Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

czy juz ktos to analizowal znow kolejny chory przepis : Artykul z gazety Unfall Autos

 

Rząd ujawnił szczegóły

Nadchodzi nowy podatek

 

 

Po długich przygotowaniach Ministerstwo Finansów wreszcie ujawniło na czym konkretnie ma polegać nowy podatek ekologiczny, który zastąpi samochodową akcyzę. Nowa auto-danina wejdzie w życie prawdopodobnie od 1 września.

 

W porównaniu do tego co wcześniej zapowiadano wielkich zmian nie ma. Najbardziej podrożeje import samochodów z roczników 1995 i starszych. Zaskakuje tylko, że najtańsze okazały się roczniki: 1996 (dla pojazdów z silnikami do 1,5l) oraz 2000 (dla pojemności 2l i większych). Chyba nie o to chodziło pomysłodawcom?

Sposób obliczania nowego podatku, z góry uprzedzamy, wymaga solidnej wiedzy matematycznej i niekiedy użycia rozbudowanego kalkulatora. Podatek oblicza się według wzoru: S = cc2 x euro x stawka,

Przy czy, cc2 to pojemność silnika podniesiona do kwadratu, euro to współczynnik wartości normy euro wydzielania spalin, a tzw. stawka wynosi 500 zł.

Normy euro mogą wynikać ze świadectwa homologacji lub innych dokumentów. Ustawodawca przyjął jednak, dla uproszczenia, następujący schemat z podziałem na lata produkcji:

do roku 1991 włącznie brak normy

od 1992 do 1995roku norma Euro 1

od 1996 do 1999 roku norma Euro 2

od 2000 do 2005 roku norma Euro 3

od 2006 roku norma Euro 4

Tym normom przypisano współczynniki, które należy stosować w podanym wyżej wzorze obliczania podatku. I tak:

dla normy Euro 1 współczynnik wynosi 7,3

dla normy Euro 2 2,8

dla normy Euro 3 1,8

dla normy Euro 4 1

dla normy Euro 5 0.9 Przykłady

W przypadku samochodów nowych, sprowadzonych lub kupionych w krajowym salonie, podatek oblicza się dość łatwo. Dla pojazdu z silnikiem o pojemności 1400 ccm wzór wygląda następująco: S = 14 (do kwadratu), czyli 196 x norma (1) x 500 = 980 zł

Znacznie trudniej wyliczyć podatek dla pojazdów używanych. Dochodzi tu bowiem rabat za rocznik. W przypadku roczników 2006 do 2000 rabat został z góry określony i wynosi od 15 do 55%. Przy starszych rocznikach ów upust należy obliczać według wzoru: 55% + 45% x (1-0,95 do potęgi n)

Po więcej szczegółów na temat tego wzoru zainteresowanych odsyłamy do tekstu projektu ustawy (str 28). Dla wygody naszych Czytelników, sami wyliczyliśmy procenty dla poszczególnych lat i podajemy je w tabeli na pierwszej stronie.

Spróbujmy teraz obliczyć wysokość rabatu dla pojazdu z silnikiem o poj. 1.4 l, który został wyprodukowany w 1994 roku. Należy zacząć od ustalenia liczby n. Ma ona określać wiek samochodu pomniejszony od liczbę 7. Zatem w tym przypadku, ponieważ mamy do czynienia z pojazdem 13-letni, będzie to liczba 6. Następnie obliczamy 0,95 do potęgi 6 (przyda się kalkulator) co wynosi 0,7351. Potem odejmujemy: 1 0,7351, co się równa 0,2649. Dalej mnożymy 45% x 0,2649, i otrzymujemy 0,1192. Na koniec dodajemy: 55% + 11,92, co się równa 66,92%.

Przyjmując teraz, że auto ma normę 1 (a więc współczynnik euro wynosi 7,3), otrzymamy stosując się do pierwszego wzoru kwotę 7154 zł. Od niej należy odjąć wyliczony wyżej rabat 66,92%. Podatek wyniesie zatem 2365 zł. 14 dni na zapłatę

Wiadomo, że nowy podatek będzie dotyczył tylko tych pojazdów, które zostaną zgłoszone do rejestracji, a więc nie obejmie np. pojazdów sprowadzanych na części. Na zapłatę podatku będziemy mieli 14 dni, licząc do dnia zgłoszenia samochodu do rejestracji.

Zbigniew Greźlikowski

P.S. Nowy podatek będzie dotyczył wszystkich pierwszy raz rejestrowanych w Polsce samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony. Wolne od tej daniny będą samochody używane, kupowane w kraju. Te same zasady obowiązują obecnie w odniesieniu do akcyzy.

 

Tabela z przykładowymi wyliczeniami podatku ekologicznego do obejrzenia tylko w wydaniu papierowym dwutygodnika ,,Europa-Auto-Handel''

Raz BMW / / / Zawsze BMW http://img528.imageshack.us/img528/4160/motorsporticon0ms.gif
Opublikowano

Warto dodac, ze akcyza placona dotychczes za samochody nowe bedzie nawet kilkakrotnie wyzsza od nadchodzacego podatku :duh:

Przykladowo:

Nowe BMW 760i kosztuje ok 550 tyś, płacona akcyza wynosie ponad 50 tyś, podatek ekologiczny 18 tyś...

Sorzystaja bogatsi kupujacy nowe wozy :mad2:

Opublikowano
mmmm może przez ten podatek dostane jakieś jeszcze sensowne pieniądze za swoje auto..... ;)
http://img10.imageshack.us/img10/1065/1999767891m.jpghttp://img97.imageshack.us/img97/852/1999757859m.jpghttp://img94.imageshack.us/img94/7120/1999780608m.jpg
Opublikowano

Mam takie pytanie prosze o odpowiedz...

 

Kupując auto teraz i płacąc samą akcyze nie rejestrując go czy kazaliby mi placic podatek ekologoczny gdybym chcial zarejestrowac auto np w pazdzierniku zakladając ze ustawa wejdzie we wrzesniu?

Opublikowano

ci z góry jak już coś wymyślą to tylko się :mad2: :mad2: :mad2: :mad2: :mad2: Ten sposób liczenia jest tylko po to by ludziom mętlik w głowach porobić, żeby nie sciągali aut.

 

LOKS powiedział:

Kupując auto teraz i płacąc samą akcyze nie rejestrując go czy kazaliby mi placic podatek ekologoczny gdybym chcial zarejestrowac auto np w pazdzierniku zakladając ze ustawa wejdzie we wrzesniu?

Zapewne tak bo im o to chodzi :duh: , a poza tym podatek ekologiczny będzie się tyczył pierwszej rejestracji, a przecierz wiadome jest, że płacona obecnie akcyza w urzędzie celnym jest niezgodna z przepisami UE i nie ma w tym przypadku znacznia.

Już dwa lata kombinują co z tym zrobić no i może im się uda :cry2: , ale przecież samochód zarejestrowany poraz pierwszy w UE powinien być tak traktowany jakby był już zarejestrowany w Polsce i nie ma różnicy czy jest to rynek wtórny krajowy czy UE, więc nadal jest to niezdodne z przepisami Wspólnoty. :lol:

E39 TOURING - i nic mi więcej nie potrzeba (narazie :-)
Opublikowano

pojda z torbami, jak nie za pol roku to za 3 lata

przegraja wybory z kretesem

 

pozostaje nam tylko miec nadzieje ze po to posprzata

 

ale jak znam zycie to tez dowala cos nowego... i nic sie nie zmieni, dalej beda nas cyckac

http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Opublikowano

dziwny ten kraj - jakby specjalnie kłody rzucał społeczeństwu

- auta w salonach strasznie drogie a sprowadzanie używanych chcą zablokować

- mieszkania drogie

- paliwo drogie

- koszty prowadzenia firmy i biurokracja straszne

- emerytury przerażająco niskie

 

Dziwny kraj... tu się chyba nigdy nic nie zmieni - a gospodarka w kraju podobno ma się dobrze więc państwo mogło by to wykorzystać :mad2:

http://www.maszty-flagi.com/bmw/E39_forum.jpg
Opublikowano

Czyli wiem, ze musze sciagac auto przed wrzesniem. A ja nawet nie wiem jeszcze do konca czy chce Honde Prelude Vgen(2.0 l) czy BMW (e36) 318iS coupe. Kto mi pomoze w wyborze? Mam ok 5tys euro na auto. Chce auto dosc niezawodne, nie musi byc mega wygodne, ale musi dawac duzo frajdy z jazdy. Duzo nie bede jezdzil: studia, treningi. Zawias moze byc nawet twardy, ale zeby wytrzymal polskie drogi. Wiem ze oba auta sa super i swietnie sie prowadza. Honda wydaje sie byc jednak autem o wiele bardziej niezawodnym, co podkreslaja liczne pisma moto. dajac BMW 3/5 gwiazdek, gdy honda ma 5 :)

HELP! A moze ktos zamierza sprzedac auto ok wrzesnia?:)

Opublikowano
Oj lubicie sie nakrecac :mrgreen: nic jeszcze nie wiadomo a ten artkuł to przedruk bzdur z Wyborczej-dziennikarz ktory to napisał nie zrozumiał nic z projektu ustawy a do tego edukacje matematyczna ukończyl w klasie zerowej.poszperajcie w necie to przeczytacie prawdziwy projekt a czy wejdzie i kiedy to tego nikt jeszcze nie wie.pozdro
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Ooooo nastepna nie przemyslana ustawa naszego rzadu :mad2: :mad2: :mad2:

 

Przyzwyczajaj się :mad2:

Kai
Opublikowano
dziwny ten kraj - jakby specjalnie kłody rzucał społeczeństwu

- auta w salonach strasznie drogie a sprowadzanie używanych chcą zablokować

- mieszkania drogie

- paliwo drogie

- koszty prowadzenia firmy i biurokracja straszne

- emerytury przerażająco niskie

 

Dziwny kraj... tu się chyba nigdy nic nie zmieni - a gospodarka w kraju podobno ma się dobrze więc państwo mogło by to wykorzystać :mad2:

 

no właśnie - jak to powiedział Andrew Lepper mafia ;) Dobrze to się mają tylko politycy...

 

Polska chyba dązy do tego by kazdy jezdzil PUNTO albo innym zdechlakiem ponizej 1 LITRA...no bo jak inaczej zaoszdzedzic na paliwie... wiele osob juz kosztem "gorszej" mocy kupowalo sobie GAZ do autek, i co? gaz tez drożeje! a w jaki sposob? wieksza akcyza, a gdzie idzie ta akcyza? do panstwa...!!! Dzizz polska schodzi na psy ... zamiast pomyslec logicznie to widza tylko zapchanie dziury budzetowej w podnoszeniu podatkow, a pomysleli by o obnizeniu... spoleczenstwo czuloby sie bogatsze z wiekszymi mozliwosciami i by wiecej tez wydawali wyszlo by na to samo [ strategia rządu niemieckiego ] + bylby tego taki ze wilk bylby syty i owca cała... no ale oni muszą sie pouczyc na bledach... a to troche minie ;)

Opublikowano

Co pewien czas jest taki temat na forum z cyklu 'urban legends' :? .

Moze taki podatek wejdzie, moze nie. Poprzednia wersja, autorstwa LSD,

jakos sie skichala w sejmie.

 

Na dluzsza mete jakakolwiek oplata w formie daniny/podatku roznicujaca

samochody sprowadzane z UE i jezdzace juz wczesniej w naszym kraju

sie nie utrzyma.

To, ze nasi genialni politycy sie tym nie przejmuja, to inna sprawa. Ale w koncu beda musieli sie zaczac przejmowac, po paru klapsach od komisji europejskich.

 

A na ceny uzywanych samochodow raczej i tak to juz nie wplynie. Rynek sie napelnil, wiec dlaczego ceny mialyby pojsc w gore?

Byly:

E36 318is Coupe

E32 750i

E30 318i

E36 320i Touring

E34 AC Schnitzer S3(240 HP i 315 Nm)

E38 730i Indyvidual

E23 732i

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.