Skocz do zawartości

Poślizg, ESP i chwila strachu :)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

kilka dni temu jechałem po dwupasmowej, lekko ośnieżonej drodze drodze. Między pasami oczywiście kupa błota pośniegowego, pobocza również ośnieżone. W pewnym momencie zebrało mi się na figle. Wyłączyłem DSC poprzez krótkie wciśnięcie i próbowałem lekkich poślizgów. Wszystko działało tak jak oczekiwałem, sporo zabawy. Miałem czas na kontrę, jedynie przy większym wychyleniu system delikatnie kontrował. Pobawiłem się i włączyłem z powrotem DSC - licho nie śpi :). Po jakimś czasie przy zmianie pasa lekko zarzuciło autem, moją reakcją była delikatna kontra, ale niestety, o zgrozo w tym samym czasie "skontrował" DSC, i się zaczęło :) Dość napisać że miałem poważny problem z włączonym DSC wyprowadzić auto z poślizgu i udało się to praktycznie dopiero jak się poddałem systemowi :).

I teraz moje pytanie, jak powinienem się zachować podczas poślizgu z włączonym DSC? Niestety z tego co zaobserwowałem to chyba nie powinienem robić prawie nic. Czy powinienem próbować jechać tam gdzie miałem zamiar, nie kontrując i liczyć na to, że elektronika mnie uratuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobre pytanie, moim zdaniem powinienes jechac tam gdzie miales zamiar jechac i dac sie wykazac elektronice, chyba ze obrocilo Twoim autem o jakis kat, wtedy auto nie wie gdzie mialo jechac:P i jego zadaniem jest tylko wyprowadzenie Cie z poslizgu, a jakie bylo przesuniecie poprzeczne nie ma pojecia i komputer nie jest w stanie tego okreslic. Wiec jesli obrocilo Twoim autem o jakies 15 stopni powienienes skrecic kierownica o takim samym koncie, zeby wskazac komputerowy tor jazdy, a on juz powinien sobie dalej poradzic. Takie jest przynajmniej moje zdanie:P pozdrawiam
http://img684.imageshack.us/img684/4426/c23a511dcaf4207f.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • Zasłużeni forumowicze

Z mojego doswiadczenia i zabaw wnika, ze DSC stara sie obrocic auto przychamowywujac poszczegolne kola i odbierajac kierowcy kontole nad pedalem gazu w tym kierunku, na ktory ustawione sa kola przednie (ustawiamy kierownice). Bardzo duzy problem zauwazylem, pojawia sie, gdy wyprzedzamy w nie do konca odsniezonych miejscach, gdzie sa slizgie pasy (pomiedzy kolami i pomiedzy pasami). Gdy dopuscimy do sytuacji, kiedy prawe przednie i lewe tylne beda na takim slizgim pasie, gdy dwa pozostale beda mialy przyczepnosc, pojawia sie dosc duzy problem. Raz przy wyprzedzaniu obrocilo mnie i to mocno. Wyszedlem obronna reka, ale stres i zdziwienie pamietam do dzis. DSC jest genialnym systemem i 3x juz uratowal mi auto, nalezy jednak pamietac, ze fizyki sie nie przeskoczy i... jest to tylko system elektroniczny, nieuczacy sie, nie analizujacy ktore kolo na jakiej nawierzchni jest.

 

ESP nie rowne DSC. To dwa inne systemy o kompletnie roznym dzialaniu. ESP wchodzi w sklad DSC, takze chyba zle zatytulowales watek.

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mi sie zdaje, ze powinienes trzymać tor jazdy, inaczej system zglupieje.

Ostatnio na probe wzialem zakret ostrzej niz powinienem i wszedlem w podsterownosc. DSC ladnie przyhamowal ktores tylne koło i mnie "narzucił" na wlasciwy tor, a z kierownicą nic nie robiłem dodatkowo.

 

Pamietajcie tez, zeby w takich sytuacjach nie odejmować calkiem nogi z gazu, tylko popuścić delikatnie, bo wtedy jest kolejny uslizg przyhamowanych kół, niczym zaciągniety ręczny.

 

ESP nie rowne DSC. To dwa inne systemy o kompletnie roznym dzialaniu. ESP wchodzi w sklad DSC

Co ma takiego DSC, czego ESP nie ma?

Jak czytam to kwestia nazewnictwa, ale moze o czymś nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

ESP tylko blokuje poslizg tylnych kol chyba, a DSC to ESP + kontrola poslizgu (jak wchodzisz w zakret bokiem prostuje auto do kierunku przednich kol).

@edit

Nie prawda, sprawdzilem i ESP to to samo co DSC. ESP pomylilo mi sie z ASR.

BMW Schnellservice

Mechanik

Elektronik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Wyczytałem w świecie, że nie należy odejmować gazu. Zrobi to za nas DSC, może jeszcze przychamować konkretne koło (i tu też może pracować abs), w nowszych modeleach napewno jest o sprzężone też z czujnikiem wychyłu kół czyli czyms co mierzy w jakim położeniu jest kierownica, czujniki przyśpieszeń bocznych i wzdłóżnych. czyli wpływa na chamulce i moment obrotowy. Nie odejmować gazu bo komputer musi na nowo przeliczać wszystko na nowo reagować. najnowsze rozwiązania zmierzają do tego aby same kręciły kierownicą (forma podpowiedzi dla kierowcy, jednak kierowcy decyzja jest silniejsza i może zniweczyć wysiłki dsc poprzez złe kręcenie kierownicą).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyczytałem w świecie, że nie należy odejmować gazu. Zrobi to za nas DSC, może jeszcze przychamować konkretne koło (i tu też może pracować abs), w nowszych modeleach napewno jest o sprzężone też z czujnikiem wychyłu kół czyli czyms co mierzy w jakim położeniu jest kierownica, czujniki przyśpieszeń bocznych i wzdłóżnych. czyli wpływa na chamulce i moment obrotowy. Nie odejmować gazu bo komputer musi na nowo przeliczać wszystko na nowo reagować. najnowsze rozwiązania zmierzają do tego aby same kręciły kierownicą (forma podpowiedzi dla kierowcy, jednak kierowcy decyzja jest silniejsza i może zniweczyć wysiłki dsc poprzez złe kręcenie kierownicą).

To już podpowiadzacze dla kompletnej ..... , a nie kierowcy... :roll:

Trochę należy się natrudzić, aby bezmyślnie wprowadzić auto w niekontrolowany poślizg.

Po pierwsze myślenie na drodze!

Podpowiadajki tego za drivera nie zrobią.... :duh:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

ASR=ASC=DTC=TC= kontrola trakcji

DSC=EPS= elektroniczny system kontroli toru jazdy :)

 

W oplu TC=ASR to fajny system :) zresztą jak w większości przednionapędówek :) działa bardzooo podobnie do DSC w tylnonapędówkach :) często bawię się służbówką na mokrej kostce brukowej (nie mylić z polbrukiem :) ) i naprawdę konkretnie wyciąga z poślizgów , może nie jest to ESP i trzeba ostro kontrować , ale baaardzo pomaga :)

 

W BMW jeździłem trochę z DSC i powiem , że auto ciężko sprowokować :) no chyba , że próbujesz wychodzić z poślizgu z kontrą , przy DSC , ESP nie powinno się kontrować tylko jechać "jak się chce" wtedy elektronika nie gubi się :)

Kamil
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.