Skocz do zawartości

Automat-Jak długo trzymać na "D" np.na światłach?


DAN-LZ

Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Ostatnio w warsztacie zasugerowano mi ,że za szybko przełączam z "D" na "N". Ja redukuję na "N" po około 30 sek. trzymania na hamulcu np: na światłach. Trochę się denerwowałem gdy mechanik kazał mi trzymać około 5 minut na hamulcu (chciał wyregulować obroty) a dżwignia biegów była na "D", i trochę śmiesznie bo już kilka razy powiedziałem ,że puszczam bo coś "przegrzeję" a on dalej kazał tak trzymać bo "Automat jest do tego przystosowany" ...ale gdzie tego granica?

 

Stąd moje pytanie: ile trzymacie na "D"? :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja dłuzej niz 20 sek. oczywiscie jak znałem skrzyzowania (lub poznałem czekając w korkach) dawałem na P i dwie nogi wolne, ale nigdy na N.

Teraz juz nie mam automatu ale sie zastanawiam jak temat podrzuciłeś co by było gdyby ktoś dzwona mi w tył wykurzył to mając na P chyba miał bym po skrzyni ?? I czy ubezpieczyciel z OC sprawcy by mi to pokrył :doh:

(OO)=== OO===(OO)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja dłuzej niz 20 sek. oczywiscie jak znałem skrzyzowania (lub poznałem czekając w korkach) dawałem na P i dwie nogi wolne, ale nigdy na N.

Teraz juz nie mam automatu ale sie zastanawiam jak temat podrzuciłeś co by było gdyby ktoś dzwona mi w tył wykurzył to mając na P chyba miał bym po skrzyni ?? I czy ubezpieczyciel z OC sprawcy by mi to pokrył :doh:

...no ale wydaje mi się, że już bliżej jest z "D" do "N" niż do "P" i przez to mniej drastycznie dla skrzyni bo nie trzeba przechodzić przez "R" (a wtedy potrafi nieżle szarpnąć)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na światłach zmieniać z D na N? Wolne żarty. Jeśli ktokolwiek ma obawy co do tego,że skrzyni źle na zdrowie to wychodzi, zalecam lekturę budowy i działania automatycznej skrzyni biegów :cool2:

Po to stworzono automaty, by nie wajchować w mieście. I tak je skonstruowano,by umilały życie kierowcy ograniczając jego ingerencję do minimum.

Żadnego N i żadnego P :nienie:

 

DLA UŻYTKOWNIKÓW AUTOMATÓW

 

Przy prawidłowo działającym układzie elektromechanicznym lub elektronicznym sterowania skrzyni - uruchomienie silnika w samochodzie ze skrzynią automatyczną możliwe jest tylko w pozycjach dźwigni zmiany biegów P i N. W zależności od modelu skrzyni dźwignia ta sprzężona jest z włącznikiem elektronicznym lub elektrycznym pracującym w układzie włączania napięcia rozrusznika. W podanych położeniach dźwigni zmiany biegów zawór mechaniczny znajdujący się w układzie sterowania skrzyni odcina strumień ciśnienia głównego od układu zaworów sterujących i wykonawczych podających olej na siłowniki spinające określone elementy skrzyni. W skrzyni sterowanej elektronicznie w w/w pozycjach, za pomocą sterowanego od dźwigni wspomnianego już włącznika elektronicznego w komputerze sterującym pracą skrzyni załączany jest neutralny program pracy elektronicznego układu wykonawczego. System uruchamiania silnika w pozycjach dźwigni P i N powoduje, że załączenie wybranego programu jazdy odbywa się dopiero po uzyskaniu przez układ skrzyni prawidłowych ciśnień pracy.

 

W pozycji dźwigni N możliwe jest swobodne toczenie samochodu. W pozycji dźwigni P koła napędzane blokowane są mechanicznie za pomocą zapadki sterowanej dźwignią zmiany biegów. Zapadka blokuje jeden z elementów skrzyni biegów sprzężony bezpośrednio z uładem wyjścia momentu obrotowego skrzyni do układu dyferencjału.

 

Po zakończeniu jazdy silnik należy bezwzględnie wyłączać w pozycji dźwigni zmiany biegów N lub P. Ciśnienie oleju w skrzyni jest uzyskiwane w wyniku napędu pompy olejowej skrzyni od silnika za pośrednictwem przemiennika momentu obrotowego zwanego konwertorem. Napęd odbywa się w sposób bezpośredni, lub za pośrednictwem odpowiedniego wałka. Układ smarowania elementów skrzyni jest równoległym układem ciśnieniowym pobieranym z ciśnienia głównego skrzyni. W przypadku wyłączenia silnika w pozycji dźwigni innej niż N lub P następuje nieprawidłowy spadek wartości ciśnienia wykonawczego i smarowania na elementach skrzyni, które jeszcze pracują. Powoduje to nadmierne zużywanie się tych elementów, a w konsekwencji może być przyczyną uszkodzenia skrzyni.

 

W pozycji dźwigni P koła samochodu są mechanicznie blokowane, dlatego też położenie to służy do parkowania samochodu. Przy parkowaniu samochodu nawet na niewielkich wzniesieniach należy przestrzegać następującej kolejności wykonanych czynności. Po zatrzymaniu samochodu pedałem hamulca, zaciągamy hamulec ręczny, przełączamy dźwignię zmiany biegów w pozycję P, wyłączamy silnik.

 

Jeżeli nie zaciągniemy hamulca ręcznego przed przełączeniem dźwigni w pozycję P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokady. Może to utrudnić poźniejszą zmianę położenia dźwigni. Jeżeli już doszło do takiej sytuacji nie należy siłą wymuszać zmiany położenia dźwigni. Próbujemy rozruszać samochód pchając go w kierunku przeciwnym niż spadek wzniesienia i w tym momencie staramy się zmienić położenie dźwigni.

 

Pozycję P załączamy zawsze po całkowitym zatrzymaniu samochodu przy wciśniętym pedale hamulca. Załączenie pozycji P w sytuacji, kiedy samochód jeszcze się toczy kończy się zazwyczaj poważnym uszkodzeniem skrzyni. Wiele modeli samochodów posiada zabezpieczenie przed włączeniem lub wyłączeniem pozycji P wymuszające wciśnięcie pedału hamulca przed użyciem tej pozycji. Blokada zostaje odbezpieczona już przy niewielkim nacisku pedału. W związku z tym przypominam o bezwzględnej konieczności całkowitego zatrzymania samochodu przed włączeniem dźwignią zmiany biegów pozycji P.

 

Pozycję N można stosować alternatywnie z pozycją P przy dłuższym postoju samochodu na płaskim terenie, z włączonym silnikiem, bez opuszczania samochodu przez kierowcę. Praktycznie - pozycja N ma zastosowanie przede wszystkim jako pozycja przejściowa między realizacją różnych programów jazdy - zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i odwrotnie. Umożliwia ona bezsstresowe przejście ciśnień sterujących zmienną konfiguracją zaworów. Dlatego też przy zmianie kierunku jazdy należy pamiętać o tej pozycji i nie wykonywać zbyt gwałtownych przełączeń między R-D i D-R. Pozycja N wykorzystywana jest również w przypadku konieczności przetoczenia samochodu lub holowania

 

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.

BMW? Bogini Moich Wrażeń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie Dzięki Grzesiek ts!!! :modlitwa:

Aż mnie dreszcze przechodzą, bo już ponad 5 lat jeżdzę - jak się okazuje w niewłaściwy sposób :duh: Aż głupio się przyznać..ale czasem nawet na luz wrzucałem przy dojeżdzaniu do świateł (ciekawy byłem czy zużycie paliwa spadnie- i spadało o 2 litry),ale na szczęście rzadko to robiłem.

Poza tym, od dziś będę najpierw zaciągał ręczny na wzniesieniach a potem "P".

Trochę się wygłupiłem,ale mam nadzieję że mój post nie pójdzie na marne i kilka osób na tym przykładzie będzie lepiej obchodzić się ze swoim automatem. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje zdanie:

 

Jakie N Jakie P?

Wchodzisz do autka stoi na P odpalasz silnik naciskasz hamulec dajesz na D jedziesz... jedziesz... jedziesz.. swiatla, korek, skrzyzowania, jedziesz.... dojezdzasz do punktu docelowego hamulec, hamulec reczny, P, gasisz...

 

Tyle w tym temacie.

http://img571.imageshack.us/img571/7404/logotds.jpg

Naj.... forum o TDS-ach http://www.bmw-diesel.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na światłach zmieniać z D na N? Wolne żarty. Jeśli ktokolwiek ma obawy co do tego,że skrzyni źle na zdrowie to wychodzi, zalecam lekturę budowy i działania automatycznej skrzyni biegów :cool2:

Po to stworzono automaty, by nie wajchować w mieście. I tak je skonstruowano,by umilały życie kierowcy ograniczając jego ingerencję do minimum.

Żadnego N i żadnego P :nienie:

 

DLA UŻYTKOWNIKÓW AUTOMATÓW

 

Przy prawidłowo działającym układzie elektromechanicznym lub elektronicznym sterowania skrzyni - uruchomienie silnika w samochodzie ze skrzynią automatyczną możliwe jest tylko w pozycjach dźwigni zmiany biegów P i N. W zależności od modelu skrzyni dźwignia ta sprzężona jest z włącznikiem elektronicznym lub elektrycznym pracującym w układzie włączania napięcia rozrusznika. W podanych położeniach dźwigni zmiany biegów zawór mechaniczny znajdujący się w układzie sterowania skrzyni odcina strumień ciśnienia głównego od układu zaworów sterujących i wykonawczych podających olej na siłowniki spinające określone elementy skrzyni. W skrzyni sterowanej elektronicznie w w/w pozycjach, za pomocą sterowanego od dźwigni wspomnianego już włącznika elektronicznego w komputerze sterującym pracą skrzyni załączany jest neutralny program pracy elektronicznego układu wykonawczego. System uruchamiania silnika w pozycjach dźwigni P i N powoduje, że załączenie wybranego programu jazdy odbywa się dopiero po uzyskaniu przez układ skrzyni prawidłowych ciśnień pracy.

 

W pozycji dźwigni N możliwe jest swobodne toczenie samochodu. W pozycji dźwigni P koła napędzane blokowane są mechanicznie za pomocą zapadki sterowanej dźwignią zmiany biegów. Zapadka blokuje jeden z elementów skrzyni biegów sprzężony bezpośrednio z uładem wyjścia momentu obrotowego skrzyni do układu dyferencjału.

 

Po zakończeniu jazdy silnik należy bezwzględnie wyłączać w pozycji dźwigni zmiany biegów N lub P. Ciśnienie oleju w skrzyni jest uzyskiwane w wyniku napędu pompy olejowej skrzyni od silnika za pośrednictwem przemiennika momentu obrotowego zwanego konwertorem. Napęd odbywa się w sposób bezpośredni, lub za pośrednictwem odpowiedniego wałka. Układ smarowania elementów skrzyni jest równoległym układem ciśnieniowym pobieranym z ciśnienia głównego skrzyni. W przypadku wyłączenia silnika w pozycji dźwigni innej niż N lub P następuje nieprawidłowy spadek wartości ciśnienia wykonawczego i smarowania na elementach skrzyni, które jeszcze pracują. Powoduje to nadmierne zużywanie się tych elementów, a w konsekwencji może być przyczyną uszkodzenia skrzyni.

 

W pozycji dźwigni P koła samochodu są mechanicznie blokowane, dlatego też położenie to służy do parkowania samochodu. Przy parkowaniu samochodu nawet na niewielkich wzniesieniach należy przestrzegać następującej kolejności wykonanych czynności. Po zatrzymaniu samochodu pedałem hamulca, zaciągamy hamulec ręczny, przełączamy dźwignię zmiany biegów w pozycję P, wyłączamy silnik.

 

Jeżeli nie zaciągniemy hamulca ręcznego przed przełączeniem dźwigni w pozycję P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokady. Może to utrudnić poźniejszą zmianę położenia dźwigni. Jeżeli już doszło do takiej sytuacji nie należy siłą wymuszać zmiany położenia dźwigni. Próbujemy rozruszać samochód pchając go w kierunku przeciwnym niż spadek wzniesienia i w tym momencie staramy się zmienić położenie dźwigni.

 

Pozycję P załączamy zawsze po całkowitym zatrzymaniu samochodu przy wciśniętym pedale hamulca. Załączenie pozycji P w sytuacji, kiedy samochód jeszcze się toczy kończy się zazwyczaj poważnym uszkodzeniem skrzyni. Wiele modeli samochodów posiada zabezpieczenie przed włączeniem lub wyłączeniem pozycji P wymuszające wciśnięcie pedału hamulca przed użyciem tej pozycji. Blokada zostaje odbezpieczona już przy niewielkim nacisku pedału. W związku z tym przypominam o bezwzględnej konieczności całkowitego zatrzymania samochodu przed włączeniem dźwignią zmiany biegów pozycji P.

 

Pozycję N można stosować alternatywnie z pozycją P przy dłuższym postoju samochodu na płaskim terenie, z włączonym silnikiem, bez opuszczania samochodu przez kierowcę. Praktycznie - pozycja N ma zastosowanie przede wszystkim jako pozycja przejściowa między realizacją różnych programów jazdy - zmiana kierunku jazdy z przodu do tyłu i odwrotnie. Umożliwia ona bezsstresowe przejście ciśnień sterujących zmienną konfiguracją zaworów. Dlatego też przy zmianie kierunku jazdy należy pamiętać o tej pozycji i nie wykonywać zbyt gwałtownych przełączeń między R-D i D-R. Pozycja N wykorzystywana jest również w przypadku konieczności przetoczenia samochodu lub holowania

 

Stosowanie pozycji N w przypadku krótkich postojów np. na światłach kierujących ruchem niczemu nie służy. Układ sterowania skrzyni jest tak opracowany, że zatrzymanie samochodu pedałem hamulca przy włączonej pozycji D jest wystarczające i nie powoduje obciążenia układów wykonawczych skrzyni w sposób, który miałby istotny wpływ na nadmierne zużywanie się elementów skrzyni.

 

Nie należy w czasie ciągłej jazdy włączać pozycji N. Układ ciśnieniowy skrzyni sterowany jest wykładnią wielu funkcji pomocniczych. Prędkość jazdy, kąt otwarcia przepustnicy powietrza, moment obrotowy i prędkość obrotowa silnika, bieg na którym w danym momencie jedzie samochód mają decydujący wpływ na wartości ciśnień występujących w układzie. Zakłócenie jednej z funkcji sterujących wartością ciśnienia w układzie powoduje gwałtowną zmianę programu pracy w wyniku bezwładności zadziałania układu sterującego w funkcji czasu i wpływa bardzo niekorzystnie na elementy wykonawcze skrzyni.

 

 

 

 

Wszystko rozumiem z tym ręcznym, ale nie do końca. Bo jak przyjdzie sroga zima, zaciągnę ręczny i po powrocie do samochodu za jakiś dłuższy czas już nie ruszę i ręcznym i samochodem :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym sie nie zgadzam....

 

Przy prawidłowo działającym układzie elektromechanicznym lub elektronicznym sterowania skrzyni - uruchomienie silnika w samochodzie ze skrzynią automatyczną możliwe jest tylko w pozycjach dźwigni zmiany biegów P i N.

 

na N mozna wylaczyc silnik ale juz nie zapali sie go w tej pozycji../tak jest przynajmiej u mnie/

 

 

Jeżeli nie zaciągniemy hamulca ręcznego przed przełączeniem dźwigni w pozycję P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokady. Może to utrudnić poźniejszą zmianę położenia dźwigni. Jeżeli już doszło do takiej sytuacji nie należy siłą wymuszać zmiany położenia dźwigni. Próbujemy rozruszać samochód pchając go w kierunku przeciwnym niż spadek wzniesienia i w tym momencie staramy się zmienić położenie dźwigni.

 

ja zawsze robie na N i hamulec ...puszczam pedal i lekko sie przetoczy samochod i wtedy dopiero na P ...samochod stoi sztywno i nie ma mozliwosci naprezenia zapadki w skrzyni :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

z tym sie nie zgadzam....

 

Przy prawidłowo działającym układzie elektromechanicznym lub elektronicznym sterowania skrzyni - uruchomienie silnika w samochodzie ze skrzynią automatyczną możliwe jest tylko w pozycjach dźwigni zmiany biegów P i N.

 

na N mozna wylaczyc silnik ale juz nie zapali sie go w tej pozycji../tak jest przynajmiej u mnie/

 

Opis dotyczy WSZYSTKICH skrzyń automatycznych-nie tylko BMW.Widać-są różnice w działaniu.

 

Jeżeli nie zaciągniemy hamulca ręcznego przed przełączeniem dźwigni w pozycję P niewielki obrót kół napędzanych spowoduje silne naprężenie zapadki w układzie blokady. Może to utrudnić poźniejszą zmianę położenia dźwigni. Jeżeli już doszło do takiej sytuacji nie należy siłą wymuszać zmiany położenia dźwigni. Próbujemy rozruszać samochód pchając go w kierunku przeciwnym niż spadek wzniesienia i w tym momencie staramy się zmienić położenie dźwigni.

 

ja zawsze robie na N i hamulec ...puszczam pedal i lekko sie przetoczy samochod i wtedy dopiero na P ...samochod stoi sztywno i nie ma mozliwosci naprezenia zapadki w skrzyni :P

 

No ale o czym ty mówisz? O tym,że na płaskim terenie zapadka się nie napręży? To chyba więcej niż oczywiste.Ja też zawsze ustawiam auto tak by same sie wypoziomowało. A CO JEśLI JEST CHOćBY LEKKI STOPIEN SPADKU? Cegłę pod koło? Hamulec ręczny.

 

Wszystko rozumiem z tym ręcznym, ale nie do końca. Bo jak przyjdzie sroga zima, zaciągnę ręczny i po powrocie do samochodu za jakiś dłuższy czas już nie ruszę i ręcznym i samochodem Shocked

 

To pomyśl.Ja zamiast ręcznego, gdy auto stoi na spadku np skręcam lekko koła tak, by dotykały krawężnika i stanowiły opór.Też sposób.

 

A i jeszcze jedno.Wszelkie pierdoły o awaryjności automatów związane są z nieudolną ich eksploatacją. Można kilka lat jeździć automatem i nie wiedzieć podstawowych rzeczy, jak choćby PO CO nam 1,2 lub 3 skoro mamy D? :cool2:

BMW? Bogini Moich Wrażeń.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy ty czytac nie potafisz..chodzi o pochylosc...mozesz zamiast chamulca recznego cegle podlozyc :mad2:

Opis dotyczy WSZYSTKICH skrzyń automatycznych-nie tylko BMW.Widać-są różnice w działaniu.

 

widzisz ze sa roznice :shock:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kto tu mowi o pobiciu :shock: ja tylko cie poprawilem...mnie tez uczono a ty sie unosisz :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.