Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Zajechałem silnik na autobanie :( (naszczęście wracałem już do domu).Pytanie mam następujące : O czym świadczy zużyta panewka na 2 i 3 korbie? Oczywiście widać zużycie na wszystkich ale te dwie ewidentnie. Samochód ma 380tyś. e 32 m30. Używam go 3 rok na 4 w Polsce.

Z góry dzięki.

Opublikowano

przyczyn może być wiele ale najczęściej jest tak że miałeś nie dokońca drożny układ olejowy (efekt klejenia uszczelek na silikon)

 

albo ją zwyczajnie przegrzałeś (jazda z max. prędkością)

TS SERWIS diagnostyka i elektronika samochodowa


tel. 607 890 658

Opublikowano

jak wyglądają i jaki mają kolor?

 

pozdr

CARFIX BMW

Pełny serwis pogwarancyjny.Kodowanie i programowanie, indywidualizacja ustawień. Aktualizacja oprogramowania. Dostęp do serwera online(OSS),ASAP oraz Werkstatt information recherche (WIR). Cześci nowe - parts sales support (PASS) i używane do BMW.

Szczecin ul.Mieszka I 61a

Tel.692377209

Opublikowano
Zużyta panewka to efekt warunków eksploatacyjnych: jakość oleju, częstotliwość jego wymiany, niskie ciśnienie oleju, niskie poziomy oleju, szarżowanie obrotami i wykręcanie na zimnym silniku.
Opublikowano
Zużyta panewka to efekt warunków eksploatacyjnych: jakość oleju, częstotliwość jego wymiany, niskie ciśnienie oleju, niskie poziomy oleju, szarżowanie obrotami i wykręcanie na zimnym silniku.

 

Ja sie podepne.

 

Czyli jesli mam dobry olej, wymieniam go maksimum co 10 tys czasami co 5 tys km, stan oleju jest ciagle w normie, na zimnym silniku nie wkrecam go powyzej 2 tys obrotow itp. jesli sie nagrzeje do optymalnej temperatury i bede smigal na wysokich obrotach to nie powinno sie nic stac, prawda ?

Opublikowano
A powiedz mi Robert, czy to normalne, ze cisnienie oleju po dłuzszym postoju w M30 gasnie dopiero gdzies po 1 sek. Czujnik cisnienia w tym silniczku jest dopiero na koncu głowicy,to moze dlatego? Moj kolega w M30 tez tak ma.Dodam tylko ,ze gdy sie odpali silnik po krotkim postoju to cisnienie oliwy gasnie w momencie. POZDRAWIAM i sorrki ze sie wtracilem w temat.
images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Opublikowano

Do Alana

 

Nie powinno się nic stać tym bardziej, że M30 są jedynymi z najbardziej wytrzymałych silników BMW. Ale nie wolno lekceważyć jakości oleju i stosować zawsze ten sam najlepiej sprawdzony i obserwować zachowywanie się kontrolki ciśnienia oleju - a zwłaszcza na zimnym silniku, po jak długim czasie gaśnie

 

Do Mirasa

Jedna sekunda to jescze nie tragedia - zwłaszcza na zimnym. Najgorsze są długotrwałe czasy gaśnięcia na rozgrzanym i na zimnym silniku.

 

I do Wszystkich:

Starajcie się nie odpalać silników z wciśniętym pedałem sprzęgła. Zawsze wyrzucajcie na luz i uruchamiajcie silnik z lużnym pedałem sprzęgła, a lewą nogę trzymajcie ewentualnie na hamulcu - dla tych co muszą odpalać z gazem :D

Opublikowano
I do Wszystkich:

Starajcie się nie odpalać silników z wciśniętym pedałem sprzęgła. Zawsze wyrzucajcie na luz i uruchamiajcie silnik z lużnym pedałem sprzęgła, a lewą nogę trzymajcie ewentualnie na hamulcu - dla tych co muszą odpalać z gazem Very Happy

Czy znasz więcej takich herezji !!!przypominam że jesteśmy na forum mechanika,elektryka eksploatacja, a nie humor i dowcip!

Syrena z sercem od rekina!

http://img264.imageshack.us/img264/227/resize1yf.jpg


Duże Zdjęcie

Opublikowano
Z mojego doswiadczenia wynika ze w roznego rodzaju silnikach szybciej zuzywaja sie gładzie cilindrów, pierscienie , panewki itp na 1 cilindrze od strony chłodnicy - wynika to z tego ze pracuje on w najmniej optymalnych warunkach - najdłużej sie dogrzewa , jego temp pracy jest zawsze nizsza niz pozostałych poniewaz jest najlepiej chłodzony .....
Opublikowano

Były stuki w silniku ale dwóch mechaników stwierdziło wałek rozrządu nawet go dwa razy regulowli (oczywiście zawory). Na moje pytanie czy mogę tak jechać padła odpowiedź że tak a jeśliby nawet strzelił któryś z zawoów to dojadę bez jednego. W odpowiedzi na pytanie czy jeżdże z masymalną prędkością to odpowiem tak. Ale gdybym chciał jeździć wolniej zmieniłbym na jakegoś malucha albo merca :P :P .Co do wymian oleju na moją żonę wydaję mniej kasy ale nikt z nas niema samochodu od nowości. Mam tylko jedno pytanie :czy panewki zużywają się w silniku równomiernie?

Dzięki za podpowiedzi z tym olejem.

Opublikowano

 

Do Mirasa

Jedna sekunda to jescze nie tragedia - zwłaszcza na zimnym. Najgorsze są długotrwałe czasy gaśnięcia na rozgrzanym i na zimnym silniku.

 

I do Wszystkich:

Starajcie się nie odpalać silników z wciśniętym pedałem sprzęgła. Zawsze wyrzucajcie na luz i uruchamiajcie silnik z lużnym pedałem sprzęgła, a lewą nogę trzymajcie ewentualnie na hamulcu - dla tych co muszą odpalać z gazem :D

 

Nie zgadzam sie z Tobą. Nigdy nie porównuje sie cisnienia a przynajmniej tak jak mówisz czasu gasniecia kontrolki oleju na zimnym i ciepłym silniku. Wiadomo ze gestosc oleju ma istotne znaczenie wiec beda wystepowały roznice w jego docieralnosci pod wpływem róznych temperatur, dodatkowo nie zgadzam sie z tym co napisałes i co dotyczy odpalania silnika, wg mnie zawsze odpala sie na wcisnietym sprzegle bo jedno łozysko dociskowe nie rownowazy sie z oporem całej skrzyni !!

 

Co do silników m30 i m10 to jest to czesta usterka, nie jeden rozbierałem, w wielu przypadkach spotkalem sie z tym ze kontrolka gasła po dłuższym czasie w momencie kiedy silnik juz osiągnął obroty biegu jałowego. Np 3 sekundy, te silniki nadal jeżdżą i nie twierdze ze nie ma to wpływu na ich zuzycie. Jedno co moge powiedziec to to ze na pewno nie ma to wpływu na smarowanie dołu silnika (panewki wał k.) bo tam olej dociera pierwszy.

czesta przyczyna sa zaszlamowane kanały olejowe i dlatego sie tak dzieje - jednym słowem niewłasciwy olej, brak wymian na czas. Sprawdzalem cisnienie w takim silniku wlasnie w momencie swiecenia sie tej kontrolki i wynosilo 0.2 bara (nominalnie 0.5-2.0 bara przy 750 rpm). silnik nadal chodzi juz 3 lata i nic sie z nim nie dzieje.

 

Pytalem jak wyglada panewka i czy w ogóle wyglada czy ja wtopiło w korbowód??

 

Pozdr

CARFIX BMW

Pełny serwis pogwarancyjny.Kodowanie i programowanie, indywidualizacja ustawień. Aktualizacja oprogramowania. Dostęp do serwera online(OSS),ASAP oraz Werkstatt information recherche (WIR). Cześci nowe - parts sales support (PASS) i używane do BMW.

Szczecin ul.Mieszka I 61a

Tel.692377209

Opublikowano
Były stuki w silniku ale dwóch mechaników stwierdziło wałek rozrządu nawet go dwa razy regulowli (oczywiście zawory). Na moje pytanie czy mogę tak jechać padła odpowiedź że tak a jeśliby nawet strzelił któryś z zawoów to dojadę bez jednego. W odpowiedzi na pytanie czy jeżdże z masymalną prędkością to odpowiem tak. Ale gdybym chciał jeździć wolniej zmieniłbym na jakegoś malucha albo merca :P :P .Co do wymian oleju na moją żonę wydaję mniej kasy ale nikt z nas niema samochodu od nowości. Mam tylko jedno pytanie :czy panewki zużywają się w silniku równomiernie?

Dzięki za podpowiedzi z tym olejem.

 

panewki teoretycznie zuzywaja sie równomiernie przy załozeniu własciwego i przewidzianego cisnienia oleju. Natomiast najpredzej dostają ( w przypadku braku, badz słabego smarowania) panewki oddalone najdalej pompy oleju.

 

pozdr

CARFIX BMW

Pełny serwis pogwarancyjny.Kodowanie i programowanie, indywidualizacja ustawień. Aktualizacja oprogramowania. Dostęp do serwera online(OSS),ASAP oraz Werkstatt information recherche (WIR). Cześci nowe - parts sales support (PASS) i używane do BMW.

Szczecin ul.Mieszka I 61a

Tel.692377209

Opublikowano
Zajechałem silnik na autobanie :( (naszczęście wracałem już do domu).Pytanie mam następujące : O czym świadczy zużyta panewka na 2 i 3 korbie? Oczywiście widać zużycie na wszystkich ale te dwie ewidentnie. Samochód ma 380tyś. e 32 m30. Używam go 3 rok na 4 w Polsce.

Z góry dzięki.

 

widze ze jestes ze szczecina, podjedz do mnie mam 3 m30-stki na czesci, nie proponowałbym przeprowadzac tam szlifu jesli wał dostał, mam kompletny wał z panewkami. Adres masz na dole.

 

pozdr

CARFIX BMW

Pełny serwis pogwarancyjny.Kodowanie i programowanie, indywidualizacja ustawień. Aktualizacja oprogramowania. Dostęp do serwera online(OSS),ASAP oraz Werkstatt information recherche (WIR). Cześci nowe - parts sales support (PASS) i używane do BMW.

Szczecin ul.Mieszka I 61a

Tel.692377209

Opublikowano
U mnie jest delikatny stuk ktory słychac ewidentnie na drugim garze liczac od chłodnicy.Zakładam ,ze to nie zawory bo jakis czas jezdziłem na 0.25 a od czterech dni mam dokładnie wyregulowane na 0.30 tak jak zalecił Robert no i fabryka oczywiscie. Regulacja zaowocowała równiejsza praca motorka,no ale ten stuk jaki był taki jest. Posunołem sie do troche prymitywnego sposobu zlokalizowania tego stuku a mianowicie wzialem metrowy kij tzw.sztil i stwierdziłem, ze najlepiej ów stukot jest słyszalny po przyłozeniu do kolektora ssącego z drugiego cylindra.Wspomne jeszcze,ze na zimnym jest troche głosniejszy,i nie ma znaczenia czy silniczek leci sobie na postoju na jałowym czy sie rusza pod gore(chodzi mi o obciazanie silniczka)czy sie normalnie jedzie cały czas jest taki sam stuk.jak sie nagrzeje to go tylko troche slysze na jałowym oczywiscie na zewnatrz auta a nie w aucie.W zwiazku z tym mam pytanie:czy musi to byc zaraz panewka korbowodowa czy moze zawór sie obija w prowadnicy czy cos w tym stylu. Podobno panewke najlepiej słychac jak motor jest obciazony, jak ciagnie. POZDRAWIAM : :hand:
images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Opublikowano
Oczywiście że nie musi być to od razu panewka zwłaszcza że hałas dochodzi z głowicy a nie z bloku :lol: Przysłuchaj się jeszcze raz dobrze czy aby nie stuka wtryskiwacz ..
Opublikowano

Do Mirasa

Sposób bardzo prymitywny ale teraz jestem mądry.

Panewki najlepiej słychać (jeżeli to one) naprzykład podczas jazdy w jakimś tunelu albo pod mostem. Mam znajomego mechanika (nie specjalizuje się w bmach) i tylko on zwrócił na to uwagę

Opublikowano
Moja becia zagazowana a z tego co wiem to jak chodzi na gazie to wtryski podobno wtedy nie funguja.

Przeczytaj może wyciągniesz jakieś wnioski :wink:

 

UKŁAD ROZRZĄDU.

 

Układ rozrządu należy do najważniejszych układów w silniku spalinowym. Jest tak dlatego, ponieważ zadaniem tego układu jest sterowanie wpływem i wypływem gazów do cylindra, co ma bezpośredni związek z osiąganym przez silnik momentem obrotowym i mocą.

 

Budowa układu rozrządu. .

 

Zasadnicze elementy tego układu to:

 

Wałek rozrządu. Wykonany zwykle z żeliwa, posiada szereg krzywek o specjalnie dobranym profilu. Powodują one, że zawory otwierają się i zamykają we właściwym momencie. Kształt ich zapewnia także cichą pracę rozrządu nawet przy wysokich prędkościach obrotowych wału korbowego.

 

Popychacz. Ślizgając się po powierzchni krzywek popychacz przekazuje ruch wynikający z kształtu krzywki na następne elementy układu.

 

Drążek popychacza. Przekazuje ruch dalej.

 

Dźwignia zaworowa. Służy również do przekazania ruchu. W układach rozrządu bezpośrednich, które obecnie są częściej stosowane drążek popychacza i dźwignia zaworowa nie występuje. Napęd z wałka rozrządu jest wówczas przekazywany bezpośrednio na popychacz umieszczony nad zaworem.

 

Zawór. Wykonany ze specjalnych żaroodpornych stali pod wpływem ruchu przekazywanego z krzywki wałka zamyka odpowiedni kanał. Zawór ssący steruje wlotem mieszanki poliwowo-powietrznej do cylindra, zawór wydechowy wylotem gazów spalinowych.

 

Sprężyna zaworowa. Otwieraniem zaworów steruje krzywka, natomiast sprężyna służy do zamykania zaworu.

 

Obciążenia.

 

Elementy rozrządu podlegają w silniku podczas pracy dużym obciążeniom cieplnym i mechanicznym:

 

Przy prędkości obrotowej 6000 obr/min wału korbowego zawór otwiera się 50 razy w ciągu sekundy,

 

Grzybek zaworu wydechowego rozgrzewa się do temperatury ponad 700 st.C – w czasie pracy jest więc rozgrzany do czerwoności,

 

Sprężyna zaworowa jednego zaworu ma siłę 40 do 90 kg,

 

Bardzo ważne jest w silniku dobrania optymalnego zarysu krzywek wałka rozrządu. Firmy produkcyjne poświęcają wiele czasu na badania związane z tym zagadnieniem. Od kształtu krzywek zależy czy silnik będzie rozwijał większą moc czy mniejszą, czy będzie bardziej elastyczny, czy będzie mniej palił paliwa. Parametry krzywek muszą być dobrane do przeznaczenia silnika. Inne będą krzywki silnika do samochodu o sportowej charakterystyce a inne do użytkowanego na co dzień w którym zależy na m na możliwie małym zużyciu paliwa.

 

Dla przykładu można podać, że francuska firma, która przygotowywała silnik do Formuły 1 przebadała w ciągu jednego sezonu ponad 50 różnych wałków rozrządu.

 

 

 

 

 

Zużycia elementów rozrządu.

 

Jak to ze wszystkim bywa po pewnym czasie elementy każdego urządzenia ulegają zużyciu. Jeśli chodzi o elementy układu rozrządu, to wałek rozrządu nie należy zwykle do najtrwalszych części. Producentom samochodów wychodzi to różnie, ale w samochodach o przebiegu około 50 tyś. km można już niekiedy spotkać zużyte wałki rozrządu. Najczęściej ulegają zużyciu:

 

Krzywki wałka. Szczególnie obciążoną częścią jest wierzchołek krzywki i ta część ulega głównie zużyciu. Krzywka w procesie produkcji jest utwardzana, przy czym grubość warstwy utwardzonej wynosi zwykle około 2 mm. Tarcie występujące podczas pracy potrafi zniszczyć tą warstwę i krzywka może zużyć się nawet o 5 - 7 mm. Przy takim zużyciu silnik pracuje już nieregularnie i nie osiąga wymaganej mocy.

 

Pierwszym objawem zużycia krzywek jest zwykle zwiększona hałaśliwość silnika. Podczas pracy silnika, w górnej jego części słychać charakterystyczny klekot (podobny do odgłosu pracy silnika Diesla starszego typu) o częstotliwości dwa razy mniejszej od obrotów wału korbowego. Po wymontowaniu wałka zużycie jest widoczne gołym okiem.

 

Popychacze. Ponieważ współpracują bezpośrednio z krzywkami ulegają zużyciu w tym samym czasie.

 

Powierzchnia popychacza fabrycznie nowego jest płaska bądź lekko wypukła. Wskutek zużycia wyciera się i robi się wklęsła. Powoduje to zwiększoną hałaśliwość układu rozrządu.

 

Popychacze, które posiadają hydrauliczne układy kasowania luzów mogą w czasie pracy ulegać zatarciu. Elementy regulacyjne zawieszają się i wówczas w układzie zaworowym zanika luz niezbędny do prawidłowej pracy tego układu. Silnik wówczas zaczyna nieregularnie pracować, traci moc, trudniej zapala ciepły. Zużywa wtedy również więcej paliwa.

 

Sprężyny zaworowe. Zużycie sprężyn występuje rzadziej niż zużycie krzywek wałka rozrządu. Sprężyna może ulec pęknięciu lub odkształceniu. Objawy są podobne jak przy zużyciu wałka.

 

Zawory. Szczególnie podatne na uszkodzenia są zawory wydechowe ponieważ są bardziej obciążone cieplnie. Typowe jest wypalenie zaworu wskutek przegrzania. Cylinder wówczas traci szczelność i silnik przestaje pracować na tym cylindrze.

 

Uszkodzenia zaworów nie występują zbyt często i są najczęściej wynikiem pracy silnika z uszkodzonymi innymi elementami lub bez właściwych regulacji.

 

Właściwa eksploatacja układu rozrządu i zapobieganiu zużyciu.

 

Istnieje kilka ważnych zaleceń eksploatacyjnych dotyczących układu rozrządu o których warto pamiętać:

 

W silnikach które posiadają regulację mechaniczną luzów zaworowych, należy regularnie, tak jak przewiduje to instrukcja regulować luzy zaworowe. Jeżeli w czasie pracy układu rozrządu luz zaworowy zwiększy się nadmiernie, objawi się to nadmierną hałaśliwością. Jeżeli luz zaworowy wskutek braku właściwej regulacji będzie za mały, powoduje najczęściej zużycie krzywek wałka lub wypalenie zaworów.

 

W silnikach które mają hydrauliczną regulację luzów zaworowych należy stosować olej silnikowy wysokiej jakości. Wymiany oleju i filtra przeprowadzać regularnie, a w przypadku trudniejszej eksploatacji samochodu lub w samochodach starszych – częściej niż to przewiduje instrukcja pojazdu.

 

W przypadku gdy pracujący silnik zaczyna wydawać podejrzane stuki lub inne odgłosy, natychmiast należy udać się do warsztatu aby zdiagnozować silnik i usunąć przyczynę. Długotrwała eksploatacja silnika, w którym są nadmiernie zużyte elementy może powodować lawinowe zużycie innych części a czasem poważne awarie. Naprawa wówczas może być znacznie droższa.

 

Bezwzględnie stosować zalecenia producenta dotyczące wymiany paska zębatego napędu rozrządu (jeżeli taki jest w samochodzie). Pęknięcie paska w czasie jazdy kończy się zazwyczaj poważną awarią silnika. Zawory uderzają w tłoki co powoduje ich wygięcie i często pęka także wałek rozrządu.

 

Mówiąc o trwałości elementów układu rozrządu należy podkreślić, że w dużej mierze jest ona uzależniona od jakości materiałów i właściwych technologii użytych w procesie wytwarzania samochodu. Na to jednak nie mamy dużego wpływu.

 

 

Opublikowano
Zielony no to mi teraz zaplikowałes dawke wiedzy. Troche to skomplikowane . Tak czy inaczej wielkie dzieki. :reading2: :lol: :cool2:
images?q=tbn:ANd9GcTmIl0TjfLac0DKzvrvVkW5vbYa-L8NnaKQ6MwRmjiNpsCR58FF
Opublikowano

W M30 częstym problemem jest spływanie oleju z korpusu filtra do misy olejowej co wydłuża okres wystąpienia ciśnienia w układzie smarowania - powodem zaś tego jest nieszczelność na zaworku powrotnym, którego większość lekceważy, a jest ono w dalszej eksploatacji powodem zużywania sę niektórych elementów mechanicznych. Czasem kontrolka potrafi zgasnąć po czasie dł€ższym niż 5 sek. A to dużo zważywszy na ilość takich odpaleń.

 

Co do wciskania sprzęgła.

Na wale korbowym jedna z panewek głównych posiada kołnierz ustalający luz wzdłużny wału i zabezpieczający go przed tą pracą. Jest ona oczywiście smarowana związku z czym wytwarza się poduszka olejowa pomiędzy jej powierzchnią a wałem. Wciskając sprzęgło przy odpalaniu silnika smarowania jeszcze nie ma a nacisk na ten punkt jest ogromny, w wyniku czego zaczyna się ten kołnierz ścierać.

Zastanawiam się kto i dlaczego wymyślił taką głupotę jak wciskanie sprzęgła przy odpalaniu - żeby pracą skrzyni nie pochamowywała obrotów silnika?? A może tego nauczyli Was instruktorzy podczas nauki, co by zabezpieczyć Was przed zapomnieniem o wrzuconym biegu podczas odpalania?

Odpalam silnik w ten sposób od bardzo dawna i nie odczuwam jakiś problemów związanych z tym że skrzynia dostaje tych samych obrotów co silnik podczas odpalania - zresztą w skrzyni w takiej sytuacji okręca się tylko przedni wałek podczas gdy cała reszta stoi w miejscu i chyba lepiej dla niej kiedy olej zostanie najpierw lekko rozrzucony przy mniejszej prędkości obrotowej podczas rozruchu niż nagle puszczając sprzęgło na odpalonym silniku. Ja jeden silnik już zarżnąłem w ten sposób - chwyciło mi wał właśnie na tej piątej panewce głównej, gdy byłem jeszcze młody i wierzyłem w to co ludzie sugerują i mówią. Teraz po swoich doświadczeniach i z mechanicznego punktu widzenia stwierdzam, że byłem w błędzie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.