Skocz do zawartości

[e36] 316i po czym rozpoznać że skrzynia jest zużyta ?


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam ponownie,

Jakie sa objawy zużytej skrzyni biegów w BMW 316i ? na biegu jałowym gdy sprzęgło jest dociśnięte do skrzyni słyszę terkotanie z wnętrza skrzyni. Dodatkowo zauważyłem że biegi wchodzą ciężej niż kiedyś. Gdy jezdzilem po mechanikach szukając odpowiedzi na to nurtujące mnie terkotanie jeden mechanik zalecił mi wymianę oleju w skrzyni biegów. Pojechałem do serwisu wymiany oleju i zalali mi tam jakiegoś ELF'a (olej ATF) za 34 zł i od tamtej pory biegi aczęły gorzej wchodzić, szczególnie jedynka dwójka o wstecznym nawet nie wspominając. Żeby przegiąć drążek w pozycji wstecznego musze użyć dosyć dużo siły a to raczej normalne na pewno nie jest. Dodam tylko ze nic nie stuka i nie zgrzyta. Zauwazylem również że skrzynia zaczęła się lekko "pocić" ale jest to chyba spowodowane brakiem jednej śruby (jak się wczoraj okazało u kolegi na kanale) Jest to wina oleju ? Wymienić dziada na jakiś inny ? A jak tak to na jaki ? Pozdrawiam

Opublikowano
Nie na 100 % to nie sprzęgło. Ciężkie wchodzenie biegów nie ma przecież nic wspólnego ze sprzęgłem a terkotanie ustaje wtedy gdy wcisne pedał sprzęgła całkowicie do końca (kiedyś już rozmawiałem z pewnym forumowiczem na ten temat). Chodzi mi o to czy mam się powoli szykować na wymianę skrzyni czy jest to wina może oleju o złej lepkości ? Dzwoniłem do ASO i powiedziano mi że można do skrzyni wlać każdy olej ATF. Na tej stacji wymiany oleju zalali mi ELF'a i od tamtej pory STOPNIOWO skrzynia zaczyna coraz bardziej opornie pracować. Powiem tylko że na przykład aby na dwójke wrzucić bieg to najpierw w połowie biegu napotkam na naj kiś opór żeby dopiero potem módz wrzucić dwójkę do końca. Żeby wrzucić wsteczny znowu to muszę urzyć dużej siły żeby przesunąć drążek zmiany biegów najbliżej swojej prawej nogi żeby potem właśnie wrzucić wsteczny...
Opublikowano

Dwa lata temu też miałem przypadek z ciężko wchodzącymi biegami właśnie po wymianie oleju, ponownie wymieniłem olej na inny właściwy, problemu nie ma.

U mnie nie było i nie ma terkotania w skrzyni.

 

Z tej strony wynika, że olej do skrzyni leje się w zależności od tabliczki na skrzyni...., a nie jak mówi ASO każdy ATF.

 

Pozdrawiam

Opublikowano
Z tym że u mnie właśnie jest problem... Nie wiem czy ta skrzynia jest aż tak usyfiona albo co, ale szukałem na kanale u kolegi tabliczki jaki olej ma być wlany i za cholere nie moglismy niczego znalezc... dlatego ktos z forum podsunoł mi pomysł żeby zadzwonić do ASO zapytać się po prostu jaki olej tam bedzie wchodził i powiedziano mi że ogólnodostępne oleje ATF są zalecane do tej skrzyni... no nic... podjade dzisiaj na kanał do kumpla i jeszcze raz będziemy tam patrzeć czy gdzieś coś pisze, być może będzie trzeba skrzynie wyczyscic z warstwy brudu jaka się na niej zgromadziła przez całe lata i ukaże się tabliczka. Dam znać jak już uda mi się/albo i się nie uda rozpracować co tam trzeba wlać. Czy jeżdżenie na źle dobranym oleju może spowodować stałe uszczerbki na zdrowiu skrzyni ?
Opublikowano
Naklejka jest ciężko widoczna. Znajduje się po stronie korka wlewowego. Wyczyść tam dokładnie obudowę skrzyni biegów. Jezeli naklejka jest pomarańczowa ma być ATF, jeżeli żółta to specjalny olej BMW, ale nie pamiętam oznaczenia. A jakiej klasy wlali Ci olej? ELF to producent. Powinni wlać Dexron II.
Opublikowano
Podjadę tam do tego seriwsu wymiany oleju zapytać co oni mi tam wtedy wlali... Dam znać jak się to wszystko będzie rozwijało dzsiaj albo jutro bo nie wiem czy sie wyrobie... w kazdym razie jak bede cos wiecej wiedzial to dam znac. Ktos tu na forum bardzo zachwalał sobie Castrola (nie pamietam gdzie to bylo w jakim temacie) i ponoc zniknoł problem z tymi biegami. Pozdrawiam !
Opublikowano
No więc tak (wiem, nie powinno się pisać posta pod postem ale zdobyłem informację odnośnie oleju). Zalali mi ELF MATIC G3 do skrzyni. Olej ten mają w takich dużych beczkach z podłączonymi wężami i taki też został zalany do skrzyni. Facet powiedział mi że wszystko powinno być OK, ponieważ olej ten odpowiada strzukturze Dexrona III w swojej specyfikacji. Hmm no nic... zapytałem się również o cenę oleju Castrol ATF_TQ Dexron III i jutro dostanę odpowiedź. Jak myślicie ? Warto wymieniać ? Czy już POWOLI szukować się na wymianę skrzyni..
Opublikowano
Przed chwilą byłem u kolegi z klasy też mechanika. Powiedziałem mu o tym że zalali mi olej który jest głównie do przekładni stosowany i skrzyń automatycznych ELF MATIC G3. Wszedł do auta i zaczoł po kolei zmieniać biegi. Powiedział tylko że czwórka opornie wskakuje ale ogólnie nie widzi tu niczego niepokojacego. Posiada to samo BMW co ja tylko jeszcze na silniku M40. Zapytał mnie jakiego koloru był olej który wypuszczali ze zbiornika i jaki kolor wlali do środka. Opowiedziałem mu że czerwony i że jego specyfikacja odpowiada specyfikacji oleju wymaganego przez bmw czyli technologii Dexron III. Powiedział mi że wszystko jest OK. Gdybym miał źle dobrany olej to skrzynia by się posypała po 50 km a pozatym ważne że olej który mi wlali był tego samego koloru. Powiedział również że olej w tej skrzyni musi być w 100 % syntetyczny. Ogólnie stwierdził że zalali mi dobry olej... teraz już sam zgłupiałem...
Opublikowano
Olej ci dobry wlali taki jak do automatów a co do terkotania olej to ja z tym terkotaniem zrobiłem z 50tyś i zrobie pewnie drugie tyle . Pewnie ci bardziej terkocze jak włączysz więcej odbiorników elektrycznych w samochodzie (klima , szyba , itp)
Opublikowano
Przeglądając forum też właśnie zauważyłem, że kilka osób również miało ten sam problem terkotania ale skrzynia jeszcze potem bardzo długo wytrzymała. Mam jedynie obawy co do tego drugiego i czwartego biegu. Zawsze gdy wykonuje manewr drążkiem zmiany biegów na przykład - z jedynki na dwójkę, z trójki na czwórkę - zawsze gdzieś mniej więcej w połowie drogi napotykam na nazwijmy to umownie "szlaban" który mnie po prostu irytuje. Dwa lub trzy razy już jechałem przez chwilę na półbiegu bo po prostu zapomniałem że mam tego typu problem i zapominałem dociągnąć drążek do końca (w jakiś nerwowych sytuacjach na skrzyżowaniu itd kiedy nie masz czasu na normalne operowanie skrzynią). Ogólnie nie jest to jakiś mega problem no ale jest to wkurzające, o wiele bardziej wolałbym aby biegi wchodziły chodź przynajmnie trochę lepiej niż teraz. Da się oczywiście wcisnąć te 2 biegi za jednym zamachem ale wymaga to zdecydowanego ruchu który raczej dla tych zajechanych wewnątrz elementów nie będzie zdrowy. Nie wiem co z tym fantem zrobić..
Opublikowano
Zastanawiające jest to że problem jest z biegami wbijanymi do tyłu. Pisałeś też że ciężko wbić wsteczny, ale kłopot sprawia jedynie ruch drążka w lewo. Może problem leży gdzieś w mechanizmie zmiany biegów? Są tam dwie tulejki ślizgowe i "jabłko" drażka.
Opublikowano
Cholera... możesz mieć rację... bo przez swoją niewiedzę nawet sam mogłem coś właśnie z tym mechanizmem uszkodzić... Jakieś 2 miesiace temu zamówiłem sobie podswietlaną gałkę zmiany biegów. Była to gałka nieoryginalna i problem polegał na tym że ruszała mi się we wszystki strony na drażku. No to ja łopatologicznie rozumując pomyślałem sobie że siedzi na tym drążku za lekko i że trzeba ją chyba jakąś duż siła wbić na drążek... no i tak też zrobiłem... pare razy z dosyć mocną parą wciskałem ją w ten drażek jak głupi (bo nie wiedziałem że tego typu działanie może miec złe konsewkewncje ze skrzynią biegów)... i chyba właśnie jak to się u nas mówi "z d u p c y ł e m"... Możesz mi powiedzieć czy te mechanizmy są widoczne po zdjęciu wygłuszenia skrzyni wewnątrz kabiny ? na co mam zwrócić uwagę ? Pozdrawiam i dzięki za wbicie mnie na dobry trop ! Z tego faktycznie mozna coś ulepić..
Opublikowano
Czyli co, trzbe będzie podjechać na kanał tak ? I zdjąć jakąś osłone ? Ostatnio byłem z łumikiem i wiem że facet mi wyciął ręczną piłą tarczową jakieś wytłumienie gdzieś mniej więcej po środku układu wydechowego bo powodowało one taki rurasty dźwięk przy pewnych obrotach. Mówimy o tym samym ? Pozdr
Opublikowano
Czyli co, trzbe będzie podjechać na kanał tak ? I zdjąć jakąś osłone ? Ostatnio byłem z łumikiem i wiem że facet mi wyciął ręczną piłą tarczową jakieś wytłumienie gdzieś mniej więcej po środku układu wydechowego bo powodowało one taki rurasty dźwięk przy pewnych obrotach. Mówimy o tym samym ? Pozdr

Chyba tak.

Opublikowano

Tovija strasznie nerwowo podchodzisz do tematu

 

jeśli nie jestes pewien jaki olej powinien byc wlany to jedziesz na kanał i szukasz naklejki, nie bede sie powtarzal bo to koledzy juz dawno napisali

u siebie kiedyś tez szukalem tej naklejki, nawet zrobilem zdjecie, wiec dostep jest, bez przesady

http://img841.imageshack.us/img841/4659/fotka235.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

olej dexron III np valvoline, cena nie jest duza, zobacz naklejke i wlej odpowiedni olej

 

Przed chwilą byłem u kolegi z klasy też mechanika. (...) Gdybym miał źle dobrany olej to skrzynia by się posypała po 50 km a pozatym ważne że olej który mi wlali był tego samego koloru.
pozdrow tego mechanika i niech idzie do książek zamiast głosic glupie tezy

znajomy po kupnie 325 zmienil oleje itp, bylo to jego pierwsze bmw wiec myslal ze biegi zawsze tak ciezko wchodza, "uczeni" mechanicy wlali zly olej do skrzyni, zimą biegi wbijał na siłe - masakra, po 2 latach przejechalem sie jego e36 i doznalem szoku, odrazu zmienialismy olej, naklejka pomaranczowa wiec d III kupilismy, mechanik spuszcza olej i czerwonego koloru to tam nie było hehe, tez mowil ze jak wleje sie teraz d III to skrzynia sie posypie, gówno prawda, wlalismy d III i biegi wchodza normalnie, skrzynia pracuje ok, do dzisiaj smiga bez problemow....

Opublikowano

No dobrze zgadzam się ale już wcześniej napisałem że olej jaki mi zalali to ELF MATIC G3 który w swej specyfikacji ma napisane że można go lać wszędzie gdzie wymagany jest olej odpowiadający technologii Dexron III (ten olej opdowiada właśnie olejom Dexron III). Pojadę tam do tej stacji na kanał sprawdzić dokładnie gdzie jest ta naklejka ale na 95 % to naklejka z informacją że ma tam być zalany własnie olej ATF. Więc teoretycznie rzecz biorąc taki właśnie olej został zalany... to skoro już jesteśmy przy temacie powiedz mi jaki ty byś mi doradził olej ? niedługo odbieram auto od mechaniora to bym od razu skoczył zalać do tej skrzyni coś innego... pozdrawiam!

 

P.S. Owszem, podchodzę do tematu emocjonalnie i jest to jak najbardziej normalne. Jestem kompletnym laikiem z motoryzacji a to moje pierwsze auto które zakupiłem dopiero około 3 miesiące temu. Jak przeczytałem że olej ten zalecany jest do automatów to chyba normalne że sie wk... Mi po prostu zależy na tym aucie i chce je doprowadzić do ładu i składu.

Opublikowano
Pojadę tam do tej stacji na kanał sprawdzić dokładnie gdzie jest ta naklejka ale na 95 % to naklejka z informacją że ma tam być zalany własnie olej ATF. Więc teoretycznie rzecz biorąc taki właśnie olej został zalany... to skoro już jesteśmy przy temacie powiedz mi jaki ty byś mi doradził olej ? niedługo odbieram auto od mechaniora to bym od razu skoczył zalać do tej skrzyni coś innego... pozdrawiam!
z prawej strony skrzyni wysoko jest ta naklejka, tak jak piszesz prawie pewne jest ze bedzie pomaranczowa i wlac trzeba d III.

hmm co ja polecam, ciezko powiedziec ja profilaktycznie zmienialem u siebie to wlałem dextrona III valvoline, wchodzi 1,1litra

do znajomego od 325 tez wlalismy valvoline d III

wybór nalezy do Ciebie, jesli naklejka potwierdzi d III to mozesz zostawic to co masz (skoro odpowiada parametrami dextrona) albo zalać od nowa

 

musisz pilnować mechaników, patrzeć im na ręce i zanim pojedziesz cos wymieniac poczytac na forum itp

oszczędzisz sobie nerwów, podszkolisz w temacie :norty:

powodzenia w doprowadzeniu auta do porządku :cool2:

Opublikowano
Byłem tam ale mają akurat 3 tiry w kolejce.... (hektolitry oleju wo dymiany) więc skoczę się tam za godzine i powiem co i jak. Jeżeli będzie ta z informacją ATF to leje tego valvoline'a. Wogle to ten ELFMATIC G3 jest olejem MINERALNYM :shock: Znowu jak wczoraj gadałem z kolega to mi mówił że do skrzyni powinien być full syntetyk :mad2: no nic jade tam za 1h i powiem co i jak ...
Opublikowano
No i byłem na kanale. Okazuje się że zalali dobry! na skrzyni była nalepka ATF ale z upływem lat po prostu już totalnie zbladła i nie miała nawet żadnego koloru. Była w bardzo nie wygodnym miejscu ale przypatrywalismy sie dosyc dlugo i miala napisane wlasnie napis ATF Oil. W Poniedziałek mam do nich zadzwonić i zapytać o cenę Valvoline'a też na bazie Dextron III. Jak wymienie olej to dam wam znać czy się coś zmieniło ale szczerze w to wątpię...
Opublikowano

Witam

 

Strasznie świrujesz z tym olejem. Miałem w E30 316i skrzynię zalaną Elfmatic G3 i przez 40tkm nic się nie działo. Bardzo dobry olej i skrzynia w zimie pracowała rewelacyjnie. Nie ruszaj już tego oleju, bo to nie ma najmniejszego sensu... Chyba że masz na celu wypłukać cały syf ze skrzyni...

BMW zaleca zalewanie swoich niektórych skrzyń manualnych ATFem jeśli auto jeździ w chłodniejszym klimacie i nie ma prawa nic się dziać...

Być może masz synchronizatory zajechane, przy dwójce to się często zdarza... A terkotanie to klasyk i nie ma co nabierać do bani.

 

Pozdrawiam

Przeczytaj moje artykuły:

Test 530d F10, przekrojowy o E30 i E36

http://img40.imageshack.us/img40/1371/renoma.jpg

http://images.spritmonitor.de/310241.png

Opublikowano
Coraz gorzej sie jezdzi z tą skrzynią na prawde... dwójke jak wrzucam to już tak jakbym ruszał drażkiem wbity w ziemię obtoczoną ciężkimi kamieniami (tak obciera). Sprawdzę jeszcze u kumpla na kanale ten mechanizm zmiany biegów. Mam nadzieję że to on bo jak nie to szykuje mi się podmianka skrzyni :(

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.