Skocz do zawartości

E60 535D 04' - "Brak dołu"


ememensik

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

To pierwszy mój post tutaj na forum, w konkretnej sprawie - od maja tego roku jestem posiadaczem wymarzonej E60 z silnikiem biturbo. Moje pytanie jest dość lekko mówiąc lakoniczne, ale jako, że jest to mój pierwszy automat jakim jezdziłem, nie mam punktu odniesienia.

 

Przechodząc do problemu - objawia się on bardzo słabą mocą przy ruszaniu. Mimo powiedzmy sobie DS + gazu w podloge, samochod od 0 zbiera sie... ospale, bardzo ospale, dopóki nie przekroczy ~40kmh - a przy zmianie biegu z 1 na 2 czuć jakby ktoś przywalil decha w plecy i dopiero wtedy czuć te 272KM. Wiem, że do wymiany mam sprzegło hydrokinetyczne (wahające się obroty poniżej pewnego zakresu zakresu obrotów, oraz brak mocy ponizej 1800 obrotow).

 

Jeśli problem z brakiem mocy przy przyspieszaniu od 0 nie wynika z konwertera prosiłbym o jakieś wskazówki, które pomogą zdiagnozować problem - bo nie sztuką jest zostawić w warsztacie pół wypłaty a nadal jezdzić niesprawnym autem : )

 

No chyba, że tym samochodem jesli chce sie ruszyc dynamicznie to są inne sposoby, które nie są mi znane.

 

Pozdrawiam serdecznie i czekam na konstruktywne wypowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 68
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Witam

Posiadam auto z silnikiem jak twój , któregoś dnia postanowiłem się zaprzyjaźnić z układem doładowania ,obiegiem spalin i powietrza.

Uważam że układ jest dość złożony i bez wiedzy jak działa , przeciętny mechanik raczej ci nie pomoże.

Niezbędna jest diagnostyka disem ,sprawdzenie pracy elementów wykonawczych , przepustnic , zaworów i układu podciśnienia.

Bez analizy pracy przepływomierza oraz EGR ,zweryfikowania stanu filtra cząstek stałych się nie obejdzie.

Przyczyn takiego zachowania auta może być naprawdę wiele.

 

Wkleję tu trochę istotnych informacji co do zasady działania bi turbo w bmw, być może mechanik do którego pojedziesz skorzysta z tego mądrze.

Jeśli jednak nie ma, aplikacji diagnostycznej dedykowanej do BMW i nie specjalizuje się w dieslach tej marki , zmarnujesz czas i pieniądze. Oczywiście zawsze mogę Ci pomóc ,ale przy tak złożonym problemie , wróżenie z fusów przez internet jest daremne.

Najlepiej gdybyś przyjechał ,na ten moment dla mnie tak konstrukcja nie ma tajemnic i właściwa diagnostyka bez problemu wskaże awarie w Twoim aucie.

 

Trochę informacji moim zdaniem ciekawych ,nie tylko dla użytkowników ale każdej osoby interesującej się bardziej lub mniej motoryzacją. Na innym forum otworzyłem temat o bi turbo , więc pozwolę sobie przykleić tu materiał napisany prze zemnie jakiś czas temu.

 

...................................................................................................................................................................

Jako że od dawna jaram się silnikami diesla a w ostatnim czasie szczególnie doładowanymi postanowiłem streścić tu trochę ogólno dostępnej informacji z TIS BMW.

http://img20.otofotki.pl/obrazki/qc613_silnik.jpg

Na tapetę weźmiemy topowe, mocne, podwójnie doładowane silniki diesla BMW.

Wielokrotnie , różne modele BMW, wyposażone w te motorki , udowodniły że są naprawdę dynamiczne ,szybkie i stosunkowo oszczędne. To jest fajne i to ciekawi. Miło się nimi jeździ do momentu jakiejkolwiek awarii , w związku z tym warto się zapoznać z poniższym tekstem.

 

Chcę jeszcze odnieść się do tego że mimo wszystko nie są to takie same silnik jak jednostki z jedną turbiną, różnią się między innymi stopniem sprężania.

Sterowanie tym silnikiem i jego osprzętem jest o wiele bardziej złożone niż jednostek z jedną turbiną .

Zagłębiając się w stopniowy sposób pracy turbin , obiegu spalin , oraz sprężanego powietrza , dochodzę do wniosku że wszelkie spekulacje o budowie bi turbo w zaciszu garażu są „dziwną opowieścią kogoś kto nie specjalnie wie o czym mówi”

 

Odniosę się do dwóch silników 3 litrowych .

http://img20.otofotki.pl/obrazki/cv467_specyfikacja-silnikow.jpg

 

Oba silniki trochę się różnią starszy silnik M57 tu top zastał zmodyfikowany dostał między innymi , nowa nazwę M57TU2 TOP ,inne turbiny , piezoelektryczne wtryski oraz zupełnie inną mapę pracy .

Skutki to przyrostem mocy o 10 kw oraz zwiększył się moment i jego przebieg.

 

http://img20.otofotki.pl/obrazki/yf779_wykres-dla--bi-turbo--bmw.png

Zwróćcie uwagę na przebieg momentu obrotowego i mocy ( to jest wykres fabryczny) wykresy wklejane na forum z dziwną skalą i płaskie jak stół pingpongowy w mocno skrzywiony sposób przedstawiają fakty .

 

http://img20.otofotki.pl/obrazki/xb107_turbiny.png

1 Kolektor wydechowy

2 Zawór regulacyjny

3 Mała turbosprężarka

4 Powietrze zewnętrzne

5 Do chłodnicy powietrza doładowującego (do intercoolera)

6 Przepustnicy bypass

7 Duża turbosprężarka

8 Zawór obejściowy

9 Spaliny

 

 

http://img20.otofotki.pl/obrazki/uk943_bi-turbo-roger-nysa.png

1 Silnik

2 Mała turbosprężarka

3 Duża turbosprężarka

4 Zawór regulacyjny spalin

5 Zawór obejściowy

6 Katalizator utleniania

7 Filtr cząstek stałych

8 Tylny tłumik

9 Tłumik wlotowy

10 Air Mass (przepływomierz)

11. Cyfrowe sterowanie elektroniczne silnik wysokoprężnym (DDE)

12. Przepustnica bypass

13. Czujnik temperatury powietrza za intercoolerem

14. Chłodnica powietrza - intercooler

15 Zawór EGR

16 Elektryczne sterowanie przepustnicą (przepustnica – klapa gasząca)

17 Chłodnica EGR

18 Czujnik ciśnienia doładowania

 

TOP M57TU i M57TU2 TOP: do 1500 obr / min (mała moc i niska prędkość)

http://img20.otofotki.pl/obrazki/jg89_do-1500-obr.png

 

M57TU2 TOP: od 1500 obr / min do 3000 obr / min (średnie obciążenie i prędkość)

M57TU TOP: od 1500 obr / min do 3250 obr / min (średnie obciążenie i prędkość)

http://img20.otofotki.pl/obrazki/mt227_od-1500-do-3000-obr.png

 

 

 

M57TU2 TOP: od 3000 obr / min do 3500 obr / min (średnie obciążenia i prędkości)

M57TU TOP: od 3250 obr / min do 4200 obr / min (średnie obciążenia i prędkość)

http://img20.otofotki.pl/obrazki/id139_od3000-do-3500.png

 

 

M57TU2 TOP: powyżej 3500 obr / min (duże obciążenie i prędkość)

M57TU TOP: powyżej 4200 obr / min (duże obciążenie i prędkość)

http://img20.otofotki.pl/obrazki/yk477_do-odcinki.png

 

Wnioski i spostrzeżenia , sterowanie turbin jest 4 etapowe , nie posiadają one zmiennej geometrii , sterowanie ich wydajnością odbywa się na zasadzie sterownia strumieniem spalin i powietrzem doładowującym.

 

A teraz mały „ kłiz” dla osób które zainteresowały się tematem ;)

 

Przyjeżdża klient 335d po programie... Pnie Krzyśku auto śmigało bardzo fajnie , ale od jakiegoś czasu mam wrażenie że na wysokich obrotach silnik traci werwę.

( zaczynam od załadowania serii)

Podłączam kompa i w drogę , logujemy w sprincie .i nie tylko.

Przepływomierz w całym zakresie mierzy z nadwyżką ale w normie , jest ok.

Ciśnienie doładowania do 4200obr w oczku , idealne .Powyżej tych obrotów zauważam gwałtowny spadek ciśnienia i nie doładowanie o 300 mbar. ma być powiedzmy 2880mbar widzę 2570mbar.

 

Pytanie ... który element wykonawczy w układzie pracy turbin szwankuje ?

Dobra odpowiedź zostanie nagrodzona. :mrgreen:

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za rozbudowana wypowiedz. Biorąc pod uwagę moją lakoniczną wiedzę nt. które poruszyłeś nie ma sensu, zebym ja zagłębiał się w temat, bo nawet obsługa DISa sprawiala mi problemy ;)

 

Czy jest we Wrocławiu lub w niedalekich okolicach ktoś kogo możesz/ możecie polecić, kto byłby w stanie zdiagnozować czy to wina silnika czy skrzyni ?

 

Kontynuując - skoro masz takie samo auto - jak wygląda u Ciebie proces ruszania z wyłączonym ESP ? Czy po wcisnieciu pedału do kickdowna, rusza ono pelna moca wgniatając w fotel od razu ? U mnie to wygląda w ten sposób, że silnik wkręca się do 2tys obrotow, tak jakby delikatnie popuszcza sprzęgło (probuje opisac to zjawisko na przykladzie manuala) i dopiero po przekroczeniu 2-2,5tys zaczyna ciagnac tak jak wydaje mi sie powinien.

 

0-100 - wyszlo ok 9.5s - z tego 0-60 (czyli pierwszy bieg) - niecale 7s.

 

Moze przyczyny nie szukam tam gdzie powinienem, dlatego prosze o jakies namiary na kogos kto nawet prywatnie moglby rzucic na to okiem. Oczywiscie kwestie finansowa zostawiam na rozmowe na spotkaniu w 4 oczy : )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Kontynuując - skoro masz takie samo auto - jak wygląda u Ciebie proces ruszania z wyłączonym ESP ? Czy po wcisnieciu pedału do kickdowna, rusza ono pelna moca wgniatając w fotel od razu ?

 

W logach dynamicznych podczas jazdy , analizujesz doładowanie zadane i zmierzone. Niby proste ale piki i spadki ciśnień występują zgodnie z pracą przepustnic. Więc diagnosta powinien wiedzieć kiedy może pojawić się " górka w doładowaniu" kiedy "dołek"

Nie powinno to mieć wpływu na masę mierzoną , powinna ona zawsze przekraczać lekko wartość zadaną ( wyliczoną).

 

Moje auto wciska w fotel niemal natychmiast, od kiedy przesiadłem się na bi turbo zapomniałem co to " LAG"

Tutaj filmik z Torunia 1/4 mili , zawody i mój start z mocnym rywalem e39 M5 . Oczywiście na zawody wgrałem sobie nieco mocniejszy program. :mrgreen:

filmik :

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@bankowiec - dzieki, rozwiales moje wszelkie watpliwosci

 

@ROGER-NYSA - Sam sobie tego nie zmierze, tak jak wspomnialem jestem raczej lajkiem jesli chodzi o DISa czy INPE - chyba, ze chcialo by Ci sie wytlumaczyć jak za pomoca INPY mam zrobic taki pomiar, na który później ewentualnie rzucisz okiem : )

 

Póki co, zostaje mi czekać, aż któryś z forumowiczów poleci mi kogos z Wrocławia lub bliskich okolic - bo nie wierze, że nikt z Wrocławia nie podejmie sie diagnostyki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie ... który element wykonawczy w układzie pracy turbin szwankuje ?

Dobra odpowiedź zostanie nagrodzona. :mrgreen:

 

Opis działania bi-turbo - rewelacja! Mam wrażenie, że zaczynasz jednak lubić swoje nowe auto :wink: A'propos zagadki - prosta dedukcja wskazywałaby na zawór obejściowy dużego turbo, ale pewnie jest tu jakiś haczyk...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć Roger,

 

może mi odpowiesz co może być powodem takich różnic pomiędzy zadanym ciśnieniem a tym co mam realnie??

 

 

Mam nadzieję że coś ci przyjdzie do głowy bo mnie to trochę martwi.

 

Ogólnie auto całkiem fajnie idzie ale wydaje mi się że dół mógłby iść troszkę lepiej.

 

Pozdro

 

Oli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten gwizd w tle może świadczyć o tym że masz coś nieszczelnego i dlatego ten dół taki słabszy Ci się wydaje pużniej jak duża turbinka nasyci układ to już tego aż tak nie odczuwasz.Proponuje sprawdzić wszystkie połączenia podciśnienia i dojście do icka i do turbiny jak dla mnie to troche za mocno gwizda :cool2: Edytowane przez marcin530
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten gwizd w tle może świadczyć o tym że masz coś nieszczelnego i dlatego ten dół taki słabszy Ci się wydaje pużniej jak duża turbinka nasyci układ to już tego aż tak nie odczuwasz.Proponuje sprawdzić wszystkie połączenia podciśnienia i dojście do icka i do turbingo jak dla mnie to troche za mocno gwizda :cool2:

 

Gwizd słychać bo ja nie mam DPFa ani kata więc wydech pięknie gwiżdże :norty:

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
hej podpinam sie pod temat bo mam podobny problem mam e60 3.0d a problem jest nastepujacy jak jest zimny silnik to autko smiga bez problemu ale jak sie juz nagrzeje to zaczyna zamulac ale tylko do momentu jak sie turbo wlaczy jak juz zaskoczy turbo to smiga bez problemu a turbo wlacza sie ok 1800 obr jeszcze co zaobserwowalem to czasem wlacza sie dopalanie dpf bo slysze dziwne buczenie w tlumiku i wtedy juz jest masakra musze depnac gaz do konca wtedy jest zamulka jakis czas i po chwili leci jak rakieta ale jak chce jechac wolniej i turbo sie nie wlacza to nieda sie jechac bo deptam lekko w gaz a tu jak by zero reakcji jeszcze co obczailem to mam termostat do wymiany bo niedogrzewa ale nie jestem pewien czy moze to miec cos wspolnego, byl bym wdzieczny jak by mogl mi ktos cos doradzic co szukac i od czego zaczac...wielkie dzieki...pozdro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

hej podpinam sie pod temat bo mam podobny problem mam e60 3.0d a problem jest nastepujacy jak jest zimny silnik to autko smiga bez problemu ale jak sie juz nagrzeje to zaczyna zamulac ale tylko do momentu jak sie turbo wlaczy jak juz zaskoczy turbo to smiga bez problemu a turbo wlacza sie ok 1800 obr jeszcze co zaobserwowalem to czasem wlacza sie dopalanie dpf bo slysze dziwne buczenie w tlumiku i wtedy juz jest masakra musze depnac gaz do konca wtedy jest zamulka jakis czas i po chwili leci jak rakieta ale jak chce jechac wolniej i turbo sie nie wlacza to nieda sie jechac bo deptam lekko w gaz a tu jak by zero reakcji jeszcze co obczailem to mam termostat do wymiany bo niedogrzewa ale nie jestem pewien czy moze to miec cos wspolnego, byl bym wdzieczny jak by mogl mi ktos cos doradzic co szukac i od czego zaczac...wielkie dzieki...pozdro

 

Nie wiem czy zauważyłeś :mrgreen: ale temat jest o bi turbo .

Ponadto gorąco namawiam abyś zapoznał się a nawet częściej stosował , to o czym wspomnę poniżej .

 

 

 

 

W języku polskim używane są następujące znaki przestankowe: kropka (.), przecinek (,), dwukropek (:), średnik (;), wykrzyknik (!), pytajnik (?), wielokropek (…), myślnik (reprezentowany przez półpauzę: – lub pauzę: —; często również, niepoprawnie, przez dywiz: -[1]), nawiasy (zwykłe: ( ), kwadratowe: [ ], klamrowe: { } lub ostrokątne: < >) oraz cudzysłów („ ” lub « »).

 

Ze względu na charakter można je podzielić na znaki:

 

oddzielające (kropka, średnik, przecinek),

prozodyczne (wielokropek, myślnik, pytajnik),

emocji (wykrzyknik, wielokropek, myślnik, pytajnik),

opuszczenia (wielokropek, myślnik),

wyodrębniające (dwukropek, cudzysłów, nawias (otwierający i zamykający), para myślników lub przecinków).

 

 

 

 

 

 

.

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

a co masz problem z otczytaniem tresci jak juz niema przecinka albo kropki ok moze z tematem sie pomylilem ale do reszty sie nie czepiaj niepodoba sie to nieczytaj :nienie:

 

 

"Rafi8407"

Nikt nie chce być nie miły , zapewne znajdzie się na forum kilka osób które Ci pomogą.

Ja również w pewnym sensie próbuję Ci pomóc.

 

Początek zdania wypadałoby zacząć od "Wielkiej litery".

Miło będzie czytać tekst w którym stosowane są znaki diaktryczne : ź,ń,ć,ł,ś, itd.

Perfidne błędy ortograficzne...hm nikt nie jest doskonały , każdy popełnia błędy , ja również.

Problem w tym że Ty totalnie olałeś wszelkie zasady , nie czujesz wstydu !

Kulturalną "uwagę" uważasz za atak.

Jeśli Cie uraziłem , przepraszam.

Moim problemem jest to że nie potrafię ignorować "Ignorantów"

 

Pozdrawiam Krzysiek

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek,

 

zobacz proszę na ten filmik z mojego czołgu.

 

 

Średnio mi się podobają te różnice pomiędzy oczekiwaną a rzeczywistą wartością z dołu a potem przeładowanie.

 

Filmik zrobiłem na postoju i nie sprawdziłem jeszcze pod obciążeniem, ale jak potrzeba to mogę takie coś wykonać.

 

Z góry wielkie dzięki za sugestie.

 

Oli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej ROGER-NYSA nikogo tu nie atakuje to raczej ty na mnie wyskoczyles jak bys zauwazyl to jestesmy na forum samochodowym a nie na lekcji j.polskiego i nie prosze o pomoc z moja ortografia itd. tylko o problem z moim autem jesli mozesz mi cos doradzic to bedzie milo ale nauke jezyka pl. zostaw dla siebie ty dajesz przecinki kropki itd. a ja nie i niech tak juz bedzie i wcale niestaram sie byc niemily czy cos nie pisze na forum po to by sie z kims przegadywac ale by sie czegos dowiedziec na temat "mojego problemu z autem" a tak poza tym to nawet nie mam pl. klawiatury i troche mi ciezko uzywac polskich znakow...pozdro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej ROGER-NYSA nikogo tu nie atakuje to raczej ty na mnie wyskoczyles jak bys zauwazyl to jestesmy na forum samochodowym a nie na lekcji j.polskiego i nie prosze o pomoc z moja ortografia itd. tylko o problem z moim autem jesli mozesz mi cos doradzic to bedzie milo ale nauke jezyka pl. zostaw dla siebie ty dajesz przecinki kropki itd. a ja nie i niech tak juz bedzie i wcale niestaram sie byc niemily czy cos nie pisze na forum po to by sie z kims przegadywac ale by sie czegos dowiedziec na temat "mojego problemu z autem" a tak poza tym to nawet nie mam pl. klawiatury i troche mi ciezko uzywac polskich znakow...pozdro

 

 

Rafi nie ciągnij tematu bo odszczekujesz zamiast troszkę uderzyć się w pierś. Jesteś na polskim forum i piszemy po polsku. Ja tez nie jestem żadnym polonistą, ale dobra interpunkcja powoduje, że łatwiej czyta się problem i czybciej się zrozumie co autor miał na myśli.

 

Więc troszkę więcej samokrytyki i tyle.

 

Co do problemu to załóż nowy temat z tym problemem co masz i właściwą nazwą, a nie tylko Roger ci postara się pomóc, ale inni co mieli może podobne kłopoty.

 

 

PEACE

 

PS: Nawet w angielskiej klawiaturze są kropki i przecinki i inne znaki. Polskie zawijasy na bank ludzie Ci szybciej wybaczą :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niunia i oli

Nagraj takiego loga dynamicznie podczas jazdy .

Np. od zera sprint do 150km/h wtedy będzie wszystko widać.

Doskonale znam aplikacje diagnostyczne DIS i Inpę , diesel w BMW jest prosty.

Masz awarię ,kłopoty,szukasz pomocy..forum to dobre miejsce aby znaleźć odpowiedź na swoje pytanie.

Po prostu napisz w czym kłopot, wspólnie znajdziemy rozwiązanie.


http://www.otofotki.pl/img12/obrazki/qo536_ccc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nauke jezyka pl. zostaw dla siebie ty dajesz przecinki kropki itd. a ja nie i niech tak juz bedzie
Ok, ale takiego tekstu nie da się czytać :) Ty masz w głowie treść i sam sobie oddzielasz bloki znaczeniowe. Dla nas to jest tak: JeślichceszżebyciktośpomógłtoprzynajmniejułatwmuprzeczytanieswojegoproblemuInaczejtylkozniechęcisziniktciniepomożeiniebędzietowynikaćzczyjejśzłejwoliktospoprostuniedaradydoczytaćtwojegotekstudokońcabogoszlagtrafi.

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.