Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
i do czego ta blokada sluży??? laik jestem w tych sprawach wiec pytam :):)

 

lock-up jest to tak jakby nadbieg, a dokładnie jest to sprzęgło które spina układ napędowy na stałe .

Z teoretycznego punktu widzenia, to właściwie nie jest nadbieg, ale ma podobny cel.

Automaty w zasadzie miewają go od ok. 25 lat, ostatnio już (chyba) obowiązkowo.

 

Przekładnia hydrokinetyczna / sprzęgło hydrokinetyczne / przetwornica momentu obrotowego - czyli to co oddziela automatyczną skrzynię od silnika, tylko różnie nazywane - działa zawsze ze stałym poślizgiem hydraulicznym (co każdy co miał namacalne doświadczenie z automatem wie)

 

Nawet przy stałej prędkości wał korbowy silnika kręci się szybciej niż wałek odbioru mocy w skrzyni. Niestety, jest to jawna strata energii - głównie przez to "stare automaty" kiedyś paliły sporo więcej i zbierały się wyraźnie wolniej.

 

Lock-up spina wirniki przekładni hydrokinetycznej "na sztywno" (analogicznie jak szpera). Fizycznie łączy wał korbowy ze skrzynią. Likwiduje poślizg hydrauliczny.

Przeniesienie mocy/momentu z silnika odbywa się nie poprzez wirujący płyn, tylko chamskim wałkiem - coś jak w manualu.

 

W skrzyniach BMW z lat 80. i 90. lock-up działał tylko na najwyższym biegu.

Obecnie może włączać się od 85 km/h w górę (czyli tu masz zakres 4. i 5. biegu). Jest dobrze wyczuwalny (lekki kop w plecy) i widoczny. Wskazówka obrotomierza spada tak ok. z 1700 na 1550 obr/min.

 

Lock-up nie spina silnika z automatem na ścisłe sztywno. Pozostawia się minimalną różnicę obrotów między wałkami (rzędu kilkunastu na minutę), bo to poprawia komfort jazdy.

Lekki poślizg gasi wibracje, które pojawiały się z chwilą włączenia "sztywnego" lock-upa starszej generacji.

 

Więcej nie napiszę, bo bardziej już nie znam tematu - może jakiś fachowiec doda tu jeszcze pare głębszych wyjaśnień

Opublikowano

nice story Hubert!

 

najważniejsza różnica między niższymi biegami a lock-upem to właśnie przekazanie obrotów via olej albo stały element sprzęgajacy

 

"stare automaty" o których piszesz że paliły sporo więcej to dinozaurki typu Borgwarner które znajdziesz w każdej starej ameryce, są to naprawde fajne i wdzięczne skrzynie

 

te z lat 80/90 z L-up'em na 4 biegu to była spora nowość, np. ford nazywał sobie skrzynie symbolem A4LD (od automatic 4th gear lock-up device) uznawali to widać za unowocześnienie dużego kalibru i w zasadzie chyba słusznie

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Opublikowano
Hubertus7er wielkie dzieki :) Wlasnie tego szukalem. Teraz pojade na hamownie sprawdzic ile 740d ma mocy i Nm. Tylko podobno hamownie przeklamuyja wyniki automatow :(

pozdrawiam

mavic

Opublikowano

Hamownie podwozia/kół ogólnie dają błąd rzędu do 10 %.

W automatach skalę błędu buduje dodatkowo sprzęgło hydrokinetyczne (co wyżej pisałem) - tu są straty energii przy przepompowywaniu oleju na konwerterze.

 

Jeśli chcesz mieć w pełni miarodajny wynik, to możesz skorzystać z hamowni silnika (daje do 99% dokładności osiągów silnika), z tym że w takim wypadku jest to dość kosztowne, ponieważ wiąże się z wytarganiem silnika z auta do prób.

 

Ale do oszacowania kondycji silnika wystarczy Ci hamownia podwoziowa - jak będzie dobry mechanik to Ci zinterpretuje wyniki

Opublikowano

No i 740d poddane hamowaniu. Niestety widac bylo slizgajace sie sprzeglo i wynik jest raczej przeklamany.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//pliki.wojskiego.pl/bm/tuneup_740d.jpg

pozdrawiam

mavic

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.