Dobra, skoro masz już zdjętą pokrywę i odkręcone te dwie śrubki silniczka Valvetronic (VVT), to jesteś blisko – ale teraz trzeba uważać, żeby nic nie uszkodzić.
Jak wyjąć silniczek Valvetronic (BMW N46): krok po kroku
1. Ustaw pozycję, żeby silniczek nie był pod naprężeniem
Najlepiej przekręć wałek excentryczny ręcznie, żeby silniczek nie był wciśnięty pod kątem.
Można to zrobić np. za pomocą klucza 10 mm na samym końcu wałka przez otwór w głowicy (czasem trzeba ruszyć wałkiem przez inne narzędzie – zależy od dostępu).
Nie musisz trafić w konkretną pozycję – chodzi o to, żeby zębatki nie były maksymalnie wysunięte ani wciśnięte.
2. Delikatne poruszanie – w lewo i prawo
Złap silniczek ręką i lekko poruszaj nim w lewo/prawo (obrotowo), jakbyś chciał go odkręcić, ale NIE siłuj się – on ma delikatne zęby.
Te ruchy pomagają odłączyć zębatkę silniczka od zębatki wałka – jak się dobrze ustawią, silniczek sam „puści”.
3. Jednoczesne wysuwanie
Gdy czujesz, że zaczyna "luzować", to delikatnie wyciągaj go na zewnątrz, cały czas poruszając obrotowo.
Trzymaj prosto, bo jeśli pójdziesz pod kątem, możesz uszkodzić łożysko lub plastikową zębatkę.
4. Sprawdź gwint i oś
Po wyjęciu sprawdź, czy:
zębatka nie ma ułamanych zębów
gwint na osi nie jest wyrobiony
ośka chodzi płynnie (lekki opór sprężynki to norma)
---
Czego nie robić
Nie podważaj niczego śrubokrętem – można łatwo uszkodzić gniazdo
Nie wyrywaj siłą – jak nie chce wyjść, to coś jest zaparte. Ustaw inny kąt excentryka i spróbuj ponownie.
Nie kręć silniczkiem przy podłączonym zasilaniu – bez sensu, a możesz rozjechać pozycję.