Skocz do zawartości

E30 Doprężenie silnika M20B20 (142km) Hybryda 8000 rpm


W0BUNIA

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich.

Chciałbym podzielić się swoim zrealizowanym pomysłem na doprężenie silnika M20B20 Oczywiście robiłem to w roli testów i z czystej ciekawości.

 

(wszystkie zdjęcia są wykonane prze zemnie i umieszczone na moim serwerze. Zgadzam się na ich wykorzystanie)

 

Dla niemających pojęcia o co chodzi, dodam mały wstęp.

 

O silniku:

M20 - 12-zaworowy silnik SOHC BMW produkowany w 4 wersjach pojemnościowych od 2.0 do 2.7. Pierwszy raz zamontowany został w 1977 Napędzając modele e12 i e21. Jest to mniejszy brat "Wielkiej szóstki"(M30) odstęp między cylindrami wynosi 91mm Wprowadzono ją by zastąpić silniki 4-cylindrowe gdyż M20 miało większy potencjał do rozwoju.

Silnik ten był montowany przez prawie dwie dekady. Napędzał on serię 3 w modelach e21 i e30 oraz serię 5 w e12, e28 i e34(w początkach produkcji) Ostatnim modelem napędzanym tym silnikiem było e30 325i którego produkcję zakończono w kwietniu 1993r.

Jednostkę tą zastąpiła jednostka m50 z 4 zaworami na cylinder.

M20 posiadało trzy rodzaje głowic: Pierwszą była # 1264200 "200"- montowana we wszystkich e21 320 i 323i i e12 520 później w e28 i e30 eta Drugą była # 1277731 "731"- Była to głowica "200" z powiększonymi kanałami ssącymi. Trzecią była # 1705885 "885"- zastosowana w 325i. Do powiększonych kanałów ssących zostały dodatkowo powiększone zawory oraz zmieniono komorę spalania by ulepszyć strumień i termodynamiczny współczynnik sprawności.

 

 

Liczba cylindrów 6

Średnica cylindrów 80 mm

Skok tłoka 66 mm

Pojemność 1976 cm3

Stopień sprężania z katalizatorem 8,8:1

Stopień sprężania bez katalizatora 9,8:1

Moc maksymalna z katalizatorem 95 kW (129KM) przy 6000 obr/min

Moc maksymalna bez katalizatora 100 kW (136KM) przy 6000 obr/min

Obroty maksymalne 6500 obr/min

Maksymalny moment obrotowy z katalizatorem 164 Nm przy 4300 obr/min

Maksymalny moment obrotowy bez katalizatora 174 Nm przy 4000 obr/min

 

Są różne sposoby podniesienia mocy poprzez modyfikację konstrukcyjną silnika:

 

Metody wysilenia silnika:

- Wzrost obrotów silnika

- Zwiększenie masy ładunku poprzez zastosowanie np. Turbodoładowania

- Zwiększenie sprawności termodynamicznej poprzez wzrost stopnia sprężania

 

Ja zająłem się pierwszym oraz trzecim sposobem podniesienia nieznacznie mocy poprzez wysilenie silnika.

 

Konsekwencje wzrostu wysilenia silnika

Podczas wzrostu wysilenia dochodzi do szeregu niekorzystnych zjawisk, do których możemy zaliczyć:

- wzrost obciążeń cieplnych i mechanicznych silnika

- pogorszenie warunków smarowania i chłodzenia

- występuje większa podatność na drgania, większa jest głośność pracy silnika

- większa jednostkowa emisja spalin

 

Nie polecam tak oszczędnej modyfikacji silnika, jaką ja przeprowadziłem. Zrobiłem to oszczędnie w roli testów, czy ten wynalazek w ogóle odpali, nie wspominając już o jeździe. Ku zdziwieniu moim oraz znajomych, silnik odpalił gładko oraz jego praca była zadowalająca. Zrobiłem już około 2 tyś km i nie zapowiada się aby silnik wybuchł, jak wybuchnie, to napiszę.

 

A więc do dzieła.

 

Zaczęło się od tego:

 

Urwał się zawór wydechowy i troszkę nabałaganił

 

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110422060.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110422062.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110422063.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110422064.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110422065.jpg

 

Stara głowica

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110426068.jpg

 

Druga głowica od 2.5 z końcówką 885 i podwójnymi sprężynkami zaworowymi, po rozpakowaniu paczki, okazało się że była spawana. Ale jest szczelna. Kupiona na allegro pod tytułem „nie mam możliwości sprawdzenia, sprzedaję jako uszkodzona” za 230 z przesyłką

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110429070.jpg

 

Potrzeba matką wynalazków: rozpinanie zaworów

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110429071.jpg

 

Zawory zostały rozpięte w celu dotarcia.

 

Kolejny wydatek, to tłoki MAHLE wraz z korbowodami (145mm) od silnika M50B20 VANOS Allegro 99zł plus przesyłka 30 Różnice między tłokami widać na foto. W między czasie blok silnika został oczyszczony szczotką drucianą na wiertarce i pomalowany na zielono lakierem odpornym na wysokie temperatury – dla czego zielony??? Miałem kilka puszek tego lakieru pod ręką, wykorzystałem jedną.

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505095.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505097.jpg

 

Po spięciu tłoków z wałem, tłoki wystają ponad blok 5mm a oryginalne są równo

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505091.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505092.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505093.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505094.jpg

 

Położenie oryginalnych tłoków

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110505103.jpg

 

Silnik już w samochodzie, tam gdzie jego miejsce. Widać obrobione tłoki od M50 Podfrezowane pod głowicę i wycięte wgłębienia pod zawory

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110507106.jpg

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110507106a.jpg

 

 

Silnik już złożony, na starych śrubach. SILNIK BYŁ SKŁADANY W ROLI TESTÓW poszły nawet stare pierścienie z tłokami od M50, lecz oczyszczone w myjce ultradźwiękowej, do czegoś się w końcu przydała.

http://imgsilnik.stepnik.pl/20110510109.jpg

 

Jak ktoś jest spostrzegawczy, to pewnie zauważył, że ten silnik był wyposażony w aparat zapłonowy umieszczony w bloku. Cały układ został zastąpiony systemem MOTRONIC z E30 320i z 91r. Przeróbka nie była kłopotliwa, wystarczyło wziąć do ręki schemat elektryczny od obydwu wersji, cynę i lutownicę. Wszystko działa poprawnie.

 

Teraz pozostało podjechać i sprawdzić stopień sprężania oraz (już nie mogę się doczekać) na hamownię :) Powiadomię wszystkich jak dokonam pomiarów.

 

Jak już wcześniej wspomniałem, ku naszemu zdziwieniu silnik pracuje bardzo ładnie podczas jazdy i to zbiera się niemiłosiernie lepiej niż wcześniej. Silnik się wkręca do odcinki na każdym biegu, pomieszaliśmy troszkę w mapach pamięci i uzyskaliśmy odcinkę przy 8000 obr/min, na piątce nie było odcinki bo się baliśmy już prędkości na starym zawieszeniu, ale na piątym biegu np. od 150 do 200 nie ma oporów się rozpędzać przyspiesza ładnie. Na podnośniku licznik się kończy a hałas z układu napędowego przy tej prędkości jest niemiłosierny, jak by miał się zaraz urwać.

 

W lipcu samochód przejdzie generalną renowację i będzie jak nowy. Zostanie rozebrany do ostatniej śrubki i odnowiony. Mowa o E30 z 84r.

Biorąc pod uwagę, że silnik działa i to bardzo dobrze, wraz z renowacją nadwozia zostanie zrobiona hybryda z M20B25 i podzespołami od M52B28, wał korbowy, korbowody, tłoki. O efektach dam znać. Wykonam również więcej i bardziej dokładne zdjęcia.

Edytowane przez W0BUNIA
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam ponownie :D

Otóż nie mogłem się doczekać i...

Samochód na hamowni wyciągną 142 km przy 7800 rpm oraz ~220 Nm przy 5200 rpm (brak tzw dołu:( ) (średnio z trzech pomiarów) V-Max 230 Km/H

Jak na 2.0 z przed epoki, to całkiem nieźle :D

 

Przejechałem około 6 tyś km a poziom oleju się nie zmienił :D

 

Ps. Kolejny projekt, o którym wspomniałem poprzednio, prawie gotowy :norty:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ps. Kolejny projekt, o którym wspomniałem poprzednio, prawie gotowy :norty:

Czekam z wielka niecierpliwoscia na niego :twisted:

Ciekawe czy bedzie 2xx ps :norty:

 

Zycze podobnego efektu :

"Możesz mieć każde auto, M5 i tak jest szybsze..." - Jeremy Clarkson
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Brawo :cool2: Jestem zwolennikiem tuningu wolnossącego.

Bardzo ładny wynik, jeśli chodzi o Nm. Ale czy aby pojemność skokowa się nie zwiększyła teraz i stąd ten wzrost? Możesz wkleić wykres? (nie widzę fotek w temacie... :/ wyskakuje monit o podanie jakiegoś hasła...).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 11 miesięcy temu...
Hej! A mógłbyś wyjaśnić jakoś konkretniej jak zwiększyliście odcinke na 8tyś? Jaki program i gdzie co zmienić, bo też myślę o zwiększeniu obrotów i zwiększeniu stopnia sprężania tylko w E46 2.8, i mam też takie pytanko... Czy samo podszlifowanie głowicy coś da? Czy zwiększy się stopień sprężania od tego? Czy trzeba robić więcej modyfikacji?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Odgrzebuję stary temat po powrocie z ciężkiej choroby, przepraszam wszystkich za brak zdjęć w poście, ale były na serwerze, którego nie opłaciłem. Mam zdjęcia na komputerze i postaram się je umieścić z powrotem, w razie problemów poproszę Admina forum o pomoc.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dodatku po wizycie w BMW okazało się, że ta moja stara bunia to AC-SCHNITZER z numerem 072 (było ich podobno 150) i mechanicy z serwisu BMW byli w szoku!!! a ja chciałem tylko kupić przewody zapłonowe i poprosiłem o ich wymianę (1860 zł)

Najciekawsze jest to że wymienili mi je za darmo!!! jestem w szoku!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brawo :cool2: Jestem zwolennikiem tuningu wolnossącego.

Bardzo ładny wynik, jeśli chodzi o Nm. Ale czy aby pojemność skokowa się nie zwiększyła teraz i stąd ten wzrost? Możesz wkleić wykres? (nie widzę fotek w temacie... :/ wyskakuje monit o podanie jakiegoś hasła...).

 

Witam, wracam z powrotem na forum, fotki mam na kompie, mogę Ci je przesłać

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.