Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Do tego sterownika jest kilkadziesiat wsadów oryginalnych. Nie wydaje mi się, że podzielisz się wsadem tuningowym z kolegami z forum.

Mam około 25-30 oryginałów do tego samochodu

 

Pierwszą i najistotniejszą sprawą jest sterownik, czyli sprawa sprzętowa. Drugorzędna jest sprawa softu. Jako przykład podam mój przypadek.

 

Sterownik 0261200413 używany jest do silników M50B25 z Vanosem. Tylko on posiada sterowanie Vanosem. W nim może pracować 5 różnych wersji oprogramowania (wg wykazu Boscha). Podpowiem, że nie mają one nic wspólnego z faktem, czy silnik jest w E36, czy w E34, czy jest klima, automat, cokolwiek innego. Podsumowując... jeżeli tylko soft tuningowy przeznaczony jest do danego sterownika, to niezależnie od wersji oprogramowania - powienien działać.

 

Dla porównania dla M50B20S1 jest 8 wersji sprzętowych sterownika BOSCH - tu już trzeba uważać... (nie mam pojęcia, który obsługuje Vanosa). Te same sterowniki z innym softem działają w M50B25 bez Vanosa (380, 400, 402, 403, 405).

 

Natomiast z tym "kilkadziesiąt" to trochę przekolorowałeś. Może masz różne nazwy plików, a zawartość ta sama... (skąd masz pewność? znajdowałem na sieci i od innych ludzi wsady do 413 o rozmiarze 32kB... a pamięć ma 64kB - czyli bzdurne wsady)

Kai
  • Odpowiedzi 79
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowano
hehe to można do mojego 402 zastosować inny wsad ? Bo się zakręciłem ;-)

E30 325i '90

E36 325i Coupe '92

E46 320TD Compact '03

E46 320D Touring '02

E91 320XD LCI '09

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
hehe to można do mojego 402 zastosować inny wsad ? Bo się zakręciłem ;-)

 

Nie "inny", tylko każdy, który jest przeznaczony do "402" :) bez względu na to, jaka wersja softu była wsadzona w tym "402" (wersja softu jest napisana na pamięci eprom).

 

bmwbmw - poważnie, pooglądaj, czy wiele z nich nie jest identycznych.

Kai
Opublikowano
Ale to KAI itak nie masz nic dla mnie ?? ;-)

E30 325i '90

E36 325i Coupe '92

E46 320TD Compact '03

E46 320D Touring '02

E91 320XD LCI '09

Opublikowano

Siemka

 

Wczoraj poznałem tajemnice mojego wcześniejszego komputera. i już wiem na czym polegała jego FANTASTYCZNOŚĆ ;D

 

komputer ten został zrobiony przez ALPINe dla e32 3.5L i dla tego sie tak kręcił. Ktoś wydał duuuużo pieniążków swego czasu......

 

Jak doczytam jak sie zgrywa softy itd to wyciągne to co w nim siedzi. Może się komuś przydać.

"Only two things are infinite:

the universe, and human stupidity

...and I'm not sure about the universe"

A. Einstein

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Misyo i Zbichu - nic, tylko się zgadać, jeżeli macie ten sam sterownik, to odczytać, skopiować i wysłać (pocztą zaprogramowaną pamięć albo e-mail'em program do zaprogramowania) :)

 

BTW, nadal szukam przetestowanych programów tuningowych do innych sterowników (m. in. 402 :) ).

Kai
Opublikowano (edytowane)

Napiszcie mi jaki to programator musiałby być. Może sobie zakupie. No i jakieś know how co i jak... ;D

 

 

Napisz proszę dokładnie o co mam sie zapytać z tym 402... może mój koleś będzie miał a ma troche kompów na półce...

 

A i czy moglibyście mi podać jakiegoś linka lub coś wiecej napisać na temat adaptacji komputera? Walcze u siebie ale chyba robie coś nie tak bo samochód gaśnie mi przy niższych obrotach czasami, nawet na skrzyżowaniu. Obroty trochę falują. A no i bardzo trudno jest go odpalić przy włączonej klimatyzacji. Na pierwszym kompie tego nie było (tym przerobionym).

Edytowane przez Misyo

"Only two things are infinite:

the universe, and human stupidity

...and I'm not sure about the universe"

A. Einstein

Opublikowano

"BTW, nadal szukam przetestowanych programów tuningowych do innych sterowników (m. in. 402 )."

 

Miło KAI, że masz mnie na uwadze ;-)

E30 325i '90

E36 325i Coupe '92

E46 320TD Compact '03

E46 320D Touring '02

E91 320XD LCI '09

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Napiszcie mi jaki to programator musiałby być. Może sobie zakupie. No i jakieś know how co i jak... ;D

Napisz proszę dokładnie o co mam sie zapytać z tym 402... może mój koleś będzie miał a ma troche kompów na półce...

 

Programator: jakikolwiek programator pamięci EPROM (kasowane UV, takie z okienkiem) 32kBx8 i 64kBx8 (27256 i 27512). Myślę, że zakup programatora nie ma większego sensu, pewnie znajdziesz kogoś, kto takim dysponuje.

 

Jeżeli chodzi o 402 (i inne), to nie chodzi o komputer (chociaż szukam też takiego do kupna!!! daj znać, jak ma na półce), ale o wsad (program) tuningowy do takiego sterownika. Krążą po sieci i w komputerach firm tuningowych :) pliki z rozszerzeniami BIN, TUN, HEX :) o to właśnie walczymy...

Kai
Opublikowano
a może ktoś by miał tuningowany program do końcówki 151? troszkę nietypowa do m30 3.0 na necie znalazłem tylko standardowe.
http://img410.imageshack.us/img410/9554/m5hire1nt1.gif
Opublikowano
A możecie mi coś więcej napisac o adaptacji? Jak to zrobić by było na prawde dobrze? Gdzie mogę o tym poczytać? Robić to z klimą czy bez? Dodawać gazu czy nie? Pytyń jest sporo...

"Only two things are infinite:

the universe, and human stupidity

...and I'm not sure about the universe"

A. Einstein

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
A możecie mi coś więcej napisac o adaptacji? Jak to zrobić by było na prawde dobrze? Gdzie mogę o tym poczytać? Robić to z klimą czy bez? Dodawać gazu czy nie? Pytyń jest sporo...

 

Adaptacja to ciągły proces przebiegający w sterowniku silnika. Nie masz na niego wpływu.

 

Do pracy silnika potrzebne (ze strony sterownika) są dwie rzeczy:

- odpowiednia dawka paliwa podana przed lub w trakcie suwu ssania,

- generacja iskry zapłonowej w odpowiednim momencie.

Dopasowanie tych dwóch wartości jest właśnie zadaniem sterownika, który ciągle sam się "doskonali". Jest jeszcze parę innych szczegółów, typu sterowanie vanosem (lub bi-vanosem), dopalaniem filtra cząstek stałych w dieslach, itp. To są jednak sprawy drugorzędne.

Jak to działa...

Sterownik posiada mnóstwo "zmysłów" w postaci czujników. Są to (w zależności od wersji):

- czujnik położenia wału,

- czujnik położenia wałka rozrządu,

- czujnik temperatury silnika,

- czujnik temperatury zasysanego powietrza,

- "miernik" ilości zasysanego powietrza,

- czujnik podciśnienia w kolektorze ssącym,

- czujniki spalania stukowego,

- sonda/sondy lambda,

- czujniki ciśnienia przed i za katalizatorem i filtrem cząstek stałych,

- czujnik położenia przepustnicy,

- czujnik ciśnienia oleju,

- czujnik ciśnienia paliwa w listwie,

na bank jeszcze pare by się znalazło (nie dopisujcie, szkoda postów), pewnie jak skończę pisać post, to mi się coś przypomni :)

 

Zadaniem sterownika jest optymalne sterowanie silnikiem, aby połączyć ekologię, ekonomię, elastyczność i osiągi czyli... nie do wykonania :)

Głównymi parametrami są:

- dopasowanie dawki paliwa do obrotów i obciążenia silnika (a co za tym idzie ilości zasysanego powietrza z uwzględnieniem korekcji temperaturowej i paru innych),

- dopasowanie momentu podania iskry (uzyskanie jak największej sprawności, ale... nie wchodzenie w zakres spalania stukowego),

- utrzymanie obrotów jałowych silnika.

 

Analiza trwa ciągle, dzięki temu silnik może się przystosować do różnych warunków zewnętrznych (temperatura, wysokość npm), jakości paliwa i innych czynników. Do sprawnego działania układu niezbędne jest, by czujniki działały prawidłowo (sonda lambda, czujniki temperatury, przepływomierz, czujnik TPS, czujnik podciśnienia). Jakość adaptacji można ocenić po zachowaniu się samochodu (złym objawem jest duszenie i kichanie przy przyspieszaniu) lub po analizie spalin (każda znaczna odchyłka o czymś świadczy, ale to inny temat).

Zmiany zapisywane są w pamięci RAM procesora (zewnętrznej, wewnętrznej - rozwiazania układowe możemy olać), jest to tzw mapa adaptacyjna. Kasuje się ona po każdym odłączeniu zasilania sterownika. Nie ma co żałować, bo i tak się ciągle zmienia, więc "zrobi się sama" po jakimś czasie.

 

To tak w skrócie :) Może być?

Kai
Opublikowano
Kai, a wiesz jak sie ma sygnal z sondy lambda do jazdy z w pelni otwarta przepustnica (czyli np. podczas wyprzedzania)? I jak sie do tego ma adaptacja?
Opublikowano

Pięknie wytłumaczone

 

Tylko teraz tak. Wsadziłem nowy komputer i sonde. Przez 30 minut obroty wariowały. Szarpało itd... po tych 30 minutach sie niby wyrównało... ale i tak przy niskich obrotach samochód mi gaśnie.

 

Jak włącze klime czyli bardziej obciąże silnik to wogóle nie mogę go odpalić (za 6-8 razem pójdzie). Denerwujące jest, że na zakręcie jak hamuje silnikiem i zmieniam bieg potrafi mi zdechnąć.

 

Wine zwalałem na złą adaptacje (wraz z nowym kompem włożyłem nową sonde). W czym może być w takim razie problem?

"Only two things are infinite:

the universe, and human stupidity

...and I'm not sure about the universe"

A. Einstein

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Kai, a wiesz jak sie ma sygnal z sondy lambda do jazdy z w pelni otwarta przepustnica (czyli np. podczas wyprzedzania)? I jak sie do tego ma adaptacja?

 

Aaa faktycznie, nie napisałem.

 

Zacznę od drugiej strony. Adaptacja dąży do zminimalizowania zużycia paliwa, ale nie chodzi tu o ilość paliwa, tylko o ekologię. Wyłącza dopływ paliwa przy hamowaniu silnikiem na przykład. Jednak przy przyspieszaniu z otwartą na maxa przepustnicą rozumie, że chodzi o osiągi.

 

Tutaj praktyka... Jeździłem z komputerem i co się okazało, w zależności od warunków przy pełnym otwarciu przepustnicy sonda wskazywała 0 lub 1 (uboga lub bogata) z przewagą wystąpień bogatej.

 

 

Misyo, stawiałbym na zdechły zawór powietrza biegu jałowego (słynny korkowiec) lub problemy z przepływomierzem. Przy odpalaniu ważną rolę pełni też czujnik położenia (ruchu) wału.

Kai
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Podczas jazdy z pedalem w podlodze komputer ignoruje odczyt z sondy lambda. Nie ma juz closed loopa.

 

No, to właśnie chciałem napisać. Jednak muszę rozgrzebać program sterownika chyba, bo nie wiem, czym się on w takim momencie sugeruje. Przecież nie może dawać paliwa "ile wlezie".

Kai
Opublikowano

 

Misyo, stawiałbym na zdechły zawór powietrza biegu jałowego (słynny korkowiec) lub problemy z przepływomierzem. Przy odpalaniu ważną rolę pełni też czujnik położenia (ruchu) wału.

 

 

Kai... jak zwykle masz racje ;> Podjechałem do kolegi, wsadził sonde do rury wydechowej i na podstawie analizatora spalin wyregulował przepływomierz. SAMOCHÓD JEZDZI REWELACYJNIE. Ani jednego zdechnięcia, zero najmniejszych problemów z odpalaniem po prostu miodzio. No i nie szarpie autkiem wogóle...

 

Pytanie z innej beczki. W wersji 2.0Vanos miałem miękkie sprzęgło. Tutaj trzeba zjeść dobry obiad żeby mieć siłe na jego wciskanie ;> Idzie coś z tym zrobić?

 

P.S: Czekam aż kolega wróci z wakacji i zabieram mu programator. ..

"Only two things are infinite:

the universe, and human stupidity

...and I'm not sure about the universe"

A. Einstein

Opublikowano
Podczas jazdy z pedalem w podlodze komputer ignoruje odczyt z sondy lambda. Nie ma juz closed loopa.

 

No, to właśnie chciałem napisać. Jednak muszę rozgrzebać program sterownika chyba, bo nie wiem, czym się on w takim momencie sugeruje. Przecież nie może dawać paliwa "ile wlezie".

 

W tym momencie komputer korzysta z fabrycznej mapy paliwa/zaplonu i dodaje korekcje na podstawie danych z adaptacji dlugoterminowej (w trakcie jazdy na closed loop brana jest adaptacja krotkoterminowa).

 

Nowa mapa to podstawa nowych osiagow ;)

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

odswiezam temat :)

bardzo mnie zaciekawily efekty jakie daje zastosowanie chipa w benzynowych silnikach wolnossacych. zawsze myslalem, ze niewiele mozna z tego wyciagnac, ale sadzac po tych wypowiedziach jest inaczej :)

 

mam pytanie do Misyo:

napisales, ze masz kompa od Alpiny B11 3.5, i ze masz na stale wpisana wartosc zczytywana przez sonde lambda. zawsze myslalem, ze w ten wlasnie Alpinie byla sonda lambda (czy ktos moze zweryfikowac ta opinie?). mechanik, u ktorego naprawiam moj samochod ma Alpine B10 3.5 (E34) i spalanie ma jak najbardziej w normie, na poziomie zwyklego 535. byc moze u Ciebie tez palilby normalnie gdybys mial podlaczona ta sonde?

i jeszcze jedno pytanie:

czy silnikowi nie zaszkodzi zastosowanie takiego chipa? przeciez w Alpinie byl inny walek rozrzadu, wyzszy stopien sprezania i jeszcze wiele innych...

 

z gory dziekuje za odpowiedzi

 

pozdrawiam

luther

pozdrawiam

luther

Opublikowano
zawsze myslalem, ze niewiele mozna z tego wyciagnac, ale sadzac po tych wypowiedziach jest inaczej :)

 

Jest inaczej, poki sie wlasciciel chipa nie przejedzie na hamownie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.