Skocz do zawartości

Zaślepki klapek kolektora 320d


Bsk33

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 miesiące temu...

Witajcie,

Odgrzeje kotleta bo ma identyczną kwestię...


Przygotowuję się do czyszczenia EGR i kolektora demontażu klapek wirowych i przy okazji wymiany świec...

Postawiłem na komplet uszczelek marki Victor Reinz, ale nie wiem jakie zaślepki wybrać.

Generalnie są 2/3 opcje:

-aluminium

-poliamid z włókna szklanego w proporcji 70/30 PA6GF30 (ponoć materiał identyczny z kolektorem)

-tworzywo PA66 GF35 (coś jak wyżej, ale z różnic numeracji wnioskuję że nie to samo i tu sprzedawcy również twierdzą że tworzywo identyczne do tego co kolektor, przypuszczam że liczba 30 i 35 to % dodatku włókna szklanego)


Jak to robiliście u siebie? Dodam że opcja z tworzywem mnie bardziej intryguje, bo jeśli wierzyć specyfikacjom ma lepsze właściwości niż aluminium jeśli chodzi o twardość sprężystość termiczną, a do tego zaślepki z tego tworzywa są nieznacznie tańsze.


Pomijam kwestie oringów bo w każdym jest guma VITON odporna na 200C


Jaki materiał zaślepek polecacie i dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Masz jeszcze opcję wywalenia samych klapek z ośkami i zaślepienia otworów, problem różnic materiałowych wtedy nie istnieje.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo nurtuje mnie jeszcze jedna kwestia co do operacji wywalenia klapek wirowych i zaślepienia ich miejsc w kolektorze.

Rozmawiałem dziś z mechanikiem (facet złota rączka, ma olbrzymią wiedzę, ale nie wszystko musi wiedzieć)

stwierdził że będę musiał po takim zabiegu wyłączyć sterownik przez kompa.


Jak to u was było? Rozumiem że zaślepienie wężyka podciśnieniowego nie powoduje żadnych błędów? Czy ktoś skanował dokładnie autko po takim zabiegu?

Jak zaślepić to rozumiem że za 'gruszką' sterującą klapkami i musi ona zostać? Czy rzeczywiście trzeba się bawić w zmianę sterownika kompem?


Znalazłem w innym miejscu na forum taki tekst

Roger-Nysa:

 

Kontrola klapek wirowych DDE 4.0

Sterowalne klapki wirowe są umieszczone w kolektorze dolotowym i mogą znajdować się w stanie zamkniętym lub otwartym, w zależności od trybu pracy.

Klapki są zamknięte przy prędkościach obrotowych silnika poniżej 2000 obr./min. i objętości wtrysku poniżej 30 mm^3.


Działanie.

Podciśnienie z VACUM jest doprowadzone do zaworu sterującego przez wężyki .Zawór puszcza podciśnienie na siłownik, gdy zostanie wysterowany przez komputer. W ten sposób wymusza pracę siłownika który przestawia klapki w pozycję zamkniętą(odcinającą powietrze)

Kiedy siłownik nie pracuje( nie dostaje podciśnienia) klapki są w pozycji otwartej.


Rozwiązywanie problemów.

Błąd 1A22 "Swirl flaps" zostaje zapisany kiedy występuje uszkodzenie elektryczne zaworu sterującego podciśnieniem.

Efekty błędu.

Klapki pozostają w pozycji otwartej: pogorszenie charakterystyki gazów wydechowych w niskich zakresach obrotowych, brak innych efektów.


Klapki pozostają w pozycji zamkniętej: utrata mocy o około 10% przy wyższych prędkościach obrotowych.

(taka sytuacja może się zdarzyć gdy zawór uszkodzi się mechanicznie i pomimo zaniku sterowania z kompa dalej pozostanie otwarty-będzie puszczał podciśnienie)




Kontrola klapek wirowych DDE 5.0 / DDE 6.3 (elektryczne klapki)


Sterowalne klapki wirowe znajdują się w stycznych kanałach układu dolotowego i są otwierane i zamykane zgodnie z trybem pracy silnika.

Klapki są zamknięte przy następujących warunkach:

- przy niskich prędkościach obrotowych i niskich objętościach wtrysku (kontrolowane mapą wtrysku)

Klapki wirowe otwierają się przy:

- temperaturze płynu chłodzącego < 14 °C lub

- ilości paliwa > 24 mg

- prędkości obrotowej silnika > 2250 obr./min.

- temperaturze powietrza zasysanego < -5 °C.


Funkcja

W przypadku silników M57TU z normą spalin EURO4 i M67TU, silnik elektryczny uruchamia siłownik, aby zamknąć klapki. Klapki są uszczelnione, kiedy są zamknięte w stycznych kanałach gumową uszczelką. Siłownik znajduje się w stanie zatrzymania kiedy klapki są otwarte.


Efekty błędu.

Klapki pozostają w pozycji otwartej: pogorszenie charakterystyki gazów wydechowych w niskich zakresach obrotowych, brak innych efektów.


Klapki pozostają w pozycji zamkniętej: utrata mocy o około 10% przy wyższych prędkościach obrotowych, niebezpieczeństwo przegrzania silnika.

Przy braku próżni, klapki pozostają otwarte, więc jeśli uszkodzony zostanie układ próżniowy/solenoidowy, klapki pozostaną otwarte.


Uszkodzenie klapek wirowych.


Uszkodzenie klapek wirowych było zgłaszane przy silnikach diesla BMW, włącznie z nowszymi modelami i silnikami z przebiegiem mniejszym niż 100000 mil.


Kiedy klapki wirowe się uszkodzą, zazwyczaj pękają przy metalowym pręciku, przez który przechodzą śróbki/nity, następnie to co odpadnie wpada do układu ssącego i albo blokuje zawór w pozycji otwartej a tłok rozbija się o zawór, lub wpada do silnika, co może spowodować zniszczenie tulei tłoka a tłok może zostać uszkodzona przez części zbierające się przy nim. Zdarza się również, że części obce wylatują górą przez otwarty zawór i wpadają do innego cylindra.

BMW polepszyło jakość łączenia... stosując pręcik o grubości 4,5mm zamiast 4mm w kolektorach od kwietnia 2004.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Dokładnie, wszystko zostawiasz na miejscu, tylko wywalasz klapki.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Jestem już po tej większej operacji... Wyglądało to tak że zdemontowałem kolektor i pojechałem z nim na myjkę samoobsługową...

Widok czarnej fontanny z kolektora był bezcenny :D Oczywiście perfekt go nie wyczyściło ale różnica i tak była kolosalna...

Przez noc sobie sechł (parę razy też potraktowany został suszarką). Rano był suchuteńki więc zaślepiłem otworki (gruszka została) wywaliłem jedynie to cięgno ruszające klapkami.

Przez noc zostawiłem też zapryskane świece żarowe licząc że puszczą, ale nie mając klucza dynamometrycznego odpuściłem temat, bo nie chciały iść... Pewnie trzeba by spróbować na ciepłym silniku, ale zanim człowiek zdemontuje to wszystko żeby ściągnąć kolektor (tj. filtr kabinowy, to korytko od niego, listwę za nim, następnie tylną plastikową osłoną silnika, EGR a następnie kolektor) to i tak już silnik wystygnie :(

Spróbuję jeszcze w tym miesiącu zrobić drugie podejście do świec :/

Póki co mogę powiedzieć że efekt operacji jest fenomenalny!

Nie wiem czy to zasługa czyszczenia kolektora, EGR i odmy czy wywalenia klapek wirowych albo wymienienia filtra powietrza na taki sportowy z gąbki.

Ale zauważyłem:

-większa kultura pracy silnika

-lepsza reakcja na pedał gazu przy niższych obrotach

-ustało falowanie zimnego silnika (pomijając efekt zmiany obrotów spowodowany dogrzewaniem)\


Warto było! :) Polecam wszystkim można spać spokojniej, a i po takim czyszczeniu autko chodzi genialnie. Jedynie co to może nieznacznie bardziej się zatelepie przy gaszeniu czy odpalaniu, ale to chyba domena tych silników jak się nie posiada klapy gaszącej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Wszystko co zbędne zdemontuj i w trasę, włącz test 7.0 i dopiero jak otworzy się termostat (88 stopni) to wtedy do dzieła ze zrzuceniem kolektora i atak na świece.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

maniek21112, zabawna sytuacja, ale odkryłem przy tym że mam uwalony termostat, w trasie nie jestem wstanie zagrzać silnika na więcej jak 75-80 stopni (oczywiście wskazówka temp jest w pionie juz przy 75 więc mnie aukto w konia robiło)

No ale to juz inny temat... Wracając do świec, pojechałem do kolegi (mechanika) który ma z tym więcej doświadczenia... Silnik w momencie zdejmowania kolektora miał jeszcze z 50 st. plus jeszcze raz prysnęliśmy jakimś penetratorem. Wszystkie wyszły (w jego ocenie bez problemu). Także fajnie, wymieniłem wszystkie na nowe FEBI (wiem że są lepsze ale też są droższe a ja jestem sknera 27zl za sztukę) w każdym razie po tej wymianie komputer wywala błędy na wszystkich czterech...

Ciężko mi uwierzyć że wszystkie 4 świece nowe są uwalone, może sterownik? Ale dlaczego? Przecież przed wymianą 2 świece działały :/ Teraz na pewno nie działają, nawet na ciepłym silniku rozrusznik ciut dłużej kręci...

Ktoś ma schemat gdzie jest sterownik? Jak go sprawdzić, a może to kwestia jakiegoś bezpiecznika? Od czego zacząć poszukiwania?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Do sterownika dojście masz od spodu, po lewej stronie. Nigdy nie montowałem świec febi, dziwne, że przed ich wymianą 2 był ok, trzeba było je sprawdzić przed montażem, może zbieg okoliczności.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maniek21112, orientujesz się czy można sprawdzić jakąś procedurą testową w ISTA-D ten sterownik? bo żeby nawet teraz sprawdzić te świece multimetrem na oporność to i tak musiałbym kolektor zdjąć, a nie chce mi się znowu aż tak dłubać...

Raczej wolę wyjść z założenia że mało prawdopodobne jest że 4 nowe świece są uwalone, wiec dobrze by było gdybym mógł jednoznacznie stwierdzić programem że to wina sterownika... Być może przerwał się kabelek, być może się przepalił...

Szkoda że tego nie sprawdziłem mając go na wierzchu jak wymieniałem poduszki silnika :( Ale wtedy nie wiedziałem że to ten sterownik...

Podejrzewam jeszcze jedną rzecz (choć mało prawdopodobną) Wymieniając poduszki pod skrzynią uwaliłem jedną śrubę od podpory skrzyni (są tam takie 4 dosyć krótkie ale z solidnym gwintem), bylem na tyle szalony chcąc ułatwić sobie robotę że wkręcałem pneumatem :duh: Musiałem potem nadspawać na urwany gwint nakrętkę i wykręcić urwaną śrubę... Na szczęście poszło bez problemów i znalazłem nawet identyczną na podmiankę, ale tu jedna myśl mnie teraz dręczy...

Podczas tego spawania na śrubie nie odpiąłem klem od aku :duh:

Myślisz że mogłem tam coś uwalić w elektryce?

Niby żadnych innych błędów nie ma i wszystko działa. Dodam że w skrzynce z przekaźnikami pod maską co jest te 5 bezpieczników (jeden 20A ma zwiazek ze sterownikiem) wszystkie są cacy.


Byłbym wdzięczny jakbyś wskazał czy da się i jak sprawdzić w ISTA-D lub INPA ten sterownik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.