Skocz do zawartości

xDrive a wymiana opon - przestroga - WAŻNE


papik

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Ja juz napisalem a wiem co pisze. Siedze w reduktorach od wielu lat. Uniroyal sa bardzo dobre. Tylko takie polecam jesli kogos nie stac na te z gwiazdka. Na kazde inne opony zalozone w x3, nie udzielam gwarancji na reduktor. Manual na zlych oponach bedzie szarpal mocniej niz automat. Zrob jak sadzisz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem wcześniej u mnie magiczna tabelka wygląda inaczej , wygląda na bardziej czytelną.

 

1b5b3027059b26e7med.jpg

 

Kolego RVN_WRO ja mam założony komplet Michelin PRIMACY HP XL 235/50R18 101Y i nie są to opony z MAGICZNĄ GWIAZDKA BMW

http://allegro.pl/4x-opony-235-50r18-101-y-michelin-primacy-hp-i7173288010.html

 

Dokładnie to wygląda to tak:

 

Przód felga 8j x 18' opona 235/50 R18 bieżnik ok 4,5mm ciśnienie 2,2bar DOT 3412

Tył felga 9j x 18" opona 235/50 R18 bieżnik ok 4,8mm ciśnienie 2,4bar DOT 3412

 

Jedyne co zmieniłem to ciśnienie bo ktoś jeździł przód 2,4bar i tył 2,8bar ale pewnie woził więcej ludzików z walizkami.

 

Opony mają już 6 lat i 4,5 - 4,8 mm i na takim zestawie auto zrobiło już tysiące kilometrów, obecny przebieg auta to 206t km

Jak kupiłem auto to na dzień dobry przeczytałem ten wątek ale nic nie pisałem , chciałem najpierw przetestować i teraz po roku piszę tego posta.

Przecież jakby coś się działo z autem to właściciel w Szwecji by zareagował a ja tym bardziej bym tak nie jeździł, wskoczył bym na zimówki bo kupiłem komplet po zakupie auta.

Skoro nic się nie dzieje to już na wiosnę znowu je założę .

 

Ten wpis jest bardzo zastanawiający:

 

Uważaj kolego! Tabliczka tabliczką. Ja zakupiłem dokładnie takie rozmiary nowych opon 19 jak z tabliczki na oryginalnych m-powerowskich felgach. Podkreślam nowe opony, które kosztowały mnie pare złotych! Póżniej było szarpanie/wcześniej nic z tych rzeczy/, pojechałem do wyważenia, nic..dalsze szarpanie....

Teraz mam po reduktorze :mad2: , silnik nastawny też poszedł się... :duh: I tak się zastanawiam co o tym wszystkim myśleć... :shock: :evil: I oczywiście co dalej robić.. SIWY DYM!!!!!

Dlatego przestrzegam wszystkich-uważajcie z tymi cholernymi oponami!!!!

 

 

Indeks prędkości i nośności opony też ma znaczenie . Moje mają 101 Y czyli prędkośc 300km/h i 825kg nośności ,chyba jest to maksymalna nośność i prędkość .

Takie opony wykonywane są w innej technologii oraz na pewno większej precyzji jak H lub V co ma znaczenie.

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kkx5 - dzięki za informację, czytałem Twoje wcześniejsze wpisy i wiem że wypowiadałeś się bardzo dobrze o oponkach Uniroyal.

Ja również poczytałem o nich sporo i oprócz względnie dużej miękkości (wzjazdy na krawężniki) to nie spotkałem złych opinii.

 

Czy w związku z tym dodatkowe oznaczenia takie jak XL (wzmocnienie) lub indeks prędkości będą miały znacznie?

Niestety jeśli chcę dobrać taki komplet to trzeba mieszać indexy bo nie ma podobnych gum i tak:

235/50R18 - będzie 97 V FR (rant ochronny) - dodatkowe oznacznie SUV

255/45R18 - będzie 103 Y FR (rant) XL (wzmocniona) - ewentualnie znajdę taką samą bez XL, ale nie wiem czemu droższa :)

 

Przykładowo:

https://www.oponeo.pl/dane-opony/uniroyal-rainsport-3-235-50-r18-97-v-fr-suv#174374894

https://www.oponeo.pl/dane-opony/uniroyal-rainsport-3-255-45-r18-103-y-xl-fr#178669952

 

Dziwne jest że opona 235 występuje w klasyfikacji jako SUV i jest niewzmocniona, a 255 jest jako osobówka i jest XL

Czy te indeksy (i to oznaczenie SUV) będą miały większe znaczenie? Czy będzie to odpowiednie jeśli na tył wezmę wzmocnioną? Teoretycznie bieżnik ten sam?

W podanym przeze mnie przypadku jak weźniemy na tył oponę XL (wzmocnioną) to komplet wychdzi poniżej 2k PLN - całkiem przyzwoicie :)

 

------------------------------

siara64 - Twoja fotka rzeczywiście dużooo bardziej klarowna, jednak finalnie wychodzi na to samo co pisałem wcześniej.

Przy takiej konfiguracji zalecane ciśnienie na obu osiach jest 2.2 bar a tabelka inna bo może Twój to przedlift albo pochodzenie auta inne?

 

W Twoim przypadku jeździsz praktycznie na ciśnieniu jakim kolega marcin maskował różnicę wysokości - on jeździł na 2.2/2.5 i doświadczalnie sprawdził że to będzie optymalne ułożenie. Pewnie w przypadku gdybyś Ty zredukował ciśnienie do 2.2 to zaczełoby szarpać...

Z czystej ciekawości, jeśli masz nadmiar czasu możesz sprawdzić i podzielić się opinią aby ostatecznie wyjaśnić temat. :)

 

------------------------------

 

Patrząc za i przeciw. Za namową chyba skłaniam się ku Rainport 3 ale jeszcze podrąże troszkę temat tych indeków aby nie zrobić kosztownego babola. Może ktoś jeszcze wypowie się na temat mojego pytania z indeksami? Warto mieć kilka opinii :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam wasze opinie bo sam na wiosnę muszę kupić nowe opony i to razem z felga. Obecnie mam zimowe, które były na aucie Continental wintersport 215/60/17 felga 17 jakaś Ori BMW. Powietrze z tabliczki przód 2.0 tył 2.2 i jest git nic nie szarpie, nic nie trzesie.

 

W sumie na lato też by mi pasowało coś na feldze 17', ale nie wiem czy nie zwiększyć do 235 opony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć RaDeK868 - też właśnie drążę temat opon i ich dopasowania po przesiadce z innej marki...

 

Miałem dokładnie taką samą sytuację - kupiłem auto z "łysymi" letnimi oraz całkiem świeżymi zimówkami 215/60R17 więc tego nie ruszam... :)

Jeśli zmieniasz na 235 pamiętaj aby zmniejszyć profil na 55. Jeśli kupujesz gdzieś felgi to z tego co się edukuje zapomnij o używkach bo musi być podobny bieżnik oraz jego wysokość.

Z doświadczenia wiem też, że lepiej kupić same felgi i nowe opony - dokładnie takie jak tego chcesz :)

Uważaj tylko na handlarzy, jak ostatnio szukałem swoich felg to rzeczywisty stan felgi często odbiega od idealnego opisu na aukcji/ogłoszeniu. Najlepiej szukać po osobach prywatnych / znajomych / forach...

 

PS. Jak jesteś z okolic WRO lub możesz to dojechać to mi zostały felgi ORI 17'' po przesiadce na 18'' - jeśli jesteś zainteresowany to pisz na PW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

siara64 - Twoja fotka rzeczywiście dużooo bardziej klarowna, jednak finalnie wychodzi na to samo co pisałem wcześniej.

Przy takiej konfiguracji zalecane ciśnienie na obu osiach jest 2.2 bar a tabelka inna bo może Twój to przedlift albo pochodzenie auta inne?

 

W Twoim przypadku jeździsz praktycznie na ciśnieniu jakim kolega marcin maskował różnicę wysokości - on jeździł na 2.2/2.5 i doświadczalnie sprawdził że to będzie optymalne ułożenie. Pewnie w przypadku gdybyś Ty zredukował ciśnienie do 2.2 to zaczełoby szarpać...

Z czystej ciekawości, jeśli masz nadmiar czasu możesz sprawdzić i podzielić się opinią aby ostatecznie wyjaśnić temat. :)

 

 

Kolego RVN_WRO mimo iz moja tabelka jest bardziej klarowna to widzę ,że nadal źle ją czytasz.

 

Przy mojej konfiguracji zalecane ciśnienie na obu osiach na pewno nie jest 2.2 bar.

Takie ciśnienie jest zalecane na obu osiach do kompletu który Ty chcesz kupić.

 

Dla mojego kompletu jest:

Przód 235/50 R18 ciśnienie 2,2bar

Tył 235/50 R18 ciśnienie 2,4bar

I tak mam więc po co mam redukować ciśnienie na tylnej osi do 2,2bar .

 

1b5b3027059b26e7med.jpg

 

 

Wypowiedź kolegi michalm.77

No nie wiem czy od takich jak ja bo teraz nedzie 3 rok jak mam takie same opony na 8" i 9" i z moim reduktorem wsztstko ok tylko tak jak pisalem na 9" dalem inne cisnienie niz pisze w tabelce zamiast 2,4 dalem 2,5 ;-)

 

Kolega podwyższył ciśnienie o tylko 0,1bar na tylnej osi więcej jak w magicznej tabelce, choć u mnie bez tego wszystko śmiga.

Po postach wynika że ma taki sam zestaw jak ja i się potwierdza ,że można mieć opony 235/50 R18 z przodu na feldze 8j a z tyłu na 9j

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć siara64 - Twoja tabelka jest bardziej klarowna, ale zdecydowanie nie czytam jej źle. Parę postów wyżej pytałem o ciśnienie do swojego rozmiaru opon więc teraz potwierdziłem jedynie że nic się nie zmienia w stosunku to mojej tabelki i w obu osiach mam mieć 2.2. Tak to już jest że każdy myśli o swoim :)

U Ciebie wspomiałem jedynie większym ciśnieniu z tyłu.

 

Dodatkowo specem / fachowcem nie jestem i dopiero stawiam tu pierwsze kroczki, jednak już same prawa fizyki mówią że taka sama guma naciągnięta na szerszą felgę będzie mieć inna geometrię co jest z punktu widzeniu wielu wypowadających się tu osób niedopuszczalne (zmieni się średnica koła). Moim zdaniem ta tabela i możliwość stosowania 235/55/18 na obu osiach dotyczy jedynie osób które mają taką samą szerokość felgi na obu osiach.

 

kkx5 lub inni doświadczeni "życiem" koledzy - czy mógłby się ktoś odnieść do mojego poprzedniego pytania dot. indeksów na oponach? Chciałbym w ten weekend załatwić u siebie temat kapciuchów :)

 

Dzięki i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok - zakupione opony Uniroyal RainSport 3

 

Dla szukających rozwiązania podobnego do mnie - m.in. za namową kolegów z forum oraz innych źródeł:

 

W przypadku posiadania felg 8 i 9 cali zakupiłem opony 235/50/18 oraz 255/45/18 zgodnie z zaleceniami producenta.

Opony niestety bez gwiazdek i z różnymi indeksami ale spełniają one minimalne oznaczenia na tabliczce samochodu :)

 

Dzięki i pozdrawiam - mam nadzieję że nie będę wracał za 1-2m z tematem szarpania na nowych oponach :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

..., jednak już same prawa fizyki mówią że taka sama guma naciągnięta na szerszą felgę będzie mieć inna geometrię co jest z punktu widzeniu wielu wypowadających się tu osób niedopuszczalne (zmieni się średnica koła)....

 

No i tutaj można się zdziwić , ponieważ już dawno to sprawdziłem .

Może wypowie się ktoś jeszcze kto faktycznie zmierzył obwody takiego zestawu jak ja mam.

 

Przód felga 8j x 18' opona 235/50 R18 bieżnik ok 4,5mm ciśnienie 2,2bar

Tył felga 9j x 18" opona 235/50 R18 bieżnik ok 4,8mm ciśnienie 2,4bar

 

OBWODY KÓŁ SĄ IDENTYCZNE !!!

 

mierzyłem kilka krotnie na środku laczka za pomocą sznurka , drucika alu, oraz taśmy

 

pomiar 9j

81a7ccad4ebc15e8med.jpg

 

pomiar 8j

af0dd66f483e5ea9med.jpg

ece0dd06ab2dd3f4med.jpg

 

Komplet zimówek mam Dunlop 235/55 R17 99H SP Winter Sport ( z gwiazdką) na jednakowej feldze 7,5j

i auto tak samo jeździ na zimowych jak i letnich.

 

 

bc17320c24e701e1med.jpg

e53f0219c93a9ae9med.jpg

 

Ok - zakupione opony Uniroyal RainSport 3

 

Dla szukających rozwiązania podobnego do mnie - m.in. za namową kolegów z forum oraz innych źródeł:

 

W przypadku posiadania felg 8 i 9 cali zakupiłem opony 235/50/18 oraz 255/45/18 zgodnie z zaleceniami producenta.

Opony niestety bez gwiazdek i z różnymi indeksami ale spełniają one minimalne oznaczenia na tabliczce samochodu :)

 

Dzięki i pozdrawiam - mam nadzieję że nie będę wracał za 1-2m z tematem szarpania na nowych oponach :)

 

Fajnie ,że gumki kupione , domyślam się ,że jeszcze wozisz się na zimówkach więc proszę jak możesz zmierz obwody nowego zestawu

Jak przyjdzie pora na letnie paputki to podziel się czy wszystko OK.

Edytowane przez siara64

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ok - zakupione opony Uniroyal RainSport 3

 

Dla szukających rozwiązania podobnego do mnie - m.in. za namową kolegów z forum oraz innych źródeł:

 

W przypadku posiadania felg 8 i 9 cali zakupiłem opony 235/50/18 oraz 255/45/18 zgodnie z zaleceniami producenta.

Opony niestety bez gwiazdek i z różnymi indeksami ale spełniają one minimalne oznaczenia na tabliczce samochodu :)

 

Dzięki i pozdrawiam - mam nadzieję że nie będę wracał za 1-2m z tematem szarpania na nowych oponach :)

:cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tutaj można się zdziwić , ponieważ już dawno to sprawdziłem .

Może wypowie się ktoś jeszcze kto faktycznie zmierzył obwody takiego zestawu jak ja mam.

 

Przód felga 8j x 18' opona 235/50 R18 bieżnik ok 4,5mm ciśnienie 2,2bar

Tył felga 9j x 18" opona 235/50 R18 bieżnik ok 4,8mm ciśnienie 2,4bar

 

OBWODY KÓŁ SĄ IDENTYCZNE !!!

 

Zapomniałeś o jednej bardzo ważnej rzeczy - w czasie jazdy koła się kręcą :lol:

Rozpędź koła do obrotów odpowiadających prędkości np 100 km/h i wtedy zmierz.

I pewnie znowu się zdziwisz ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zapomniałeś o jednej bardzo ważnej rzeczy - w czasie jazdy koła się kręcą :lol:

Rozpędź koła do obrotów odpowiadających prędkości np 100 km/h i wtedy zmierz.

I pewnie znowu się zdziwisz ....

 

 

Dobrze ,ale dopiero jutro bo teraz już jest noc i ciemno nie będzie widać miarki :mad2:

 

A tak na poważnie

To po co cały czas w tym wątku jest poruszane ,że koła muszą mieć jednakową średnicę - obwód

Moje też mają i co . Wygląda na to ,że większość użytkowników nawet nie zmierzyła obwodów swoich kół tylko powtarza mit który gdzieś usłyszeli.

 

Auto mam rok i cały czas je testuję w różnych konfiguracjach

Więc jeździłem od 5km/h do 205km/h na letnich/ zimowych. Z wpiętą wtyczką z wypiętą , na różnych ciśnieniach też .

Wiem ,że jak padnie x-drive to na pewno nie będzie to od kół letnich czy zimowych na których jeżdżę bo już dawno by zdechł.

 

Kto ma trochę odwagi to niech sobie napompuje koła po przekątnej a jak system zgłosi ,że ciśnienia są złe niech zaakceptuje przyciskiem ,że jest OK (spróbuje oszukać auto)

i wtedy zobaczy co będzie się działo np: jak ostro pójdziesz po łuku.

Albo na świecącej kontrolce od ciśnień spróbuje dać buta na piasku lub trawce.

Ja sprawdziłem to i wiele innych konfiguracji .

 

Wydaje mi się ,że nadal wielu użytkowników nie wie jak używać tego przycisku lub bagatelizuje ,że system zgłasza błąd ciśnień i chcą oszukać auto.

Nawet jak koła i ciśnienia są OK to system i tak może co jakiś czas zgłaszać błąd wystarczy ,że jeden zwój sprężyny zawiasu jest ułamany czego nie będzie widać po postawie auta,

a z tyłu lubią się one łamać. Jak ułamie się drugi przy tej samej sprężynie to koło się grzeje , jest gorące po przejechaniu kilku km wtedy płyn hamulcowy osiąga max i nie jest skuteczny więc można się zdziwić przy hamowaniu bo pedał jest miękki i wpada w podłogę.

Edytowane przez siara64

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To po co cały czas w tym wątku jest poruszane ,że koła muszą mieć jednakową średnicę.

 

Bo to jest jedyny parametr który każdy może ocenić (zmierzyć) i dodatkowo stanowi podstawę (bazę) do szczegółowych rozważań.

Trochę bardziej szczegółowo wygląda to tak.

Samochód toczy się na kołach o obwodach określonych przez promień wyznaczony od środka osi do powierzchni podłoża (nie tym zmierzonym w sposób przez Ciebie opisany) - wzór na obwód okręgu chyba każdy zna z podstawówki.

Na wielkość tego promienia wpływają:

1. rozmiar opon i ich zużycie,

2. ciężar pojazdu,

3. ciśnienie w ogumieniu,

4. siła odśrodkowa (zależna od prędkości pojazdu),

5. siła powodująca ruch pojazdu (brzegi opony ulegają skręcaniu) - http://joemonster.org/filmy/34184 - w naszych autach też to występuje, ale w dużo mniejszym stopniu,

Teraz wyjaśnienie:

1 i 3 - określa warunki wyjściowe,

2 i 5 - powoduje zmniejszenie promienia koła,

4 - powoduje zwiększenie promienia koła.

To są podstawowe elementy wpływające na dynamiczną zmianę obwodu koła podczas ruchu, a na pewno jest ich więcej.

Cały problem w tym aby wszystkie koła posiadały taki sam (najbardziej zbliżony) promień przy różnych prędkościach i jeżeli producent określił rozmiary opon i ciśnienia dla konkretnych rozmiarów felg i obciążeń pojazdu to tak ma być i koniec. Inżynierowie przez niego zatrudnieni obliczyli, zmierzyli, przetestowali, że takie zestawy spełniają określone warunki dla danego pojazdu.

Należy mieć na uwadze, że każdy 1 mm zmiany promienia koła to 6,28 mm zmiany jego obwodu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może dlatego ktoś u mnie założył opony z indeksami 101 Y czyli prędkośc 300km/h i 825kg nośności oraz wzmocnienie XL ,chyba jest to maksymalna nośność i prędkość .

Aby gumka się nie marszczyła. :D

żadnych dizli tylko Pb+LPG

R4 + turbo, V6 , R6 i V8

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć Panowie,

właśnie jestem po operacji zmiany "laczków" - Uniroyale pięknie się prezentują na ORI feldze z MPakietu, rant ochronny też robi robote :)

 

Z pozostałych felg i opon wybrałem zestaw na zimę... i tutaj mam pytanie:

 

Wraz z kupnem auta dostałem praktycznie nowe zimówki w rozmiarze 215/60/17 umieszczone na ORI feldze 7,5''.

Czy mogę je bezkarnie przełożyć na felgę 8'' (również ORI)? Czy opona nie jest trochę za wąska i nie będzie to miało znaczenia przy bardziej agresywnej jeździe?

Patrząc z boku nie jest tragicznie a na logikę myśląc felga 8'' to 203,2mm a opona ma 215mm - powinno być dobrze, tym bardziej że producent dopuszcza taki rozmiar opony (tylko nie wiem czy do takiej felgi :mad2: )

 

Dziękować za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Witam wszystkich

Posiadam ładne felgi z prawie nowymi oponami są to Borbety h hard o4 19" 8J Et 40 tyle że opony założone na nich to 235/35r19 a więc nie dedykowane do e83 obwód będzie za mały, jak by się zachowała układ xDrive po założeniu takiego zestawu, czy odczytał by to jako uślizg wszystkich kół? Czy używanie takiego zestawu będzie niebezpieczne dla samochodu? Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

koła musza miec ten sam obwód.. nic wiecej dla X drive nie jest wazne moga miec rozne szerokosci wysokosci nawet na przod mozesz zalozyc 17 na tyl 18 ale obwod ma byc taki sam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich jestem od dzisiaj nowym forumowiczem, bmw E83 posiadam od 3 miesięcy silnik to 3.0i automat, samochód zakupiłem na felgach od X5 styling 63 przód 9j Et48 tył 10j ET45,

auto jest na zimówkach przód 245/45/19 tył 275/45/19 różnica w średnicy od seryjnych kół to przód 9mm czyli 1.28% tył 16mm 2.28% z tego co czytałem różnica może być do 2% średnicy, dodam że u mnie wszystko sprawnie jezdzi zero szarpania i drgań i chciałbym się dowiedzieć czy kupując letnie opony mogę pozostać przy tych rozmiarach czy powrócić do serii? Dodam że moja X3 seryjnie wyszła na felgach styling 191 przód 8.5j ET46 tył 9jET51 i oponach przód 235/45/19 tył 255/40/19 pomóżcie :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pryz tej rozbieznosci dziala ci jeszcze naped 4x4?? absolutnie nie polecam tego zestawienia w 4x4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

napisalem co jest wazne wyzej dla X drive dorosly jestes robisz jak uwazasz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie z reduktora nic nie zostało i zaraz kontrolki 4x4 wyskocza. Absolutnie zła konfiguracja opon.

 


Zmierzyłem teraz średnice kół przednich i tylnich i są identyczne więc jest raczej ok a o to głównie chodzi, tak jak napisał cypisek21

Będących w temacie dalej proszę o rozważenie mojego wątku, natomiast ręsztę chciałem zapytać jaką firmę opon polecacie, zimówki mam pirelli natomiast nad letnimi rozważam uniroyale rainsport 3 co o nich myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.