Skocz do zawartości

KLIMA -- czyli problem z wentylatorem i kompresorem


scorpion

Rekomendowane odpowiedzi

Witam !! Chciałbym się dowiedzieć jak to jest z klimą. Czy jeżeli nie działa wentylator chłodnicy klimy , to też i wtedy kompresor nie bedzie się załączał ??? i na odwrót jak nie załączy się kompresor to też i wentylator chłodnicy nie będzie działał ??? ............ Powiedzcie jak najszybciej sprawdzić wentylator i kompresor. Jest jakis sposób na spiecie na krótko wentylatora i sprawdzenie czy wogóle działa ??? Mam jakoś dziwnie mokry kompresor klimy nie wiem narazie co to jest czy to jakis olej czy cos podobnego, co by to mogło być i skąd ?? jak sprawdza sie poziom oleju w kompresorze klimy i jak go uzupełnić ??? ;) ale sie nazbierało tych pytań :) ale to i tak nie wszystkie .......

 

========================================

 

OK ! Przed chwilą zlokalizowałem przekaźnik wentylatora klimy, jest w tym małym pudełeczku przy lewym przednim amortyzatorze pod maską :) Ustaliłem jak idą połączenia tego przekaźnika i spiąłem go na krótko i okazało się że wentylator działa i obraca ostro :)........ Jednak z tego co mi wiadomo to są dwa biegi tego wentylatora i chyba powinny byc dlatego dwa przekaźniki sterujące, lecz niestety nie znalazłem drugiego. Obok tego przekaznika były jeszce dwa inne, 1 - Kompresor i 2- EML gdzie więc jest załączanie drugiego biegu wentylatora klimy, jak to się odbywa i na jakiej zasadzie ??? Będzie ktoś mi w stanie pomóc ??? z góry THX

sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc dalej samotnie bez pomocy jak narazie forumowiczów :cry2: doszedłem do tego że wentylator klimy na drugim biegu powinie działac bezproblemowo, ale nie pierwszym, ten który załączany jest tym samym przekaźnikiem co kompresor niestety nie działa. Poprostu cisza kompresor widać jak zaskakuje jego sprzęgło elektromagnetyczne, natomiast wentylator cisza, stoi jak wryty. Znalazłem też obok wentylatory dość spory, chyba to jest jakis rezystor z radiatorem wpięty własnie w obwód kompresora i czy ty aby nie on odpowiada za pierwszy bieg wentylatora ???? Jak go zdemontować i jak go dokładnie sprawdzić / ILE ON MA MIEĆ OPORNOŚCI ??/ a co gorsza czym w razie czego go zatsąpić, czy ktoś może mi pomóc, czy nadal sam musze głowkować :doh: ..................
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jedyne co moge pomóc to porównać z rozwiązaniem w E34. U mnie przekazniki są tam gdzie bezpieczniki i od biegów wentylatora są kołosiebie. Jednak przekaźnik od pierwszego biegu nie jest odpowiedzialny za załaczanie kompresora. Wyciągałem i sprawdzxałem, sprężarka się załaczyła bez tego przekaźnika pierwszego biegu. Jezeli sprezarka jest mokra to możliwe że jest niesczelna i nie ma juz w niej gazu lub jest zamało co powoduje że nie ruszy (zabezpieczenie). Wg informacji gościa od klimy to olej w kompresorze jest zmieszany z gazem R134a, ale juz kilka razy słyszałem rózne opinie i nie wiem co tym myśleć. To że nie rusza pierwszy bieg wentrylatora może świadczyć o uszkodzeniu rezystora który akurat u mnie jest na wentylatorze klimy i na nim występuje spdek napiecia i wolniejsze krecenie sie wiatraka podczas pracy sprężarki. To tyle

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mialem taka sytuacje kiedys (ale w vw jetta i wentylatorze glownym- ale to tez wentylator) samochod sie przegrzewal - pierwsza rzecz - czujnik... wentylator... i sie okazalo ze wentylator sie wlancza ale tylko na 2 biegu - 2 zaginal -wiec silnik sie przegrzewal - pomaogla wymiana takiego sterowniczka ktory jest na wentylatorze

 

w mojej e32 ( '94 rok ) wydaje mi sie ze wentylator ma plynna regulacje- a jesliu nie to przynajmniej 5 stopni pradkosci- od kilkudziesieciu obrotow/ na min do tkiej wichury ze glowe urywa............

 

co do wyciekow- jest to zly objaw(jesli to z kompresora) radze wizyte u dobrego specjalisty bo grozi to awaria!

aha u mnie wentylator od klimy pracuje od razu po wlaczeniu klimy ( kraeci sie ospale)

 

moze cos pomoglem.... a jesli nie to trudno.......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uszkodzony faktycznie jest ten REZYSTOR w obwodzie pierwszego biegu wentylatora klimy. Po jego wymontowaniu i sprawdzeniu miernikiem, oporność tego rezystora sięgała 200 Mega Omów. Ominąłem więc rezystor i wentylator teraz załącza się wraz z kompresorem klimy, z tym że od razu na drugim biegu. Chciałbym teraz jednak zapytać o taką rzecz: Zapaliłem betke, na zimnym silniku temp. otoczenia około 18 stopni i właczyłem klimę. Kompresor załączył się a wraz z nim ruszył wentylator oczywiscie spiety na krótko od razu na drugim biegu. Silnik tak na jałowym biegu pracował około 10 min. osiągnął prawidłową temperature pracy a a w tym czasie klima caly czas pracowała i nie wyłączała się wogóle, i tu własnie pytanie dlaczego ???? Bo przecież powinien kompresor co pewien czas sie wyłaczyć na krótko i ponownie włączyć, a tu nic cały czas kompresor był załączony. Czy to normalne ??? a jeżeli nie, to co za to odpowiada, czy jest jakiś czujnik który tym steruje i gdzie jeśli tak jest, on się znajduje ?????
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odpowiedź może być banalna. poprostu masz zamało gazu w klimie. U mnie dokładnie tak samo jest po zimie. niestety ale te układy nei są chermetyczne i zawsze cos tam sie powolutku ulatnia. Mi wystarczy po nabiciu na całe lato, ale juz po zimie, chłodzi ale słabo i sprężarka chodzi cały czas. Po nabiciu, cyklicznie pracuje, w zalezności od temperatury zew, no ale tyn bykl to 20 s pracuje 10s niepracuje i tak na zmiane.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę to dziwne. Klima w BMW ma pojemność prawie 2 Kg tego gazu co nie jest mało i za jedną zimę potrafił by sie w takiej ilości ulotnić :(. Nabijałem ją w ubiegłym sezonie i fachmani nie stwierdzili niesczelności, więc jak to sie dzieje, którędy ten gaz znika z instalacji ??
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do mnie włazi 1.5kg , ale jak mówie np 1 kg moze sie ulotnic w zimie, to węże są twarde i są juz takie strzelne, wiec wystarczy dolać i jest oki. Należy sprawdzić cisnienie i bedzie wiadomo co i jak. A chłodzi mocno, w te upały 30 st schładzał samochód?

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie przerabiam ten sam tamat w 730i E32. Te same objawy, po nabiciu klima działa, w korkach jej wydajność wyraźnie spada. Po jakimś czasie ubywa chłodziwa. Wentylator klimy się nie włącza i to jest praprzyczyna, bo podczas upałów ciśnienie w klimie rośnie niebotycznie i gaz znajduje jakieś nieszczelności.

Przeanalizowałem schemat elektr układu wentylatora i w klimatroniku E32/E34 działa to na następującej zasadzie: wentylator ma dwa biegi, pierwszy bieg pracuje gdy prąd idzie przez rezystor zamocowany do wentylatora. Pierwszy bieg włączany jest kombinacją dwóch czujników - pierwszy czujnik w chłodnicy o 2ch zakresach temperatury (nie pamiętam jakich, muszę sprawdzić w domu w schemacie), drugi czujnik jest w obwodzie klimy i mierzy ciśnienie. Drugi bieg włączany jest tylko czujnikiem temperatury w chłodnicy. W zwykłej klimie być może pierwszy bieg włącza się automatycznie razem z kompresorem, w klimatroniku jest to trochę bardziej wyrafinowane. Gość w serwisie powiedział, że często przerabia się układ elektryczny tak, aby wentylator pracował razem z kompresorem, ale robią tak zazwyczaj w mercedesach, które "są bardziej badziewnie".

Teraz zabiorę się za sprawdzanie wentylatora, czy spalił się silnik, czy rezystor, czy coś z czujnikami, czy też padł przekaźnik. Może się zdarzyć to wszystko.

Pozdrowienia

Paweł

www.automobile-catalog.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Paweł mam rozumieć że jeżeli jeździłem z nabitą na full klimą, a nie zauważyłem że nie działa mi wentylator klimy, to używając klimy w wysokich temperaturach, układ pracował na granicy ciśnień i wówczas gaz zawarty w instalacji poprostu opdarował drobnymi nieszczelnościami, co nie zdażyło by się gdyby wentylator działał poprawnie.......... dobrze to zrozumiałem ???? ......... Jeżeli tak to było to tłumaczyło by fakt spadku ilości gazu w intalacji. Obecnie ominąłem uszkodzony rezystor i wentylator załącza się razem z kompresorem ale od razu na drugim biegu, jestem teraz na etapie szukania rezystora, bo jednak jak był to znaczy ze musi być a tylko czasowo go ominąłem. Czy można właściwie sprawdzić domowym sposobem ilośc gazu w instalacji, czy to raczej niemożliwe ??? Powiedźcie mi ile rodzajów klim było montowanych w E32 ja mam sterowanie płynne nawiewu z elektycznie otwieranymi kierunkami nawiewu i funkcją AUTO czyli który to jest rodzaj klimy ???? Bo klimatronic czym się różni od tej ???
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli Paweł mam rozumieć że jeżeli jeździłem z nabitą na full klimą, a nie zauważyłem że nie działa mi wentylator klimy, to używając klimy w wysokich temperaturach, układ pracował na granicy ciśnień i wówczas gaz zawarty w instalacji poprostu opdarował drobnymi nieszczelnościami, co nie zdażyło by się gdyby wentylator działał poprawnie.......... dobrze to zrozumiałem ???????

 

Dokładnie tak.

Czy można właściwie sprawdzić domowym sposobem ilośc gazu w instalacji, czy to raczej niemożliwe ??? Powiedźcie mi ile rodzajów klim było montowanych w E32 ja mam sterowanie płynne nawiewu z elektycznie otwieranymi kierunkami nawiewu i funkcją AUTO czyli który to jest rodzaj klimy ???? Bo klimatronic czym się różni od tej ???

 

Nie znam domowego sposobu sprawdzenia ilości gazu. Opisany przez ciebie panel sterowania wskazuje właśnie na klimatronik czyli klimatyzację automatyczną. Część aut ma panel sterowania z okrągłymi pokrętłami temperatury, suwakowymi regulatorami kierunku nawiewu i 3ma przyciskami, bez przycisków "Auto" - to jest klima manualna czyli zwykła.

Pozdrowienia

Paweł

www.automobile-catalog.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Piszesz Paweł o właczaniu wentylatora klimy, kombinacją dwóch czujników...... hm hm hm u mnie po włączeniu klimatyzacji wentylator klimy od razu uruchamia się na pierwszy bieg wraz z kompresorem. Jak zwieram na krótko przekażnik kompresora, który załącza jego sprzęgło, to tym samym włącza mi sie wentylator klimy na pierwszy bieg. Dlatego też zastanawia mnie, gdzie tu biorą udział te czujniki, w którym momęcie czyżby u mnie było coś inaczej ?? klimę mam jak już właśnie to ustaliliśmy automatyczną więc jak tu powinno być ?? Sterownaie przez czujniki czy też przez same przekaźniki ?? ale przecież drugi bieg napewno jest załączany którymś czujnikiem, tylko dokładnie którym i gdzie on jest ?
sCorpioN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://autobmwklub.triger.com.pl/forum/viewtopic.php?p=62097#62097

Tu jest temat w którym opisano domowy sposób zrobienia tych rezystorów pod wentylator klimy 1 bieg.

A jezeli chodzi o to kiedy ma się załaczać wiatrak to napewno jak chodzi spreżarka ma chodzic na 1 szym biegu, potem to zdania sa już podzielone czy załczanie drugiego biegu to temperatura (silnik, klima po stronie wysokiego ciśnienia) czy może cisnienie. Mi mechanik powiedział ze przy 17 atm cisnienie w klimie załacza sie drugi bieg wentylatora. Sprężarka pracuje cyklicznie i też jest czujnik ale po stronie niskiego cisnienia czy tej cześci które chłodzi i jak temperatura w parowniku spadnie do około 0 st C sprężarka jest wyłączana, czyli oznacza to ze schładza maksymalnie. jezeli sie nie wyłacza to oznaczało by albo ze ten czujnik jest zepsuty (dobrze chłodzi) albo zamało gazu i żadko albo nigdy temperatury odpowiedniej w paroniku nie osiągniemy. Także skoro ci chodzi już wentylator to jedź i dobij klime ale tak zasugeruj nalewającemu ze układ chłodzi ale nie tak jak powinien tak zeby cie nie skasował za 2 kg gazu, a tylko za 1 lub 0,5 kg.

B-artek M-onika W-ojtuś (synek)

Skype: barto75 lub barto551

Moje byłe BMW http://www.bmww.webpark.pl/M5drive.gif Moje też byłe BMW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym włączaniem wentylatora, jak piszecie, zdania są faktycznie podzielone. Wydaje mi się, że firma zmieniała układ elektryczny, chciałem np poprzekładać przekaźniki z 750 lub 850, i w obydwu były zupełnie inne. Schemat, który analizowałem, dotyczy E34/E32 z 91 roku, czyli z roku produkcji mojej 730ki i w zasadzie wszystko się zgadza. Pamiętam, że u mnie gdy jeszcze wszystko było w porządku (mam to auto od 7 lat i gdy je kupiłem było w doskonałej kondycji), wentylator włączał się różnie, na pewno nie chodził zawsze razem z kompresorem, bywało, że pracował jeszcze jakiś czas po wyłączeniu silnika, gdy upały były duże. Zatem nie jest to wszystko takie jednoznaczne.

Ja skłaniam się do tego, aby ze względu na zaawansowany już wiek auta i ogólne zużycie całego układu klimatyzacji, zastosować rozwiązanie uproszczone i sprzęgnąć wentylator z włącznikiem kompresora lub nawet na krótko z włącznikiem klimatyzacji. Tym bardziej że tego auta używa teraz moja żona głównie do jazd po mieście i na krótkie dystanse.

Pozdrowienia

Paweł

www.automobile-catalog.com

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

a jak sprawdzić czy instalka ma przesłąnki do załączenia klimy (nie mam gazu w instalce ) chce sprawdzić czy instalacja jest sprawna.czy można jakos sprawdzic kabel od spręzarki po włączeniu klimy powinno iśc jakieś napięcie do klimy? jak to sprawdzić ?

Pozdrawiam

E34 klima zwykła bez auto ...

kupie silnik 2,5 L bądz 2.0 litra albo zestaw do swapa na 3l ,3,5
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Mam prośbę, czy możesz podpowiedzieć jak dostać się do opornika wentylatora? Nie dziala mi na I biegu.

Andrzej

 

 

http://autobmwklub.triger.com.pl/forum/viewtopic.php?p=62097#62097

Tu jest temat w którym opisano domowy sposób zrobienia tych rezystorów pod wentylator klimy 1 bieg.

A jezeli chodzi o to kiedy ma się załaczać wiatrak to napewno jak chodzi spreżarka ma chodzic na 1 szym biegu, potem to zdania sa już podzielone czy załczanie drugiego biegu to temperatura (silnik, klima po stronie wysokiego ciśnienia) czy może cisnienie. Mi mechanik powiedział ze przy 17 atm cisnienie w klimie załacza sie drugi bieg wentylatora. Sprężarka pracuje cyklicznie i też jest czujnik ale po stronie niskiego cisnienia czy tej cześci które chłodzi i jak temperatura w parowniku spadnie do około 0 st C sprężarka jest wyłączana, czyli oznacza to ze schładza maksymalnie. jezeli sie nie wyłacza to oznaczało by albo ze ten czujnik jest zepsuty (dobrze chłodzi) albo zamało gazu i żadko albo nigdy temperatury odpowiedniej w paroniku nie osiągniemy. Także skoro ci chodzi już wentylator to jedź i dobij klime ale tak zasugeruj nalewającemu ze układ chłodzi ale nie tak jak powinien tak zeby cie nie skasował za 2 kg gazu, a tylko za 1 lub 0,5 kg.

Andrzej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.