Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

 

Jak piszę w temacie, mam problem z wentylatorem klimatyzacji. Przekopałem już całe forum i niestety nie znalazłem podobnego przypadku. Otóż, mój problem polega na tym, że klimatyzacja działa (klimatronic), lecz nie włącza się wentylator i silnik w korku potrafi zagrzać sie do pierwszej kreski poza połową na wskaźniku temp. Wykonałem kilka kombinacji sugerując się informacjami znalezionymi na forum, tj.

 

1) Podłączyłem wentylator na krótko, czyli doprowadziłem prąd do 3 pinowej wtyczki i wentylator działa. Rozumię przez to, że rezystor na nim umieszczony jest w porządku.

 

2) Zmostkowałem kable w 3 pinowej wtyczce od czujnika temperatury przy chłodnicy i przy połączeniu jednego pinu słychać jak zaskakuje przekaźnik (nr.15), lecz wentylator się nie włącza, natomiast przy połączeniu drugiego pinu brak jest jakiejkolwiek reakcji, poprostu nic się nie dzieje.

 

3) Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki, które znajdują się pod maską, lecz nie znalazłem żadnego spalonego - oglądałem je dokładnie każdy po kolei.

 

4) Włączyłem klimę i sprawdzałem probówką, lecz do wentylatora (3 pinowej kostki) nie dochodzi prąd.

 

Co może być przyczyną takiej usterki? Może ktoś z Was już spotkał się z takim problemem i potrafi mi pomóc. Będę niezwykle wdzięczny, gdyż przy takich temperaturach, bez klimy (+ czarna skóra) ani rusz.

 

Pozdrawiam!

Opublikowano
ad 1) Rezystor jest poza wentylatorem - jeśli spiąłeś na krótko to wentylator mógł działać (masz sprawny silnik). Najczęściej rezystor umieszczany jest gdzieś w kanale powietrznym ponieważ potrzebuje chłodzenia...

Pozdrawiam SIEKIER'A

:twisted:

Opublikowano
ad 1) Rezystor jest poza wentylatorem - jeśli spiąłeś na krótko to wentylator mógł działać (masz sprawny silnik). Najczęściej rezystor umieszczany jest gdzieś w kanale powietrznym ponieważ potrzebuje chłodzenia...

 

Jeśli masz na myśli ten rezystor:

 

http://img86.imageshack.us/img86/4346/25062006hf3.jpg

 

to jest on sprawny, ostatnio wymieniałem go na nowy. Mój problem dotyczy wentylatora przy chłodnicy, gdyż tylko on nie działa. Klimatyzacja śmiga, wieje, chłodzi, lecz gdy stane w korku jej wydajność drastycznie spada i podnosi się temperatura.

Opublikowano

Jeszcze jeden rezystor jest też przymocowany do obudowy wentylatora (z regóły od góry), idzie do niego jeden z przewodów tej trzy pinowej kostki.

To "przez niego" jest realizowany w E-36 ten "wolniejszy bieg". Przynajmniej w rocznikach do bodajże 1996, później są dwa silniki wentylatorów przy silnikach 6-cio cylindorowych lub rezystor przy "czwórkach".

Opublikowano
to co widać na zdjęciu to jest opornica bezstopniowej regulacji prędkości obrotowej wentylatora nawiewu (przyczyna wariowania obrotów wego wewnętrznego wentylatora). Opornica wentylatora klimatyzacji zamontowana jest na wentylatorze, wygląda inaczej, niestety nie mam zdjęcia.
Opublikowano

ad 2). Jeśli po zwarciu pinów we wtyczne od czujnika temperatury przekaźnik załącza się, ale wentylator nie chodzi, to znaczy że obwód sterujący (niskoprądowy) zasilaniem wentylatora działa (chodzi o obwód sterujący "odpowiedzialny" za włączanie wentylatora przy podwyższonej temp. silnika, obwód sterujący "odpowiedzialny" za włączanie go podczas załączania klimy to inna kwestia). Problem tkwi więc w obwodzie zasilania silnika wiatraka. Lecąc po kolei (od strony zasilania +12V) jest bezpiecznik 30A, potem przekaźnik (może mieć np. wypalone styki), później rezystor niskiego biegu, silnik no i na końcu podłączenie do masy. Sprawdź, czy "plus" dochodzi w te miejsca po kolei i znajdziesz uszkodzenie. Jak wiatrak zacznie chodzić podczas zwierania wtyczki od czujnieka temp. to pewnie (ale nie na pewno) zacznie też włączać się przy klimie. Nie mam teraz schematu przed oczami (mogę się więc troszkę mylić bo opisuję ukłąd z pamięci), ale jutro mogę napisać kilka szczegółów więcej lub przesłać Ci schemat tej części instalacji.

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Nie mam teraz schematu przed oczami (mogę się więc troszkę mylić bo opisuję ukłąd z pamięci), ale jutro mogę napisać kilka szczegółów więcej lub przesłać Ci schemat tej części instalacji.

 

Posprawdzam dzisiaj to o czym piszesz. Jeśli będziesz tak uprzejmy poprosił bym Cię o te szczegóły i schemat.

 

Pozdrawiam.

Opublikowano

Ja schematu nie mam jak przesłać ale postaram się go opisać :) w zakresie sterowania wentylatorem.

 

Więc tak:

 

Czujnik temp. z boku chłodnicy ma trzy piny, "1" do masy, a na 2 i 3 pojawia się masa przy przekroczeniu temp. odpowiednio 91 stopni (wentylator bieg pierwszy, masa na pinie 2), 99 stopni na 3.

Ta właśnie masa steruje cewkami przekaźników wolnych/szybkich obrotów. Plus na cewkę jest wspólny i idzie z bezpiecznika nr. 16 (5A).

Obwód wysoko prądowy, zrealizowany jest w ten sposób że prąd z bezpiecznika nr. 41 (30A), idzie na styk przełączalny przekaźnika wysokich obrotów, z niego (jeśli przekaźnik nie jest sterowany) idzie na styk przekaźnika wolnych obrotów, a w przeciwnym wypadku na wentylator (włączając szybkie obroty).

Teraz sprawa wolnych, w sytuacji gdy szybie obroty są wyłączone, to mamy prąd na styku normalnie otwartym przekaźnika wolnych obrotów, po zasterowaniu cewki prąd idzie na wentylator (wolny bieg).

Sumując tą zawiłą cześć : zasilanie cewkek z bezpiecznika 16, zasilanie wentylatora z bezpiecznika 41, wolny obroty NIE BĘDĄ DZIAŁAŁY jeśli uszkodzony jest przekaźnik szybkich obrotów (bo z niego mają prąd), i na raz prąd płynie tylko do jednego z biegów (bo w przekaźniku szybkich obrotów jest styk przełączalny).

Teraz do tego mamy równolegle wpięty presostat klimatyzacji, tzn. wysokie obroty są "na żywioł", tzn. masa jest podawana wprost przez presostat na cewkę przekaźnika wysokich obrotów po przekroczeniu ciśnienia 21 bar.

Wolne obroty są realizowane (dla klimy IHKR) w taki sposób że, sterownik klimy wystawia sygnał który przychodzi do presostatu, jeśli ciśnienie jest powyżej 1,5 bar, to sygnał przechodzi przez presosotat i jest podawany na cewkę przekaźnika wolnych obrotów (ponadto do DME że ciśnienie jest ok, i trzeba podnieść obroty :) ).

 

To w zasadzie cały "układ" , do tego dochodzi jeszcze sterowanie kompresosra i związane z tym dwa bezpieczniki i przekaźnik ale to Tobie działa.

Opublikowano
Ja schematu nie mam jak przesłać ale postaram się go opisać :) w zakresie sterowania wentylatorem.

 

Dziękuję, teraz rozjaśniłeś mi trochę sprawę sterowania tym wentylatorem. Dzisiaj sprawdzę przekaźnik od szybkich obrotów, bo coś mi się wydaje, że może być uszkodzony. Przy zwieraniu pinów we wtyczce przy czujniku temp. w chłodnicy, słychac tylko reakcję przekaźnika obrotów wolnych, natomiast ten drugi zachowuje się jak by był martwy. Posprawdzam to dzisiaj i dam znać co i jak.

 

Pozdro!

Opublikowano
Jednak oba przekaźniki i wszystkie bezpieczniki są sprawne. Dlaczego więc nie dopływa prąd do wentylatora? Co jeszcze może być przyczyną?
Opublikowano
A sprawdzałeś napiecie na kostce idącej do wentylatora ??, ewentualnie przejście pomiędzy złączką a stykami gniazda przekaźnika ??.. Moze kabel się przetarł albo coś w tym guście
Opublikowano
A sprawdzałeś napiecie na kostce idącej do wentylatora ??, ewentualnie przejście pomiędzy złączką a stykami gniazda przekaźnika ??.. Moze kabel się przetarł albo coś w tym guście

Miałem coś podobnego, ale nie dokładnie to bo u mnie: to raz było cudownie , a raz temp.95 0, musiałem klimę wyłączyć. Elektryka jeszcze do wyjaśnienia, ale chłodnica klimy do dobrego mycia {zawalona błotem}. Chyba nikt tego nie mył od nowości 1991 - rocznik. Dodatkowo teraz się dowiedziałem, że pod silnikiem i pod skrzynią biegów jest specjalna osłoma z tworzywa. Być może dlatego tak zawalone ziemią.

Ciepło pozdrawiam :shock: :P

Opublikowano
A sprawdzałeś napiecie na kostce idącej do wentylatora ??, ewentualnie przejście pomiędzy złączką a stykami gniazda przekaźnika ??.. Moze kabel się przetarł albo coś w tym guście

 

Sprawdzałem, w sumie to od tego zacząłem - prąd nie dopływa, kable wyglądają ok.

Opublikowano
Skoro przekażnik ok, sterowanie ok, to pozastaje albo wypalony styk przekaźnika (jeśli to nie było sprawdzone), albo przewody, a ostatni temat to bezpiecznik tego "dużego" prądu - 30A (ewentualnie w którymś modelu był w dodatkowej skrzynce bezpiecznikowej pod kierownicą)
Opublikowano
(ewentualnie w którymś modelu był w dodatkowej skrzynce bezpiecznikowej pod kierownicą)

 

Jutro tam popatrze, możliwe że coś ukryli pod kierownicą. W sumie sporo tam takich rzeczy. Posprawdzam i dam znać co i jak.

 

Pozdro!

Opublikowano
..Dopiero teraz popatrzyłem na rocznik twojej coupe'tki :)...Jeśli to zgodnie z tym co napisane rok 1996, to bezpiecznik będzie miał 40A, jego numer 48, i montowany jest właśnie w dodatkowej skrzynce bezpiecznikowej !!!...Myślę że to może być właśnie problem :)
Opublikowano
..Dopiero teraz popatrzyłem na rocznik twojej coupe'tki :)...Jeśli to zgodnie z tym co napisane rok 1996, to bezpiecznik będzie miał 40A, jego numer 48, i montowany jest właśnie w dodatkowej skrzynce bezpiecznikowej !!!...Myślę że to może być właśnie problem :)

 

Dodatkowa skrzynka bezpiecznikowa, jak rozumię mieści się pod kierownicą...?

Opublikowano
siemano :D w mojej 320i mialem ten problem i typek od klimatyzacji powiedzial ze jak jest niski poziom czynnika w ukladzie to wentylator nie bedzie krecil . powodzenia :cool2: krystian
Opublikowano

Sprawdziłem wszystko. Bezpieczniki, przekaźniki (pod maską i pod kierownicą), czujnik temperatury w chłodnicy, ciśnienie czynnika chłodzącego, etc. Wszystko jest sprawne i nic nie wskazuje na to, że mogło by być powodem awarii wentylatora.

 

Nie wiem dokładnie jak wygląda i gdzie jest umieszczony ten rezystor. Wydaje mi się, że przy moim wiatraku może go nie być. Czy ktoś mógłby zrobić jego zdjęcie, lub dokładnie wytłumaczyć mi jak ta część wygląda i gdzie jej szukać?

 

Pozdrawiam.

Opublikowano
Czy ktoś mógłby zrobić jego zdjęcie, lub dokładnie wytłumaczyć mi jak ta część wygląda i gdzie jej szukać?

 

- Naprawdę nikt nie potrafi mi pomóc.. ??

  • 1 rok później...
Opublikowano
Witam, jakby co to mam na sprzedaż taki rezystor 100w 0,5ohm nowy, nieużywany), kupiony w firmie tme za 76zł, puszcze taniej bo okazało się, że tylko styk w kostce mam zaśniedziały
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Witam.

 

Miałem podobny problem. Pojechałem do Auto-Rafmar i naprawili mi w pół dnia. Problemem okazał się wentylator który był za mocno dociśnięty i instalacja którą musieli położyć nową.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.