Skocz do zawartości

Płukanka silnika


gandalf103

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć, mam pytanie odnośnie zmiany oleju w silniku. Przebieg ~185k, poprzedni właściciel nie rozpieszczał beemki i zmieniał olej co 25-30k km. Ja od razu po zakupie wymieniłem olej i od tego czasu zrobiłem jakieś 4k km. Dzisiaj chciałem sprawdzić stan i olej na bagnecie był cały czarny. Myślałem o zrobieniu tzw. płukanki, czyli zalaniu silnika ROPĄ i odpaleniu na kilkanaście minut żeby pozbyć się tego nagaru, ale nie wiem jak samochód na to zareaguje. Czy ktoś przeprowadzał podobną operację albo ma jakąś sprawdzoną metodę na pozbycie się nagaru?


Ewentualnie czy może to oznaczać, że silnik jest w średniej kondycji?


*Jak wymieniałem olej to oczywiście przelewałem silnik do momentu, aż nie zaczął lecieć taki w miarę czysty, dopiero wtedy zakręciłem korek w misce i wlałem całość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, mam pytanie odnośnie zmiany oleju w silniku. Przebieg ~185k, poprzedni właściciel nie rozpieszczał beemki i zmieniał olej co 25-30k km. Ja od razu po zakupie wymieniłem olej i od tego czasu zrobiłem jakieś 4k km. Dzisiaj chciałem sprawdzić stan i olej na bagnecie był cały czarny. Myślałem o zrobieniu tzw. płukanki, czyli zalaniu silnika ROPĄ i odpaleniu na kilkanaście minut żeby pozbyć się tego nagaru, ale nie wiem jak samochód na to zareaguje. Czy ktoś przeprowadzał podobną operację albo ma jakąś sprawdzoną metodę na pozbycie się nagaru?


Ewentualnie czy może to oznaczać, że silnik jest w średniej kondycji?


*Jak wymieniałem olej to oczywiście przelewałem silnik do momentu, aż nie zaczął lecieć taki w miarę czysty, dopiero wtedy zakręciłem korek w misce i wlałem całość.

 

Wujek google Ci pomoże, pierwszy z brzegu artykuł http://olejeklimowicz.pl/czarny-olej-w-silniku-diesla-dlaczego-tak-sie-dzieje/ , natomiast jeśli zmieniał oliwę co 25-30 tyś to przydałoby się go dobrze przepłukać, odrębną kwestią jest też jakie trasy pokonywał, jeśli były to głównie dłuższe autostradowe przebiegi to aż takiej tragedii nie ma.Tak czy inaczej motorowi przydałaby się "kuracja oczyszczająca", na początek na jakieś 3 tyś przed wymianą zalej taką płukankę https://zmienolej.pl/pl/dodatki/2853-dodatek-do-oleju-archoil-ar-2300-250ml-610370341391 pojeździj na tym do wymiany potem zlej razem ze starym olejem, dalej zalej jakiś dobrym syntetykiem.


P.S

Ropa może dobrze wyczyścić motor, z tego co pamiętam kiedyś w starych klekotach to czasami praktykowano, natomiast w tym wypadku mocno bym się zastanowił nad taką operacją, pomyśl o tym że jakaś część tej ropy tam zostanie i oczywiście o smarowaniu podczas zalania silnika ropą !!

p44ahXld_o.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytaj ten temat:

https://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=70&t=266967

Nic konkretniejszego nie znajdziesz w tym temacie.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, mam pytanie odnośnie zmiany oleju w silniku. Przebieg ~185k, poprzedni właściciel nie rozpieszczał beemki i zmieniał olej co 25-30k km. Ja od razu po zakupie wymieniłem olej i od tego czasu zrobiłem jakieś 4k km. Dzisiaj chciałem sprawdzić stan i olej na bagnecie był cały czarny. Myślałem o zrobieniu tzw. płukanki, czyli zalaniu silnika ROPĄ i odpaleniu na kilkanaście minut żeby pozbyć się tego nagaru, ale nie wiem jak samochód na to zareaguje. Czy ktoś przeprowadzał podobną operację albo ma jakąś sprawdzoną metodę na pozbycie się nagaru?


Ewentualnie czy może to oznaczać, że silnik jest w średniej kondycji?


*Jak wymieniałem olej to oczywiście przelewałem silnik do momentu, aż nie zaczął lecieć taki w miarę czysty, dopiero wtedy zakręciłem korek w misce i wlałem całość.

 

Większych bzdur dawno nie czytałem :duh: ...jak chcesz zabić motor to zalej go ropą :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sprawdzaj jak samochód na to zareaguje. :wink:

Masz kilku letni samochód, 185kkm najechane i chcesz płukanke robić?

Daj spokój. Płukanka to nadaje się do włosów. :lol:



Olej już nie będzie przezroczysty jak po wyjeździe z salonu. Musisz się z tym pogodzić.

Zmieniaj olej co 12-15 tys i będzie w porządku.

BMW F31 320d ED (N47T) - Mobil 1 ESP 5W-30 + AR9200

BMW F20 118d (B47) - MOTUL 8100 X-CLEAN+ 5W-30

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz kilku letni samochód, 185kkm najechane i chcesz płukanke robić?

Daj spokój. Płukanka to nadaje się do włosów. :lol:

 

Z całym szacunkiem ale radzę nadrobić zaległości w mechanice samochodowej, środkach smarnych, nanotechnologii, etc, rzeczy i technologie o których uczyliśmy się w szkole z 30-40 lat wstecz mocno ewoluowały, świat nie stoi w miejscu , choć myślenie wielu widać się zatrzymało.

Czy cała ta ewolucja wychodzi na dobre, trudno powiedzieć ? Tak i nie, niezbitym faktem jest natomiast wyposażenie nowszych modeli aut we wszelakiego rodzaju filtry, katalizatory, wciąż podnoszone parametry silników oraz wykonywanie ich z gorszej jakości materiałów(stopy/rodzaje metalu, tworzyw etc,etc).

A co za tym idzie istotną rosnącą rolę środków smarnych i wszystkie pozytywne bądź negatywne skutki ich oddziaływania, płukanie silnika ropą,naftą, olejem wrzecionowym stosowano kiedyś od wielu, wielu lat, tylko wtedy silniki te miały prostszą konstrukcję , były wytrzymalsze(temat rzeka), w wypadku kolegi mamy do czynienia z nowszą podturbioną jednostką, z "solidnym" przebiegiem.

Której konstrukcja i podzespoły mogą(choć do końca nie muszą), być narażone na takie płukanie, więc najlepiej jest zastosować płukankę, której jednym ze składników jest też i nafta tylko dodana w nazwijmy to bezpiecznych proporcjach, po to żeby swoim działaniem nie spowodowała zbyt agresywnych zmian, a jej regularne stosowanie pozwoli z biegiem czasu wyczyścić motor.

Oczywiście że najważniejsze w eksploatacji silnika są regularne zmiany i stosowanie oleju zgodnego z normami, ale w wypadku kolegi który kupił używany motor, który z kolei był prawdopodobnie "średnio" traktowany płukanka silnika jest jak najbardziej wskazana.

A wszystkie teorie w stylu "a bo agresywnie wpływają na uszczelki , smoka, czy filtr oleju, itd" są więcej niż śmieszne , kwestią jest natomiast czyszczenie czy płukanie takiego motoru ze zrozumieniem po co to robimy, zachowując wszelakie środki ostrożności, biorąc też pod uwagę należyte proporcje.

Olej już nie będzie przezroczysty jak po wyjeździe z salonu. Musisz się z tym pogodzić.

 

W wypadku klekota czy przy wyjeździe z salonu olej jest "przezroczysty" !? Hmmm, jest to mocno wątpliwa teoria i tu też można byłoby się spierać

p44ahXld_o.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Nie sprawdzaj jak samochód na to zareaguje. :wink:

Masz kilku letni samochód, 185kkm najechane i chcesz płukanke robić?

Daj spokój. Płukanka to nadaje się do włosów. :lol:

Jeżeli nie masz kompetentnej wiedzy nie musisz w każdym temacie się wypowiadać. Regulamin forum tego nie wymaga.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstawiłem wcześniej bardzo konkretny Link z opisem, jak doprowadzić silnik do czystości technicznej. Nie trzeba nic więcej szukać i kombinować. Wystarczy tylko zainwestować odpowiednie pieniądze w płukanki i oleje. Można też napisać do autora tematu i dopytać o efekty na dłuższą metę itp.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rabbit72 zgadzam się w pełni, sporo w tej kwestii się zmieniło. Trochę może zbyt irocznicnie odpisałem. :wink:

Dzisiejsze środki pozwalają zrobić to w sposób w miarę bezpieczny (przy zachowaniu zdrowego rozsądku, jak mówisz) ale czy 185kkm to na tyle "słuszny" przebieg aby robić płukankę nawet gdy olej był wymieaniany przez poprzedniego właściciela co 25-30kkm (czyli chyba tak jak zaleca producent)?


Źle się wyraziłem w kwestii oleju (nie doczytałem, że to diesel).

Naturalnie, w dieslu ciemna barwa oleju to nie jest jakiś niepokojący objaw, również się zgadzam.

Wg mnie jest po prostu więcej sadzy w oleju bo poprzednik rzadziej wymieniał olej.

Jeśli olej po 4kkm jest mocno ciemny to oznaka, że spełnia swoje zadanie i łapie syfy.


Można skrócić interwały na kilka kolejnych wymian aby tej sadzy trochę szybciej się pozbyć.

BMW F31 320d ED (N47T) - Mobil 1 ESP 5W-30 + AR9200

BMW F20 118d (B47) - MOTUL 8100 X-CLEAN+ 5W-30

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Można skrócić interwały na kilka kolejnych wymian aby tej sadzy trochę szybciej się pozbyć.

 

Jak najbardziej, tu się w pełni zgodzę, zresztą moim zdaniem im większy przebieg tym krótsze powinny być interwały zmiany oleju, oczywiście rodzaje tras i styl jazdy odgrywa tu też kluczową rolę, w tym wypadku myślę że kolega powinien zmieniać co 12 góra 15tyś km, a może nawet i 10 tyś jeśli robi głównie krótkie trasy i miasto.

p44ahXld_o.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój silnik był częściowo rozbierany przy 185 tyś km przebiegu - wymiana rozrządu. Przed spuszczeniem oleju została zastosowana płukanka Liqui Moly. Silnik wewnątrz okazał się bardzo czysty, biorąc pod uwagę wcześniejsze wymiany co około 30 tyś km.

Dobry olej to podstawa. Ja zbytnio nie szaleję i zalewam Shell 5w30 ETC C3, to olej o dobrym parametrach czyszczących. Używam go od ponad 10 lat w różnych autach (wiadomo że formuła się pewnie zmieniała na przestrzeni lat) i nigdy mnie nie zawiódł. Ten olej nie zostawia wewnątrz silnika nagarów, a stare na pewno częściowo wypłukuje.

Nie wiem czy będę stosował płukankę expresową przy najbliższej wymianie oleju, chyba lepiej zmniejszyć interwał wymiany: myślę o 10 do 12 tyś km , zamiast np 15 tyś i przy każdej wymianie płukanka.

BMW E36 1991 Limuzyna 325i 2005↔2007

BMW E46 2002 Touring 320d Lift 2007↔2010

BMW E91 2006 330d 2010↔2018

BMW E81 2007 118d 2015→

BMW F31 2014 325d 2018→

icon1.png

F31-C-HRj_qqhnpsx.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Sprawdziłem z ciekawości kartę techniczną Shell 5w30 ETC C3. Ma identyczne parametry tech. co Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 którym zalewają obecnie ASO który produkowany jest nie z ropy a gazu. Jest to bardzo dobry olej który wyróżnia się ponad przeciętnymi dbałością o czystość silnika.Też go używam miedzy interwałami gwarancyjnymi.

Następną wymianę zamierzam zalać olejem który niema oficjalnej rekomendacji BMW, ale ma rewelacyjne parametry tech. Nie spotkałem oleju LL-04 o tak świetnych parametrach - http://lejolej.pl/pl/p/EUROL-SYNTHENCE-FS-0W30-5l/349

Według mojej opinii i nie tylko, ten olej to Head & Shoulders wśród olei czyli 2w 1. Bo ma taką lepkość kinetyczną w 40 i 100st. jak olej 0W30 i 5W40 ( nie porównywać z 0W40 nieosiągalne) stąd rewelacyjny wskaźnik lepkości-192, TBA w linku wyżej nie podane ma-8,0, również bardzo dobre jak na olej o niskiej zawartości SAPS (popiołów siarczanowych, fosforu i siarki). Do tego dodatek do olei ARCHOIL AR 9100 i rewelacyjna redukcja zużycia silnika na podstawia przeprowadzonych analiz http://forum.octaviaclub.pl/forum/motoryzacyjne-og%C3%B3lne/og%C3%B3lne-porady-eksploatacyjne/37680-jaki-olej-do-tdi trochę czytania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Sprawdziłem z ciekawości kartę techniczną Shell 5w30 ETC C3. Ma identyczne parametry tech. co Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W-30 którym zalewają obecnie ASO który produkowany jest nie z ropy a gazu. Jest to bardzo dobry olej który wyróżnia się ponad przeciętnymi dbałością o czystość silnika.Też go używam miedzy interwałami gwarancyjnymi.

Następną wymianę zamierzam zalać olejem który niema oficjalnej rekomendacji BMW, ale ma rewelacyjne parametry tech. Nie spotkałem oleju LL-04 o tak świetnych parametrach - http://lejolej.pl/pl/p/EUROL-SYNTHENCE-FS-0W30-5l/349

Według mojej opinii i nie tylko, ten olej to Head & Shoulders wśród olei czyli 2w 1. Bo ma taką lepkość kinetyczną w 40 i 100st. jak olej 0W30 i 5W40 ( nie porównywać z 0W40 nieosiągalne) stąd rewelacyjny wskaźnik lepkości-192, TBA w linku wyżej nie podane ma-8,0, również bardzo dobre jak na olej o niskiej zawartości SAPS (popiołów siarczanowych, fosforu i siarki). Do tego dodatek do olei ARCHOIL AR 9100 i rewelacyjna redukcja zużycia silnika na podstawia przeprowadzonych analiz http://forum.octaviaclub.pl/forum/motoryzacyjne-og%C3%B3lne/og%C3%B3lne-porady-eksploatacyjne/37680-jaki-olej-do-tdi trochę czytania.

Bardzo fajny i przydatny post.

Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ktory z dostępnych olejów ma normę LL17FE+ ???

0W20 twin turbo bmw to sie nadaje max w okresie wrzesien-maj podejrzewam?

Poza oryginalem bmw znalazłem tylko belgijski ardeca synth c5 spełniający normę LL17fe+.

https://www.ardeca-lubricants.be/en/oilproducts/passenger-cars-1/synth-c5-0w20-1341/?p=1341

Znacie jeszcze jakieś inne?

Kiedyś używalem oleju 5w20 w jeepie i raczej latem nie chciałbym go ponownie używać w silniku.


UPDATED: od 2014 do połowy roku 2018 w benzynowych silnikach bez GPF można używać LL14FE+ a od połowy mniej wiecej 18 do tych z testem RDE LL17FE+

MADE IN PRL
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Podepnę się pod temat,

Co sadzicie o płukance w g30 silnika B47O

Auto teraz kupiłem z przebiegiem 78 tys. km.

Poprzedni właściciel wymieniał olej co 27 kkm wg zaleceń BMW.

Więc teraz wymieniając olej była to 3 wymiana od nowości.

Ja we wszystkich swoich dotychczasowych BMW wymieniam olej co 10-12 tyś km.

Bawić się teraz w płukanie silnika czy nie ryzykować i jeździć dalej bez płukania z zachowaniem skróconych interwałów?

Mam małe obawy czy płukanka nie "wyczyści" tak silnika że coś się po niej zacznie dopiero dziać z silnikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...

Cześć

Ciekawy temat z tą płukanką np Liqui Moly 2662. Kupiłem rok temu BMW x3 F25 N47D20 jadę w piątek na wymianę oleju silnika i skrzyni ale mój problem polega na tym iż samochód ma przejechane 230 tyś i nie mam historii żadnej... zaryzykowali byście płukankę taką na 10 minut przed wymianą oleju u mechanika???


pozdrawiam Konrad

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czemu takie rozwiązanie? Płukanka raczej krzywdy nie zrobi, a może pomóc. Jeżeli silnik ma jakiś problem to oczywiście wypłukanie jakichś nagarów może mu zaszkodzić, ale tak naprawdę, nie powoduje to powstania problemu, a tylko go uwidacznia - problem już był.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

też tak właśnie myślę... będę chyba ryzykował. BMW mimo, że kupione bez żadnej historii chodzi naprawdę bardzo dobrze i czas żeby ktoś konkretnie zadbał o to auto. Jutro wymiana oleju w skrzyni, dolałem już dodatku do czyszczenia wtrysków no i będe pytał mechanika o płukankę do oleju... ;-) Kiedyś byłem fanem audi ale to się zmieniło
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.