Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

 

Zdaję sobie sprawę, że temat delikatnie mówiąc nie jest tu nowy natomiast zależy mi na rozpatrzeniu konkretnego przypadku.

 

Jestem świeżym nabywcą mojego pierwszego BMW a konkretnie E90 320d 2011.

Auto dostałem na zimówkach Continetal WinterSport 205/55/16, na których jeździło mi się rewelacyjnie.

http://img19.allegroimg.pl/photos/oryginal/22/56/22/33/2256223368

 

Dość sprawnie udało mi się znaleźć komplet używanych letnich opon Bridgestone Potenza RE 050A 225/45/17 (z bardzo małym zużyciem) z felgami jak niżej

http://img14.allegroimg.pl/photos/oryginal/22/16/96/04/2216960448

 

Zauważyłem kolosalne jak na mój subiektywny gust pogorszenie się zachowania auta na nierównościach.

Nie tylko w koleinach auto czasem wyrywa się w jedną stroną czasem w drugą. Cały czas trzeba kontrować aby utrzymać pożądany tor jazdy.

Przejechałem sporo kilometrów Volvo S80 z 225/50/17 i nie odczułem takiej sytuacji.

 

A teraz do rzeczy:

Czy zmiana opon z 205 na 225 może mieć tak odczuwalny wpływ na komfort jazdy w tym aucie?

Czy możliwy jest wpływ nieprawidłowego wyważania kół czy ich zamontowania na opisywane przeze mnie trudności?

Czy są jakieś inne rzeczy, które mógłbym wykonać aby zwiększyć pewność prowadzenia auta (nie licząc poprawy moich umiejętności:)

 

Aż strach pomyśleć co by się działo przy oponach 255...

 

Pozdrawiam i liczę na pobłażliwe traktowanie,

Michał

Opublikowano

Szerokosc jest w tym wypadku bardzo drugorzedna, to o czym piszesz, to raczej efekt tego, ze jezdzisz na runflatach (i to wrecz betonowo twardych). Takze zastanow sie nad zmiana opon na tradycyjne.

 

Po drugie w BMW czesto przyczyna takich sytuacji za zuzyte elementy zawieszenia, Volvo zachowuje sie troche inaczej niz samochod tylnonapedowy.

Opublikowano

Dziękuję za odpowiedź. Poprzednie zimówki też są RunFlat. Różnicę w prowadzeniu auta poczułem z dnia na dzień po zmianie kół także ciężko mi zgodzić się z wadą w zawieszeniu. Czytałem o tym że te Bridgestony są bardzo twarde więc jak rozumiem z tego może wynikać "problem".

 

Czy sensowne jest udanie się do innego serwisu oponiarskiego w celu sprawdzenia wyważenia i zamontowania kół/opon?

Czy wręcz do BMW, aby potwierdzili że wszystko jest w normie? Auto jest jeszcze na gwarancji.

 

Pozdrawiam,

Michał

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Natomiast według mnie szerokość opon jest sprawą kluczową. BMW 3 jest stosunkowo małym autem i zmiana szerokości ogumienia na szersze przy kiepskiej jakości drogach jest według mnie złym pomysłem. Oczywiście opony typu RF dodatkowo osłabiają komfort. Sam mam model e46 na standardowym zawieszeniu. Na zimę mam stalówki z normalnymi oponami 205/55/16 i jeździ się poprawnie (wcześniej miałem mercedesa 230CE więc niestety tylko na tyle mogę ocenić komfort jazdy 3er), natomiast na lato mam alufelgi 7x16 z oponami 225/50/16 (jest to fabryczny wymiar dla mojego modelu felg) i różnica w prowadzeniu w porównaniu do opon 2cm węższych jest bardzo duża na niekorzyść. Auto jest nerwowe w koleinach (czego nie ma na kołach zimowych), wyczuwa się znacznie więcej drobnych nierówności, łączeń asfaltu itp. Osobiście w tak małym aucie nie będę się już więcej pchał w szersze opony.

 

Oczywiście można to sprawdzić, ale obawiam się że niestety "ten typ tak ma" :wink:

Może wybierz się na jakąś lepszą trasę - jeżeli na dobrej drodze będzie wszystko ok to raczej będzie to potwierdzenie mojej tezy że szerokie koła w naszych warunkach drogowych są beee :cool2:

Opublikowano

"Niestety" na równych drogach np. kawałek autostrady pod Toruniem jeździ się jak marzenie ale cała droga żeby tam dojechać (z innego miasta) normalnymi drogami albo wyjazdówkami z miasta to już daje szansę powalczyć z autem.

 

Strasznie jestem ciekaw jak się jeździ tym autem na 255 rekomendowanych do 18" felg :)

 

Ciekawi mnie natomiast jakie wrażenia z jazdy mają inni posiadacze E90 na 17". Trochę chyba ich jest.

Opublikowano

Moim zdaniem przesadzasz. Jeździłem przeróżnymi samochodami na przeróżnych rozmiarach opon i uważam, że większość opinii, że "na polskich drogach nie da się jeździć na oponach szerszych niż 205 i profilu niższym niż /55" to brednie. Szersza opona i niższy profil to przeważnie NIEZNACZNE pogorszenie komfortu jazdy i NIECO większa nerwowość w koleinach. Ale "walczyć" z E90 na 225/45? Prosze Cię! To nie wina opon tylko Twoich umiejętności! Przejeździłem kilkadziesiąt tysięcy kilometrów po polskich drogach w E34 na kombinacji 225/40R19 + 255/35R19 i nie narzekałem. Oczywiście taka jazda wymaga więcej uwagi niż na zimówkach 205/60R16, ale w końcu jesteśmy wszystcy dorośli i wiemy na co się decydujemy, prawda?

 

NIE WIERZĘ, że e90 z zawieszeniem o lata świetlne bardziej nowoczesnym niż E34 prowadzi się gorzej. Po prostu NIE WIERZĘ.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

YatzeK właśnie na tym to polega, że nowe auta są projektowane z myślą o autostradach, czy dawaniu radości z jazdy po gładkich górskich serpentynach....Niestety w naszych warunkach drogowych te rozwiązania się nie sprawdzają. E90 będzie się bardziej nerwowo prowadziło od e34 choćby ze względu na mniejszy rozstaw osi i kół. Kolejna sprawa to punkt odniesienia. Jak sam zauważyłeś jeździsz na niskoprofilowym ogumieniu i się da.. jasne że się da. Natomiast z mojego punktu widzenia (wcześniej miałem MB 230 CE z kołami 205/55/16) jazda e46 z oponami 225/50/16 jest tragiczna :cool2: nerwowe prowadzenie w koleinach, wyczuwalne wszelkie nierówności, czy nawet łączenia asfaltu. Punkt widzenia zależy od punktu widzenia i odniesienia :wink: Umiejętności nie mają tu znaczenia ponieważ różnica tkwi w tym że na oponach o szerokości 205 w koleinach nie szarpie kierownicą, a na szerszych już niestety tak :? oczywiście da się z tym jeździć... co kto lubi :wink: ja preferuję komfort

 

Podsumowując widzę to tak:

Plusy niskoprofilowego ogumienia:

-wygląd

-prowadzenie na równych drogach

-prestiż

Minusy:

-prowadzenie na słabych drogach

-komfort

-cena

-szybsze zużycie bieżnika

-większa podatność na uszkodzenia (zarówno opon jak i felg)

-przyspieszone zużycie elementów zawieszenia

-słabsze prowadzenie w deszczu (ale tego nie jestem 100% pewny)

 

Tak wygląda moja lista :wink: jednak każdy ma swoje priorytety przy wyborze ogumienia

Opublikowano

Nie opowiadaj, ze E90 jest projektowane do jazdy tylko po autostradach bo to nieprawda

 

Miałem przyjemność jeździć niedawno E93 M3 na oponach 245/35R19 + 275/30R19 - prowadzi się bardzo przewidywalnie, żadnej nerwowości, aczkolwiek wymaga uwagi i umiejętności. Nie zauważyłem NICZEGO, co by zasługiwało na krytykę.

 

I nie porównuj proszę Cię kanapowego MB 230 CE z E46 bo nie tędy droga - to, co ty nazywasz "tragicznym" powadzeniem NIE WYNIKA z innego rozmiaru opon, tylko z zupelnie innej konfiguracji zawieszenia. E46 na 225/50R16 prowadzi się świetnie, jeszcze lepiej na 225/45R17. Nawet na szerszych oponach w E46 nie odczułem szarpania kierownicą, które byłoby niebezpieczne, czy chociażby dokuczliwe.

 

Umiejętności mają tu ogromne znaczenie, podobnie jak odpowiednie nastawienie do samochodu, oczekiwania wobec niego i odrobina wprawy w jeździe na szerokich oponach. "Szarpanie" kierownicą, oprócz samej szerokości opon, zależy od tylu czynników, że wyciąganie na tej podstawie wniosków o wyższości opon węższych nad szerszymi jest, łagodnie mówiąc, nierozsądne.

Opublikowano

Jezeli Ty czujesz wszystkie nierownosci, to moze masz po prostu za wysokie cisnienie w oponach?

 

Wzesniej mialem Accorda. Na 225 wyrywalo kierownice z rak na koleinach. Teraz tez mam 225 i nic nie czuc.

 

Czyli w skrocie piszac - nie od samej szerokosci gumy to zalezy.

 

Wysyłane z mojego GT-I9000 za pomocą Tapatalk 2

Opublikowano

Dzięki za odpowiedzi.

Ciśnienie mam ustawione pomiędzy rekomendowanymi wartościami dla 2 osób i kompletu z bagażem. Z reguły jeżdżę sam. Być może z tego wynikają moje "odczucia". Spróbuje zmniejszyć do rekomendowanego dla 2 osób.

Nie twierdzę, że auto prowadzi się źle. Na równej drodze czy w zakrętach wręcz rewelacyjnie. Mówię o potrzebnie przykładania dużo większej uwagi na nierównościach niż we wszystkich innych autach, którymi miałem okazję jeździć (choć nigdy na runflatach).

 

Pytanie moje dotyczyło potrzeby lub jej braku wizyty w wulkanizacji czy ASO i zweryfikowania czy wszystko jest ustawione poprawnie.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak jak wcześniej napisałem każdy ma swoje priorytety w wyborze ogumienia. Jasna sprawa że jak ktoś lubi szybszą jazdę to powinien się zdecydować na szerokie, sportowe ogumienie. Ja natomiast cenię komfort dlatego pozostaję przy standardowych oponach. Przywołanie do tablicy 230CE miało na celu ukazanie mojego punktu odniesienia. Prosta sprawa że jeżeli ktoś wcześniej jeździł np subaru z zawieszeniem teina to e46 okaże się dla niego bardzo komfortowym autem.

Przykład swojego e46 przedstawiłem dlatego że idealnie pasuje do pytania tzn 205 vs 225 :cool2: Mam dwa komplety kół, te samo auto, te same drogi, ten sam kierowca, ciśnienia zgodne z zalecanymi przez producenta. Nawet wysokość opony pozostaje taka sama, koła różnią się jedynie szerokością 205/55/16 vs 225/50/16. Moje wnioski są takie że na letnim, szerszym ogumieniu auto na większości dróg prowadzi się zdecydowanie gorzej, trzeba bardzo uważać w koleinach, poprzeczne łączenia asfaltu są znacznie bardziej wyczuwalne. Niestety tak to wygląda. Oczywiście prowadzenie na autostradach czy nowych drogach jest bardzo fajne. Niestety w moich okolicach nie ma takich dróg zbyt wiele.... a i tak uważam że mamy jedne z najlepszych dróg w kraju :wink:

 

eGecon jeżeli masz wątpliwości to może umów się z jakimś forumowiczem aby porównać dwa egzemplarze tego auta :cool2:

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano
Po moich testach - szerokość ma znaczenie, miałem juz i przednio- jak i tylnonapędowe auta, zawsze na niekrzość dla szerszych, chodzi tu o jazdę w koleinach i na nierównych drogach. Tak więc uważam, że dobór szerokości to też kwestia gustu wybierającego, czym się dana osoba kieruje, itp
Opublikowano
Bridgestony same w sobie są dosyć twarde i skierowane raczej na osiągi niż komfort. Ja w swojej trójce w zimie jeżdżę na kołach 17" 225/45 (opony GY UG3), zaś w lecie mieszanie ogumienie - z tyłu 255/55 17" - jak przewiduje BMW do m-pakietu. Różnic w zachowaniu na drodze pomiędzy zimówkami, a oponami letnimi jakoś specjalnie nie wyłapuję. Zmieniałem w tym sezonie letnie opony z fabrycznych Bridgestonów na Pirelli Pzero i mam wrażenie, że Pirelli jest miększe i cichsze. Co do wyrywania kierownicy z rąk i niebezpiecznych zachowań - nie potwierdzam.

Prawo jest sztuką dobra i słuszności ;)


Moje BMW: F32 420d '14, E87 116i '07, a ponadto: F10 520xd '16, F20 118i '15 , X1 sdrive18i '12.

poprzednie: E61 520dT '08, E90 318i '10, E91 318d '07, E87 116i '05, E39 520i '00, E36 318i '93, E34 530i '89, E30 316 '86.



Moja przygoda z BMW od 1990r.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.