Zrobiłem doktorat z tych pomp, może komuś się przyda, choć m57 pojawia się na forum coraz rzadziej.
Niestety nowe w zamienniku już niedostępne, a oryginał za drogi. Najbardziej zbliżona jest pompa od silnika M57N (M47N) 11667795142. Od silnika xxN2 już nie będzie pasować za względu na dłuższe sprzęgło kłowe. Powierzchnia czołowa musi być na równi z korpusem, te nowsze głębiej wchodzą w głowicę.
Druga różnica - umieszczenie portu ssącego w E39 jest poniżej śruby, a potem przeniesiono je powyżej i "dziubek" skierowany jest w dół. Nie zmienia to nic jeśli chodzi o montaż.
Zatem kupiłem taką używkę od E60 M57N za 60zł. Niestety wszystko się zgadza poza dolnym mocowaniem. Przedlift E39 miał pompę z żebrowanym deklem i do niej była zaprojektowana głowica. W polifcie zmieniono pompę (gładki dekiel) i lewe mocowanie jest w innym miejscu, ale głowica została ta sama. Dlatego dołożony jest dodatkowy uchwyt - trójkątna 3 mm blaszka i o ile miejsce mocowania pasuje do tej blaszki to pompa od E39 ma podcięcie w tym miejscu na grubość uchwytu więc ta co kupiłem odstaje na grubości. W E60 i późniejszych już nie ma tej blaszki i miejsce przykręcenia w głowicy jest przeniesione tam gdzie potrzeba.
Rozebrałem uszkodzoną pompę, widać, że jest mocno zużyta. Dekiel jest wypracowany, ma wyraźne "chmury" po obwodzie natomiast niepokoją mnie liczne rysy. Nie wiem czy coś zostało zassane, czy to zanieczyszczenia z układu olejowego ?
Pompa od E60 była w środku w lepszym stanie. Więc przełożyłem dekiel i łopatki.
Operacja pomogła na tyle, że podciśnienie wzrosło z 55 na 63. Wyczyściłem jeszcze zawór zwrotny, który jest w plastikowym dziubku. Przy wyciąganiu tego ala sitka trzeba uważać, żeby nie połamać. W środku jest zaworek z elastomeru, u mnie był zaklejony drobnym pyłem od strony ssącej. Można trochę naciągnąć sprężynkę. Wszelkie naprawy proponuję zacząć od tego zaworka zanim wymienicie pompę. W szczególności w przypadku gdy wskazówka manometru drga w szerokim zakresie. Zresztą na manometrze jest podpowiedź, że taka usterka jest spowodowana słabą sprężyną zaworu, a na YT są filmy gdzie ludzie od razu wymieniają całą pompę
Po czyszczeniu zaworka podciśnienie jest teraz lepsze niż w drugiej pompie. Testy w toku