Skocz do zawartości

7xx Mxx skrzynia 5HP30 pytanie


mavic

Rekomendowane odpowiedzi

i do czego ta blokada sluży??? laik jestem w tych sprawach wiec pytam :):)

 

lock-up jest to tak jakby nadbieg, a dokładnie jest to sprzęgło które spina układ napędowy na stałe .

Z teoretycznego punktu widzenia, to właściwie nie jest nadbieg, ale ma podobny cel.

Automaty w zasadzie miewają go od ok. 25 lat, ostatnio już (chyba) obowiązkowo.

 

Przekładnia hydrokinetyczna / sprzęgło hydrokinetyczne / przetwornica momentu obrotowego - czyli to co oddziela automatyczną skrzynię od silnika, tylko różnie nazywane - działa zawsze ze stałym poślizgiem hydraulicznym (co każdy co miał namacalne doświadczenie z automatem wie)

 

Nawet przy stałej prędkości wał korbowy silnika kręci się szybciej niż wałek odbioru mocy w skrzyni. Niestety, jest to jawna strata energii - głównie przez to "stare automaty" kiedyś paliły sporo więcej i zbierały się wyraźnie wolniej.

 

Lock-up spina wirniki przekładni hydrokinetycznej "na sztywno" (analogicznie jak szpera). Fizycznie łączy wał korbowy ze skrzynią. Likwiduje poślizg hydrauliczny.

Przeniesienie mocy/momentu z silnika odbywa się nie poprzez wirujący płyn, tylko chamskim wałkiem - coś jak w manualu.

 

W skrzyniach BMW z lat 80. i 90. lock-up działał tylko na najwyższym biegu.

Obecnie może włączać się od 85 km/h w górę (czyli tu masz zakres 4. i 5. biegu). Jest dobrze wyczuwalny (lekki kop w plecy) i widoczny. Wskazówka obrotomierza spada tak ok. z 1700 na 1550 obr/min.

 

Lock-up nie spina silnika z automatem na ścisłe sztywno. Pozostawia się minimalną różnicę obrotów między wałkami (rzędu kilkunastu na minutę), bo to poprawia komfort jazdy.

Lekki poślizg gasi wibracje, które pojawiały się z chwilą włączenia "sztywnego" lock-upa starszej generacji.

 

Więcej nie napiszę, bo bardziej już nie znam tematu - może jakiś fachowiec doda tu jeszcze pare głębszych wyjaśnień

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nice story Hubert!

 

najważniejsza różnica między niższymi biegami a lock-upem to właśnie przekazanie obrotów via olej albo stały element sprzęgajacy

 

"stare automaty" o których piszesz że paliły sporo więcej to dinozaurki typu Borgwarner które znajdziesz w każdej starej ameryce, są to naprawde fajne i wdzięczne skrzynie

 

te z lat 80/90 z L-up'em na 4 biegu to była spora nowość, np. ford nazywał sobie skrzynie symbolem A4LD (od automatic 4th gear lock-up device) uznawali to widać za unowocześnienie dużego kalibru i w zasadzie chyba słusznie

...

http://images.google.pl/url?source=imgres&ct=img&q=http://www.after-hours-japan.com/forum/download/file.php%3Favatar%3D2927_1256015996.jpg&usg=AFQjCNHOPvQjuY6a3NonAqZpEu-c86ARiw w benzynie!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hamownie podwozia/kół ogólnie dają błąd rzędu do 10 %.

W automatach skalę błędu buduje dodatkowo sprzęgło hydrokinetyczne (co wyżej pisałem) - tu są straty energii przy przepompowywaniu oleju na konwerterze.

 

Jeśli chcesz mieć w pełni miarodajny wynik, to możesz skorzystać z hamowni silnika (daje do 99% dokładności osiągów silnika), z tym że w takim wypadku jest to dość kosztowne, ponieważ wiąże się z wytarganiem silnika z auta do prób.

 

Ale do oszacowania kondycji silnika wystarczy Ci hamownia podwoziowa - jak będzie dobry mechanik to Ci zinterpretuje wyniki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.