Skocz do zawartości

Jak prawidłowo jechać autostradą/drogą szybkiego ruchu


Rekomendowane odpowiedzi

Ze względu na to co napisałem w poście odnośnie nauki jazdy chciałbym podzielić się pewnymi sugestiami i obserwacji odnośnie tego jak prawidłowo powinno jechac się autostradą nie stwarzjąc zagrożenia dla innych uczestników ruchu (zachęcam również do rozwijania wątku o Wasze spostrzeżenie lub uwagi):

1. Jeden z najniebezpieczniejszych manewrów na autostradzie to zmiana pasa ruchu - obserwuj dokładnie co dzieje się w lusterkach. Bądź również przygotowany na dużą różnicę prędkości pomiędzy Twoim samochodem a kimś jadącym z tyły lewym pasem. Sam manewr wykonuj płynnie ale nie gwałtownie sygnalizując go kierunkowskazem.

2. Nigdy nie cofaj, nie zawracaj na autodtradzie.

3. Jeśli już zdarzyło Ci się przejechać zjazd lub zauważyć w ostatniej chwili nie hamuj gwałtownie - nadrób te parę km do następnego zjazdu i tam zawróć.

4. Jeśli nie wyprzedzasz jedź prawym pasem- gdy są trzy lub więcej trzymaj się również prawego a nie środkowych - jeśli nie wyprzedzasz.

5. Ułatwiaj włączanie się do ruchu innym samochodom zjeżdżając na lewy pas - ułatwiaj również wyprzedzanie - jeśli ktoś chce zjechać z prawego na pas środkowy umożliw mu to wyprzedzając go lewym pasem.

6. Nie jedź patologicznie szybko ani nie bądź zawalidrogą.

7. Nie wyprzedzaj prawym pasem.

8. TRZYMAJ BEZPIECZNY odstęp od auta przed Tobą.

9. Nie zatrzymuj sie na pasie awaryjnym jeśli nie jest to niezbędne - nigdy nim nie jedź w czasie korku - możesz zablokowac np. karetkę.

10. W czasie naprawdę złych warunków zwolnij i to znacząco (kłania sie kazus przewróconego polskiego autokaru na wakacjach)

11. Awaryjne hamowanie lub korek sygnalizuj światłami awaryjnymi (to dotyczy również zwykłaych dróg).

Prawo jest sztuką dobra i słuszności ;)


Moje BMW: F32 420d '14, E87 116i '07, a ponadto: F10 520xd '16, F20 118i '15 , X1 sdrive18i '12.

poprzednie: E61 520dT '08, E90 318i '10, E91 318d '07, E87 116i '05, E39 520i '00, E36 318i '93, E34 530i '89, E30 316 '86.



Moja przygoda z BMW od 1990r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

To ja dodam jedną rzecz:

zanim włączysz się do ruchu z pasa rozbiegowego, rozpędź auto do prędkości zbliżonej do tej jaką porusza się auto na prawym pasie i użyj kierunkowskazu chwilę przed tym jak będziesz zmieniać pas a nie od samego początku- wiadomo że musisz go zmienić bo pas Ci się skończy.

pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Tak się składa że każde zaplecze teoretyczne trzeba poprzeć praktyką ;)

Patrząc jak jeżdżą Polacy po autostradach, wydaje mi się że zestawienie porad od grega powinno się znaleźć w materiałach szkoleniowych dla świeżych kierowców

pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc jak jeżdżą Polacy po autostradach, wydaje mi się że zestawienie porad od grega powinno się znaleźć w materiałach szkoleniowych dla świeżych kierowców

no właśnie a ten dział nazywa się "Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, techniki bezpiecznej jazdy" a nie "kurs nauki jazdy" :P :P

czy się myle? :x

Prowadziłeś kiedyś BMW? To jest adrenalina, to jak narkotyk - wciąga. Jesteś królem świata i nikt ci nie podskoczy :diabel_faja:





Nowe forum BMW tylko dla serii 3

http://www.3er.pl

warto tam być!!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BeEmWu i Dukie... nie bądźcie tacy krytyczni...wnieście coś konstruktywnego do wątku np. Wasze spostrzeżenia, uwagi i doświadczenia nabyte w ciągu wieloletniej eksploatacji samochodu w ruchu ulicznym :) zapewne wiele rzeczy pominąłem, a skupiłem sie tylko na tych podstawowych - jednak czasami i one wymagają przypomnienia, odświeżenia lub poprostu zaznajomienia się z teorię zanim zacznie się praktykować. Poza tym cały ten dział powstał nie tylko z myślą o starych wyjadaczach, ale też o ludziach, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z motoryzacją lub też nie mieli do czynienia z pewnymi sytuacjami drogowymi (jak np. jazda autostradą - weźmy takiego Grzesia spod Rzeszowa, który wybiera się z kolegą po wymarzone BMW do Niemiec, a do tej pory poruszał się na drodze pomiędzy Rzeszowem a Łańcutem - być może gdy przeczyta sobie takie porady ustrzeże go to przed jakimś niebezpieczeństwem, a na pewno pozwoli mu zapoznać się ze zdarzeniami na które może sie natknąć w czasie podróży). POzdrawiam Was i więcej empatii Panowie :)

Prawo jest sztuką dobra i słuszności ;)


Moje BMW: F32 420d '14, E87 116i '07, a ponadto: F10 520xd '16, F20 118i '15 , X1 sdrive18i '12.

poprzednie: E61 520dT '08, E90 318i '10, E91 318d '07, E87 116i '05, E39 520i '00, E36 318i '93, E34 530i '89, E30 316 '86.



Moja przygoda z BMW od 1990r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te zasady moga przyniesc korzysci w cywilizowanym swiecie, nie w naszym kraju, pomijam stan polskich drog i remonty na autostradach nie tak dawno przeciez oddanych. Chodzi o kulture jazdy. Przyklad, prawym pasem jedzie tir, chce go wyprzedzic drugi tir jadacy za nim. Nie dosc, ze ten drugi zmieniajac pas ruchu, zmuszaja do hamowania osobowki, jadace srodkowym pasem, to jeszcze nie moze wyprzedzic tego pierwszego tira, bo tamtem nie odpuszcza. I taki manewr trwa i trwa, i trwa. Szkoda pieniedzy na oplaty autostradowe, czasowo sie niewiele zyskuje albo nawet wcale w porownaniu z drogami krajowymi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Te zasady moga przyniesc korzysci w cywilizowanym swiecie, nie w naszym kraju

Czym skorupka za młodu...... Teraz trzeba uczyć ludzi jak jeździć po autostradach bo nie mają pojęcia, a nie gdy już może wybudują te 2000 km to będziesz się ciskał na innego kierowcę że nie popatrzył w lusterko żeby ocenić Twoją prędkość albo zmienił pas i jednocześnie włączył kierunek :duh:

 

Szkoda pieniedzy na oplaty autostradowe, czasowo sie niewiele zyskuje albo nawet wcale w porownaniu z drogami krajowymi.

Na 50-100 km może i nie nadrobisz, jak wracałem z Niemiec przez A2 do Wawy to pomimo robót na autostradzie i ciężarówek trochę szybciej dotarłem do domu niż gdybym tłukł się drogą krajową :mrgreen: I jaki mały ruch tam panuje :mrgreen:

pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Patrząc jak jeżdżą Polacy po autostradach, wydaje mi się że zestawienie porad od grega powinno się znaleźć w materiałach szkoleniowych dla świeżych kierowców

no właśnie a ten dział nazywa się "Bezpieczeństwo w ruchu drogowym, techniki bezpiecznej jazdy" a nie "kurs nauki jazdy" :P :P

czy się myle? :x

Mylisz się :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: bo technika jazdy po autostradzie jest nieco inna niż po zwykłej drodze. I punkty od grega zwracają na to uwagę.

pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
4. Jeśli nie wyprzedzasz jedź prawym pasem- gdy są trzy lub więcej trzymaj się również prawego a nie środkowych - jeśli nie wyprzedzasz - to nalezaloby wyltuscic !!! bardzo istotna i nagminnie lamana zasada....niebezpieczna jesli nie stosowana- prowokuje wyprzedzzajacego do wyprzedzania z prawej , a to juz wogole kaplica, bo niedaj Boze kontem oka facet z przodu uchwyci za soba auto i monentalnie zjezdza na prawy pass na ktory rownierz pcha sie wyprzedzajacy.....i mamy klops.... - zaoberwowalem to bardzo czesto, auta unikaja kolizji na centymetry..... PAS WEWNETRZY JEST TYLKO I WYLACZNIE DO WYPRZEDZANIA POJAZDOW a ipso facto wyprzedza sie TYLKO WEWNETRZYM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4. Jeśli nie wyprzedzasz jedź prawym pasem- gdy są trzy lub więcej trzymaj się również prawego a nie środkowych - jeśli nie wyprzedzasz

 

dokładnie. zresztą zauważyłem że ludziska często wogóle nie używają najwolniejszego (czyt. skrajnego zewnętrznego) pasa... chyba dla nich to wstyd. zdecydowana większość wlecze się powolutku środkowym pasem, więc można ich wyprzedzić tylko pasem najszybszym :duh: i już są 3 pasy zapchane.

 

raz jade najszybszym pasem, a tu koles jedzie 120. Wszyscy wyprzedzają go środkowym. Ja chcialem po ludzku wiec jade za nim i jade... wkurzylem sie i pomrugalem, nawet zaczalem trąbić :mad2: i nic... wiec wyprzedzilem go środkowym jak cala reszta. Jak jechalem koło niego to zobaczylem ze auto prowadzi chłopaczek, z palcem w buzi. :duh:

 

miałem ochote go staranować normalnie.

 

 

Druga sprawa to jadąc rozbiegówka rozpędźmy sie do tych 100 na godzinke :wink: Jadąc wolniej niż pojazdy na najpowolniejszym pasie, (czyli zwiekszajac roznice predkości miedzy naszem autem a tymi juz na autostradzie) zmniejszamy swoje szanse na "wciśnięcie sie" na ten pas. Krew mnie zalewa jak jakas babcia w mikrze zatrzymuje sie na koncu pasa bo nie udalo sie wjechac, bo te auta tak pędzily... :duh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...raz jade najszybszym pasem, a tu koles jedzie 120. Wszyscy wyprzedzają go środkowym. Ja chcialem po ludzku wiec jade za nim i jade... wkurzylem sie i pomrugalem, nawet zaczalem trąbić :mad2: i nic... wiec wyprzedzilem go środkowym jak cala reszta. Jak jechalem koło niego to zobaczylem ze auto prowadzi chłopaczek, z palcem w buzi. :duh:

 

miałem ochote go staranować normalnie.

Zrobił byś z siebie kompletnego idiote, gdybyś tylko miał do gościa jakiekolwiek pretensje, o taranowaniu nie mówię. Przepis mówi wyraźnie, że przy trzech pasach na drodze poza obszarem zabudowanym można wyprzedzać z prawej strony. Pomijam fakt kultury jazdy lewym pasem, oraz przepis mówiący o obowiązku jazdy przy prawej krawędzi, jeżeli oczywiście istnieje taka możliwość. Żenujący jest fakt, że niektórzy zapominają o tym drobnym szczególe. Potem wypisują takie bzdety, że nie dał jeden z drugim się wyprzedzić i że co on biedny wtedy zrobił. Od karania i komentarzy na temat jazdy lewym pasem na trójpasmówce jest policja, ty sobie co najwyżej możesz wyprzedzić pasem środkowym, bo przepisy tak właśnie pozwalają.

E 36 320i '96
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mówicie o niemieckich autostradach...

Pewne jest to, że tam nikt nie jedzie 100km/h (ani 120) lewym pasem. Po wyprzedzeniu zjeżdża na "bardziej prawy" pas. To jest piękne!

Ale co jest NAJDZIWNIEJSZE, większość polskich zawalidrogów i wariatów kompletnie normalnieje i grzecznieje już zaraz za naszą granicą... dziwne. Wytłumaczcie mi to...

 

Na temat całej reszty już nie ma się co wypowiadać, bo większość tego, co mnie najbardziej drażni chyba wypisaliście.

Kai
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobił byś z siebie kompletnego idiote, gdybyś tylko miał do gościa jakiekolwiek pretensje, o taranowaniu nie mówię. Przepis mówi wyraźnie, że przy trzech pasach na drodze poza obszarem zabudowanym można wyprzedzać z prawej strony. Pomijam fakt kultury jazdy lewym pasem, oraz przepis mówiący o obowiązku jazdy przy prawej krawędzi, jeżeli oczywiście istnieje taka możliwość. Żenujący jest fakt, że niektórzy zapominają o tym drobnym szczególe. Potem wypisują takie bzdety, że nie dał jeden z drugim się wyprzedzić i że co on biedny wtedy zrobił. Od karania i komentarzy na temat jazdy lewym pasem na trójpasmówce jest policja, ty sobie co najwyżej możesz wyprzedzić pasem środkowym, bo przepisy tak właśnie pozwalają.

 

 

Historia ta przydarzyła mi się w UK... przepisy co do prowadzenia pojazdu na autostradzie w Wielkiej Brytanii są jasne:

Lane discipline

238. You should drive in the left-hand lane if the road ahead is clear. If you are overtaking a number of slower moving vehicles it may be safer to remain in the centre or outer lanes until the manoeuvre is completed rather than continually changing lanes. Return to the left-hand lane once you have overtaken all the vehicles or if you are delaying traffic behind you. Slow moving or speed restricted vehicles should always remain in the left-hand lane of the carriageway unless overtaking. You MUST NOT drive on the hard shoulder except in an emergency or if directed to do so by signs.

Laws MT(E&W)R reg 5 & MT(S)R reg 4

 

tak więc jeśli nie wyprzedzasz lub jeśli blokujesz pojazdy jadące za tobą zjeżdzasz na lewy (w tym przypadku wolniejszy) pas

 

ps. chyba nie myślałeś że naprawde go chcialem taranować :duh: przy 120/h i się przy tym zabić :mad2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale co jest NAJDZIWNIEJSZE, większość polskich zawalidrogów i wariatów kompletnie normalnieje i grzecznieje już zaraz za naszą granicą... dziwne. Wytłumaczcie mi to...

nieproporcjonalnosc kar. 'przecietny polak' (tez nie lubie tych okreslen) sie boi mandatu kilkuset euro, 'przecietny niemiec' nie boi sie polskich mandatow, jak jezdza samochody na niemieckich blachac w pl to jestem czasem w szoku, wyczyniaja tu rzeczy na ktore u siebie by sobie nie pozwolili..

niedawno bylem przez chwile (trudno to inaczej nazwac, raptem pare h) w wiedniu.. niestety nie jako kierowca, ale jechalem kawalkiem autostrady.. az milo bylo popatrzec... jechali jak w zegarku.. prawy pas wolniej, wszyscy praktycznie ta sama predkosc, lewy pas szybciej, wszyscy podobna predkosc, ustepowanie sobie w miare mozliwosci.. nie zanotowalem ani palujacych na oslep, ani zawalidrog..

 

imo najsprawiedliwszy system kar jest w jednym z krajow skandynawskich, chyba w szwecji.. mandat jest procentem deklarowanych dochodow, dzieki czemu nie ma sytuacji ze biedny sie lapie za glowe a bogatemu to zwisa.. nawet niedawno padl rekordowy mandat jak ktos zarobil grzywne wysokosci 30% swoich dochodow i wyszlo z tego kilkadziesiat tysiecy euro..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wskazowka juz poruszana w tym watku.

 

jesli przegapisz swoj zjazd z autostrady (szczegolnie za granica jesli sie nie zna jezyka) nie wpadaj w panike. jedz do najblizszego nastepnego zjazdu i tam na pewno zawrocisz.kazdy zjazd jest polaczony z jakas droga lokalna i z tej drogi lokalnej zawsze mozesz wjechac na autostrade w obydwu kierunkach.mysle ze sporo forumowiczow zna to z autopsji.najgorzej jest sie zagapic pierwszy raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może komuś się przyda - generalnie na autostradzie i wszędzie powinno trzymać się bezpieczny odstęp, jednak w szczególności zwracać należy uwagę na auta wiozące coś na dachu - rowery, bagażniki itp. Sam byłem świadkiem jak gościowi oderwał się przy ok. 140-150 rower z bagażnika dachowego...gdyby osoby za nim nie trzymały bezpiecznego odstępu źle by sie to skończyło.

Zapewne działą to w drugą stronę, więc jeśli wieziecie coś na dachu nie przesadzajcie z prędkościami.

Prawo jest sztuką dobra i słuszności ;)


Moje BMW: F32 420d '14, E87 116i '07, a ponadto: F10 520xd '16, F20 118i '15 , X1 sdrive18i '12.

poprzednie: E61 520dT '08, E90 318i '10, E91 318d '07, E87 116i '05, E39 520i '00, E36 318i '93, E34 530i '89, E30 316 '86.



Moja przygoda z BMW od 1990r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

może coś podpowiem: często na pasie namalowane są znaki wyglądające jak odwrócone "V" nazywane eszelonem. Są one po to aby ułatwić nam ocenę odległości. Przeważnie na odcinku oznaczonym takimi znakami są też znaki pionowe które pokazują ile takich "V" powinno być widocznych pomiędzy naszym samochodem a autem nas poprzedzającym. Warto stosować (a nawet trzeba :D) się do tych wskazówek bo znaki te malowane są na szczególnie niebezpiecznych odcinkach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A propos specyficznych znaków to dodam jeszcze oznaczenia na wypadek mgły - kiedy to nalezy obserować punkty malowany za pasem awaryjnym. Na tablicach obok podane są prędkości z jakimi nalezy sie poruszać w zależności od tego ile punktów jesteśmy w stanie dostrzec. To z koleipojawia sie zapewne na odcinkach gdzie często takowe mgły występuja. Dodam, że w skrajnym przypadkach nakazuje sie jazdę 40km/h.

MYślę, że może być to dobrą radą - że jeżeli na autostradzie jest słaba widoczność - mgła, ulewa, śnieżyca - to należy bardzo zdecydowanie zwolnić, ale nigdy się nie zatrzymywać np. na pasie awaryjnym - jeśli natomiast nie czujemy sie na siłąch należy doczołgać się do najbliższego zjadu lub parkingu i tam przeczekać złą pogodą.

Prawo jest sztuką dobra i słuszności ;)


Moje BMW: F32 420d '14, E87 116i '07, a ponadto: F10 520xd '16, F20 118i '15 , X1 sdrive18i '12.

poprzednie: E61 520dT '08, E90 318i '10, E91 318d '07, E87 116i '05, E39 520i '00, E36 318i '93, E34 530i '89, E30 316 '86.



Moja przygoda z BMW od 1990r.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7. Nie wyprzedzaj prawym pasem.

ale to jest spotykane na każdej dwupasmowej drodze , ja tego nie robię , jestem cieprliwy i czekam aż zjedzie na prawy pas - to niebezpieczny manwer , sam jeżdżę dostawczym autem i wiem jak to jest z tymi 'martwymi'punktami w lusterkach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
Zainteresowal mnie temat tych trzech pasow na autostradzie w niemczech, a dokladniej : Czy jest obowiazkiem jechac zawsze prawym pasem jezeli nie wyprzedzamy zadnego pojazdu? Slyszalem ze mozna jechac rowniez srodkowym i nie jest to niezgodne z przepisami niemieckimi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zainteresowal mnie temat tych trzech pasow na autostradzie w niemczech, a dokladniej : Czy jest obowiazkiem jechac zawsze prawym pasem jezeli nie wyprzedzamy zadnego pojazdu? Slyszalem ze mozna jechac rowniez srodkowym i nie jest to niezgodne z przepisami niemieckimi.

To jest także nie zgodne z polskimi przepisami ale chyba mało kierowców o tym wie :|

Wyłącz światła w dzień - wróć do normalności !!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.