Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam

Niestety po serwisie klimy (szczelność + nabicie ) nie załączyła się sprężarka - coś z elektryką. Wcześniej sprawdzałem na krótko wentylator oraz sprzęgiełko i chodziło.

 

Wyjąłem przekaźnik klimy i zwarłem na krótko efekt - KLIMA DZIAŁA (jeżdżę z non stop włączoną klimą , a jak bardzo chce wyłączyć to wył cały klimatronik)

 

Więc jest problem ponieważ wychodzi na to, że klimatronik nie daje sygnału na przekaźnik.

 

Rozmawiałem ze mechaniorami od BMW (tzn serwis+ sklep) to w całym swoim życiu spotkali się właśnie z walniętym klimatronikiem (czy chodzi o ten panel w środku czy raczej sterownik silnika?). Jeżeli jest to wina panelu to dlaczego wszystko inne funkcjonuje temp.,nawiewy itp działają poprawnie.

 

Pomierzyłem woltomierzem i czy mam włączoną śnieżynkę czy nie to napięcia się nie zmieniają więc przekaźnik nie wie, że ma się załączyć.

 

Oto moje pomiary wartości napięcia

http://img62.imageshack.us/img62/5494/przekaznikklimykopia.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/9287/rysprzekaznikakopia.jpg

 

1 + masa = 12V

2 + masa = 12V

3 + masa = 12V

2+4(-) = 12V

 

Jeżeli zmostkuje 4 i 1 to załącza się klima.

Czy może ktoś pomierzyć napięcia jakie są u niego bez śnieżynki i z śnieżynką - Dzięki wielkie

 

jakieś sugestie co może być uszkodzone ?

dzieki za odp

Opublikowano

Witaj !

 

Na początek trochę "teorii". Kompresor klimatyzacji jest załączany przez ECU a nie przez panel klimy (niezależnie czy IHKA, czy IHKR). To co robisz zmuszając klimę do pracy to załączenie na krótko kompresora klimatyzaji.

Cewka przekaźnika (K19) zasilana jest od "góry" z bezpiecznika 16, a ściągana jest "na dół" przez ECU gdy sprzęgło kompresora ma zostać załączone. Efektem jest podanie napiecia z bezpiecznika F39 na kompresor.

 

ECU wystawia mase w rzeczonym miejscu gdy sygnał wystawiony (żądanie załączenie klimy) na pin 11 sterownika IHKA (klimatronik) przejdzie przez presostat (czyli ciśnienie jest odpowiednim zakresie) i dotrze do sterownika silnika(pin 74 w MS41 lub 99 w M5.2). Ten wtedy podniesie obroty i załączy sprężarkę.

Opublikowano
Czy jest możliwe, że winny presostat (czujnik ciśnieniowy klimy) ? Dodam, że po włączeniu śnieżynki wentylator klimy się kręci.
Opublikowano

Humm. To już dziwne bo wentylator klimy załączany jest przez przekaźnik K21 który sygnał (od dołu) bierze dokładnie właśnie z "zza" presostatu.

W takim przypadku najbardziej prawdopodobne jest uszkodzenie ECU :(. Bo ten sam sygnał informuje ECU o właczeniu klimy na co on powinien zareagować załączeniem kompresora i podniesieniem obrotów.

Opublikowano
Już mnie to drażni lekko i jutro jadę na kompa z oryg oprogramowaniem BMW. Gdzie fizycznie jest zlokalizowane ECU i czy jego uszkodzenie nie odbiło by się na innych funkcjach oraz pracy silnika?
Opublikowano

ECU jest w podszybiu, dostęp od komory silnika po stronie pasażera. Co do uszkodzenia jeśli uszkodzi się driver tylko do tego sygnału to wszystko inne działało by normalnie.

 

Pozdr

M.K.

Opublikowano

Byłem na oryg komp DIS

 

- niedziałający czujnik temperatury silnika (ten co idzie do kompa)

 

- stacja diag. DIS nie potrafiła odczytać czy klimatronik ma włączone nawiewy (góra, środek, dół) nie reagowała na zmianę i włączenia ustawień klimatronika

 

szefo obsługujący DIS twierdził abym zaczął od czujnika temp. (może wpływa na klime , może nie) , później podmienić panel klimatronika - z tym się trochę nie zgadzam pomimo, że DIS nie potrafił stwierdzić czy funkcje klimatronika są włączone to ja nie niego złego słowa nie mogę powiedzieć, wszystkie jego funkcje działają oprócz "śnieżynki".

 

Co do czujnika

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CC32&mospid=47446&btnr=11_1548&hg=11&fg=15

 

6 - to czujnik od temp. klimy

10 - double temperature switch - podwójny czujnik temp.

 

teraz pytanie który idzie do kompa i który mi siadł? :) może dla świętego spokoju wymienię oby dwa. Rozumiem, że one są pod temp. cieczy i będę musiał trochę zlać płynu chłodzącego czy mierzą temp. oleju?

 

Jakieś pomysły koledzy?

Opublikowano

Tak naprawdę to obydwa idą do kompa :).

 

Z tym że podwójny przełącznik temp. stanowi wejscie do ECU (zwiera pin do masy) gdy temp. się podniesie więc on raczej wpływu żadnego nie ma. Drugi z sensorów jest używany faktycznie przez ECU do określenia temp. cieczy chłodzącej.

 

Pozdr

M.K.

Opublikowano
Czy uszkodzony czujnik temp. powoduje, że świece grzeją się i tak na nagrzanym silniku? U mnie się grzeją nie zależnie od temp. silnika. Więc albo ktoś specjalnie odłączył czujnik albo zamontował zestaw z allegro do grzania świec na gorącym silniku.
  • 3 tygodnie później...
Opublikowano

Sprawdziłem wtyczkę presostatu i po zwarciu cykają przekaźniki adekwatnie do biegów wentylatora, ale wentylator się nie kręci. Jak zewrę w przekaźnikach biegu wentylatora to ładnie śmiga na oby dwóch biegach. Teraz już po 3 tyg. od napełnienia klimy wentylator się nie kręci po włączeniu śnieżynki.

 

Załączam foto

http://img297.imageshack.us/img297/694/wtyczkapresostatu.jpg

 

1,3 i 4 z masą daje 12V

 

2 i 4 - 1 bieg

2 i 3 - 2 bieg

Opublikowano

Witam

 

Presostat z wtyczką są OK, diabeł tkwi na 98% w podstawce przekaźnika. Jak załączę śnieżynkę i auto to wiatraczek sam zaczyna na 1 biegu śmigać (bez auto nie kręci- dziwne) więc układ ma ciśnienie.

 

Przeanalizowałem sobie przekaźnik :

 

http://img11.imageshack.us/img11/9287/rysprzekaznikakopia.jpg

 

http://img62.imageshack.us/img62/5494/przekaznikklimykopia.jpg

 

Wg mnie albo mam zły przekaźnik albo ewidentnie brakuje mi gniazda w nr 5 (86).

Pomęczyłem na sucho przekaźnik i kiedy dam stałe napięcie +12V na 30 (3) i masę na 85 (1) to przekaźnik ściąga zworkę ale jeszcze nie daje napięcia na 87 (4) ale dopiero jak przyłożę +12V do mojej brakującej 86 (5) to wtedy przekazuje 12V na 87 (4) czyli sprężarkę i klima działa!

 

Teraz problem drugi, że pod moim 1 (85) jest +12V zamiast masy, czyli komputer lub panel powinien zapodać tam masę, ale i tak bez 86 (5) nie zadziała przekaźnik.

 

Czy ktoś mógłby zrobić fotkę jak to jest u niego z tą podstawką?

Jak można zdemontować podstawkę przekaźnika, aby jej nie połamać?

Opublikowano

Dowiedziałem się w serwisie BMW, że mój model nie ma w ogóle czujnika zewn.(tego w nadkolu), tylko Ci co mają co w autach jest OBC.

 

Wymieniłem obydwa czujniki temp. cieczy chłodzącej (double switch + czujnik klimy), świece jak grzały na ciepłym tak dalej grzeją a klima jak nie działała tak nie działa nadal :(.

 

Nie znalazłem nigdzie puszeczki z allegro (do źle odpalajacego tds'a), ani przy czujniku. Dobrałem się do kompa w podszybiu i tak to nikt nie zaglądał chyba od fabryki :).

 

Słyszałem, że niektóre modele Mercedesa grzały świece cały czas, może mój model ma tak samo?

Opublikowano
Witam dla mnie uwalony jeż lub czujnik temperatury zewnętrznej temperatura silnika nie ma z klimą nic wspólnego.
Opublikowano

W moim modelu nie ma czujnika temp zewnetrznej umiejscowionego w nadkolu wg kat, realoem oraz serwisu BMW.

 

Skąd podejrzenie na jeża?

Opublikowano

Witam

 

Borykam się dalej z klimą ale jestem troszkę dalej z diagnostyką :).

 

Mianowicie wiem, że panel na 100% sprawny (podmieniałem) ponieważ wysyła +12V po włączeniu śnieżynki do sterownika silnika oraz złącze x20 przy skrzynce bezpieczników na pin 6 oraz pin 44 sterownika (bez śnieżynki jest 0V). Jednak sterownik nie podkłada masy do przekaźnika, pytanie tylko dlaczego tak się dzieje i co może być przyczyną, zamiast masy wysyła ciągle +12V.

 

Dobrałem się do sterownika silnika w podszybiu, ale niestety piny nie były ponumerowane a przecinać przewody to zbrodnia :).

 

Jak to jest czujnikiem zewnętrznym w nadkolu, serwis BMW zapiera się, że u mnie nie występuje i faktycznie nie mogę go znaleźć (w realoem też nie), natomiast warsztat specj. się w BMW twiedzi, że musi być. Możesz mi podesłać link z realoem czujnika zewn. do swojej betki dla porównania.

 

Dzieki pzd

Opublikowano

Ja też walczę z klimą ale u mnie wydaje się jeszcze większa jazda, natomiast postawiłem na presostat i czekam aż przyjdzie to się okaże.

U mnie jak w inpie ręcznie uaktywnię sprężarke to potrafi być wszystko ok nawet przez cały dzień - niekiedy tylko godzinkę. Ciśnienia mam w porządku wentylator załącza się gdy trzeba jednak obserwując wskazania ciśnienia na włączonej klimie czasami przy 15bar pomijane jest załączenie 1 biegu a przy 20bar startuje od razu z 2 biegu - trochę to dla mnie dziwne i obawiam się że presostat czasem może nie podawać prawidłowego ciśnienia przy załączaniu?

No ale zobaczymy co bedzie?

Opublikowano

Dzeki wielkie nerwus - na pewno się przyda ale przy okazji mam jeszcze pytanko -: kupiłem od ciebie fejsik usb i w inpie jak wchodzę w opcje aktywacji podzespołów klimy mam na końcu takowy wybór "cancel deactivation compresor" - może się orientujesz co to jest.

Boję się to wcisnąć bo pokazuje się czerwone tło i pytanenie czy na pewno?

Opublikowano

Witam

 

Ciąg dalszy moich diagnoz :). Posprawdzałem wtyczki DDE i wszystko jest tak samo jak w X20 więc przewody są OK.

 

http://img269.imageshack.us/img269/5461/ddem51.th.jpg

 

Widzę dwa objawy :

 

1. Sterownik silnika powinien podstawić masę na pin 9 (pin 4 X20) aby uruchomić sprężarkę a wysyła +12V - pytanie dlaczego?

LUB

2. Panel klimatronika wysyła +12V zamiast masy w pinie 10 (pin 44 DDE), dlatego DDE nie podstawia masy.

 

Sprawdzałem już dwa różne panele i jest to samo. Więc może czujnika parownika lub coś innego ?

 

p.s słyszeliscie o teście panelu klimatronika

? Mój nie chce działać po wduszczeniu auto i ogrzew szyby :( Pewnie nie we wszystkich modelach to działa. Szkoda bo można sprawdzić temp parownika itp.

 

dzieki za odp

Opublikowano

Test panelu działa dla starszych wersji softu - dla V48 już niestety nie działa. Co do twoich objawów - tak jak pisałem (chyba tobie :wink: ) na pw. Panel stawia masę i ma ona przejść przez presostat, Sprawdz na pinie presostatu czy się pojawia na jego "wejśćiu" (wypnij czujnik zupełnie). DDE wystawi GND tylko gdy na wejściu pojawi się żądanie włączenia klimy.

 

Pozdr

M.K.

Opublikowano
Gdy wypnę zupełnie czujnik to wentylator przestaje kręcić (jest to oczywiste bo traci połączenie) a w pinie 1 dochodzi +12 (mierzę z masą dla karoserii). Tyle zrozumiałem mierząc własną "teorią elektryczną" :) , że presostat działa jak odbiornik elekt np żarówka, idzie z jednej strony + z panelu a przy odpowiednim ciśnieniu stwierdza "układ zamknę" i z drugiej strony wysyła masę. Do DDE dochodzi masa i wentyl się kręci więc układ z odpowiednim ciśnieniem jest.
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
Gdy wypnę zupełnie czujnik to wentylator przestaje kręcić (jest to oczywiste bo traci połączenie) a w pinie 1 dochodzi +12 (mierzę z masą dla karoserii). Tyle zrozumiałem mierząc własną "teorią elektryczną" :) , że presostat działa jak odbiornik elekt np żarówka, idzie z jednej strony + z panelu a przy odpowiednim ciśnieniu stwierdza "układ zamknę" i z drugiej strony wysyła masę. Do DDE dochodzi masa i wentyl się kręci więc układ z odpowiednim ciśnieniem jest.

 

Co do pomiarow i polaczenia "sensorow" to sa 2 rodzaje. Mozesz miec zwykle I/O wej/wyj albo przetwornik AC.

Dla prostych czujnikow typu wl/wyl pierwszy rodzaj jest stosowany. I tutaj moge byc 2 typy ponownie. Calosc opiera sie na tranzystorze wiec albo odbiornik jest w kolektorze albo w emiterze (zerknij do google).

Jezeli sensor jest podpiety do + z 1 strony to obstawiam na to ze jest w emiterze. Jezeli czujnik zmienia stan to bedzie albo + na wejsciu albo cos blizej masy. Tak samo wyglada sterownie. Jest wymuszane + zeby wylaczy albo stan niski zeby wlaczyc.

Jezeli chodzi o sterownie silnikami itp to kiedy silnik sie nie kreci cewka stanowi zwarcie.

 

Mozesz podsumowac co brakuje to zerkne w swoim aucie.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.