Skocz do zawartości

E39 525i Błędy sond na postoju i niedziałająca DISA


Damian1911

Rekomendowane odpowiedzi

Na wstępie chciałbym się przywitać ponieważ jestem nowy na forum.

Autko to poliftowe E39 M54B25 z 2001 roku w samej benzynie, auto mam od miesiąca, od zakupu wymieniłem:

-Czujnik położenia wałka wydechowego (FEBI)

-Uszczelkę pod pokrywą zaworów oraz gumki na śruby pokrywy (VICTOR REINZ)

-Olej

Oraz

-Wyczyściłem silniczek krokowy

 

Po lewej stronie silnika sączył się olej spod uszczelki dlatego została wymieniona i od tamtego czasu zaczęły się dolegliwości (może zbieg okoliczności) mianowicie:

Po dłuższym postoju na biegu jałowym wylatują błędy P0171 oraz P0174 oraz zapala się check.

Obserwowałem korekty, na biegu jałowym korekty rosną aż do +28 po czym leci błąd, wzrastają wprost proporcjonalnie do czasu, w równym tempie. Po osiągnięciu +28 lecą błędy.

Gdy dodaje gazu korekty maleją do okolic 0.

 

Przekonany, że to lewe powietrze w okolicach uszczelki lub dolotu, przepatrzyłem cały dolot przy okazji czysczenia silniczka krokowego, nie znalazłem nic.

Zrobiłem próbę dymową szczelności, leciutki wyciek w okolicach rezonatora? puszka pod przeplywomierzem, założyłem opaskę, wycieku brak ale błędy dalej pojawiają się na biegu jałowym po upływie +-5min.

 

Odpięcie przepływomierza powoduje spadek obrotów na jakieś 2 sekundy i wyrównanie, tak samo po ponownym podpięciu.

Dodam, że czujnik położenia wałka został wymieniony tego samego wieczora co uszczelka pokrywy.

 

Prośba o nakierowanie mnie na coś co mogłem przeoczyć podczas diagnozowania tych błędów?

 

 

EDIT:

Nowe wieści, nie pracuje disa...

Tłoczek nie porusza się podczas wkręcania auta od 1tys do 5 tys. sama klapka disy wydaje się w być dobrym stanie, rusza się bez zacięć i luzów.

Po podłączeniu 12v do pinów w disie słychać jak się porusza.

Disa jest cały czas w pozycji otwartej po przekęceniu kluczyka na zapłon nie zamyka się i a na złączach w kostce do disy nie ma napięcia, jest 12v ale nie ma masy, o ile się nie mylę jest ona właśnie sterowana masą, gdzie szukać przyczyny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego wydaje mi się, że jednak masz jeszcze gdzieś nieszczelność, bo ja mam ten sam silnik m54b25 i takie same objawy były, gdy była nieszczelność, na postoju korekty lecą w górę i potem błąd. Odkręć korek wlewu oleju, napompuj dużo gęstego dymu w całą komorę gdzieś w okolicach dolotu aż będzie korkiem od oleju wylatywał gęsty dym. Wtedy go zakręć i sprawdzaj gdzie Ci dym wylatuje jak zrobisz ciśnienie w komorze, gdy będziesz wlotem dmuchał. Inaczej nie dojdziesz.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiąc próbę dymową korzystałem po prostu ze zwykłych fajek, odkręciłem korek wlewu a dym pompowałem od przepływomierza, jak z korka oleju leciał gęsty dym zakręciłem go i dmuchałem dalej.

Zauważyłem, że od strony dolotu blok silnika jest zapocony olejem, a w mieście przy dużych korkach na postoju czuć w kabinie olej, odma i nieszczelność pod kolektorem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Może być odma jeżeli nie była ruszana, wymień również oring rurki bagnetu.

Co do wycieków to zerknąłbym na uszczelkę podstawy filtra.

Obstawiam, że to stamtąd leci olej.

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Disa oprócz 12V potrzebuje podciśnienia, strzykawką możesz to zrobić, są na yt filmiki.

 

Co do nieszczelnosci to tak jak piszą koledzy. Bagnet, uszczelka dekla (może jeszcze gdziesz puszcza albo musi sie ułożyć)

Odma - pod kolektorem siedzi.

Za kolektore masz 2 gumowe zaślepki które parcieją, wężyki podciśnienia - zza kolektora do lewej strony silnika idą.

Także oringi na kolektorze od wejściaa odmy i czujnika temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napięcie na DISIE sprawdzałem próbówką, między dwoma jej pinami, 12v było cały czas ale masy na drugim pinie nie było wcale, tzn. podczas przekręcenia kluczyka na zapłon, odpaleniu auta i przygazówkach do 4k.

 

Poszukam jeszcze nieszczelności, dam znać jeżeli coś znajdę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Wydaje mi się że drugi pin to masa z ECU.To właśnie ECU załącza.

Precyzyjniej mówiąc to sygnał z DME wchodzi na 1 pin kostki DISY (przewód brązowo/niebieski).

Na pin 2 wchodzi zasilanie z 30A bezpiecznika nr 2 (przewód czerwono/biało/żółty).

pzdr

yaz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy przepływomierz może być uszkodzony w ten sposób, że nie wyrzuca błędu, a przekłamuje o ilości powietrza i stąd splusowane adaptacje na biegu jałowym?

Pytam ponieważ zauważyłem, że ekonozmizer na 4 lub 5 biegu często nie dochodzi do końca skali, przeważnie to lekko ponad 20l .

A czas przyśpieszenia na 4 biegu od 80 do 120 trwa około 10s (2s za dużo).

Jaka powinna być ilość pobieranego powietrza na biegu jałowym dla M54B25?

 

EDIT:

Dorwałem INPE, zrobiłem kilka screenów z livedata

http://i64.tinypic.com/2zjl0gp.png Wskazania przepływomierza oscylują w okolicach 10-12kg/h

http://i64.tinypic.com/m7x4ll.png

http://i64.tinypic.com/22ni8.png

http://i65.tinypic.com/s6sq6f.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Jaka powinna być ilość pobieranego powietrza na biegu jałowym dla M54B25?

Tyle ile u Ciebie jest ok, ile jest przy pełnym bucie na 4 biegu?

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepływka wygląda ok a korekty typowo wskazują lewe powietrze. Chyba, że sondy zgon ale obie jednocześnie? Mało prawdopodobne. Oba banki masz mega ubogo więc raczej na 90% lewe powietrze. Ja miałem takie same objawy jak miałem lewe powietrze też w m54b25 i to w bardzo nietypowym miejscu, bo jakiś baran przy wymianie uszczelki pokrywy dokręcając śrubę nie zauważył, że coś mu wpadło pod nakrętkę i spowodował pęknięcie pokrywy przy tej śrubie kolo ostatniej świecy :duh: Było to pod osłoną świec przecież, ile się naszukałem skąd ten tym leci....

 

Aż sprawdzę dziś czy u mnie też ekonomizer nie dochodzi na 4 biegu do końca ale z tego co pamiętam, na 5 na pewno nie idzie do końca. Tak czy siak, nie będzie to działało poprawnie, jak masz takie lewe powietrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na weekendzie postaram się sprawdzić jeszcze raz szczelność jakimś lepszym dymem :)

Do kolekcji mam kolejny objaw, a mianowicie raz zdarzyło się, że po myjni auto nie miało wolnych obrotów, gasło od razu po zdjęciu nogi z gazu, nie miało mocy wszystko wróciło do normy po 2h.

Myślałem, że to jednorazowy epizod ale sytuacja powtórzyła się dwa razy, zawsze po deszczu i przejechaniu około 1km w deszcz.

Trzeba trzymać nogę na gazie inaczej zgaśnie, a podczas jazdy ma pewnie mniej niż połowę mocy, a z dolotu wydobywa się głębokie i głośne "buczenie" gdy wcisnę gaz.

 

To co udało mi się odczytać to błąd czujnika położenia wałka rozrządu od strony ssącej oraz błędy sond, które wynikają prawdopodobnie z lewego powietrza.

Dziwi mnie zależność wilgoci ponieważ czujnik jest wysoko, a sama wtyczka nie wydaje się być mokra, sprawdzałem też stan izolacji na kablach wtyczki po odsunięciu gumki, "niestety" izolacja wygląda bardzo dobrze...

 

Czy wilgoć może mieć wpływ na ten czujnik i takie zachowanie?

 

 

E R R O R M E M O R Y R E P O R T ------------------------------------

Date: 05/08/17 17:45:27 ECU:

MS430DS0 JobStatus: OKAY

Variant: MS430DS0 ------------------------------------------------------------

RESULT: 3 errors in error memory ! ------------------------------------------------------------

227 Lambdareglerabweichung Bank 1

Error frequency : 1 Logistic counter: 40

N_32 2112.00 rpm

MAF 70.81 mg/stk

TCO 93.75 Grad C

LAM_MV_1 -0.00 %

aufgetreten vor (rel. BZ) 0.20 h

Abweichung fett -- -- --

Fehler ist abgasrelevant

Fehler entprellt

Fehler momentan vorhanden

statischer Fehler

 

Errorcode: E3 71 01 28 42 0D BD 80 A2 2D ------------------------------------------------------------

228 Lambdareglerabweichung Bank 2

Error frequency : 1 Logistic counter: 40

N_32 2112.00 rpm

MAF 70.81 mg/stk

TCO 93.75 Grad C

LAM_MV_2 -0.00 %

aufgetreten vor (rel. BZ) 0.20 h

Abweichung fett -- -- --

Fehler ist abgasrelevant

Fehler entprellt

Fehler momentan vorhanden

statischer Fehler

Errorcode: E4 71 01 28 42 0D BD 80 A2 2D ------------------------------------------------------------

 

65 NW_E- Fehler

Error frequency : 1 Logistic counter: 40

N_32 1344.00 rpm

Motorbetriebszustand = Leerlauf 4.00

TOIL 45.13 Grad C

VB 11.42 V

aufgetreten vor (rel. BZ) 0.10 h

Signal nicht plausibel

Fehler ist abgasrelevant

Fehler entprellt

Fehler momentan vorhanden

statischer Fehler

Errorcode: 41 78 01 28 2A 04 75 70 A2 2E =============================================================

 

EDIT:

Zapomniałem dodać, że podczas problemów z gaśnięciem żeby odpalić auto muszę dłużej kręcić, zawsze jest to około 0,3 - 0,5s, a gdy występują wyżej opisane problemy jest to coś ponad sekundę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Często przyczyną błędów 227 i 228 w m54 jest pompa paliwa.

Mój czarnuch

Drugi czarnuch-540i

E32 740IL

Kupię do e46 sedan przedlift:

- maskę cosmosschwarz 303

- osłonę dźwigni automat 51167059413 ("-" do przodu)

- listwę spryskiwaczy mgłowych polift (303 cosmosschwarz)

Najlepiej Dolny Śląsk, tel. 782-784-200.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Często przyczyną błędów 227 i 228 w m54 jest pompa paliwa.

 

 

No ale czytajmy całe błędy a nie tylko kody.... przecież przyczyna błędów w obu przypadkach jest "Abweichung fett -- -- -- " po angielsku to "deviation rich", czyli sonda na obu bankach dobiła do granicy podczas ciągłego wzbogacania mieszanki czyli..... typowy błąd lewego powietrza.

 

Byłoby tak jak mówisz gdyby było odwrotnie, czyli błąd w wersji angielskiej zamiast deviation rich, miał deviation lean. Tutaj jest po niemiecku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sytuacja znów miała miejsce, jednak w słoneczny dzień, po przejechaniu około 5 km w mieście, postoju auta około 1h wróciłem, auto kręciło dłużej niż zwykle, brak wolnych obrotów muł i głośne buczenie, po kilku godzinnym postoju było już ok.

W pamięci zapisany błąd 65, czyli czujnik wałka, ale objawy bardziej wskazują na czujnik wału.

Od czego zacząć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu DISY, przy okazji dorwania się INPY pobawiłem się trochę testami i o dziwo po włączeniu aktywacji DISY cisza, nic się nie stało, popchnąłem lekko trzpień wystający z gruszki disy, i DISA się zamknęła, każda kolejna próba wymagała ode mnie popchnięcia wodzika, aby DISA się zamknęła, taka operacja nie działa jednak gdy nie aktywuje testu w INPIE, tzn zgaszonym silniku i włączonym zapłonie (powinna być wtedy zamknięta) podpowiedzcie czy problem jest związany z nieszczelnością membrany czy może sam silniczek szwankuje ?

I może jakieś sugestie co do gaśnięcia auta w deszczową pogodę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może sondy w ogóle nie reagują? Tylko, że obie naraz? Winowajca takiego stanu rzeczy gdzie komputer wzbogaca na maxa mieszankę zawsze jest albo lewe powietrze, albo przepływka zaniżająca wartości, albo sondy zgon(ale obie jednocześnie?).

 

Jeździłeś po uszczelnieniu dolotu i skasowaniu błędów? Jakie masz teraz błędy na komputerze po uszczelnieniu dolotu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, jeździłem po uszczelnieniu, dla pewności skasowałem tez adaptacje i przejechałem około 400km, check pojawił się po pierwszych 30km, podczas dłuższej jednostajnej jazdy.

Cały czas mam wrażenie, że to coś z lewym powietrzem bo zrobiło się od razu po wymianie uszczelki, chociaż to może tylko zbieg okoliczności.

Wydech jakby był nieszczelny to nie na dwóch bankach, jeździłem trochę z odpiętą przeypływką, auto jeździło bardzo podobnie, jednak troche wolniej spadało z obrotów, a korekty na postoju -3 do +2, i bardzo równa praca na wolnych obrotach... Z podpiętą przepływką auto kuleje na wolnych.

 

Co do gaśnięcia auta w deszczową pogodę i błąd 65, mimo błędu czujnika wałka wymieniłem czujnik wału, odpukać nie gaśnie nawet w ulewy...

 

 

EDIT:

Ciekawy objaw, który podsuwa mi pewną myśl, otóż po dłuższym postoju (ponad 8h) auto odpala normalnie, jednak przez jakieś pół minuty nie dusi się, przy puszczaniu sprzęgła, jakby było mało paliwa, wystarczy chwilę zaczekać lub pogazować lekko na jałowym.

Ciśnienie w układzie paliwowym mierzyłem na zapłonie, było równe 3,5bar,a.

Może jakiś problem z filtrem paliwa lub regulatorem ciśnienia? Stąd wygórowane korekty na biegu jałowym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nagram i wrzucę w wolnej chwili, na ostatnim weekendzie znów próbowałem zlokalizować nieszczelność, zrobiłem prostą wytwornice dymu, podpiętą pod mały kompresorek.

Napompowałem cały dolot aż guma od przepływomierza zaczynała rosnąc, znalazłem jedno małe pęknięcie na pokrywie zaworów, po lewej stronie pokrywy.

Przez pęknięcie wydobywała się mała ilość dymu, tzn. musiałby stać tak kilkanaście minut aby ciśnienie z układu zeszło.

Czy taka nieszczelność może być powodem ze krótkoterminowe korekcje w kilka sekund dobiegną do 28? Zastanawiałem się też nad odmą przewody są drożne, jednak przy odkręcaniu korka na pracującym silniku jest on lekko przysysany do pokrywy czy to prawidłowe zachowanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po kolejnych testach i diagnozach.

Auto miało tendencje do nieprzepalania całego paliwa na zimnym, tzn. po postoju około 12h. Po odpaleniu szarpało obroty falowały coś potrafiło stuknąć gdy spadały bardzo nisko, czuć było paliwo a auto potrafiło zgasnąć... tak działo się gdy stało na jałowym, gdy się ruszyło i auto lekko rozgrzało było ok.

W piątek wykasowałem błędy sond, i nie ruszałem auta w sumie do dzisiaj, odpinam przepływomierz, odpalam...

Obroty jak przyspawane, nie falują nic nie telepie nie czuć paliwa, momentalna reakcja na dodanie/puszczenie gazu, co sprawia wrażenie bardziej zrywnego auta.

Czy przepływomierz może być uszkodzony skoro auto lepiej zachowuje się bez niego, czy to raczej następstwa złej mieszanki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.