Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Tekst pochodzi z forum Corrado CLub Polska:

 

 

 

 

Szukałem coś na temat paliw i znalazłem coś takiego:

 

Informacje podstawowe o paliwach:

-----------------------------------------

 

- benzyna 95 OKT i 98 OKT oparte są na takiej samej bazie paliwowej. Podniesienie oktanów w paliwie 98 odbywa się poprzez dodanie węglowodorów aromatycznych (toluen, ksylen - mieszanina izomerów, n-ksylen). Generalnie paliwa te nie zawierają substancji zawierających tlen (np. eterów).

 

- benzyna 98 Ultimate jest to (UWAGA, PO PRZECZYTANIU ZAPOMNIEĆ, TAJEMNICA HANDLOWA FIRMY BP benzyna 95 OKT do której dodano eter tert-metylo-butylowy (MTBE, RON=120) w ilości 14%. Rzeczywista liczba oktanowa tego paliwa (RON/2+MON/2) wynosi nieco ponad 99 OKT, ale ze względów handlowych nazwano to 98 Ultimate.

 

- benzyny V-power (ZAPOMNIEĆ J.W., POWAŻNA TAJEMNICA FIRMY SHELL ) produkowane są na dwa odmienne sposoby: 95 V-power jest to 95 OKT z dodatkami obniżającymi tarcie na poziomie molekularnym - dokładnie jest to 95 + Motorlife, vel MoS2, vel siarczek molibdenu. 99+ V-power jest to 95 V-power + TAME (inny eter, zbliżony do MTBE) + mieszanka węglowodorów aromatycznych j.w..

 

Kwestia wpływu oktanów na silnik i osiągi

-----------------------------------------------

 

Dokładnie tak, jak zauważył Alek, nie będzie istotnej różnicy pomiędzy 95 i 98 (ale już nie Ultimate, o czym za chwilę) w silniku wolnossącym. Dodatkowo warto wiedzieć, że substancje o dużej liczbie oktanowej palą się zwykle bardzo wolno i zazwyczaj przez to są mało skuteczne jako paliwo. Dokładny pomiar mocy łatwo wykaże, że silnik o stałym ustawieniu zapłonu (mam na myśli = bez reakcji czujnika spalania stukowego) na benzynie 98 OKT będzie słabszy, niż na 95, choć będzie pracował ciszej. Moje podrasowane wolnossące Fordzisko (ST220) ma 251 KM z 95 i 95 Vpower ale już tylko 243 z 98 (jednak 258 KM z 98 Ultimate).

Zawsze obowiązuje reguła - jak myślisz o mocy to używaj najmniejszej liczby oktanowej dostatecznej dla twojego silnika. Oktany nie dają mocy - one ją psują. Oczywiście są sytuacje, gdy większe możliwości modyfikacji silnika (doładowanie, kompresja) z nawiązką kompensują pogorszenie procesu spalania z powodu dużej liczby oktanowej.

 

Ale dlaczego 98 Ultimate jej nie spełnia?

Otóż dlatego, że co prawda wysoka liczba oktanowa dodanego MTBE szkodzi mocy, ale zawartość tlenu w tym eterze mocy pomaga. Na chłopski rozum można to porównać z "nitrem w płynie". Efekt "wzmocnienia" jest najwyższy przy zawartości 14,7% MTBE w mieszance z typową bazą 95 OKT - i tyle właśnie MTBE dodaje BP. Większa zawartość powoduje zdychanie silnika w wyniku zbyt dużej liczby oktanowej. Dodatkowo pomocne jest duże ciepło parowania i lotność eteru.

 

Podobny efekt występuje dla eteru TAME (ale jego zawartość optymalna to 11%, nie pytajcie ile leje Shell, zgadnijcie sami )

 

Paliwa wysokooktanowe (98 i wyżej) nadają się do silników turbodoładowanych, wolnossących o wysokim ciśnieniu sprężania, gdzie efekt możliwości pracy przy szybszym zapłonie czy wyższym doładowaniu jest większy, niż konsekwencje używania wysokooktanowego paliwa. Paliwa 95, 95 Vpower i 98 Ultimate powinny być stosowane w silnikach wolnossących (choć 98 Ultimate z racji liczby oktanowej również jest świetna do turbo).

Opublikowano
Przeczytałem nie tak dawno, że 98 Ultimate z BP i 99 V-power z Shella, zawierają także dodatki oczyszczające z osadów. Czy to dzała, to trzeba by było zobaczyć zawory itd. przed zabiegiem i kilka-kilkanaście tysięcy km po. BP i Shell soimi zabiegami marketingowymi promują te właściwości i zachęcają do kupna droższych paliw. Ale jeszcze raz powiem, że trzeba by było to dokładnie przetestować.
E 36 320i '96
  • 3 miesiące temu...
Opublikowano
Przeczytałem nie tak dawno, że 98 Ultimate z BP i 99 V-power z Shella, zawierają także dodatki oczyszczające z osadów. Czy to dzała, to trzeba by było zobaczyć zawory itd. przed zabiegiem i kilka-kilkanaście tysięcy km po. BP i Shell soimi zabiegami marketingowymi promują te właściwości i zachęcają do kupna droższych paliw. Ale jeszcze raz powiem, że trzeba by było to dokładnie przetestować.

 

To poszukaj sobie w archiwum Auto-Świata.

Test robili "experci" Auto Świata i Schell-a.

Pare lat temu czytałem w kupionym przeze mnie numerze A.Ś. test paliwa V-Power na przykładzie bodajże opla kadeta.

Rozebrali silnik do podstawowych elementów, ocenili zużycie i zabrudzenia elementów silnika, po czym złożyli i wmontowali do auta. O uszczelkach nie wspomnieli, czy przy ponownym montażu auta dali stare, czy wymieniali na nowe.

 

Na paliwie V-Power auto zrobiło kilka tysięcy km (podali dokładny przebieg), po czym ponownie rozebrali silnik do podstawowych elementów - "części pierwszych".

W raporcie wskazali,że silnik się oczyścił (w jakimś tam stopniu), w efekcie zaczął lepiej pracować.

 

Nie pamiętam wielu szczegółów z tego testu, ale jakby ktoś poszukał, to była lektura na pare stron i to całkiem ciekawa.

Opublikowano

To poszukaj sobie w archiwum Auto-Świata.

Test robili "experci" Auto Świata i Schell-a.

ja tez pamietam ten artykul.auto bylo przerobione w ten sposob ze dwa cylindry pracowaly na zwyklym paliwie a dwa na V powerze.efekt byl bdb.pamietam zdjecie dwoch zaworow, ten po V powerze byl czysciutki.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.