Skocz do zawartości

Problem E39 528i wyrzuca płyn


sauber-87

Rekomendowane odpowiedzi

no to co to za pierdoły są wypisywane, chyba zaczerpnięte z książki sam naprawiam BMW E39 tam też takie same pierdołki wypisują bo nawet na schemacie układu chłodzenia nie ma żadnej takiej pompki. A zna ktoś skuteczny sposób na porządne odpowietrzenie bmw!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy auto ma tę pompkę czy nie zależy od tego czy ma system REST.

A teraz pare słów o odpowietrzaniu:

robertbmw napisał, cyt:

 

Prawie we wsztskich BM-kach, wcześniej, czy później pojawiają się problemy z układem chłodzenia. Jego niedomagania objawiają się ogólnie przegrzewaniem lub niedogrzewaniem, a samych przyczyn może być wiele.

W poniższej ściągawce wyjaśnię klika powodów tego typu zachowań.

 

Na początek jednak chcę zaznaczyć, że prawie każdy model ma zbudowany układ chłodzenia na jednakowej zasadzie i w każdym modelu wskazówka wskaźnika temperatury ma stać w połowie. Do drobnych różnic zalicza się jedynie rozmieszczenie co niektórych podzespołów układu.

 

Każdą początkową diagnozę należy rozpoczynać od obserwacji zachowywania się układu, a dokładniej na nagrzewaniu się chłodnicy i zachowywaniu płynu w zbiorniczku.

Pewnie zadajecie sobie pytanie, co w tym zbiorniczku takiego jest, na co należy zwrócić uwagę

 

Otóż zbiorniczek jest nie tylko zbiorniczkiem płynu, ale także zbiorniczkiem odpowietrzającym układ chłodzenia w sposób ciągły. W każdym modelu, niezależnie od tego, gdzie się zbiorniczek znajduje, jest on połączony z górną częścią chłodnicy:

- za pomocą cienkiego przewodu wodnego, kiedy zborniczek jest w innym miejscu niż chłodnica,

- za pomocą dodatkowego kanału w ściance chłodnicy, kiedy zbiorniczek jest zintegrowany z chłodnicą,

Otwór wylotowy tego odpowietrzenia znajduje się w ściance bocznej otworu wlewowego płynu zbiorniczka.

Gdy układ chłodzenia pracuje bez zastrzeżeń, to po odkręceniu korka i odpaleniu silnika zaobserwujemy pewien poziom płynu chłodniczego zmieniającego się czasami, ale nie wyrzuca go i strumień płynu z wylotu odpowietrzającego uzależniony od obrotów silnika - im większe obroty tym strumień mocniejszy. Chłodnica wody nagrzewa się w początkowej części i wskazówka stoi w połowie.

Jeżeli jedna z tych rzeczy nie sprawuje się prawidłowo to coś jest nie tak.

 

1. Brak strumienia.

Jest kilka powodów braku strumienia z kanału wylotowego odpowietrzenia

- zapowietrzony układ,

- zatkany kanał,

- urwany wirnik pompy wody,

- pęknięty boczek chłodnicy - chłodnica zintegrowana ze zbiorniczkiem,

- otwarty lub brak termostatu - czasami przy bardzo niskim strumieniu,

- mocno bijąca kompresja do układu.

 

2. Przerwy w strumieniu.

Powodem tych zachowań jest:

- odpowietrzający się układ,

- nieszczelności układu chłodzenia,

- kompresja w układzie,

 

3. Podnoszący się poziom płynu.

Wynika z zapowietrzonego jeszcze układu:

- brak ogrzewania wnętrza,

- termostat nie otwiera,

- powietrze w dolnym wężu przed termostatem,

- powietrze w górnym wężu na chłodnicy,

- uszkodzony wirnik pompy,

- brak strumienia z wylotu odpowietrzającego,

- niewydolność chłodnicy,

- niewydolność wentylatora (visco),

 

4. Chłodnica się nie nagrzewa.

- zapowietrzony układ, górny lub dolny wąż,

- brak strumienia z wylotu odpowietrzającego,

- nieotwierający się termostat,

- uszkodzony wirnik pompy wody,

- mocno bijąca kompresja,

 

5. Chłodnica nagrzewa się za wcześnie - wskaźnik nie osiąga jeszcze połowy:

- uszkodzony lub brak termostatu,

 

6. Chłodnica gorąca a poziom się podnosi.

- niewydolny wentylator (visco) ,

 

Moje własne sposoby na diagnozę i odpowietrzanie układu

 

1. Po zalaniu układu płynem sprawdzam drążność odpowietrzenia. Uciskam węża górnego na chłodnicy do momentu, aż nie wyczuję w nim płynu - czasami pozostaje w nim jeszcze odrobinka powietrza, ale z wylotu odpowietrzającego wydostają się nieśmiałe strumienie płynu. Czasem zauważyć można jak podczas uciskania węża wsysa płyn ze zbiorniczka do układu.

Odpowietrzniki stosowane na chłodnicach odkręcam tylko do zalewania płynu. W trakcie uciskania węża są one już zakręcone. Jedynie aby przyspieszyć proces odpowietrzania, odkręcam odpowietrznik, ściskam węża, zatykam otwór odpowietrznika palcem i puszczam węża. I tak do momentu, gdy już poczuję płyn w górnym wężu, a z otworu odpowietrznika podczas ściskania wężą wyrzuca mi już płyn, zakręcam go na dobre i uciskam jeszcze dalej węża, aż pojawi się strumień z wylotu odpowietrzającego.

Dobrze byłoby nie zalewać zbiorniczka do pełna, ponieważ płyn ma swoją rozszerzalność termiczną i w trakcie nagrzewania się silnika poziom płynu będzie wzrastał. To wzrastanie może omyłkowo zmylić w dalszych czynnościach.

 

2. Włączam ogrzewanie wnętrza auta na ciepłe i odpalam silnik - ważne, aby odpowietrzniki pozostały zakręcone, a korek wlewu odkręcony. W trakcie nagrzewania się silnika trzymam jego obroty na około 1200 obr. i obserwuję zachowania poziomu płynu, a najbardziej strumienia z wylotu odpowietrzającego. Jeżeli nagle strumień zaniknie, uciskam dodatkowo górnego węża, aż się ponownie pojawi, a czasem nawet muszę przegazować mocniej, lecz bez przesady. Pierwsze co musi zacząć funkcjonować jest ogrzewanie wnętrza. Jeżeli ogrzewania nadal nie ma, próbuję zwiększać obroty silnika, aby pompa wodna przetłoczyła powietrze. W rzadkich przypadkach odkręcam przewód od ogrzewania by upuścić zaporę powietrzną (silniki w E34,E32).Zdarza się jednak czasem uszkodzony wirnik pompy wodnej, ale o tym później.

Mając już ogrzewanie wnętrza skupiam się na zbiorniczku do którego i tak zaglądam w trakcie uruchamiania ogrzewania wnętrza. Kolejna czynność to doprowadzenie do otwarcia termostatu i nagrzewania się chłodnicy.

 

3. Silnik zaczyna osiągać temperaturę właściwą i pora na otwarcie termostatu. Jeżeli poziom w zbiorniczku się jeszcze nie podnosi, a strumień z wylotu jest stabilny to wszystko jest na dobrej drodze. Zdarza się jednak wzrost płynu i często towarzyszy temu zanik strumienia. Zeby nie wyrzuciło płynu zakręcam korek wlewowy i gaszę silnik. Odkręcam odpowietrznik na chłodnicy i upuszczam cisnienie powietrza. Gdy już zaniknie z powrotem odkręcam korek wlewowy, a odpowierznik zakręcam i uciskam węża do momentu, aż znowu pojawi się nieśmiały strumień, a płyn zacznie wsysać, lecz tym razem ugniatam także węża dolnego przed termostatem. Ponownie odpalam silniki trzymam na obrotach 1200 a czasem więcej, żeby utrzymać strumień.

Gdy strumień mamy prawidłowy, a poziom się podnosi co rzadko się zdarza problem może tkwić w uszkodzonym termostacie lub powietrzu w dolnym wężu.

W silnikach M30 często należy odkręcać odpowietrznik na korpusie termostatu.

 

4. Poziom płynu mamy w normie, strumień jest właściwy i powinna się zacząć nagrzewać chłodnica. To jest końcowe zachowanie się układu po właściwym odpowietrzeniu. Ale nieoznacza to zakręcenie korka i zamknięcia maski. Obserwujemy cały czas co się dzieje do momentu aż chłodnica zacznie być cała gorąca. Pomijamy ten temat przy świadomości sprawnego visca.

Jeżeli chłodnica wraz z wężem powrotnym są mocno gorące, a poziom płynu przez dłuższy czas na obrotach biegu jałowego zachowuje się stabilnie to powodów do zmartwień jeszcze nie ma. Zdarza się tak przy silnikach o dużej pojemności i należy być wówczas uczulonym na wysokie temperatury i częste postoje w korkach, gdyż zdarzyć się może że pewnego dnia wskazówka ruszy po za połowę. Wtedy ewidentnie jest sprzęgło wiskozowe do wymiany.

Jeżeli chłodnica wraz z wężem powrotnym są mocno gorące, a poziom płynu po dłuższym czasie lub nagle na obrotach biegu jałowego zaczyna rosnąć i wyrzucać, to visco do wymiany. W modelach z dodatkowym wentylatorem elektrycznym nie liczyłbym na ich załączenie się. Nowa viskoza i tyle.

 

W modelach E39 największym problemem jest usunięcie powietrza z górnego węża - dotyczy to chłodnic zintegrowanych. Nie bez powodu fabryka umieściła odpowietrznik dodatkowy na korpusie termostatu. Często zapowietrzony górny wąż jest powodem zaniku strumienia i sygnalizuje objawy urwanego wirnika pompy wody - podnosi się także poziom płynu w zbiorniczku w wyniku braku mozliwości wyrzucenia gorącego płynu na chłodnicę.

W takiej sytuacji luzuję korek odpowietrznika na korpusie, ściskam górnego węża i zakręcam korek. Czynność tę staram się robić w miarę szybko i do momentu aż z tego odpowietrznika w momencie ścisku węża nie zacznie pojawiać się kropelkowa ilość płynu. Później na zakręconym odpowietrzniku uciskam węża jeszcze z parę razy, gdyż napewno zacznie schodzić płyn w zbiorniczku. Odpalam silnik i trzymam na takich obrotach żaby utrzymać strumień z wylotu odpowietrzającego - w miarę stabilny, a obroty nie zawysokie.

 

W trakcie odpowietrzania pierwszą czynnością jest uruchomienie ogrzewania. Jeżeli to ogrzewanie nie chce się uruchomić to mozna już rzucać podejrzenie na urwany wirnik pompy wodnej. Ale nie tak szybko.

Pomijamy ogrzewanie i skupiamy uwagę na zbiorniczku.

Jeżeli mamy strumień płynu to niewykluczone że pompa jest dobra i zajmujemy się dalszym odpowietrzaniem jak wyżej.

Jeżeli nie mamy strumienia to upewniamy się, czy w górnym przewodzie na chłodnicy jest płyn - wystarczy go ucisnąć z parę razy i jeżeli strumień się jakiś pojawi to napewno jest padnięta pompa wody, jeżeli zaś strumienia nadal nie ma, to układ jeszcze jest zapowietrzony i trzeba powrócić do punktów odpowietrzania.

Bywa i tak że strumień jest dobry, poziom się nie podnosi, chłodnica nagrzewa, a ogrzewania nadal nie ma. W tej sytuacji proponuję się skupić na elektrozaworach ogrzewania, gdyż one mogą szwankować, albo wymaga ręcznej ingerencji w odkręcenie jednego z węży i upuszczenie zapory powietrznej.

 

Aby prawidłowo opanować to wszystko, najlepiej jest zrozumiec co za co jest odpowiedzialne i na jakiej zasadzie układ pracuje. Ja zawsze układowi chłodzenia poświecam nawet do 45 min czasu i to obserwująć strumień, poziom płynu i nagrzewanie się chłodnicy.

 

Powyższy artykuł dotyczy się wszystkich modeli BMW z wyjątkiem modeli w których zastosowany jest termostat z dodatkową elektyczną grzałką wspomagajacą pracę termostatu. koniec cytatu

 

Od siebie dodam tylko tyle że silnik M52 ma system chłodzenia całkowicie różniący sie od M52TU (grzałka termostatu sterowana przez ECU + inny obieg cieczy w układzie). A więc autor wątku musi wiedzieć jaki ma silnik i wtedy bedziemy mogli pomagać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Uważam ,że nie.

Jeśli znajdziesz przyczyne przegrzania i ją usuniesz to wcale nie musi się przegrzewać.

Inna sprawa to kondycja silnika po przegrzaniu. Kompresja i pierścienie olejowe oraz słynny NIKASIL na cylindrach.

Przegrzanie nie jest zdrowe ale nie oznacza , że już sie bedzie przegrzewało ciągle. Tylko podstawa to znaleźć i usunąć przyczynę. jak przykładowo zostawisz rozwalone visco to będzie się mogło przegrzewać.

 

Jak masz pękniętą głowicę to też.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Od siebie dodam tylko tyle że silnik M52 ma system chłodzenia całkowicie różniący sie od M52TU (grzałka termostatu sterowana przez ECU + inny obieg cieczy w układzie). A więc autor wątku musi wiedzieć jaki ma silnik i wtedy bedziemy mogli pomagać.

 

Kolego Cezar_2000 wyjaśnij proszę o jakie różnice chodzi. Mam motor M52TUB28 a że na dniach wymieniam termostat to wyjaśnienie się przyda. Na czym polega różnica w sposobie odpowietrzania?

PZDR!

KRASNYJ BUMIER

BMW = Bus Metro Walk

Cottage terrorist

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam cały artykół o różnicach w budowie ale jest to w pdf i po angielsku. Jak chcesz to wyślij mi swój email na PW to ci prześle. Generalnie jak już pisali koledzy wcześniej odpowietrzaj bez uruchamiania silnika.

w_a_p napisał(a):

odpowietrzanie:

 

0. NA ZIMNYM SILNIKU

1. Wlaczyc stacyjke, NIE WLACZAC SILNIKA

2. Ogrzewanie na 32 stopnie i wlaczyc dmuchawe

3. Odkrecamy korek zbiornika i powinien byc widoczny strumien z prawej strony, pompowany przez pompke ogrzewania

4. Dolewamy plynu do wlasciwego poziomu

5. Odkrecamy odpowietrznik obok termostatu, az wyleci powietrze i pokaze sie woda

6. Jak w mieczyczasie plyn zejdzie ze zbiorniczka do dolac do normalnego poziomu

7. Odkrecamy odpowietrznik obok korka zbiornika wyrownawczego

8. patrz 6

9. zakrecamy, jezdzimy, dzien pozniej mozna sprawdzic poziom plynu.

10. Pokazujemy faka wszystkim fachowcom co to ksiazki do reki nie wezmie, ale wie jakie to problemy z beemkami i co tam w fabryce spieprzyli

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak jest z odpowietrzaniem E39 530d po lifcie, 193 km.

 

Auto jest świeżo po wymianie pompy wody (w starej oryginalnej poszło łożysko i urwał się plastikowy wirnik).

Zalaliśmy z bratem świeży płyn, przekręciliśmy stacyjkę i włączyliśmy ogrzewanie (32'C) i wentylator (poza połowę).

Odpowietrzanie (na zgaszonym silniku) właściwie przebiegało dobrze, uciskaliśmy węże, dolewaliśmy płynu, odkręcaliśmy odpowietrznik, ale dolny wąż chłodnicy cały czas pozostaje zimny gdy już temp na wskaźniku jest w połowie.

Dodam jeszcze że na wyłączonym silniku nie występuje chyba obieg płynu, bo po napełnieniu układu nie ma żadnego strumienia przy korku wlewu. Po odpaleniu auta strumień jest stabilny i silniejszy wraz ze wzrostem obrotów.

Na razie jedyny problem to zimny dolny wąż przy chłodnicy.

Czy przyczyną problemów może być nie do końca sprawny jeż? Często lubi się wyłączać po kilkunastu min pracy.

Na początku odpowietrzania działał, później się zagrzał i przestał funkcjonować.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Panowie dziś niestety pokazała sie wskazówka na czerwonym polu od razu zjazd na bok i pod maske ... woda się wylewała a visko pracowało dość pomalu ( niestety nie zlokalizowałem wycieku ) , czy w takim przypadku visko powinno zapierdzielać jak glupie ? czy ono zawsze jest takie leniwe ? Sadzicie ze to moglobyć przyczyna przegrzania sie ?

 

a i czy teraz jak bede dolewal plyn to mam odpowietrzac układ od razu ? Bo raczej cały nie wylał sie bo gdy temperatura spadła lekko to przestało wyciekać .

WBADD31070BU41308
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale bez przesady.

Visko nie ma żadnego przekaźnika i czujnika działa mechanicznie.

Sprawdź czy masz strumień przelewowy. Czyli ogólnie zapraszam dział jak odpowietrzać BMW. Jeśli nie masz go to zacznij od wymiany pompy i sprawdź ręcznie jak chodzi visko. Czy się nie zacina czy nie ma luzu na osi. Bo albo masz visko padnięte albo pompe wody

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie sprawa nie wygląda za dobrze . Dziś po utracie troszke płynu poprzez przegrzanie silnika poszedłem sprawdzić wszystko jak ostygł . Ogólnie po odkręceniu korka nie ma podciśnienia więc to chyba dobrze bo niweluje pękniętą głowice ( niby ) . Dalej włączam silnik na wolne obroty visko się kręci od początku po jakiś 2 min zatrzymuje Visko stawia mały opór po puszczeniu kręci się dalej , kreska temp. jest na połowię ( chłodnica nadal zimna ) troche przygazówka temperatura się zwiększa ponad połowe Visko chodzi nadal tak samo jak na początku chłodnica dalej zimna ( górny wąż ciepły , dolny zimny ) .

 

Obstawiając że visko jest sprawne powinno po otwarciu termostatu załączyć się na większy bieg nie ?

Co obstawiacie ? Mnie wygląda na walniety termostat aczkolwiek ... nei wiem :(

WBADD31070BU41308
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MAsz do wymiany termostat. Cały czas jest zsamknięty czyli chłodnica zimna. Czyli wisko się nie nagrzeje od temp chłodnicy i się nie zasprzęgli. Kolego nie ma biegów wentylatora. Poczytaj o tym. to jest na zasadzie bimetalu który jak się rozgrzeje to się zasprzęgla. Wentylator napędzany jest pompą wody, a ona z kolei paskiem klinowym. Jeśli bimetal się nie nagrzeje to nie zasprzęgli waiatraka (będzie się kręcił cały czas ale można go ręką zatrzymać)

 

Jak masz mało km do domu to włącz sobie elektroniczne wskazanie temp i nawiew na max temp na 32 ja bym dał nadmuch na tył z przodu pozamykał kratki. I pojechał do domu kupił termostat i wymieniaj. Visko w takim razie masz sprawne. A napewno nie sprawdzisz go przy uszkodzonym zamkniętym termostacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Troszke się pozmieniało po nocnym czytaniu po forum rano praktyka na samochodzie

 

PIerwsze co to uzupełnienie płynu w układzie . Według instukcji odpowietrzania dolałem w sumie prawie 5l ! płynu . Zlokalizowałem wyciek płynu zaraz pod zbiorniczkiem wyrównawczym ( nie wiem czy to pomiędzy obudowa zbiornika a chłodnica czy gdzieś indziej ciężko powiedzieć ) . Po uzupielnieiu płynu i wstepnym odpowietrzaniu samochód chodzi ok , nie grzeje się płyn ucieka z układu i to dość szybko tak szybko że zanim zrobiłem 10 KM musiałem go aż 3 razy uzupełniać po drodze do domu ( jak tyklko wskazówka drgneła za połowe zjazd i uzupełnienie płynu i odpowietrzenie ) . Więc na początku czeka mnie zlokalizowanie wycieku + naprawa lub wymiana części . Czyli termostat się otwiera tylko jak w układzie w ogóle płynu nie było to trudno żeby się nie grzał na max aczkolwiek we wczorajszej sytuacji kiedy woda się zagotowała visko powinno kręcić sie na max a nie tak jak po włączeniu ..

 

Moja diagnozą jest to chyba że miałem w układzie mało płynu od początku dlatego tak sie stało było za mało cieczy która ma chłodzić i przy wczorajszym upale , wlączonej klimie + dość szybkiej jeździę doszło do przegrzania a że gdzieś musiało to uciec to znalazło miejsce pod zbiornikiem wyrównawczym . Może tak też być ?

WBADD31070BU41308
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Ja to też mam ze swoją przeboje. silnik 2.0 w gazie 1vanos. W zeszłym roku wymieniłem cały układ chłodzenia tzn, chłodnica, visco, termostat, obudowa, pompa. Oleju mało bierze jak na 15000km 1L to dużo. Wydaje mi się, że jest cały czas zapowietrzony. Dziś przejechałem sobie 50km postawiłem samochód pod sklepem wracam, a pod nim powódź :) Tak go zostawiłem, bo nie miałem czasu grzebać. Mechanik podjechał i zabrał samochód około 2-3 km. Cały czas się lało po drodze. Na miejscu ciężko mu było zlokalizować skąd leci,bo wszystko było mokre. Dolał około 4L odpowietrzył i nie cieknie :O Przejechał około 20 km i nic. Jutro jadę w trasę około 150km to zobaczę :) Ale teraz z tym odpowietrzaniem jeden mechanik mi robił to węże i tak były twarde, a teraz ten mi odpowietrzył i węże po nagrzaniu są miękkie tzn. wg. mnie mogę ję zdusić do połowy czy to dobrze? Już ręce opadają. Jak tylko przychodzą ciepłe dni to ja myślę czy gdzieś nie stanę :) A ogrzewanie działa normalnie...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...
Witam jestem tu nowy mam problem mam bmw e39 2.5 tds i wyrzuca mi płyn temperatura wchodzi na czerwone co ciekawe to na wolnych obrotach samochód nie grzeje Dopiero na dużych obrotach zaczyna grzać Prosze Pomocy :cry:

Stawiam na pompę wody.

A przy wymianie pompy, załóż też nowy termostat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Zobacz czy jest przelew w zbiorniku, tylko na zimnym odkręć. Sam się nie odpowietrzy.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.