Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam, posiadam BMW 530D z 2001r. po liftingu silnik 3.0 diesel i mam problem z wentylatorem klimatyzacji - zepsuł się.

Mam kostkę na 4 piny.

Ile kosztuje nowy ? (link mile widziany)

Znajdzie się może jakaś używka ?

Pozdrawiam

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jesteś pewien , że masz kostkę na cztery piny????

Według mojej wiedzy powinna być na trzy.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!
  • 4 tygodnie później...
Opublikowano
odświerzę temat. Czy ktoś wie jak sprawdzić czy wentylator klimy w modelu z trzema przewodami jest sprawny? Wiem że tam steruje ECU ale nie mam pewności czy to wentylator coś kisi czy coś w aucie. Obajaw jest taki że klima dobita czynnikiem startuje kompresor a wentylator stoi i nie ma zamiary ruszyć do momentu gdy odepnę kostkę z czujnika ciśnienia wówczas wentylator wystartuje a kompresor sie rozłącza. Po założeniu kości wentylator chodzi, kompresor nie i jak rusza kompresor to wentylator znowu sie zatrzymuje. Obstawiam czujnik ciśnienia ale pewności nie mam. Co o tym myślicie?
Opublikowano
Co o tym myślicie?

 

Ja sprawdziłem wszystko po kolei. Najpierw sprawdź jakie masz napięcie pomiędzy pinem sygnału do klimatronika. Przy napełnionej i nie włączonej klimie (sprężarka stoi) i ciśnieniu około 6-8 bar napięcie powinno być około 1,15-1,25 V. Jak wciśniesz guzik (*) i zasprzęgli sprężarka, to napięcie powinno rosnąć w kierunku 5 V.

 

Kolory kabelków/piny we wtyczce czujnika ciśnienia:

pin 1 - przewód brązowo-czarny: masa

pin 2 - przewód czarno-szary: sygnał do klimatronika (V)

pin 3 - przewód żółto-zielony: zasilanie 5V (jest nawet jak kluczyk nie jest w stacyjce)

 

Sprawdź też czujnik temperatury przy dolnym króćcu po stronie pasażera (rezystancja mierzona na pinach rośnie wraz ze spadkiem temperatury).

 

Najlepiej jest od razu sprawdzić oscyloskopem sygnał na przewodzie z DME/DDE do wentylatora. Powinien być prostokątny o wypełnieniu zwiększającym się wraz ze wzrostem ciśnienia. Jakby co mam schematy, opisy i - nie chwaląc się - doświadczenie w tej kwestii, bo zdiagnozowałem uszkodzenie wentylatora (zdjęcia dla ciekawości też mam), a po drodze również przerwę na dwóch istotnych z punktu widzenia pracy wentylatora przewodach.

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano
u to patrzę ze ostro jest zagmatwane ze sterowaniem 3 przewodowego wentylatora. Jeśli chodzi o uszkodzenie silnika wentylatora to reaczej odpada gdyż tak jak juz mówiełm po zdjęciu kostki z czujnika ciśnienia wentylator sie załączy. Polikam jeszcze co i jak. Wpadłęm też na pomysł żeby od koleszki podmienić czunik ciśnienia i sprawdzić co będzie po jego zmianie. Pomierzę też zasilania zgodnie z tym co opisałeś.
Opublikowano

Do Danek24:

Podaj mi tym silnika, a podłączę Ci schematy, nie ma tego dużo i prościzna w sprawdzeniu... Zasada sterowania wentylatorem jest prosta: do modułu klimatronika dochodzi sygnał z czujnika/włącznika ciśnienia, który jest przetwarzany i przesyłany do sterownika silnika DME/DDE. Do DME/DDE dochodzi również sygnał o temperaturze czynnika na dolnym króćcu po stronie pasażera. Na podstawie informacji o ciśnieniu czynnika w układzie klimatyzacji i o temperaturze w układzie chłodzenia DME/DDE wysyła sygnał prostokątny do wentylatora (po cienkim kabelku, po natomiast grubych "idzie" zasilanie i masa, nawet przy odłączonym zapłonie). Prędkość obrotowa wentylatora zależy od wypełnienia sygnału prostokątnego, czyli udziału czasu w jednym cyklu, kiedy napięcie jest większe od 0 do czasu trwania całego cyklu (to są oczywiście milisekundy). Płynna regulacja prędkości obrotowej jest gdy wypełnienie jest pomiędzy 10% a 90%. Poniżej masz wykresy sygnału sterującego prędkością obrotową wentylatora z mojej bumci (pierwszy jak sprężarka nie chodzi, a drugi jak pracuje około 30-40 s):

 

http://images32.fotosik.pl/313/aecad89e47d50d14med.jpg

 

http://images27.fotosik.pl/243/2a49b77475c824f6med.jpg

 

Dla zainteresowanych mam fotki wnętrza mojego wentylatora, który zakupiłem jako sprawny, a okazał się szrotem z jakiegoś słonowodnego utopka... Na szczęście sprzedawca okazał się nad wyraz poczciwym człowiekiem i przysłał mi nowy (otrzymałem dzisiaj, nie sprawdziłem, ale mam nadzieję, że będzie OKI)

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano
faktycznie w silniku jest duża płyta z dwustronnym laminatem z powierzchniową elektroniką i w zasadzie nie wiele można tam ingerować. Auto jest z 2001 roku to 3.0d. Zasilanie główne na gróbych przewodach jest jak należy. Cienki przewód też jest pod zasilaniem. Wentylator nie chodzi do momentu jak zdejmę kość z czujnika ciśnienia w układzie klimy. Po zdjęciu kostki wentylator załącza się kompresor rozłacza sie. Chodzi jeszcze chwilę i znowu staje. Po podpięciu kostki znowu zaczyna dmuchac do momentu aż kompresor wystartuje i wówczas wentylator ztrzymuje sie.
Opublikowano
Nie wiem właśnie jak go sprawdzić

 

Ja właśnie miałem/mam taki sam silnik... I objawy były takie same... Po rozebraniu okazało się, że jest spalony jeden tranzystor, a stan płytki wskazywał jakby na to, że auto z którego pochodził to jakiś słonowodny utopek... Z naprawą ciężka sprawa... A czy sprawdziłeś, czy sygnał sterujący jest OKI???

 

P.S. Czy sam go demontowałeś?? Ja mam już inny, ponoć sprawny silnik i muszę go podmienić i nie bardzo wiem jak zdjąć śmigło, a jest w jakiś patentowy sposób mocowane...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano
śmigło ściągasz obracając wiatrakiem w kierunku przyciwnym niż ruch wskazówek zegara czyli w lewą stronę. Silnik ma trzy wycięcia wiatrak z nich zeskoczy. Oś silnika przytrzymuj nasadką za nakrętkę jak pamiętam to 14mm.
Opublikowano

Witam,

 

W hurtowni zamówiłem nowy do swojego za ok 400zł ale długo się czeka aż sciągną. Jakby Ci pasowało to pisz na priva.

Opublikowano
śmigło ściągasz obracając wiatrakiem w kierunku przyciwnym niż ruch wskazówek zegara czyli w lewą stronę. Silnik ma trzy wycięcia wiatrak z nich zeskoczy. Oś silnika przytrzymuj nasadką za nakrętkę jak pamiętam to 14mm.

 

Dzięki za info, zabieram się za to od razu po powrocie z arbeitu :cool2:

 

pzdr

 

thenygoos

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Opublikowano
Nie wiem właśnie jak go sprawdzić

 

Ja właśnie miałem/mam taki sam silnik... I objawy były takie same... Po rozebraniu okazało się, że jest spalony jeden tranzystor, a stan płytki wskazywał jakby na to, że auto z którego pochodził to jakiś słonowodny utopek... Z naprawą ciężka sprawa... A czy sprawdziłeś, czy sygnał sterujący jest OKI???

 

P.S. Czy sam go demontowałeś?? Ja mam już inny, ponoć sprawny silnik i muszę go podmienić i nie bardzo wiem jak zdjąć śmigło, a jest w jakiś patentowy sposób mocowane...

 

Sam go zdemontowałem, na biegu założyłem drugi i :jawdrop: śmiga a jakże :!: nawet wtedy jak kluczyki leżą w domu :twisted2: Plusowy przewód jest cały czas pod napięciem.Wiatrak ma po prostu inne sterowanie :mad2: Musi być taki sam jak był.Tylko skąd go wziąć :doh:

Opublikowano
[...]śmiga a jakże :!: nawet wtedy jak kluczyki leżą w domu :twisted2: Plusowy przewód jest cały czas pod napięciem.Wiatrak ma po prostu inne sterowanie :mad2: Musi być taki sam jak był :doh:

 

No to bracie zrobiłeś taki sam błąd jak Ci spece co naprawiali moje auto za poprzedniego właściciela... Tyle, że oni się poddali i odcieli całkiem zasilanie na stałe i dali sobie spokój z klimą :mrgreen:... Jak sprawdziłem na podstawie fotek (bo 4 pinowy wentylator był już u nowego właściciela), to masą trafili na masę, zasilaniem trafili na zasilanie II biegu, a przewodem sygnałowym na przewód zasilający I bieg... W efekcie dali napięcie na przewód z sygnałem sterującym... Miałem obawy o to, czy nie spalił się sterownik silnika, ale na szczęście nie... Dzisiaj po południu zamieniłem silniki i sprawdziłem - wentylator działa bez zarzutu...

Jedyne

http://images.spritmonitor.de/229694.png

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.