Skocz do zawartości

xDrive a wymiana opon - przestroga - WAŻNE


papik

Rekomendowane odpowiedzi

Wiem ze na słupku drzwi jest napisane 235/45 19 i 255/40 19 ale to jest rozmiar podany na felgi 19 takie jak wychodziło na mpakiecie czyli 8cali przód i 9 cali tył.

Ja mam 9cali przód i 10 cali tył. Niby 235/45 19 i 275/40 19 sa takie same w wysokosci jak postawisz je jedna obok drugiej gdy nie sa założone jeszcze na felgi. Po załozenieu na felgi 275 sa o 1,5 niższe na całości dlatego ze na feldze 10 cali rozszerzaja się i obwód sie zmniejsza. Planuje jeszcze kupic opony na przód 235/ 45 19 i powinna byc jednakowa wysokosc ale jeszcze policze na tych kalkulatorach opon. Wydałem juz tyle siana ze nie zostawie tak tego tematu.

Sfinks311 skad jestes? bo ja tez z łódzkiego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A gdyby zdemontował wał napedowy przedni to czy wtedy nie byłoby tych szarpnięc? Czy może komputer bedzie głupiał wtedy? Sfinks311 myslałes o tym? Gdybym miał jednakową szerokośc felg przód i tył to by sie nic nie kombinowało tylko nowe gumy w jednym rozmiarze i po temacie. Dodam ze opony 245/45 19 i 275/40 19 niby wg kalkulatora opon mają ta samą srednice to przy założeniu 275/45 19 na felge 10 cali robi sie juz inna srednica. Obwód zewnętrzy opony mierzony na biezniku w tym samym miejscu: przód 223cm , tył 220,5cm. I te właśnie 2,5cm na obwodzie robi całe zamieszanie czyli szarpnięcia podczas ruszania.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Wyjmij bezpiecznik od transfer, chyba nr40, jest na kartce. Bedzie naped na tyl tylko. Radzilbym kupic opony/felgi takie jak powinny byc w tym aucie I zamknac ten temat bo juz wszedzie skaczesz z tymi pytaniami. Jesli auto jezdzi prawidlowo na zimowych a teraz jesli zle, nad czym tu debatowac? Zly zestaw opona/felga...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Oczywiście Kolega "Papik" ma we wszystkim rację odnośnie rozmiaru obręczy i doboru ogumienia. Ja osobiście na zimę mam 18 z jednym rozmiarem wszystkich opon a na lato 19 w modelu Y dla pakietu M, gdzie na przodzie i na tyle są różne rozmiary obręczy oraz opon, ale zgodne z zaleceniem BMW czyli (235 x 45 x 19 - front i 255 x 40 x 19 - rear - oczywiście wszystkie Pirelki). Na tabliczce BMW tylko taka forma różnicy w ogumieniu jest dopuszczona - więc siłą rzeczy inne mogą pracować nieprawidłowo. Nie mam problemu z jakimś szarpaniem, ale może również dlatego, że PO KAŻDEJ ZMIANIE KÓŁ i KOREKCIE CIŚNIEŃ W OPONACH - zgodnie z instrukcją dokonuję adaptacji toczenia do systemu (czyli systemu RDC) odpowiedzialnego między innymi za wykrywanie zmiany ciśnienia w kołach - a jakoś nikt o tym nie wspomniał :shock: , gdzie wszystkie systemy czyli ABS, DTC, RDC i inne pobierają dane z tego samego źródła - czyli impulsów z toczących się CZTERECH KÓŁ :)

Dolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Oczywiście Kolega "Papik" ma we wszystkim rację odnośnie rozmiaru obręczy i doboru ogumienia. Ja osobiście na zimę mam 18 z jednym rozmiarem wszystkich opon a na lato 19 w modelu Y dla pakietu M, gdzie na przodzie i na tyle są różne rozmiary obręczy oraz opon, ale zgodne z zaleceniem BMW czyli (235 x 45 x 19 - front i 255 x 40 x 19 - rear - oczywiście wszystkie Pirelki). Na tabliczce BMW tylko taka forma różnicy w ogumieniu jest dopuszczona - więc siłą rzeczy inne mogą pracować nieprawidłowo. Nie mam problemu z jakimś szarpaniem, ale może również dlatego, że PO KAŻDEJ ZMIANIE KÓŁ i KOREKCIE CIŚNIEŃ W OPONACH - zgodnie z instrukcją dokonuję adaptacji toczenia do systemu (czyli systemu RDC) odpowiedzialnego między innymi za wykrywanie zmiany ciśnienia w kołach - a jakoś nikt o tym nie wspomniał :shock: , gdzie wszystkie systemy czyli ABS, DTC, RDC i inne pobierają dane z tego samego źródła - czyli impulsów z toczących się CZTERECH KÓŁ :)

r

 

 

A możesz rozwinąć myśl o tej adaptacji ? Jak to robisz ?

 

Pzd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kilku tematach jest to jednocześnie poruszone :-), po prostu: Po zmianie kół, bądź korekcie ciśnienia w oponach zatrzymujesz się na chwilę (oczywiście opis dotyczy mojego sposobu), najlepiej na prostej drodze (żeby nie było łuków - bo wtedy zmienia się prędkość toczenia każdego z kół), wciskasz przycisk RDC co najmniej na 4 sek., jednak nie dłużej niż 2 minuty. Zapali się kontrolka systemu RDC na tablicy wskaźników. Wtedy ruszasz z jednostajną prędkością (bez nagłych zrywów) i jedziesz dopóki kontrolka nie zgaśnie. Jak zgaśnie - to właśnie zakończyłeś adaptację systemu toczenia kół, a komputer zapisał dane dla każdego koła. Od tej pory każda różnica w toczeniu będzie miała wpływ na działanie poszczególnych systemów :lol:

 

EDIT:

Zapomniałem dodać, że obręcze i opony powinny mieć rozmiary dopuszczone lub zalecane przez BMW, a ciśnienia w nich muszą być zgodne z podanymi w tabeli ciśnień (z reguły przód i tył ma inne) :lol: , ale to wynika z tematu tutaj poruszanego :D

Dolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Czegos tu nie rozumiem, przciez rdc nie ma nic do dsc. Nie w twoim aucie...to system do cisnienia kol a nie do badania predkosci obrotowych. Prosze mnie poprawic jesli sie myle. Poza tym, ja nie mam rdc a x-drive dziala. W nowszych konstrukcjach bmw system rdc zostal zastąpiony przez tcm, tam jest on powiazany z abs i dsc, ale nie w e83. Robiac procedure rdc, o ktorej wspominasz, uczysz modol cisnien jakie sa w oponach, nie uczysz predkosci obrotowych jak to jest w tcm.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czegos tu nie rozumiem, przciez rdc nie ma nic do dsc. Nie w twoim aucie...to system do cisnienia kol a nie do badania predkosci obrotowych. Prosze mnie poprawic jesli sie myle. Poza tym, ja nie mam rdc a x-drive dziala. W nowszych konstrukcjach bmw system rdc zostal zastąpiony przez tcm, tam jest on powiazany z abs i dsc, ale nie w e83. Robiac procedure rdc, o ktorej wspominasz, uczysz modol cisnien jakie sa w oponach, nie uczysz predkosci obrotowych jak to jest w tcm.

:D W tym co napisałem:

Witam,

Oczywiście Kolega "Papik" ma we wszystkim rację odnośnie rozmiaru obręczy i doboru ogumienia. Ja osobiście na zimę mam 18 z jednym rozmiarem wszystkich opon a na lato 19 w modelu Y dla pakietu M, gdzie na przodzie i na tyle są różne rozmiary obręczy oraz opon, ale zgodne z zaleceniem BMW czyli (235 x 45 x 19 - front i 255 x 40 x 19 - rear - oczywiście wszystkie Pirelki). Na tabliczce BMW tylko taka forma różnicy w ogumieniu jest dopuszczona - więc siłą rzeczy inne mogą pracować nieprawidłowo. Nie mam problemu z jakimś szarpaniem, ale może również dlatego, że PO KAŻDEJ ZMIANIE KÓŁ i KOREKCIE CIŚNIEŃ W OPONACH - zgodnie z instrukcją dokonuję adaptacji toczenia do systemu (czyli systemu RDC) odpowiedzialnego między innymi za wykrywanie zmiany ciśnienia w kołach - a jakoś nikt o tym nie wspomniał :shock: , gdzie wszystkie systemy czyli ABS, DTC, RDC i inne pobierają dane z tego samego źródła - czyli impulsów z toczących się CZTERECH KÓŁ :)

Nie ma mowy o tym, że RDC ma bezpośredni wpływ na DTC lub DSC-w starszych wersjach, czytając tekst ze zrozumieniem. Napisałem tylko, że wszystkie systemy pobierają dane z tego samego źródła impulsy (w tym RDC i DTC), a wcześniej zawarta została moja sugestia nawiązująca do problemów innych Kolegów z szarpaniem, więc chyba się Koledzy zbytnio "czepiają" :)

Dolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ się Chłop uparł :( nie chce mi się ciągnąc tej bezcelowej konwersacji, bo nic nowego nie wnosi do tematu, który został trafnie zaznaczony przez Kolegę "Papika". Ale chyba czasami trzeba ........................... :mad2:

Przeczytaj Kolego w pierwszej lepszej "szukajce" na ten temat np: tu http://forum.bmwautoklub.pl/viewtopic.php?t=240 gdzie jak "wół" w temacie dotyczącym DSC jest napisane, że czujniki systemu DSC ciągle monitorują między innymi prędkość obrotową każdego koła oraz ciśnienie w ogumieniu - NO TO JAK RDC i DSC pobierają z innych źródeł??? No zastanów się, na logikę .................. Źródła impulsów z którego czerpią "wiedzę" systemy odpowiadające za pracę kół w różnej sytuacji (w tym RDC i DSC - bo są jeszcze inne), muszą pochodzić między innymi od kół (pośrednio - a bezpośrednio z pierścieni impulsowych i czujników z nimi powiązanych, znajdujących się w każdej piaście), a nie np. z "lamp". Różny jest natomiast sposób przetwarzania tych danych - w zależności od systemu, który z nich korzysta. Więc jak RDC i DSC pobierają z innych źródeł???

Dlatego nie kontynuujmy sporu o rzecz, która jest (przynajmniej dla mnie) oczywista i ma się nijak do całości tego wątku :D

Pozdrawiam Cię!

Dolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
No ja tutaj spokojnie próbuje wytlumaczyc ze jestes w bledzie a ty z jakimis kolegami wyjeżdżasz. Nawet nimi nie jestesmy. Mylisz dwa systemy. Tcm z rdc. Rdc wykorzystuje czujniki w kolach, nie na piastach jak to jest w tcm. Nalezy najpierw zaznajomic sie z zasada dzialania a nie bzdury pisac. Proszę: http://workshop-manuals.com/bmw/x_series_e83/x3_2.0i_n46_offrd/6_si_techniques/23__manual_transmission_(mech)/3_sbt__tyres_with_emergency_running_characteristics_and_tyre_pressure_warning_systems_a/
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Wiec podsumowujac, jak wynika z powyższego artykulu, system RDC nie jest czescia DSC i oba te systemy korzystaja z OSOBNYCH czujnikow wiec nie ma on nic wspólnego z praca x-drive. Natomiast TCM nastepca RDC np x5 e70, jest scisle powiazany z DSC, oba korzystają z tych SAMYCH czujnikow i ma bezpośredni wplyw na prace x-drive.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja tutaj spokojnie próbuje wytlumaczyc ze jestes w bledzie a ty z jakimis kolegami wyjeżdżasz. Nawet nimi nie jestesmy. Mylisz dwa systemy. Tcm z rdc. Rdc wykorzystuje czujniki w kolach, nie na piastach jak to jest w tcm. Nalezy najpierw zaznajomic sie z zasada dzialania a nie bzdury pisac. Proszę: http://workshop-manuals.com/bmw/x_series_e83/x3_2.0i_n46_offrd/6_si_techniques/23__manual_transmission_(mech)/3_sbt__tyres_with_emergency_running_characteristics_and_tyre_pressure_warning_systems_a/

Ja o niebie, On o chlebie :mad2:

Widzę, że Chłop nie odpuści :( , ale przynajmniej mam nadzieję, że z tej dyskusji (według mnie bezprzedmiotowej) chociaż jedna osoba coś wyniesie.

Po pierwsze: Podchodzisz do tego zbyt emocjonalnie. Forma "Kolego" jaką użyłem w swoim tekście stanowi rodzaj zwrotu grzecznościowego w stosunku do Twojej osoby, gdyż uczono mnie, aby zawsze z szacunkiem traktować swojego rozmówcę i nie używać bardziej dosadnych zwrotów. A wydaje mi się, że FORUM BMW to grupa ludzi, którzy mogą być Kolegami z racji łączących ich problemów w BMW. Jeżeli tego nie rozumiesz, to widocznie gdzieś jest problem i potwierdza on, że czytasz, ale nie do końca rozumiesz (jak teksty, które wcześniej napisałem).

Po drugie: system RDC (pierwszej generacji) do którego Ty nawiązujesz (czyli faktycznie z czujnikami w kołach - felgach) i o który tak usilnie toczysz bezzasadny spór, jest systemem działającym na zasadzie odczytu impulsów radiowych, emitowanych przez element nr 3, na tej planszy http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=ET55&mospid=47644&btnr=36_0384&hg=36&fg=15 do układu sterownika nr 1 na tej samej planszy (i ten system siłą rzeczy nie mógł być powiązany z układem DSC - no bo jak? Jeżeli on przesyłał do komputera tylko informację o aktualnym ciśnieniu w oponie, a sam DSC brał dane z pierścienia w piaście). System RDC radiowy przestał być montowany (przynajmniej oficjalnie) w nowych wersjach modelowych (czyli po tzw. liftingach dokonanych po 2004 roku - w przypadku X3 E83 w 2006 roku) z uwagi na jego dużą awaryjność oraz wymyślenie kolejnej generacji tego systemu (który również nosi nazwę RDC - i do którego ja cały czas usilnie nawiązuję). Nowy (no teraz chyba nie jest taki nowy, bo są już jego modyfikacje) system RDC jest bardziej zaawansowanym systemem, gdyż nie korzysta już z awaryjnych czujników w kołach i "suchej" informacji na temat samego ciśnienia w danym kole, tylko bazując na inteligentnych czujnikach montowanych w piastach każdego z kół i na podstawie przesyłanych zeń impulsów dokonuje skomplikowanych przeliczeń algorytmowych, informuje o prędkości obrotowej każdego z kół. Jak wiadomo (z fizyki) opona maiąca w danej chwili mniejsze ciśnienie (np. przebita) ma zarazem inną prędkość obrotową koła, co zaraz jest wychwycone przez komputer i tym samym informuje kierowcę za pomocą wskaźnika (nazwanego w instrukcji RDC) o zmianie ciśnienia w jednym z kół (a jak podepniemy komputer do OBD to nawet nam powie w którym :D ). Z tych samych impulsatorów (czujników) do odczytu swoich danych korzystają również inne systemy w tym DSC (choć on sam jest już także dużo bardziej zaawansowanym systemem niż w swojej pierwotnej wersji). I w tym miejscu dochodzimy do konkluzji (o którą toczy się ten cały spór) mając na uwadze moje wcześniejsze posty oraz fakt, że mówimy o nowych systemach - RDC i DSC POBIERAJĄ DANE Z TEGO SAMEGO ŹRÓDŁA!!! - bo z piasty koła (o czym już pisałem wcześniej - i wydaje mi się, że zrozumiale). Dlatego "Panie" kkX5 (bo forma Kolego niestety Ci nie odpowiada), trafnie w jednym ze swoich postów napisałeś "że czegoś nie rozumiesz i prosisz aby Cię poprawić, jeżeli się mylisz". Więc Cię poprawiam i w dalszym ciągu uważam, że nie masz racji twierdząc, że

(...) Rdc i dsc pobieraja z innych źródeł :D (...)
. Prościej już nie potrafię tego wyjaśnić. Myślę, że dalsza dyskusja jest bezcelowa i nie będzie prowadziła w kierunku przedmiotu tego wątku. :cool2: Mimo wszystko Pozdrawiam Cię!!
Dolo
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Ja emocjonalnie???...Prosze cie...Zakreciles sie w swoich wypowiedziach. Nie ma sensu dalej tego przeciagac mimo iz wlasnie zrozumienie zasady działania tych systemów jest bardzo wazne i musi byc klarowne. Następnym razem zanim użyjesz: :mad2: :mad2: :lol: :x , zastanow sie kto podchodzi emocjonalnie. .Forum jest po to aby wyjasniac sobie te kwestie a nie wyskakiwac z "kolegami" czy " ze chlop sie uparl... :mad2: " Pomysl...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co prawda troche emocji ale lepiej poznalem ten uklad.dzieki wam sam sie nad tym zastanowilem.Nie napisze do jakich wnioskow doszedlem aby zakonczyc dyskusje.

..........................................................................................

Generalnie to na privy nie prowadzę korespondencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo osób pisze mi na PW jak rozwiazałem ten problem wiec odpowiadam tutaj.

Miałem koła zimowe 18 , rozmiar opon przód i tył taki sam, jazda ok. Kupilem koła 19 od x5 piecioramienne 9 cali przód 10 cali tył. Korzystajac z internetowego kalkulatora opon wyliczyłem ze najbardziej zbliżona wysokośc obony na koła 19 od x5 to 245/45 19 i 275/40 19. Opony przyszły, pomiar opon nowych jeszcze nie założonych na felgach, zgadza sie prawie identyczna wysokośc. Po założeniu opon na felgi i założeniu kół na x3 3.d manual odczułem ze cos jakby zaczelo delikatnie szarpac przy przyspieszaniu. Zdjałem koła, wykonałem pomiar obwodu bieżnika po zewnatrz i była różnica 2,5cm miedzy 245 a 275. Troche lipa bo kalkulator mówił co innego a rzeczywistośc tez co innego. Kasa wydana na nowe opony i co dalej? Albo kupic kpl kół 19 mpakiet i dedykowane opony jak producent przewidzial? Hmm. Pozostało mi troche pokombinowac, myslałem o zdjeciu wału przód, o wyciagnieciu bezpieczników, o wtyczkach, az wkońcu wjechałem na kanał i zrobiłem pomiar. Pomiar musi byc wykonany na kanale, a nie na podnośniku!

Pomiar od strony wewnętrznej koła między krawedzię zewnętrzna felgi, a podłożem. Koło przód i koło tył. Miedzy przodem, a tyłem wyszła znaczna różnica w wysokosci, a jesli jest róznica to koła przód i tył nie obracaja sie z ta sama prędkościa i komputer odbiera to jako poślizg i próbuje korygować , a wtedy czujemy szarpnięcia. Ostatnie wyjscie było takie aby z przodu troszkę upuscic powietrza z opony, a z tyłu dopompowac. Wtedy gdy mamy jednakowa wysokośc w przodzie i w tyle między zewnetrzna krawędzia felgi od wewnatrz auta, a podłożem to koła kręca sie z ta sama predkoscia i nie ma szarpnięc. Pamietaj ze pomiar musisz wykonac od wewnatrz auta, czyli musisz byc pod autem bo koła tył w bmw sa fabrycznie lekko pochylone i wtedy stojac obok auta wyjdzie Ci zły pomiar. Ja tak rozwiazałem ten problem.

Przy cisnieniu 2,5 przód i tył własnie szarpało. Cisnienie z przodu zrobiłem 2,2 a tył 2,7 i mam spokój. Mam zamontowane koła z x5, sa szersze i lepiej auto trzyma sie zakretu. U mnie udalo sie rozwiązac problem w taki sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.