Skocz do zawartości

Jaki olej do mojego BMW - wszystkie modele i silniki


cosmo--pl

Rekomendowane odpowiedzi

Panowie w innym wątku na tym forum znalazłem post użytkownika częścidobmw.pl powołujacego się na test na YT że oryginalny olej BMW zdeklasował konkurencje.


Cyt:"

- Oryginalny BMW TWINPOWER TURBO LL-04 5W-30 w opakowaniach 1 litr

https://czescidobmw.pl/partscatalogue/wyniki-wyszukiwania,12-83212405948.aspx?


W/w olej w niezależnym teście dostępnym w poniższym linku zdeklasował oleje takich producentów jak Liqui Moly, Millers, Motul oraz Valvoline:



W opisie filmu znajduje się link do tabeli z wynikami dla kilkudziesięciu różnych olejów."


Wg. tego testu olej BMW jest lepszy nawet od Revanol VMP, który ma przewagę PAO, oraz Shell Am-L który miał być taki sam.

 

Nie żartuj, że taki test bierzesz poważnie. Gdzieś widziałem, że najlepiej w takim teście wypadł szampon do włosów -zalejesz???? :mad2:

Kolega guzior2 dobrze mówi , że to się ma nijak do rzeczywistości

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Abosulutnie nie są cytowane, musiało Ci się coś pomylić. Na takich forach jak podałeś wyżej śmieją się z tych testów, a nie się na nich opierają.



A co do baz PAO czy są lepsze? To oczywiste, że są, ale tego nie widać od tak, trzeba zagłębić się w temat. Takie oleje, które są oparte o PAO (bądź mają dodatek baz PAO w składzie) tworzą bardziej odporny na scieranie film olejowy,mają większą odpornść na wysokie temperatury, wolniej się zuzywają, nie utleniają się, są bardziej stabilne, mają niższe temperautry płynięcia, wyższe temperatury zapłonu, wyższy HTHS, niższy NOACK, więc lista jest dłuuuuga. Nie na darmo większość olejów stosowanych w motosporcie opartych jest na PAO/estrach. :cool2:


Oczywiście oleje HC też mogą być dobre, ale nigdy nie będą wybitnie dobre ;)


To oczywisćie, nie znaczy, że od razu trzeba kupować oleje Full PAO (których zresztą prakytycznie nie ma), ale fajnie jak olej ma dodatek PAO chociaż 20-30%, wtedy jakość oleju jest podkręcona a cena wcale nie szybuje tak bardzo do góry. Marki, które stosują takie dodatki PAO to głównie: Ravenol (chociaż ostatnio coś tam modzą ze składem i im co raz mniej ufam) PMO (ok 30% PAO), do tego teraz wprowadzają serię Full PAO na którą osobiście czekam, albo Eurol, który też ma podobno trochę PAO, ale szczerze mówiac nie wiem ile :)


Są też oleje z PAO jeszcze droższe typu Penrute czy Amsoil, ale ja nie jestem ich zwolennikiem, bo oprócz dodaktów PAO i wysokiej ceny wcale nie oferują super parametrów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Testy te nie mają w ogóle sensu. Żeby było to chociaż trochę wiarygodne próbka podczas testu musiałaby być zanurzona w oleju lub olej musiałby być podawany pod ciśnieniem. Przecież wiadome jest, że wynik testu zależy od tego w jakim czasie olej spłynie z próbki, a w silniku olej podawany jest ciągle pod ciśnieniem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja przesiadłem się z Valvo na PMO i jestem zadowolony.


Na papierze, parametrami PMO wygląda trochę lepiej od Valvo a do tego ma dodatek baz PAO (+30%) a Valvo niestety nie ma wcale PAO. To był główny powód dla którego przeszedłem na PMO, bo podobno oleje z PAO wolniej się zuzywają i są bardziej trwałe i stabilne, a ja ze względu na to, że robię dużo tras to wymieniam olej co 25 tysiecy i chce aby był jak najdłużej w dobrej kondycji.



Na Valvo też dużo kilometrów zrobiłem i olej jest ok. Ale skoro można mieć olej o lepszych parametrach i do tego z PAO w podobnej cenie to ja polecam.



P.S Nie wiem ile w tym prawdy, ale PMO i Valvoline produkują się w tych samych fabrykach w Holandii. Kiedyś ktoś na jakimś forum o tym pisał, tylko, że PMO z racji tego, że jest mniej znane musiało czymś się wyróżniać więc dali im PAO do składu i jakieś tam dodatki i tak powstała ta nowa marka (to już moja teoria :mrgreen: ) :cool2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIe jestem pewny, ale kolega Guzior2 pisał, że Valvo ma w swoim składzie PAO, nie podał ile. Co do PMO mam jeszcze jedną obawę, Mianowicie marka jest nowa i mało znana. Nie wiadomo jak będzie z powtarzalnością produktu i uczciwością właścicieli. Czy kolejne partie będą równie dobre jakościowo, czy ktoś nie wpadnie na pomysł, aby zwiększyć zyski kosztem jakości produktu. Jak klient się połapie to najwyżej zmienią nazwę, jak to często bywa w biznesie. Valvoline nie może sobie na taki trik pozwolić, fama by poszła na cały świat.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Polecam przeczytać tą ciekawą recenzję a rozjaśni wam trochę pojęcie o PAO i HC: http://warsztat.castrol.pl/blog-post/jak-wazna-jest-baza-olejowa-pao-czy-hc/


Ps. poniżej zacytuje fragmenty z tego tekstu.


kombinacja najlepszej jakościowo bazy olejowej ze słabej jakości dodatkami, będzie skutkowała tylko połowicznym sukcesem – taki olej nie będzie uzyskiwał wysokich wyników w testach wydajności. I odwrotnie. Dlatego nie powinno się mówić o jakości oleju patrząc tylko na bazy olejowe. Dużo lepszym sposobem na sprawdzenie jakości oleju jest przetestowanie jego parametrów w testach przemysłowych i silnikowych. Wtedy widzimy osiągi i parametry całej formulacji olejowej, na które składają się bazy olejowe, w kombinacji z dobrze dobranymi pakietami dodatków uszlachetniających.





Z czego wyniknie, że jeden olej jest lepszy od drugiego? Z technologii jaka stoi za producentami. Jeśli nie ma się zaplecza badawczego to można bazować tylko i wyłącznie na przepisach z „książki kucharskiej”. Jeśli chcesz stworzyć swój własny przepis to musisz mieć dużą „kuchnię”.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli tak naprawdę my konsumenci nie mamy żadnej podstawy do obiektywnego wyboru. Kolega Tomek_Evo podkreśla wyższość baz olejowych nad dodatkami, które dobrze wyglądają na papierze, ale szybko tracą swoje właściwości. Kolega Cosmo.pl pisze że karta charakterystyki nic nie znaczy ponieważ kompromis jest najlepszy. Windowanie jednego parametru odbywa się zawsze kosztem innego. Dla niego liczy się marka i renoma producenta, poleca Motula. Kolega czescidobmw cytuję testy Piotra na YT, którego inni uważają za mało profesjonalne. Racjonalne wydaje się wybór dowolnego oleju spełniającego normę producenta, ale nie do końca. Na forum oilclub.pl dostałem odpowiedź że nie muszę kierować się normą tylko parametrami. I bądź tu mądry.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIe jestem pewny, ale kolega Guzior2 pisał, że Valvo ma w swoim składzie PAO, nie podał ile. Co do PMO mam jeszcze jedną obawę, Mianowicie marka jest nowa i mało znana. Nie wiadomo jak będzie z powtarzalnością produktu i uczciwością właścicieli. Czy kolejne partie będą równie dobre jakościowo, czy ktoś nie wpadnie na pomysł, aby zwiększyć zyski kosztem jakości produktu. Jak klient się połapie to najwyżej zmienią nazwę, jak to często bywa w biznesie. Valvoline nie może sobie na taki trik pozwolić, fama by poszła na cały świat.

 

To nieprawda, Valvoline do najzwyklejszy olej HC. Jedynie gdzie mają PAO to wersja Racigowa i chyba 0w40 (bo w tym oleju musi być trochę PAO)


Na oil-club.de można poczytać jaki skład ma Valvo.


A co do powtarzalności PMO no to myślę, że w przypadku żadnego producenta nie ma pewności co do stałości składu, aleee.... jest jedno ale. PMO produkuje się tylko i wyłącznie w jednej fabryce, Motul w trzech Valvoline w trzech, więc to raczej te marki posądzałbym o to, że olej z jednej fabryki nie będize równy olejowi z drugiej. A w przypadku PMO jaki cel mieliby psuć jakość już na początku swojej przygody? Przecież nowa marka nawet na chwilę nie moze sobie pozwolić na zejście z jakości bo od razu ludzie przestaną ich kupować. To takie marki jak Castrol czy Total mogą to robić, bo mają tak potężną pozycję, że nawet jak zespusją jakosć to ludzie będą ich kupować.


A co do tekstów na stronie Castrola to nie wiem czy one są obiektywne, przecież to wiadomo, że Castrol będzie pisał te artykuły tak, aby pokazać, że ich olej jest najlepszy. Obiektywnych arykułów szukałbym raczej na stronach niezależnych.


A co do wyższości baz PAO nad zwykłymi to raczej temat wałkowany bardzo mocno. Ale z najważniejszych rzeczy to:


-oleje z bazami PAO mają niski NOACK a to jeden z ważniejszych parametrów

-mają większy HTHS (ale próżno szukać tego parametru w kartach technicznych)

-są bardziej trwałe i wytrzymałem

-mają jednolitą budowę, więc nie ulegają utlenieniu

-są najczystszymi bazami jakie istnieją (obok estrów)

-nie potrzebują wysokiego TBN bo zawierają mało siarki, więc olej sie nie zakwasza

-maja szerszą tolernację temperautr (widać to po bardzo niskiej temperaturze płynięcia i dosyć wysokiej temperaturze zapłonu - chociaż to nie jest regułą)


No a wadą jest to, że nie są rozpuszczalnikami dobrymi, więc cieżej dobrać dodatki uszlachetniające i są przez to sporo droższe.



P.S Gdyby oleje PAO nie były dobre to nie byłyby stosowane w motosporcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Orientujesz się czy PMO posiada pakiet infineum? Są jakieś testy zużytego 5w30 na oilclub?


Eurol fs 0w30 posiada ok. 50% PAO a Noack ma 10. Gorzej niż niektóre dobre HC.

Z innej beczki. Czy jest sens stosowania olei z PAO w jeździe cywilnej z interwałem 10-15tys, skoro HC daje sobie radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze


To nieprawda, Valvoline do najzwyklejszy olej HC.

Do niedawna był nazywany w niemczech full syntetykiem, zmieniło się to ostatnio, chyba za sprawą afery z Motulem co nie oznacza że nie ma wcale PAO, zazwyczaj jest to mieszanina HC, PAO i dodatki uszlachetniające, po drugie pisałem Ci ostatnio że jeden Valvo nie równy drugiemu to samo z innymi markami. Może na potwierdzenie twojej tezy zapodaj jakimś widmem valvoline synpower MST C3 5w30 bo to że nam napiszesz że to tylko baza HC nie przekonuje mnie patrząc na chociażby noack na poziomie 9,3% i z własnych 7 letnich doświadczeń z tym konkretnym olejem.


kombinacja najlepszej jakościowo bazy olejowej ze słabej jakości dodatkami, będzie skutkowała tylko połowicznym sukcesem – taki olej nie będzie uzyskiwał wysokich wyników w testach wydajności. I odwrotnie. Dlatego nie powinno się mówić o jakości oleju patrząc tylko na bazy olejowe. Dużo lepszym sposobem na sprawdzenie jakości oleju jest przetestowanie jego parametrów w testach przemysłowych i silnikowych. Wtedy widzimy osiągi i parametry całej formulacji olejowej, na które składają się bazy olejowe, w kombinacji z dobrze dobranymi pakietami dodatków uszlachetniających.


Z czego wyniknie, że jeden olej jest lepszy od drugiego? Z technologii jaka stoi za producentami. Jeśli nie ma się zaplecza badawczego to można bazować tylko i wyłącznie na przepisach z „książki kucharskiej”. Jeśli chcesz stworzyć swój własny przepis to musisz mieć dużą „kuchnię”.


Wklejając te cytaty myślałem głownie o takich nowych firmach jak PMO, Xtreme AMG,

Osobiście wolę zaufać firmie która istnieje na rynku ponad 150 lat i posiada olbrzymie doświadczenie , odpowiednie zaplecze badawcze , udziały w sportach motorowych niż takim nowo powstałym firmom które mają mało doświadczenia a ich głównym wabikiem ma być słowo "PAO" + super parametry na papierze. Pierw niech się wykażą w sportach motorowych to w tedy wzbudzą większe zaufanie, na dzień dzisiejszy są dla mnie ryzykiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Orientujesz się czy PMO posiada pakiet infineum? Są jakieś testy zużytego 5w30 na oilclub?


Eurol fs 0w30 posiada ok. 50% PAO a Noack ma 10. Gorzej niż niektóre dobre HC.

Z innej beczki. Czy jest sens stosowania olei z PAO w jeździe cywilnej z interwałem 10-15tys, skoro HC daje sobie radę.

Aż takiej wiedzy niestety nie posiadam na temat PMO. Co do baz PAO to moim zdaniem oczywiście, że warto kupować oleje które je zawierają. Oczywiście oleje w samochodach cywilnych nie sa tak obciążone jak w motosporcie, ale skoro dają tak dużo zalet olejom to czemu z nich nie korzystać? Tym bardziej, że cena jest podobna :)

Edytowane przez mariusz.pasterski
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


To nieprawda, Valvoline do najzwyklejszy olej HC.

Do niedawna był nazywany w niemczech full syntetykiem, zmieniło się to ostatnio, chyba za sprawą afery z Motulem co nie oznacza że nie ma wcale PAO, zazwyczaj jest to mieszanina HC, PAO i dodatki uszlachetniające, po drugie pisałem Ci ostatnio że jeden Valvo nie równy drugiemu to samo z innymi markami. Może na potwierdzenie twojej tezy zapodaj jakimś widmem valvoline synpower MST C3 5w30 bo to że nam napiszesz że to tylko baza HC nie przekonuje mnie patrząc na chociażby noack na poziomie 9,3% i z własnych 7 letnich doświadczeń z tym konkretnym olejem.


kombinacja najlepszej jakościowo bazy olejowej ze słabej jakości dodatkami, będzie skutkowała tylko połowicznym sukcesem – taki olej nie będzie uzyskiwał wysokich wyników w testach wydajności. I odwrotnie. Dlatego nie powinno się mówić o jakości oleju patrząc tylko na bazy olejowe. Dużo lepszym sposobem na sprawdzenie jakości oleju jest przetestowanie jego parametrów w testach przemysłowych i silnikowych. Wtedy widzimy osiągi i parametry całej formulacji olejowej, na które składają się bazy olejowe, w kombinacji z dobrze dobranymi pakietami dodatków uszlachetniających.


Z czego wyniknie, że jeden olej jest lepszy od drugiego? Z technologii jaka stoi za producentami. Jeśli nie ma się zaplecza badawczego to można bazować tylko i wyłącznie na przepisach z „książki kucharskiej”. Jeśli chcesz stworzyć swój własny przepis to musisz mieć dużą „kuchnię”.


Wklejając te cytaty myślałem głownie o takich nowych firmach jak PMO, Xtreme AMG,

Osobiście wolę zaufać firmie która istnieje na rynku ponad 150 lat i posiada olbrzymie doświadczenie , odpowiednie zaplecze badawcze , udziały w sportach motorowych niż takim nowo powstałym firmom które mają mało doświadczenia a ich głównym wabikiem ma być słowo "PAO" + super parametry na papierze. Pierw niech się wykażą w sportach motorowych to w tedy wzbudzą większe zaufanie, na dzień dzisiejszy są dla mnie ryzykiem.

 

PMO i Valvo to ta sama fabryka, więc jak mogą być inne technologie? Różnią się tylko trochę bazami i jakimiś dodatkami ;)


A co do Valvo 5w30 MST to nie wiem ile ma PAO, może jakiś tam % ma(ale nie jest to z pewnością duża wartośc), ja miałem na myśli 5w30 XL-III i wszelkie Maxlify już o Dura Blendach nie wspominajac, bo to ewidentny HC :) I Wcale nie czepiam sie Valvo, nie mówię, że to zły olej. Tylko w olejach interesuje się na tyle mocno, że widzę, że PMO i Ravenol oferują teraz więcej od Valvo w tej samej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


A co do Valvo 5w30 MST to nie wiem ile ma PAO, może jakiś tam % ma(ale nie jest to z pewnością duża wartośc), ja miałem na myśli 5w30 XL-III i wszelkie Maxlify już o Dura Blendach nie wspominajac, bo to ewidentny HC :) I Wcale nie czepiam sie Valvo, nie mówię, że to zły olej. Tylko w olejach interesuje się na tyle mocno, że widzę, że PMO i Ravenol oferują teraz więcej od Valvo w tej samej cenie.

 

Sądząc z kart charakterystyki MST i XL-III nie różnią się zbytnio, więc nie sądzę, aby jeden miał przewagę PAO nad drugim.

Z kolei Ravenol jest dużo droższy od PMO, mam na myśli VMP 5W30 i PMO 5W30 C3. Więc ta różnica musi z czegoś wynikać, oba to produkty raczej niszowe, chociaż Ravenol jest znany i doceniany w olejach przekładniowych i na rynku niemieckim ma ugruntowaną pozycję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Różnica w cenie pomiędzy Ravenolem a PMO z tego co mi wiadomo wynika właśnie z ilości baz PAO. PMO ma ich (w podstawowej linii) około 30% a Ravenol jakoś koło 50% (chociaż też tylko w jednej linii- bo reszta to zwykłe HC) Teraz PMO wprowadza full PAO, to zobaczymy jak to będzie wyglądało cenowo, ale jak już mówiłem wydaje mi się, że coś około 200 zł niestety :D Chociaż inne oleje mają dosyć tanie to może aż tyle nie będzie.


To prawda RAvenol to król olejów przekładniowych, ale w silnikowych mają dziwną politykę, ciągle coś zmieniaja w składzie, mieszaja ciagle dodatki i jakoś to takie wszystko dziwne :nienie: Podobno mają juz ustablizować skład niedługo i będzie stały ale kto ich tam wie :D Ale tak czy siak jeśli trafi się z partią w tę ich "najlepszą" partię to olej bardzo dobry z dużą ilościa PAO :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możecie zaprzeczyć lub potwierdzić opinie, że silniki na olejach PAO pracują głośniej, bardziej metalicznie niż na HC?


Poza tym jeżeli chodzi o oleje 5W-30 C3 z normą LL04 to niestety wśród czołowych graczy (Motul, Castrol, Mobil, Valvoline, Shell, Total) nie uświadczymy olei z dużym udziałem PAO, więc pozostaje wybór mniej znanych producentów. Szkoda, że ci najwięksi nie mają w swoich ofertach linii nazwijmy to premium z PAO w wyższej cenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też to słyszałem o olejach full PAO, ale sam nie mogę potwierdzić bo dopiero pierwszy raz będe zalewał taki olej. Podobno wynika to z tego, że olej PAO nie pochłania fal dzwiękowych, więc właściwie to tylko zmiana słuchowa i malo kto ją słyszy. Ale jeśli ktoś ma mega wrażliwe ucho to niech kupuje oleje z duzym dodatkiem PAO (ale nie 100 % PAO) i tam nie ma takich problemów :cool2:



Gdyby wielcy producenci robili oleje PAO i dołożyli swoje ogromne marże (bo przecież za coś trzeba robić marketing w setkach milionów euro) to takie oleje byłyby zbyt drogie zeby sie dobrze sprzedawały. Więc wolą klepać oleje średnie, ale w normalnej cenie. Taka moja teoria.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach


Sądząc z kart charakterystyki MST i XL-III nie różnią się zbytnio, więc nie sądzę, aby jeden miał przewagę PAO nad drugim.

Z kolei Ravenol jest dużo droższy od PMO, mam na myśli VMP 5W30 i PMO 5W30 C3. Więc ta różnica musi z czegoś wynikać, oba to produkty raczej niszowe, chociaż Ravenol jest znany i doceniany w olejach przekładniowych i na rynku niemieckim ma ugruntowaną pozycję.

 

VALVOLINE Synpower XL-III 5w30 C3 - olej VHVI + hydrokraking jest trochę PAO.Odparowalność metodą NOACK (odpad) = 10,6 - lekko zaśmiecona (nie powinna przekraczać 10, ale z marginesem błędu).

VALVOLINE Synpower MST 5w30 -Olej jest najprawdopodobniej wykonywany na hydrokrakingu . NOACK 10.6

-analizy z 2016r

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza tym jeżeli chodzi o oleje 5W-30 C3 z normą LL04 to niestety wśród czołowych graczy (Motul, Castrol, Mobil, Valvoline, Shell, Total) nie uświadczymy olei z dużym udziałem PAO, więc pozostaje wybór mniej znanych producentów. Szkoda, że ci najwięksi nie mają w swoich ofertach linii nazwijmy to premium z PAO w wyższej cenie.

 

OIL CLUB RU ;

Pytania do oficjalnych przedstawicieli Total:

" Podaj mi przybliżoną zawartość PAO w recepturze Total Quartz Ineo Long Life 5W-30."


Dziękuję!


AndyML , dzień dobry!

"Wyjaśnione informacje od ekspertów technicznych. Ponieważ pytanie dotyczy przepisu, odnosi się do „tajemnicy handlowej”. Możemy tylko powiedzieć na pewno, że ponad 50%"


OIL CLUB POLSKA;

poziom1989

"Odnosnie Totala i Eurola, nie idzie latwo stwierdzic poniewaz: Na tej fali 720cm-1 jest rzeczywiscie wskazowka dla nas o obecnosci Polialfaolefin, ale ! Te oleje wchodza w reacje z olejami HC tzn. ogolnie dla dlugolancuchowych weglowodorow. Poniewaz jak juz wiemy, ze obok oleju bazowego jest z reguly jeszcze tzw. nosnik dla dodatkow. Lecz mozna jednoznacznie stwierdzic, ze Eurol zawiera nieco wiecej PAO."

Tu porównanie widm:http://www.oil-club.pl/viewtopic.php?f=9&t=16

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz o tym oleju, poniżej?

http://produkty.total.com.pl/pl/products/6e5/QUARTZ-INEO-LONG-LIFE-5W-30


Jeżeli dobrze zrozumiałem to mamy olej za ok. 120zł za 5l z normą LL04, renomowanego producenta, z zawartością PAO ok.50%, czyli REWELACJA :-).

Chyba moje poszukiwania dobiegną końca. Wcześniejszym faworytem był Ravenol VMP tylko cena powyżej 200zł.


Karta charakterystyki:


Lepkość kinematyczna przy 40°C. mm2/s ISO 3104 66,5

Lepkość kinematyczna przy 100°C. mm2/s ISO 3104 11,7

Wskaźnik lepkości. - ASTM D2270 173

Punkt zapłonu °C ASTM D92 238

Punkt płynięcia. °C ASTM D97 -48

Liczba zasadowa. mgKOH/g ASTM2896 8,7

W tabelce podane są wartości średnie.


Niestety nie ma NOACK. Znasz może wartość tego parametru?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.