Skocz do zawartości

Pomoc w zakupie e38, jaki silnik,porady, opinie, porównania


michalastercity

Rekomendowane odpowiedzi

Wiem, że jestem prostak :mrgreen: i siano mi wystaje z butów. Dodatkowo mam ładny komplet dresów :mrgreen:

 

Pozdrawiam

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,5 tys.
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Wiem, że jestem prostak :mrgreen: i siano mi wystaje z butów. :mrgreen:

 

Pozdrawiam

 

zgadza sie :

 

"Czy gdzieś się chamsko odezwałem ? - napisałem tylko, że starasz się czymś błysnąć, a niestety masz braki w wiedzy i się tym ośmieszasz, a przede wszystkim wprowadzasz w błąd.

"

człowiek inteligentny dzieli sie swoja wiedza z innymi, Ty za to uwazasz ze posiadles jakas wielka wiedze i starasz sie mnie wykpic i osmieszyc piszac jakies chamskie docinki. No ale w koncu jestes w KLUBIE wiec mozesz wszystko na tym "forum".

Prowadzę sklep z częściami do samochodów.

[email protected]

www.czescidobmw.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, spokojnie - to tylko samochody... :hand:

 

Dzięki za opinie. Utwierdziłem się, że jednak 4.4L to dla mnie optymalny silnik. Zresztą tamten 735 już zniknął - widać nie tylko mi się podobały 20" felgi Alpiny. :D

Tak jak pisałem - mniej patrz na silnik - patrz na to czy Ci się podoba dany samochód.

Ja szukałem 2.8l lub 4.4l, a trafiłem na 3.5l - czemu ten ? , bo mi własnie ten samochód przypadł najlepiej do gustu, bo ma wiele innych rzeczy (Long, kolor zewn, i wewn., stan, wyposażenie), które mi bardziej odpowiadały, a silnik ma akurat 3.5l ... Zapewne gdybym miał jakiś inny (obojętne 728, 740, 750 - nieistotne), ale nie miałby tych pozostałych rzeczy, to już dawno bym go nie miał, ale ten mi odpowiada ...

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie sadze ..wiekszosc chwali to co ma..

 

ale luz to normalne..wazne ze jestesmy wlascicielami,posiadaczami serii 7 i tyle..a silnik,wyposazenie..to juz co innego,zawsze kazdy bedzie mial to co czegos nie ma ktos..panowie..to tak jak z kobietami..kazda potwora znajdzie swojego amatora.. :lol:

na pytanie ktore BMW mam kupic...odpowiedz jest tylko jedna...


E 38 - p o l e c a m


a jaki silnik... nie wiem..ale stan musi byc rewelka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tylko ze na forum milosnikow BMW powinni znajdowac sie wielbiciele BMW, a nie osoby widzace tylko czubek swojego nosa. Ale to problem narodowy Polaków.

No właśnie.

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie sadze ..wiekszosc chwali to co ma..

Też się zgadza, ja wcale nie uważam, że silnik 3.5l jest najlepszy, też wolę 4.4l (choć technicznie są to identyczne silniki) i tą opinią dzielę się z wieloma osobami, lecz to właśnie mechanicy potwierdzają mi, że nie ma czego żałować, bo przeciętnie 735 są w lepszym stanie niż 4.4l, bo mają obciążony układ napędowy, jak i przeciętnie są przez 1-go właściciela lepiej eksploatowane. I moje porównanie odnosi się przede wszystkim do 3.5l <-> 4.4l, inne silniki, to trochę inna historia ...

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie sadze ..wiekszosc chwali to co ma..

bo przeciętnie 735 są w lepszym stanie niż 4.4l, bo mają obciążony układ napędowy, jak i przeciętnie są przez 1-go właściciela lepiej eksploatowane. ...

 

po prostu BMW dalo takie półosie, taki wał napędowy, skrzynie, ze strach jechac e38 z 4,4L bo obciążenia sa zbyt duze???? Przeciez to wszystko jest smieszne...

 

Jak juz mowilem dla mnie pierwszy wlasciciel 740 czy 750 lepiej je trakotwal bo statystycznie byl zamożniejszy niz ktos kto zamówił 735. Ale co to ma do rzeczy.. Nie rozumiem po co tworzysz obraz dojechanych 740 i przeciazanonym ukladem napedowym.....

Prowadzę sklep z częściami do samochodów.

[email protected]

www.czescidobmw.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie sadze ..wiekszosc chwali to co ma..

bo przeciętnie 735 są w lepszym stanie niż 4.4l, bo mają obciążony układ napędowy, jak i przeciętnie są przez 1-go właściciela lepiej eksploatowane. ...

 

po prostu BMW dalo takie półosie, taki wał napędowy, skrzynie, ze strach jechac e38 z 4,4L bo obciążenia sa zbyt duze???? Przeciez to wszystko jest smieszne...

 

Jak juz mowilem dla mnie pierwszy wlasciciel 740 czy 750 lepiej je trakotwal bo statystycznie byl zamożniejszy niz ktos kto zamówił 735. Ale co to ma do rzeczy.. Nie rozumiem po co tworzysz obraz dojechanych 740 i przeciazanonym ukladem napedowym.....

 

Na stan samochodu ma wpływ to jak ktoś o niego dbał i jaki ma przebieg bo jak patrzę na stan większości E38 dostępnych na rynku to idąc tym tokiem rozumowania dochodzę do wniosku, że te auta kupowali biedacy bo większości z nich daleko do ideału.

 

Nie przyszło Ci do głowy, że nie każdy musi mieć 750 czy 740 i nie dlatego, że jest mało zamożny tylko, że poprostu wystarcza mu 730 czy 735 ?

kiedyś


E32 730

E36 318

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ja tworzę, tyko mechanicy ze swojego doświadczenia. Kończę dyskusję, bo do niczego nie prowadzi ...

Pozdrawiam wszystkich

Sebastian. Dawno temu ... E34 524td.

Obecnie: E38 735iL i E46 330i SMG oraz ... Toyota Prius, Ford Probe 2.5V6 (wszystkie LPG ;) ), a także moto: Yamaha XV250 i Gilera DNA

Stronka

(Nawigacje i audio do BMW E38/39/46/53/83)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie sadze ..wiekszosc chwali to co ma..

bo przeciętnie 735 są w lepszym stanie niż 4.4l, bo mają obciążony układ napędowy, jak i przeciętnie są przez 1-go właściciela lepiej eksploatowane. ...

 

po prostu BMW dalo takie półosie, taki wał napędowy, skrzynie, ze strach jechac e38 z 4,4L bo obciążenia sa zbyt duze???? Przeciez to wszystko jest smieszne...

 

.....

 

Na stan samochodu ma wpływ to jak ktoś o niego dbał

Nie przyszło Ci do głowy, że nie każdy musi mieć 750 czy 740 i nie dlatego, że jest mało zamożny tylko, że poprostu wystarcza mu 730 czy 735 ?

 

przychodzi mi do glowy ze jezli kupujesz auto z pierwszych rak to te za ktore kupujacy 10 lat temu dal 200 000 DM moze byc w lepszym stanie niz takie ktore kosztowalo 120 000 DM, bo sadze ze pana od auta za 200 000 DM bylo stac na odpowiedni serwis.

 

Oczywiscie wiekszosc E38 jest w stanie agonalnym, ale przede wszytskim dlatego ze juz od dawna nie sa w pierwszych rekach.

 

Nie mowie ze 735 jest zle, ale smieszy mnie pisanie ze 740 sa dobite bo pierwszy wlasciciel statystycznie zle je traktowal :duh: .

Prowadzę sklep z częściami do samochodów.

[email protected]

www.czescidobmw.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jeżeli chodzi o przyśpieszenie to wszystkie e38 mają największy ciąg przy 3950rpm, wyjątkiem jest 3.5l (3300rpm) i 2.5tds (2200rpm).

 

 

potwierdzam, jezdzi sie tym niezle i przyspiesza od samego dolu, nie czuc w cale mocnego przyspieszenia od jakis konkretnych obrotow tak jak to bylo w m60 3.0

 

no i szybsze od 740D :)

 

choc sam bym wolal 750 :)

 

Kolego, widać, ze jesteś niesamowicie uprzedony do diesli,co widac wynika z niewiedzy. Bo Problem z 740d jest taki, ze:

-ma kiepską skrzynię, co widac po zmianie w E65, z tym prawie samym silnikiem robi setke o sekunde szybciej

-czesto to auto kupuja ludzie, ktorzy wczesniej nie mieli do czyneinia z tego typu dieslem, i pałują go na zimno, gaszą natychmiast po długiej, dynamicznej podruży, albo strzelają jeszcze przygazówkę (bo auto naprawde fajnie brzmi, 8/10 przyzna ze to auto zasilnae PB), przez co turbiny, zostaja bez smarowania i nie maja mozliwosci sie wystudzić, co prowadzi do kłopotów z tym osprzetem. Dodatkowo jak tankują na "no name" bądz innych syfach to tez nie ch nie liczą na zywotnosc wtrysków i pomp, tu jakosc paliwa na gigantyczne znaczenie

Uważasz, ze 0.2sek do setki powoduje, ze jedno auto od drugiego jest szybsze??? Nie wierm czy sie orientujesz, ale powyzej tej predkosci 740d wychodzi do przodu, nie wspominając już o np przyspieszaniu z 120-140km/h, tutaj 735i wyraźnie odstaje. a jesli wieżysz, ze roznica w spalaniu to 30%, to gratuluje optymizmu:)

 

SAm polecam 740i i 740d, niestety nie miaelm okazji przejechać sie 750, tylko słabszymi (poczynajac od 725TDS:))

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no a powiedz mi ze moze jest wolniejsze?

 

wiem ze to zadna roznica i dlatego napisalem ze te auta jezdza TAK SAMO, maja tozsame osiagi

 

wskazuje na to nie tylko przyspieszenie ale takze v max

 

i jak chcesz to mozemy zrobic ustawke, zaloze tylko nominalne opony i zobaczymy czy powyzej 100 bedziesz szybszy

 

i w ogole skad twoja teoria ze ponad 100/h 740d bedzie szybsze od 735??

popatrz sobie na vmax

 

wydaje mi sie ze z sufitu

 

z ta kiepska skrzynia to przesadzasz, bo skoro 740d ma kiepska skrzynie to i tak samo kiepska maja inne e38 bezynowce :)

 

750 ma taka sama na przyklad :)

 

w nowych e65 wszystkie skrzynie sa inne i szybsze, ale nie ze wzgledu tylko na skrzynie ale i silniki, przelozenia,

to zaden argument za e38 740d ze w nowym 740d e65 jest szybcziej bo jest nowsza skrzynia to i silnik ma jakis duzy potencjal :)

 

poza tym w e65 silnik jest troche podkrecony w porownaniu do e38

 

16,6 0-140 dla 740d

14sek 0-130 dla 735

Edytowane przez Marcin978
http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo w 740d jest większy moment obr.600Nm,niz w 735i 360Nm.Dlatego będzie lepiej odchodził.Powiem nawet,że złoi dupsko 735 na trasie :lol: :twisted:.Prędkość maksymalna jest taka sama w obu przypadkach i przyspieszenie także :lol: :twisted: Edytowane przez rafala6
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo w 740d jest większy moment obr.niz w 735i.Dlatego będzie lepiej odchodził.Powiem nawet,że złoi dupsko 735 na trasie :lol: :twisted:

 

 

i co z tego ze jest wiekszy moment? sa krotsze obroty i nie ma to zadnego znaczenia, zobacz sobie tez na mase tych 2 aut

 

vmax jest mniejszy, no niech bedzie taki sam

o-100 takie samo

a czasy przyspieszen sa takie

 

16,6 0-140 dla 740d

14sek 0-130 dla 735

 

 

wiec powiedz mi jakim cudem to auto zloi dupsko 735i ?

 

te auta maja takie same osiagi i jedynie kwestia przypadku i umiejetnosci kierowcy bedzie czy dane auto pojedzie szybciej

 

acz i tak twierdze ze 735i bedzie do 200 szybsze :)

 

zrobicie na jakims zlocie sciganie do 200 i sie przekonacie ze 740d nie odejdzie 735i

 

no i bardzo wazne, diesel jest o ponad 100kg ciezszy!

 

 

w ogole nieodpowiedni :) jest argument ze 740d jest szybsze od 735 bo przeciez w e65 z lepsza skrzynia to auto jedzie duzo szybciiej :)

 

no rzeczywiscie, fakt ten automatycznie poprawil dynamike 740d e38 w stosunku do 735i :)

 

nie rozmawiamy o silnikach tylko o autach i mozliwosciach

Edytowane przez Marcin978
http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CZyli temat awaryjnosci mamy za sobą:)

Roznice w silniku w stosunku do E65 sa znikome, moc także, a osiagi jednak lepsze, masa podobna, przełożenia nie mają tu aż tak wielkiego znaczenia. Miałem kiedyś Opla w automacie Japońskiej produkcji i przyznam ,ze szybciej zmieniał biegi, lepiej reagował na Kick-down, tu wszsytko jest raczej przecietne, w ukłądzie napedowym najsłabszym elementem jest skrzynia biegów, TAkże z "jej" winy musiano obniżyć max moment obrotowy. Dlatego tez chip na razie nie jest wskazany, ale może kiedyś:)

0-200 ze staru zatrzymanego to pewnie osiagi beda podobne (choc widać, ze jestem stronniczy i obstawiam na diesla), ale na trasie nie ma bata, już w porownaniu z 740i, wydaje sie dynamiczniejszy (niestety tylko subiektywnie), a dzwiekiekm daleko mu do Tdi, ale także i do prawdzywych ryczących V8 PB:(

 

Prosze mi pokazać, gdzie umiesciłem taki argument??? Bo to puki co bajkopisarstwo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo w 740d jest większy moment obr.niz w 735i.Dlatego będzie lepiej odchodził.Powiem nawet,że złoi dupsko 735 na trasie :lol: :twisted:

 

i co z tego ze jest wiekszy moment?

Ano to z tego, że aby dotrzymać kroku 740D 735 będzie potrzebowało kręcenia na wysokich obrotach kosztem wysokiego spalania. V/max i przyspieszenia od 0-100 na codzień nie mają takiego znaczenia jak elastyczność, no chyba, że ktoś lubi się popisywać szybkimi startami.

kiedyś


E32 730

E36 318

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale przeciez rozmawiamny o osiagach, pare osob zaatakowalo mnie ze to nieprawda ze 735 bedzie tak samo szybkie jak 740d

 

wiec zdecydujmy sie o czym rozmawiamy

 

bo widac ze przciwnicy nie maja argumentow to zaczynaja szukac jakis nie majacych w ogole zwiazku teorji na popracie tego ze 740d bedzie szybsze

 

co z tego ze spalanie bedzie wieksze? czy to spowoduje ze auto zwolni??? :)

 

 

najpierw bylo ze skrzynia jest kiepska i w e65 jest lepsza przy tym silniku, a teraz za 735 na wyzszych obrotach spali wiecej :)

 

i co to ma do rzeczy?

 

oczywiscie ze 735i pali wiecej, przeciez nie napisalem ze pali mniej :)

 

pojecie elastycznosci mozna zastosowac moze do alfy z manualem

ale nie w bmw ze steptronikiem

 

mowicie o jakis kosminczych rzeczach, ze alstycznosc, lepsza, ze monent lepszy

i co z tego? czym sie to objawia? przeklada sie na osogi w tym aucie? nie!

 

tu mamy automat i elastycznosc nas nie interesuje, interesuje nas moc i jak pracuje skrzynia i jakie daje osiagi, wciskamy kickdown i auto ciagnie na wysokich obrotach i nie interesuje nas moment, interesuje nas ze auto przyspiesza i wydaje dosyc fajny ryk :)

 

skrzynia sobie sama dobierze obroty i bieg

i jak widac jest troche nieodpowiednia do silnika bo sobie z nim radzi gorzej niby moglaby, ale manual w 735 tez radzil by sobie lepiej

 

i nie zmienia to osiagow i nie daje plusow w jezdzie

 

nie dyskfalifikuje 740d tylko chcialem uzmyslowic ze monet to nie wszystko i ze silnik ma moze potencjal ale auto nie jest w cale demonem szybkosci i nie wychyla sie ponad to co prezentuje 735i

tym bardziej ze wiecej wazy,

 

 

w 735 skrzynia jest NAJMIEJ OBCIAZAONA ZE WSZYSTKICH INNYCH MODELI E38!, skrzynia jest taka sama jak w 740i i 730d (przenosi 440nm) ale ma mniejsze obciazenie bo silnik ma 345nm (740 ma 400nm), wiec bedzie trwalsza jak zauwazyl Sebastian, i teraz zestawcie to z 740d ktora ma ogromne przeciazenie na niskich obrotach, takie same osiagi a ryzyko uszkodzenia skrzyni i potem problem z dostaniem takiej jest bardzo duze

 

skrzynia w 740d przenosi 560nm, tyle samo co silnik, zero zapasu...

 

i to pokazuje ze prawda jest iz 735 jest duzo mniej narazone na awarie automatu i trudniej jest spotkac uwalona skrzynie w 735 niz w innych autach

 

nawet w porownaniu do 730d ktore tez ma skrzynie 440 ale ma 400nm

 

728 ma skrzynie przenoszaca 310nm lub 325nm

a silnik daje 280nm

 

i co na to ci niedowiarkowie ktorzy twierdzili ze to nieprawda ze w 735 rzadko padaja skrzynie??

to auto ma najwiekszy naddatek jesli chodzi o obciazenia skrzyni

Edytowane przez Marcin978
http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale przeciez rozmawiamny o osiagach, pare osob zaatakowalo mnie ze to nieprawda ze 735 bedzie tak samo szybkie jak 740d
Biorąc kryterium prędkości maksymalnej to faktycznie niewiele te auta różni jednak w 90% sytuacji drogowych ważniejsza jest elastyczność.

 

mowicie o jakis kosminczych rzeczach, ze alstycznosc, lepsza, ze monent lepszy

i co z tego? czym sie to objawia? przeklada sie na osogi w tym aucie? nie!

Objawia się to tym, że np. przy wyprzedzaniu na trasie na to co 740D załatwia niewielkim wciśnięciem pedału gazu 735 potrzebuje kicdowna i orgii obrotów. 740D ma 560 NM już przy 1750 obrotów natomiast 735i tylko 320 i dopiero przy 3200 obr. - to jest zasadnicza różnica.

 

 

pojecie elastycznosci mozna zastosowac moze do alfy z manualem ale nie w bmw ze steptronikiem
Daj spokój z takimi wycieczkami.

kiedyś


E32 730

E36 318

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgodze sie, nie trzeba tyle gazu, ale co to za roznica jak chcemy sprawnie kogos wyprzedzic?

 

moze chodzi o to ze mniej sie zmeczymy nie wciskajac gazu do konca?

 

w manualach elastycznosc jest istotna, podalem przyklad alfy w ktorej jest bardzo istotna, ja trzeba krecic i redukowac duzo

jak w manualu mamy duzy moment nie musimy sobie robic redukcji tylko na danym biegu wyprzedzamy,

 

i to jest plus diesli gdy sa w manualu, ale plus glownie sredndich diesli w porownaniu do srednich bezyn, cos ala 1.9d do 1.8-2.0 bezyny

 

ale w duzych mocnych silnikach i automatach to nie jest to juz istotne

bo sily i monenty sa tak duze ze skrzynie nie przenosza latwo takiego duzego momentu w niskim zakresie obrotow

Edytowane przez Marcin978
http://img489.imageshack.us/img489/2486/zz1dk5.gif
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zgodze sie nie trzeba tyle gazu, ale co to za roznica jak chcemy sprawnie kogos wyprzedzic?

 

moze chodzi o to ze mniej sie zmeczymy nie wciskajac gazu do konca?

 

Zależy jaki styl jazdy się preferuje. Ale co by nie mówić 740D jest dużo droższe w zakupie silnik o wiele bardziej skomplikowany a trafić na ładny egzemplarz na pewno znacznie trudniej niż w przypadku 735i.

kiedyś


E32 730

E36 318

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To chyba troszke zbłądziłeś, uważając, ze moc silnika sie tylko liczy:)

Sprawnosc skrzyni biegów ma gigantyczne znaczenie, podobnie jak wielkosc kół, szerokosc opon, oraz inne straty w układach przeniesienia napedu (wszelkien przekłądnie kątowe, czy hipoidalne). Jesli byłęś na hamowni to pewnie wiesz, że na wykresie masz moc na kolach i moc silnika, różnica zawsze jest dośc znaczna.

Porownanie do E65 miało na celu uzmysłowić, że wystarczy przy tym samym silniku zastosować inną skrzynie, a osiagi sie poprawiają, co wskazuje na to, że potencjał w silniku jest, problem tylko z jego wykorzystaniem. Nie twierdze, że 740d jest duzo szybsze, jednak jest i jazda sprawia wiecej radosci (szukając E38 nie nastawiliśmy sie tylko na diesla, stad testowalismy wszsytko poza 750, porowanie jest, rożnice dośc znaczne), choc osobiscie uwielbima jak wskazówka obrotomierza rwie sie pod 6tyś, a z pod maski wydobywa sie wspaniały dzwiek, ale temu dieslowi niczego nie brakuje, dodatkowo za okolo 2tyś mozna podniesc osiagi do poziomu 740i, ale to juz indywidualna sprawa:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.