/K w F20 ma zupełnie inny wzmacniacz niż w F30/F10. Słabszy i bez światłowodu. Stąd zapewne subwoofery o impedancji 2ohm, bo końcowka mocy zapewne nie używa przetwornicy.


W przypadku opcji 677 i 688 często stosowane są subwoofery 8 Ohm, z powodu użytego scalaka Philipsa. W mostku minimalna impedancja głośnika to właśnie 8 Ohm, ale jest wstanie wygenerować do 160W, zależnie od napięcia zasilania.




W MGU z H/K da się zmienić jedną opcję w RAM i uaktywnić opcje dźwiękowe jak w Bowers. Zmiana jest słyszalna

Co prawda mam G20 z MGU ale jeszcze nie kodowałem.

Zmiana jest słyszalna po zmianie, czy zmiana jest słyszalna ze wzgledu na opcje dzwiekowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kupiłem kable takie jak fabryczne i dopiąłem je do ori wiązki.

 

O ile wiązka do drzwi jest dość prosta do wymiany to cała wiązka audio to koszt ok 1400 EUR a wymiana wymaga "prucia" całego wnętrza. Gdzieś można dostać "elementy" wiązki żeby dorobić?


"Pin Out" wtyczek od strony RAM i Boostera gdzieś można znaleźć? Generalnie na newTis i realOem brakuje LCI (co prawda są już schematy z RAM'em w 2019 ale zawsze coś mogło się zmienić do 2021/2022).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Subwoofery mają inną impedancję z powodu końcówek mocy użytych do ich napędzania.

H/K w F20 ma zupełnie inny wzmacniacz niż w F30/F10. Słabszy i bez światłowodu. Stąd zapewne subwoofery o impedancji 2ohm, bo końcowka mocy zapewne nie używa przetwornicy.

 

Te suby HK do niższych serii to może i oszczędności ale nie na głośniku a na wzmacniaczu jeśli juz.

 

Dokładnie to miałem na myśli :) Cena głośnika ze względu na impedancję cewki nie powinna się różnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, ale gdy chcemy mieć w samochodzie lepsze granie to trzeba zainwestować, bo jakiego softu by nie napisali to nie da się zniwelować czy zamaskować pewnych braków HK czy niższych wariantów. Nie ta dynamika, nie ta czystość i detaliczność dźwięków, nie ta moc. Nawet do Bowersa za ponad 20k pln mam pewne zastrzeżenia, choć to poziom kilka półek wyżej nad HK. Na Waszym miejscu podjechałbym do jakiegoś studia zajmującego się car audio i podpytał co mogą zaproponować. Może nawet będą mieli jakiś demo car, G30 to całkiem popularne auto. Jak posłuchacie fajnie zrobionego audio to może też uznacie, że warto wysupłać trochę grosza na lepsze brzmienie :cool2:

 

Niestety cena czy doinwestowanie nie zawsze idzie w parze z efektem (jakością dźwięku). Czasami można prosto i tanio zrobić przyzwoite audio (przynajmniej kiedyś tab było :wink: )


Tak jak napisałeś, nawet do Bowersa są zastrzeżenia. Na forum F90 (obecne M5 gdzie Bowers jest dość popularny) ktoś zajmujący się profesjonalnie car audio pomierzył charakterystykę częstotliwościową. Na skutek zjawisk akustycznych jest duży "dołek" przy 140Hz który nie ma jak zniwelować z poziomu iDrive (trzeba by dłubać w ustawieniach DSP).


Poczekamy na recenzję czy będzie coś lepiej z Bowersem w twoim nowym M550i względem obecnego a ja poproszę o sprawdzenie jakie "klocki" (RAM) tam będą :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W MGU z H/K da się zmienić jedną opcję w RAM i uaktywnić opcje dźwiękowe jak w Bowers. Zmiana jest słyszalna

 

Skoro mam opcję w G31 z 12/20121 HIFI 676 ale już z RAM 21 (ten co siedzi w HK w X6 2022) to coś mogę "odblokować"? W sumie zakodować go jako HK? tylko że wyjście to co obecnie z RAM jest do Subów będzie widziane w systemie jako tylne głośniki?



Nasuwa się pytanie skoro HIFI dostało ten sam RAM co HK to jaki RAM jest w obecnym Bowersie?


W sumie zmierza to w stronę "pakietów BMW"- masz w aucie hardware a za opłatą odblokują wyższą opcję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

W MGU z H/K da się zmienić jedną opcję w RAM i uaktywnić opcje dźwiękowe jak w Bowers. Zmiana jest słyszalna

 

Skoro mam opcję w G31 z 12/20121 HIFI 676 ale już z RAM 21 (ten co siedzi w HK w X6 2022) to coś mogę "odblokować"? W sumie zakodować go jako HK? tylko że wyjście to co obecnie z RAM jest do Subów będzie widziane w systemie jako tylne głośniki?



Nasuwa się pytanie skoro HIFI dostało ten sam RAM co HK to jaki RAM jest w obecnym Bowersie?


W sumie zmierza to w stronę "pakietów BMW"- masz w aucie hardware a za opłatą odblokują wyższą opcję.

 

Oprócz RAM jest booster.

Alev3 to hk

Alev4 to bowers

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Kupiłem kable takie jak fabryczne i dopiąłem je do ori wiązki.

 

O ile wiązka do drzwi jest dość prosta do wymiany to cała wiązka audio to koszt ok 1400 EUR a wymiana wymaga "prucia" całego wnętrza. Gdzieś można dostać "elementy" wiązki żeby dorobić?


"Pin Out" wtyczek od strony RAM i Boostera gdzieś można znaleźć? Generalnie na newTis i realOem brakuje LCI (co prawda są już schematy z RAM'em w 2019 ale zawsze coś mogło się zmienić do 2021/2022).

Patrz na schematy od g20 w temacie audio.

Pinouty się nie zmieniły.

Kable na sztuki i sam skręcałem bodajze frly 0.5mm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz RAM jest booster.

Alev3 to hk

Alev4 to bowers

 

Tak, to wiem. Pytałeś o końcówki w ALEV4- wydaje mi się że jest więcej wtyczek niż w ALEV3 (duża zasilania i prostokątna Ethernet?).

 

]

Patrz na schematy od g20 w temacie audio.

Pinouty się nie zmieniły.

 

A mogę prosić o link bo coś nie mogę znaleźć? :D


Chodzi mi przede wszystkim o kostkę do RAM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odniosę się do nagłośnienia G30.

Mam HK w G30 i w F10.

To z G30 nie ma podejścia do tego z F10. Dźwięk w G30 to jakiś żart ze strony BMW. Nie wiem kto to tam projektuje i akceptuje, ale melomanami to oni nie są. Raczej muszą być lekko przygłusi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Odniosę się do nagłośnienia G30.

Mam HK w G30 i w F10.

To z G30 nie ma podejścia do tego z F10.

To smutne , ciekawy jestem czy ta tendencja tandetność się utrzyma w G60

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.