Skocz do zawartości

[e46] 330d wymiana łożyska sprzęgła klimatyzacji


nelson

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Właśnie jestem po wymianie łożyska, więc kilka uwag i zdjęć dla potomnych.

 

Demontażu dokonał mechanik w zakładzie, więc zdjęć nie mam, ale wiem, że

spuszczamy czynnik z klimy, zdejmujemy pasek, odkręcamy przewody klimy

i 3 śruby mocujące kompresor.

 

Po zdjęciu sprzęgła wraz z kołem pasowym kompresora interesuje nas właśnie

koło pasowe, w którym osadzone jest łożysko.

 

Łożysko jest zabezpieczone poprzez zaprasowanie w kilku miejscach w postaci

niewielkich zagnieceń:

 

http://www.fotomedela.pl/03.jpg

 

Ja usunąłem te zagniecenia na tokarce, wtedy łożysko można bez problemu wyprasować.

U mechanika nie chcieli się w to bawić, tylko wymieniać całe koło pasowe wraz z tarczą sprzęgła (koszt blisko 500zł).

W dodatku w tym modelu i roczniku 2004r montowane było kilka rodzajów kół pasowych

i akurat do mojego było do ściągnięcia gdzieś z Gdańska, więc trzeba było czekać.

 

Oryginalne łożysko w moim kole pasowym to NSK 35bd5222dum18a

Po wyprasowaniu łożyska kupujemy nówkę sztukę, ja kupiłem zamiennik firmy NACHI 35BG5222-2DL w cenie 61zł.

 

Na zdjęciu poniżej koło pasowe, tarcza sprzęgła i nowe łożysko:

(koło pasowe pokazane od strony okładziny sprzęgła.

 

http://www.fotomedela.pl/04.jpg

 

U mnie okładzina była już całkowicie wytarta, więć żeby jeszcze zreanimować koło pasowe, zdjęliśmy

na tokarce 0,2-0,3mm metalu, tak, że okładzina zaczęła wystawać i nie trze już metal o metal.

Okładzina to ten najciemniejszy pierścień blisko krawędzi koła (koło pasowe na lewo od łożyska)

 

Na zdjęciu powyżej widać zużytą okładzinę i wyraźne ślady po tarciu metalu o metal.

Dzięki podtoczeniu płaszczyzny koła pasowego jeszcze to trochę pochodzi. Okładziny jest jeszcze

około 2-3mm, więc spoko.

 

I na koniec jeszcze tarcza sprzęgłowa z tabliczką:

 

http://www.fotomedela.pl/06.jpg

 

Po złożeniu wszystkiego do kupy i nabiciu klimy jest wreszcie cisza, nie ma już tego charakterystycznego

wycia po włączeniu układu.

 

--

pozdrawiam

nelson

Edytowane przez nelson

--

pozdrawiam

nelson

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam,

 

Dzięki za dobrą robotę i pomocne wskazówki, faktycznie da się koło pasowe ściągnąć bez demontażu sprężarki ale jest to ciężka robota..

 

W sumie, to właśnie jestem po tej robocie i zabieram się za reanimację tarczy sprzęgła i koła pasowego, sugerując się tym co pisałeś chciałem zrobić dokładnie to samo, ale zgłębiając temat zadzwoniłem do jednej z firm regenerujących sprężarki..

 

Jest trochę inaczej niż piszesz, różnice polegają na tym, że ta okładzina korkowa na kole pasowym, którą nazywasz tarczą sprzęgła to nie jest tarcza ani żaden element cierny. Sprzęgło znajduje się w środku a elementami ciernymi są obydwie płaszczyzny metalowe, ta na kole pasowym i na docisku. Regeneracja polega na zebraniu na tokarce jak najmniejszej ilości materiału z obu płaszczyzn i ustaleniu szczeliny między dociskiem a kołem pasowym. W tej konkretnej sprężarce jest to 0,53 do 0,91mm (mocno przetrzepałem net w poszukiwaniu tych danych). Odległość tą ustala się na podkładkach wchodzących w oś wieloklinu docisku.

 

Ogólnie rzecz biorąc wykonałeś dobrą robotę i dzięki temu sam się za to zabrałem, powyższe sprostowanie jest istotne gdyż mnie np, wprowadziło w błąd i próbowałem znaleźć firmę która regeneruje "okładzinę", która jak się okazuje nią nie jest.

 

Pozdrawiam,

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

 

Jest trochę inaczej niż piszesz, różnice polegają na tym, że ta okładzina korkowa na kole pasowym, którą nazywasz tarczą sprzęgła to nie jest tarcza ani żaden element cierny. Sprzęgło znajduje się w środku a elementami ciernymi są obydwie płaszczyzny metalowe, ta na kole pasowym i na docisku. Regeneracja polega na zebraniu na tokarce jak najmniejszej ilości materiału z obu płaszczyzn i ustaleniu szczeliny między dociskiem a kołem pasowym. W tej konkretnej sprężarce jest to 0,53 do 0,91mm (mocno przetrzepałem net w poszukiwaniu tych danych). Odległość tą ustala się na podkładkach wchodzących w oś wieloklinu docisku.

 

 

Kurcze, mówiąc szczerze robiąc to "poszedłem na logikę" oglądając dokładnie koło pasowe i ten docisk.

Nie spodziewałem się, że to nie jest okładzina cierna tak jak piszesz.

U mnie było bardzo dużo opiłków od tarcia docisku o koło pasowe, więc biorąc wszystko pod uwagę

zdecydowałem się na lekkie podtoczenie koła pasowego, aby "wydobyć" trochę ten pierścień cierny (jak sądziłem).

W sumie teraz jest dobrze, opiłków nie ma, sprzęgło zasprzęgla, klima działa...

 

Sam już nie wiem, co o tym sądzić.

 

--

pozdrawiam

nelson

--

pozdrawiam

nelson

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Czy ktoś posiada jeszcze zdjęcia? :D

Mam możliwość podtoczyć elementy sprężarki... bo chyba to właśnie boli moją bunię, tylko nie bardzo wiem co trzeba podtoczyć :)

Jeśli ktoś może wrzucić zdjęcia i zaznaczyć to byłbym wdzięczny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to super :)

Gdybyś mógł to zaznacz co w końcu trzeba przetoczyć... a jakie były objawy że toczyłeś?

U mnie jest tak że jak gasiłem to coś terkotało jeszcze przez chwilę i było to napewno z kompresora, ostatnio wymieniłem koło pasowe na wale i wolałem nie zakładać paska z klimy żeby czasem sobie go nie naderwać, gdyby tak sprężarka hamowała. Ale na chwilę w końcu założyłem i okazało się że fajnie idzie ale w pewnych momentach tak jakby rozłącza napęd tzn koło pasowe się kręci a ten element z przodu (domniemam że właśnie sprzęgło co jakiś czas się tak jakby zatrzymuje).

Po ściągnięciu tego elementu czuć tak jakby spalonym sprzęgłem...

dodam że klima chłodziła wcześniej OK ale wolę to zrobić dla pewności...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wymiany lozyska nie ma potrzeby wyciagac kompresora.Jesli wiemy jak sie za to zabrac,cala operacja zajmuje ok.1 godz.

Sprzeglo nie ma prawa trzec,ocierac o cokolwiek! Po to sa na walku kompresora podkladki dystansowe by ustawic odstep miedzy tarcza a kolem pasowym(kolega podal wyzej wartosci).Chodzi o to ze odstep ma byc wystarczajaco duzy by nic nie przycieralo ale na tyle maly by elektromagnes zapial sprzeglo.

No i sprawa najwazniejsza sprzeglo kompresora nie powinno sie zurzywac,wycierac itp.Ono jest albo ON albo OFF.Zapiete/rozpiete-tyle.

Jesli gladzie sa wytarte to

-1-odleglosc miedzy tarcza a kolem jest za mala i tarcza ociera o kolo(ktore obraca sie caly czas) co powoduje zurzycie.

-2-odleglosc ta jest za duza i elektromagnes nie zapina wystarczajaco mocno powodujac poslizg tarczy wzgledem kola.

W sprawnym sprzegle elektromagnes zapina tak szybko,ze nie wystepuje zaden poslizg powodujacy zurzycie powierzchni.

Death is easy-You don't have to do anything.Life is that You have to face.


bylo e39 m52b20,e39 m52b25TU,e39 m52b25,e36 m43b18,e39 m52b20TU,e39 m52b28TU,e46 m43b19TU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qrcze moje koło pasowe wygląda ciut inaczej tzn chyba jest bardziej zużyte bo nie mam takiego odcięcia materiału jak ty.

Chyba że to już jest po przetoczeniu.

Postaram się jutro wrzucić zdjęcia swojego sprzęgła i koła pasowego.

Mógłby ktoś zaznaczyć którą z tych powierzchni trzeba przetoczyć na sprzęgle czy na kole pasowym bo ja na sprzęgle mam też takie wyżłobienia a na kole tak jakby rowek na całym obwodzie... i nie wiem czy trzeba to zrównać czy jak

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno ztoczyłem powierzchnie zaznaczone na czerwono.

Nie mam pewności co do powierzchni zaznaczonej na zielono, nie pamiętam już, ale chyba też.

To jest zdjęcie sprzed toczenia.

 

http://www.fotomedela.pl/07.jpg

--

pozdrawiam

nelson

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i tak to wygląda u mnie... widać że to co zaznaczyłem na czerwono u ciebie jest na kole pasowym natomiast u mnie na docisku (sprzęgle) więc coś chyba jest nie tak.

kręgi które zaznaczyłem na niebiesko są poniżej kręgów zaznaczonych na czarno (czarne są uwypuklone).

Teraz pytanie czy moje już jest zajechane na maxa że nie mam tej jakby okładziny na kole pasowym?

i jak z tym toczeniem wszystkie powierzchnie zjechać na jedną miarę tzn na płasko czy nadal powinny być uwypuklenia i rowki czy jak?

toczyłeś tylko koło czy tarczke również?

http://naforum.zapodaj.net/images/292409d356be.jpg

 

znalazłem ciekawy filmik na youtube który przedstawia regenerację sprzęgła i koła pasowego sprężarki... wygląda że wszystko toczy się na płasko szkoda że momentu toczenia nie ma w całości...

do tego wrzucę filmik który też znalazłem w sieci a idealnie pokazuje to co dzieje się u mnie:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem wyżej - " Regeneracja polega na zebraniu na tokarce jak najmniejszej ilości materiału z obu płaszczyzn i ustaleniu szczeliny między dociskiem a kołem pasowym. W tej konkretnej sprężarce jest to 0,53 do 0,91mm (mocno przetrzepałem net w poszukiwaniu tych danych). Odległość tą ustala się na podkładkach wchodzących w oś wieloklinu docisku".

 

Jest jedna konkretna firma zajmująca się regeneracją kompresorów, informacje pochodzą od nich, http://www.laser-sinex.pl/.

 

Obie powierzchnie muszą być równe, nie może być tak jak piszesz, że jedne wystają bardziej inne nie.., w końcu jak następuje zasprzęglenie to im większa powierzchnia cierna tym mocniej sprzęgło załapie.

 

Pamiętaj aby zebrać jak najmniejszą możliwą warstwę i ustalić odpowiedni dystans między kołem a tarczą sprzęgła.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli ten krąg który zaznaczyłem na czerwono na kole pasowym (zdjęcie od kolegi nelsona) też powinien zostać zrównany z pozostałą częścią koła?

tak już trochę się zagłębiłem w temat i szukałem po google i wogóle, i na tym filmie którym wstawiłem wygląda na to że cała powierzchnia została zrównana ale na niektórych zdjęciach między innymi ze strony firmy która ten filmik załączyłą widać tak jakby to że zostawili ten jeden pierścień... chciałbym zrobić tak żeby było dobrze :) dlatego też tak dopytuję przy okazji nie jednemu może to uratować kilka pln :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja toczyłem całe powierzchnie, według mnie nie logiczne jest przetoczenie tylko fragmentu gdyż wówczas mechanizm będzie działał nie tak jak trzeba.

 

Ale to tylko moja skromna ocena :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież jest to już w tym poście napisane co najmniej kilka razy, sam jak to robiłem to dokładnie to opisałem co trzeba stoczyć, chwilę temu potwierdziłem a tu kolejne pytania o to samo :)

 

Według mnie trzeba stoczyć całe powierzchnie obydwu kół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.