Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam!

 

Chyba termostat mi padł, gdyż wraz ze spadkiem temperatury wzrosło zużycie paliwa, a wskazówka porusza się pomiędzy niebieskim polem a pierwszą kreską na wskaźniku temperatury.

 

Czy termostat znajduje się pod plastikową kopułą, na którą zakładany jest dolny wąż chłodnicy? Taka kopułka na 4 śrubki przykręcana.

 

Co jest potrzebne do wymiany oprócz termostatu?

 

Dzieki za info.

Pozdrawiam!

Opublikowano

No to na 90% termostat. W obu BMW miałem to samo - wskazówka max na 1 kresce i częste wahania. Wymieniłem i ani drgnie, czy to lato czy zima, trasa czy korek.

 

Termostat jest umiejscowiony pod plastikową fajką przykręconą bezpośrednio do bloku silnika. Jest ona połączona wężem z prawym dolnym rogiem chłodnicy. Ostatnio, tydzień temu, wymieniał mi termostat mój kolega ale bacznie się przyglądałem i wydaje mi się, że tam były 3 śruby.

 

Przy odrobinie sprytu wymiana zajmuje jakąś godzinę ;)

 

Krótki opis jak to zrobić w warunkach garażowych, bez wymiany cieczy chłodzącej (bez kanału, potrzebny jest dobry podnośnik i miednica - 7-10 L):

1. Unieść przód - najlepiej podnośnik podstawić pod lewy wahacz.

2. Zdemontować osłonę pod silnikiem.

3. Odkręcić wspomniany wcześniej wąż (klasyczna opaska) od chłodnicy. UWAGA - zacznie się lać płyn - skierować wąż do miednicy. NIE NALEŻY TEGO ROBIĆ BEZPOŚREDNIO PO JEŹDZIE - płyn będzie gorący! Ogólnie lepiej to robić od góry. Jak przestanie się lać można przejść do następnego punktu. Ewentualnie można popompować trochę wężem z drugiej strony silnika.

4. Odkręcić dwuczęsciową plastikową osłonę znad bloku silnika - 4 imbusy - jedna część trzyma drugą, która zasłania termostat od góry.

5. Teraz można się zabrać za odkręcanie plastikowej fajki, za którą znajduje się termostat - jeśli nie masz klimatyzacji zadanie jest ułatwione bo dostęp jest praktycznie bezproblemowy. Jeśli masz, no to chwile się napracujesz ale na upartego da się to zrobić płaską dziesiątką (dostępu w wersji z klimą "broni" jeden z jej przewodów). Można ewentualnie zdjąć z plastikowej fajki gumowy wąż, który z drugiej strony wcześniej przyczepiony był do chłodnicy

6. Po odkręceniu wszystkich śrubek zdejmujesz plastikową fajkę i widać termostat. Zapamiętaj jego położenie, tzn. ma on taki "dzyndzel", po nim zapamiętaj jak był ustawiony. Zapamiętaj też, z której strony jest uszczelka!

7. Można przystąpić do wyjęcia termostatu ale najlepiej wziąć gumową rurę (tą od chłodnicy), podłożyć na dole i skierować do miednicy, bo z bloku zacznie wylewać się ciecz chłodząca. Nie będzie jej za dużo (zależy też od kąta podniesienia auta).

8. Kiedy "nadmiar" z bloku spłynie wyczyść okolice otworu i wytrzyj do sucha.

9. Włożyć nowy termostat.

10. Założyć plastikową fajkę, zwracając przy tym uwagę czy nie wywaliło lub przekrzywiło się termostatu i można zakręcić śrubki - nastręcza to więcej trudności ale da się zrobić.

11. Zamontować gumowy wąż.

12. Poprzykręcać wszystkie osłony na górze i na dole.

13. Przefiltrować płyn z miednicy przez sitko albo kupić wczesniej.

14. Wlać, uzupełnić ew. ubytki, sprawdzić szczelność i odpowietrzyć!

15. Jeździć.

 

Mam nadzieje, że się przyda.

Pozdrawiam!

Opublikowano

Dzieki bardzo!

Chciałbym sie jeszcze dowiedzieć na czym polega odpowietrzanie w TDSie?

Tzn wiem na czym polega tylko jak tego najszybciej dokonać.

Jutro robię wymianę.

Opublikowano

Witam ponownie!

Wymieniłem termostat, a zrobiłem to tak:

 

1) wyjąłem mufę łączącą wlot powietrza z filtrem

2) zdjąłem plastikową osłonę wtrysków z osłoną waku

3) na wężu zacisnąłem zacisk, aby nie opróżnić chłodnicy

4) odkręciłem opaskę i zdjąłem wąż z kopułki termostatu

5) odkręciłem kluczem płaskim 10 kopułkę ( 3 śrubki)

6) wyjąłem termostat z bloku i wcisnąłem w to miejsce wcześniej przygotowany worek foliowy wypełniony szmatami

7) szybko wyjąłem woreczek i włożyłem termostat odpowietrznikiem do góry

8) przykręciłem kopułkę

9) założyłem wąż chłodnicy, dokręciłem opaskę i zdjąłem zacisk z węża

10) dolałem ubytek płynu do zbiorniczka wyrównawczego (uciekło tylko 1,5 l)

 

Odpowietrzanie:

 

Najszybszy sposób odpowietrzenia układu, bez narażania bloku silnika na pracę bez chłodziwa:

 

1) odkręcić zbiorniczek wyrównawczy

2) ścisnąć wąż dolny chłodnicy (w zbiorniczku zasyczy)

3) zatkać wlew zbiorniczka szczelnie dłonią

4) puścić wąż ( zostanie zassany czynnik)

 

Czynności od pkt 2 do pkt 4 powtarzać, aż przy ściskaniu węża zacznie bulgotać w zbiorniczku a nie syczeć - układ w 100% odpowietrzony :D

Wymiana termostatu to jakieś 30 minut, odpowietrzanie jakieś 3 minuty.

 

Dziękuję za wskazówki i pozdrawiam!

Opublikowano
Witam mam wyciek płynu właśnie spod tej plastikowej kopułki, czy pod nią jest jakaś uszczelka?? http://bmwfans.info/original/E34/Lim/525tds-M51/ECE/L/A/1991/10/mg-11/ill-11_1459/#4

ta co na rysunku nr 5 to jest pod tą kopułkę czy to do termostatu??

 

Pomiędzy termostatem a blokiem silnika nie ma żadnej uszczelki (zdziwiło mnie to). Uszczelka typu oring jest pomiędzy termostatem a plastikową kopułką. Może wystarczy wymienić oring?

Opublikowano
Może tak, jutro podjadę do sklepu i zobaczę czy kupie sam o-ring, a tą plastikową kopułkę złapie na silikon przeznaczony do takich rzeczy, chyba sie nic nie stanie jak ją tak uszczelnię??
Opublikowano
Może tak, jutro podjadę do sklepu i zobaczę czy kupie sam o-ring, a tą plastikową kopułkę złapie na silikon przeznaczony do takich rzeczy, chyba sie nic nie stanie jak ją tak uszczelnię??

 

Nie radziłbym Ci szaleć z silikonem, jak ci sie urwie jakiś "babol" to może przytkać i tak już wąskie kanały. Wymiana oringa powinna pomóc. Oryginalny wymiar oringa to 60X3,5 - możesz zaryzykować np: zakup 60X4.

Daj cynk co i jak.

Pozdrawiam!

Opublikowano

No i już jestem po wymianie, na razie jest sucho pod nim czyli dobrze, ten stary o-ring nie był sparciały, ale już wysłużony dopasowany aż za bardzo, po wymianie płynu musiałem dolać około 2,5l, tego starego już nie filtrowałem i nie wlewałem, kupiłem nowy.

Przy okazji mam pytanko, jak powinien zachowywać się wąż ten który idzie do tego kolanka termostatu tzn. kiedy powinien być twardy a kiedy miękki. Chcę zobaczyć czy po zabiegu termostat dobrze pracuje, temperaturę trzyma ok w pionie, na razie przejechałem odcinek 20km z miasta do miasta.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.