Skocz do zawartości

Palifffko - Ciekawostka


Rekomendowane odpowiedzi

Tekst pochodzi z forum Corrado CLub Polska:

 

 

 

 

Szukałem coś na temat paliw i znalazłem coś takiego:

 

Informacje podstawowe o paliwach:

-----------------------------------------

 

- benzyna 95 OKT i 98 OKT oparte są na takiej samej bazie paliwowej. Podniesienie oktanów w paliwie 98 odbywa się poprzez dodanie węglowodorów aromatycznych (toluen, ksylen - mieszanina izomerów, n-ksylen). Generalnie paliwa te nie zawierają substancji zawierających tlen (np. eterów).

 

- benzyna 98 Ultimate jest to (UWAGA, PO PRZECZYTANIU ZAPOMNIEĆ, TAJEMNICA HANDLOWA FIRMY BP benzyna 95 OKT do której dodano eter tert-metylo-butylowy (MTBE, RON=120) w ilości 14%. Rzeczywista liczba oktanowa tego paliwa (RON/2+MON/2) wynosi nieco ponad 99 OKT, ale ze względów handlowych nazwano to 98 Ultimate.

 

- benzyny V-power (ZAPOMNIEĆ J.W., POWAŻNA TAJEMNICA FIRMY SHELL ) produkowane są na dwa odmienne sposoby: 95 V-power jest to 95 OKT z dodatkami obniżającymi tarcie na poziomie molekularnym - dokładnie jest to 95 + Motorlife, vel MoS2, vel siarczek molibdenu. 99+ V-power jest to 95 V-power + TAME (inny eter, zbliżony do MTBE) + mieszanka węglowodorów aromatycznych j.w..

 

Kwestia wpływu oktanów na silnik i osiągi

-----------------------------------------------

 

Dokładnie tak, jak zauważył Alek, nie będzie istotnej różnicy pomiędzy 95 i 98 (ale już nie Ultimate, o czym za chwilę) w silniku wolnossącym. Dodatkowo warto wiedzieć, że substancje o dużej liczbie oktanowej palą się zwykle bardzo wolno i zazwyczaj przez to są mało skuteczne jako paliwo. Dokładny pomiar mocy łatwo wykaże, że silnik o stałym ustawieniu zapłonu (mam na myśli = bez reakcji czujnika spalania stukowego) na benzynie 98 OKT będzie słabszy, niż na 95, choć będzie pracował ciszej. Moje podrasowane wolnossące Fordzisko (ST220) ma 251 KM z 95 i 95 Vpower ale już tylko 243 z 98 (jednak 258 KM z 98 Ultimate).

Zawsze obowiązuje reguła - jak myślisz o mocy to używaj najmniejszej liczby oktanowej dostatecznej dla twojego silnika. Oktany nie dają mocy - one ją psują. Oczywiście są sytuacje, gdy większe możliwości modyfikacji silnika (doładowanie, kompresja) z nawiązką kompensują pogorszenie procesu spalania z powodu dużej liczby oktanowej.

 

Ale dlaczego 98 Ultimate jej nie spełnia?

Otóż dlatego, że co prawda wysoka liczba oktanowa dodanego MTBE szkodzi mocy, ale zawartość tlenu w tym eterze mocy pomaga. Na chłopski rozum można to porównać z "nitrem w płynie". Efekt "wzmocnienia" jest najwyższy przy zawartości 14,7% MTBE w mieszance z typową bazą 95 OKT - i tyle właśnie MTBE dodaje BP. Większa zawartość powoduje zdychanie silnika w wyniku zbyt dużej liczby oktanowej. Dodatkowo pomocne jest duże ciepło parowania i lotność eteru.

 

Podobny efekt występuje dla eteru TAME (ale jego zawartość optymalna to 11%, nie pytajcie ile leje Shell, zgadnijcie sami )

 

Paliwa wysokooktanowe (98 i wyżej) nadają się do silników turbodoładowanych, wolnossących o wysokim ciśnieniu sprężania, gdzie efekt możliwości pracy przy szybszym zapłonie czy wyższym doładowaniu jest większy, niż konsekwencje używania wysokooktanowego paliwa. Paliwa 95, 95 Vpower i 98 Ultimate powinny być stosowane w silnikach wolnossących (choć 98 Ultimate z racji liczby oktanowej również jest świetna do turbo).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem nie tak dawno, że 98 Ultimate z BP i 99 V-power z Shella, zawierają także dodatki oczyszczające z osadów. Czy to dzała, to trzeba by było zobaczyć zawory itd. przed zabiegiem i kilka-kilkanaście tysięcy km po. BP i Shell soimi zabiegami marketingowymi promują te właściwości i zachęcają do kupna droższych paliw. Ale jeszcze raz powiem, że trzeba by było to dokładnie przetestować.
E 36 320i '96
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
Przeczytałem nie tak dawno, że 98 Ultimate z BP i 99 V-power z Shella, zawierają także dodatki oczyszczające z osadów. Czy to dzała, to trzeba by było zobaczyć zawory itd. przed zabiegiem i kilka-kilkanaście tysięcy km po. BP i Shell soimi zabiegami marketingowymi promują te właściwości i zachęcają do kupna droższych paliw. Ale jeszcze raz powiem, że trzeba by było to dokładnie przetestować.

 

To poszukaj sobie w archiwum Auto-Świata.

Test robili "experci" Auto Świata i Schell-a.

Pare lat temu czytałem w kupionym przeze mnie numerze A.Ś. test paliwa V-Power na przykładzie bodajże opla kadeta.

Rozebrali silnik do podstawowych elementów, ocenili zużycie i zabrudzenia elementów silnika, po czym złożyli i wmontowali do auta. O uszczelkach nie wspomnieli, czy przy ponownym montażu auta dali stare, czy wymieniali na nowe.

 

Na paliwie V-Power auto zrobiło kilka tysięcy km (podali dokładny przebieg), po czym ponownie rozebrali silnik do podstawowych elementów - "części pierwszych".

W raporcie wskazali,że silnik się oczyścił (w jakimś tam stopniu), w efekcie zaczął lepiej pracować.

 

Nie pamiętam wielu szczegółów z tego testu, ale jakby ktoś poszukał, to była lektura na pare stron i to całkiem ciekawa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To poszukaj sobie w archiwum Auto-Świata.

Test robili "experci" Auto Świata i Schell-a.

ja tez pamietam ten artykul.auto bylo przerobione w ten sposob ze dwa cylindry pracowaly na zwyklym paliwie a dwa na V powerze.efekt byl bdb.pamietam zdjecie dwoch zaworow, ten po V powerze byl czysciutki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.