Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam,

Oddałem wóz do mechanika na wymianę oleju w skrzyni + filtr. Po serwisie słychać nieregularne wycie/rzężenie na 1-2 biegu. Ponadto skrzynia ma problemy z biegami właśnie 1,2,3, czuć lekkie szarpnięcia i ślizganie się jakby w trybie D, natomiast dając kickdown skrzynia kompletnie wariuje, szarpie. Co może być winą? Przed wymianą oleju skrzynia miewała zamułę, ale nie szarpała, nie wariowała.

Pacjent to E92 328i z USA, silnik N51B30, skrzynia GM 6L45. Oddałem auto do serwisu Opla z nadzieją, że skoro byli w GM to tym bardziej powinni sobie poradzić ze skrzynią GM. Niestety nie mam żadnych magików od BMW w mieście.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Skąd jesteś? Na pewno na dzień dobry adaptacja skrzyni w ISTA i rejestracja wymiany oleju. 

 

Drugie pytanie  - dlaczego odebrałeś samochod?

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

Opublikowano
3 godziny temu, lukaszewski napisał(a):

Skąd jesteś? Na pewno na dzień dobry adaptacja skrzyni w ISTA i rejestracja wymiany oleju. 

 

Drugie pytanie  - dlaczego odebrałeś samochod?

Piotrków Trybunalski, mówiłem mechanikowi by zrobił adaptację, czy zrobił tego się dowiem po weekendzie (na fakturze nie mam takiej pozycji wyszczególnionej) - mam nadzieję, że to tutaj cały problem jest, chociaż niepokoją mnie te szmery na 1 i 2 biegu, brzmi jakby coś tam tarło nieregularnie, jakby wałki/koła były powycierane. Jeśli wierzyć, że przebieg jest prawdziwy to ma 180k km.

O rejestracji oleju nigdy nie słyszałem, możesz coś więcej napisać? Ogólnie to moje pierwsze auto w automacie.

 

Samochód odebrałem w piątek po pracy, przejechałem się nim trochę i od razu zwróciłem uwagę, że coś jest nie tak, ale pomyślałem, że olej się musi jakoś ułożyć czy coś, żeby nie panikować od razu. Zrobiłem z 50 km i nic się nie zmieniło. Nie próbowałem jeszcze robić adaptacji na własną rękę, żeby nie stracić prawa do jakiejś ewentualnej reklamacji u mechanika.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Procedura:

 

1. Podłącz interfejs diagnostyczny (np.K+D-CAN) i uruchom ISTA+.

 

 

2. Wybierz "Vehicle Identification" (Identyfikacja pojazdu) i pozwól ISTA wykryć Twój model.

 

 

3. Przejdź do zakładki "Service Functions" → "Transmission Control Unit (EGS)".

 

 

4. Znajdź opcję "Oil Change Reset" lub podobnie brzmiącą funkcję (nazwa może się różnić w zależności od wersji ISTA).

 

 

5. Wykonaj procedurę zgodnie z instrukcjami ISTA (potwierdzenie wymiany).

 

 

6. Zapisz zmiany i zakończ proces.

 

 

 

Co daje rejestracja?

Sterownik wie, że olej jest nowy, co może wpłynąć na strategię sterowania skrzynią i dostosowanie ciśnień w elektrozaworach.

 

 

---

 

2. Adaptacja skrzyni biegów po wymianie oleju

 

Po dłuższym użytkowaniu sterownik skrzyni uczy się stylu jazdy i zużycia oleju. Po wymianie oleju warto przeprowadzić reset i nową adaptację.

 

Reset adaptacji skrzyni w ISTA+

 

1. Połącz ISTA+ z samochodem jak wcześniej.

 

 

2. Wybierz "Transmission Control Unit (EGS)" → "Reset Adaptation Values".

 

 

3. Wykonaj procedurę zgodnie z instrukcjami.

 

 

4. Po resecie należy przeprowadzić jazdę adaptacyjną.

 

 

 

Procedura jazdy adaptacyjnej

 

Po resecie sterownik uczy się nowego oleju i dostosowuje parametry pracy skrzyni:

 

1. Rozgrzej olej w skrzyni do ok. 50-60°C (delikatna jazda przez kilka km).

 

 

2. Wykonaj płynne przyspieszenia (10-20 razy) od stania do 80-100 km/h, zmieniając biegi w zakresie 1500-2500 obr./min.

 

 

3. Unikaj agresywnych przyspieszeń i hamowań – skrzynia musi uczyć się płynnych zmian.

 

 

4. Po jeździe wyłącz zapłon na 10 minut, aby sterownik zapisał dane.

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

Opublikowano
55 minut temu, lukaszewski napisał(a):

 i uruchom ISTA+.

 

 

 

no tutaj jest pierwszy problem, nie mam ISTA, działałem tylko w INPA jak miałem E46, a jak widzę ISTA jest płatna i to nietania 😕

 

Czytałem na forach USA, że można zrobić reset przez Tool32, można podobno też przez INPA, ale w ogóle nie chce mi się łączyć ze skrzynią.

Opublikowano

Dostałem info od mechanika - olej był czarny... niestety nie wpadł na pomysł, by zatrzymać w takim przypadku wymianę oleju i zapytać się mnie czy na pewno działamy - przed wymianą skrzynia chodziła w porządku. Nie kasował adaptacji, jedynie zarejestrował.

Przedzwoniłem do jednego Pana specjalizującego się w skrzyniach ZF i GM spod Lublina. Nie wiem na ile mu ufać, ale częściowo jego rady mi pomogły.

Powiedział, że w przypadku, kiedy olej był czarny i to kategorycznie nie kasować adaptacji skrzyni, bo będzie myślała wtedy, że wymieniono też uszczelnienia, panewki i tarcze skrzyni, co zaowocuje jeszcze gorszą jej pracą. Natomiast polecił mi, by na 1 i 2 biegu kilkanaście razy na prostej drodze auto przycisnąć i wyhamować i wtedy jest szansa, że będzie poprawa - no i skrzynia chodzi płynniej w spokojnej jeździe, może jak to Majster mówi "się dotrze i będzie chodzić"😅 

Pozostaje problem z kickdown/dynamicznym przyśpieszaniem na dokładnie 2 biegu. Na drugim biegu nawet w trybie manualnym jak dam gaz do spodu to szarpie. Obroty rosną do 2,5k i ma czkawkę, znowu rosną do ok 5k i czkawka - tak jakby zęby były wyłamane? Jak będę miał czas zrobię filmik.

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Świetne porady nie ma co. W takim razie życzę powodzenia i trzymam kciuki.

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Jeśli tak podszedł do tematu adaptacji to już w ogóle przykry temat.. adaptacje maja za zadanie odczytać AKTUALNY I PRAWIDLOWY stan obecny.. brak takiego podejścia już pokazuje poziom wiedzy tego MECHANIKA. A doradzanie gniecenia na pełnej już w ogóle jest poniżej krytyki

Diagnostyka silników N53 i N43

Możliwość zdalnej diagnostyki, szczegóły zapraszam na PRIV

6CiWSrm.png

  • 2 miesiące temu...
Opublikowano
W dniu 11.02.2025 o 11:00, lukaszewski napisał(a):

Jeśli tak podszedł do tematu adaptacji to już w ogóle przykry temat.. adaptacje maja za zadanie odczytać AKTUALNY I PRAWIDLOWY stan obecny.. brak takiego podejścia już pokazuje poziom wiedzy tego MECHANIKA. A doradzanie gniecenia na pełnej już w ogóle jest poniżej krytyki

lukaszewski nie denerwuj się, automaty to trochę temat tabu nadal w Polsce i ciężko o rzetelną wiedzę, a już zwłaszcza w temacie niszowych skrzyń GM, do których od pół roku nie mogę znaleźć żadnego warsztatu, który by się w nich specjalizował, poza tym jednym koło Lublina. 99% mechaników (a dzwoniłem do już jakiś 10 zakładów w Polsce, okolice Piotrków Tryb jak i różnie Warszawa, Kielce, Śląsk) wywala oczy jak mówię im, że w BMW z 2011 roku mam 6 biegowy hydrokinetyczny automat GM, a nie ZF 8HP.

Jedni mówią by w ogóle nie ruszać wymiany oleju jak się nie zna historii, inni żeby wymienić, ale nie kasować adaptacji, kolejni żeby kasować - podejrzewam, że NIKT z nich do końca nie wie jaka jest prawda. I nie obraź się, ale chciałbym byś powiedział czy sam taką skrzynię 6L45 rozbierałeś? Bo instrukcje od GM podają, żeby kasować adaptację TYLKO w przypadku remontu skrzyni, a nie w przypadku tylko wymiany - bo po skasowaniu adaptacji skrzynia myśli, że wszystko jest nowe, nowe uszczelniacze, nowe tarcze, nowe kosze - i od razu będzie wariowała, bo nie będzie się zgadzać ciśnienie.

Do meritum tematu - większość diagnoz mechaników pokrywa się, że prawdopodobnie zużyły się pakiety sprzęgieł, tarczki czy jak to zwał między biegami 1-2-3. Jedni rzucają kwoty 5-8 tysięcy, inni że minimum 10k, inny że 15 tysięcy. Nie wiem co mam robić, nie uśmiecha mi się wywalić x tysięcy jeśli to nie załatwi nawet sprawy.

Macie do polecenia jakiś warsztat w Polsce co robi takie skrzynie GM?

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Panowie trzeba sobie wyjasnic pare spraw:

1. Najwazniejsze: wymiana oleju w skrzyni niesie ze soba pewne niebezpieczenstwa, ktore spadaja tylko i wylacznie na barki WLASCICIELA auta. Zaden warsztat nie bierze na siebie odpowiedzialnosci. Tak bylo i jest od lat. 

2. Jaki mial leciec olej ze starej skrzyni? Slomkowy? Co mial niby zrobic mechanik? Posmakowac ze jest stary olej? 

3. Nigdy nie robi sie resetu adaptacji po wymianie oleju. NIGDY. Robimy tylko po wymianie skrzyni badz jej naprawie. 

Chciales wymienic, zostalo to zrobione, wyplukalo syf w mecha i po wszystkim. Tak bywa. Wczesniej czy pozniej i tak by sie rozwalila. 

Opublikowano

Wszystko to prawda. Nie znam tej skrzyni z prostego powodu - nie miałem przyjemności taką jeździć. Ale grubo ponad 30 lat jazdy automatami daje jakieś tam doświadczenie- większość mechaników diagnozuje zużyte tarczki, ale.. moim zdaniem niekoniecznie.  Jeśli problemu nie było przed wymianą, a pojawił się nagle po niej, obstawiałbym mechatronikę. Jak @kkx5 ładnie wyżej napisał syfu się nazbierało i przytkało zawory. W skrzyniach ZF czasem  dzieje się tak przy pierwszej w życiu wymianie dynamicznej, zwłaszcza jeśli nastąpiła po duuuuużym przebiegu. Ktoś powie że się nie znam. Niech pisze. Od lat jak ognia unikam wymian dynamicznych, na rzecz trzech- czterech statycznych pod  rząd. Może i kosztuje więcej,  ale nigdy nie spotkały mnie kłopoty ze skrzynią po wymianie oleju. 

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano (edytowane)
W dniu 7.05.2025 o 01:30, kkx5 napisał(a):

2. Jaki mial leciec olej ze starej skrzyni? Slomkowy? Co mial niby zrobic mechanik? Posmakowac ze jest stary olej? 

Z resztą się zgadzam, ale nie z tym. Pracowałem też w utrzymaniu ruchu i robiliśmy tysiące przekładni. Wiadomo, przekładnie przemysłowe są znacznie prostsze od skrzyni biegów, ale podstawowa zasada jest jedna - najpierw robi się próbę olejową, sprawdza się przez wizjer jaki jest olej (widać opiłki, błyszczy się - to telefon do klienta i pytanie czy wymieniamy dalej czy nie). W przypadku skrzyni upuściłbym chociaż pół szklanki oleju i sprawdził. Niestety nie mam kanału, jakbym miał to bym zrobił to sam i miałbym pretensje do siebie, ale jestem zdania, że mógł mechanik wykazać się odrobiną więcej inteligencji, a nie zrobienia aby była sztuka.

Mój błąd, że nie przewidziałem, że zachowa się inaczej niż ja bym postąpił, mogłem mu rozpisać instrukcję krok po kroku jak robić wymianę oleju w 15 letnim aucie.

 

No dobrze, to zakładając, że jednak to mechatronika a nie tarczki - wystarczy, że tą mechatronikę się wyczyści czy jak? Czy to i tak zużycie tych zaworów?

Edytowane przez drwalnaostro
Opublikowano

Nie spotkałem się z tym, by zużycie tarczek objawiło się nagle i gwałtownie akurat po wymianie oleju. Dlatego obstawiam raczej mechatronikę. Teoretycznie powinno wystarczyć wyczyszczenie, z tym że syf zapycha nie tylko solenoidy, ale także okleja kanały i elementy sterownika. Warto rozłożyć ją na drobne. Weź pod uwagę, że DIY w tym wypadku może przynieść opłakane efekty 😉 czasem bardziej opłaca się kupić jakąś używkę ( w De ceny od 280 do 400 € ). Bardzo nie polecam nowych zamienników oferowanych na ryżowych platformach.

 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
23 godziny temu, drwalnaostro napisał(a):

Z resztą się zgadzam, ale nie z tym. Pracowałem też w utrzymaniu ruchu i robiliśmy tysiące przekładni. Wiadomo, przekładnie przemysłowe są znacznie prostsze od skrzyni biegów, ale podstawowa zasada jest jedna - najpierw robi się próbę olejową, sprawdza się przez wizjer jaki jest olej (widać opiłki, błyszczy się - to telefon do klienta i pytanie czy wymieniamy dalej czy nie). W przypadku skrzyni upuściłbym chociaż pół szklanki oleju i sprawdził. Niestety nie mam kanału, jakbym miał to bym zrobił to sam i miałbym pretensje do siebie, ale jestem zdania, że mógł mechanik wykazać się odrobiną więcej inteligencji, a nie zrobienia aby była sztuka.

Mój błąd, że nie przewidziałem, że zachowa się inaczej niż ja bym postąpił, mogłem mu rozpisać instrukcję krok po kroku jak robić wymianę oleju w 15 letnim aucie.

 

No dobrze, to zakładając, że jednak to mechatronika a nie tarczki - wystarczy, że tą mechatronikę się wyczyści czy jak? Czy to i tak zużycie tych zaworów?

Ty czytasz siebie? Szklanka? Sprawdzanie? Czego? Tam nie ma wizjera, tam nie ma opilkow, sa magnesy ktore je lapia... Zf to nie przekladnia przemyslowa...Mechanik zrobil wszystko prawidlowo, tak sie robi, nikt nie sprawdza starego oleju, nikt go nie lapie, bo nawet nie bardzo jest jak przez "dziwny" zlew oleju. Zejdz na ziemie i przestan szukac bledu warsztatu. Jesli skrzynia jest dobra to zadna zmiana oleju jej nie zepsuje, jak byla na wykonczeniu, tak czy siak by padla. Czytac tych glupot nie idzie....

Opublikowano (edytowane)
27 minut temu, kkx5 napisał(a):

Ty czytasz siebie? Szklanka? Sprawdzanie? Czego? Tam nie ma wizjera, tam nie ma opilkow, sa magnesy ktore je lapia... Zf to nie przekladnia przemyslowa...Mechanik zrobil wszystko prawidlowo, tak sie robi, nikt nie sprawdza starego oleju, nikt go nie lapie, bo nawet nie bardzo jest jak przez "dziwny" zlew oleju. Zejdz na ziemie i przestan szukac bledu warsztatu. Jesli skrzynia jest dobra to zadna zmiana oleju jej nie zepsuje, jak byla na wykonczeniu, tak czy siak by padla. Czytac tych glupot nie idzie....

To akurat skrzynia GM, a nie ZF - choć w tym wypadku nie ma znaczenia. Winny tego jestem, bo to ja powyżej wspominałem o ZF właśnie. Z magnesami w obu skrzyniach jest tak samo - wyłapują opiłki stali, ale mosiężnych już nie. Jak znam życie, to takie właśnie pierścienie w tych skrzyniach są używane. Dlatego *olej* po zlewce warto sprawdzić pod kątem brokatu. Może to co nieco  powiedziec o kondycji skrzyni. Z tym, że tak robią amatorzy - pasjonaci- i inni tacy nieważni. Prawdziwi mechanicy zwyczajnie nie mają na to czasu i jest to całkowicie zrozumiałe.

Mówię przez to, że masz rację co do procedury wymiany oleju. 

Edytowane przez yeti19
Dodanie uwagi.
Opublikowano

No masz 🙂 sam siebie przeczytałem 😂

Pierścienie nie z żadnego tam mosiądzu, bo za miękki. Z brązu.

Brokat  wygląda jednak prawie tak samo. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ale nawet jesli, to jak mamy jako warsztaty to robic? Zlac 100ml aby sprawdzic? Co sprawdzic? Przeciez w oleju nic nie widac, trzeba zwalac miske? I co? Wlac stary? A olej silnikowy? Tez sprawdzac czy jeszcze jest dobry i przerwac procedure wymiany bo brokat jest? Wymieniac, nie wymieniac? 10L oleju w skrzyni, nawet jesli cos sie dzieje, tego w tak starym oleju nie widac, jest tego za malo, dlatego napisalem... niech kolega drwal zejdzie na ziemie i przestanie winic mechanika bo on by zrobil inaczej... Co by zrobil inaczej? Zaprzestal wymiany...? Jasne... 

Opublikowano

No przecież mówię, że masz rację. Mogę sobie pozwolić na to by auto na kanale postawić dwa dni i oglądać każdą śrubkę z dekla ASB. Normalny mechanik też by mógł to zrobić, ale kto mu za to zapłaci ? Nie ma szans. Albo więc podnoszą ręce do góry i mówią - szukaj sobie wariata, albo robią zgodnie z przyjętą procedurą - ale na odpowiedzialność klienta. Bo kurde producent reklamuje skrzynię jako bezobsługową ( nieśmiertelną jak Cezar, czyli przez jakiś czas). I niespecjalnie mądry jest ten, co protestuje. Moja praca nie ma nic wspólnego z mechaniką samochodową, ale klientowi w podobnej sytuacji mówię zwykle - chcesz mieć tanio, chcesz mieć dobrze? Zrób se sam. 

Tu i teraz jestem pomiędzy młotem a kowadłem, bo każdy ma swoją rację tak samo, jak swoją rzyć, za przeproszeniem.  Na miejscu kolegi Drwala nie czepiałbym sie za mocno warsztatu, bo winnych tu nie widzę -  ale szukał rozwiązania. I mimo że jestem tylko amatorem nie znającym ASB GM ( niszowej notabene w bmw, ale popularnej w innych autach ), próbuję podpowiedzieć w którą stronę iść. 

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Tak tak, zle to opisalem, calkowicie sie z Toba zgadzam, wypowiedz byla do kolegi drwal. Tu nie ma co plakac i szukac winnych. Naprawic i tyle. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

E no, niczego źle nie określiłeś. Masz wiedzę,  której nam śmiertelnikom brakuje - ale nieco inny punkt widzenia. I stąd pewnie czasem jakieś drobne niezrozumienia. 

 

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Pozwolicie Panowie że dorzucę się 2 słowa. 

Mam E93 z 2007. 328i po konwersji do 330i (kolektor, disy i soft z bimmerlab). Auto faktycznie dostało kopa i więcej mocy (szczególnie powyżej 3 tyś) ale jej nie mierzyłem. Było teoretycznie 234 KM a powinno być 258 KM (N52B30).

Oczywiście też mam super, hiper zajebistą skrzynie GM 6L45 🤦. Po zakupie auta wymieniłem w niej olej wraz z miską i filtrem oraz została wykonana standardowa adaptacja po wymianie oleju. Nota bene w przypadku 6HP jest w ISTA więcej opcji resetu adaptacji niż w wypadku HP. Ale to nie ma znaczenia z resztą dla tego wątku.

Po wymianie oleju szczęśliwie nic mi się nie posypało w niej ale też magicznie nie poprawiło. Jest stosunkowo wolna i pod względem dynamiczniej redukcji biegów, i przeciąga a raczej robi "dziury" jakby przy wysprzeglaniu podłącz zmiany na wyższy bieg, i czasem lekko szarpnie przy redukcji z 3 na 2 lub 2 na 1. Taka jej uroda i nie wiem czy da się coś z tym zrobić.

Na pewno zaczęła lepiej "współpracować" z silnikiem i pedałem gazu gdy założyłem "pedal booster" który generalnie podniósł bardzo responsywność gazu a przez to i skrzynia "przyspieszyła" - czyli takie działanie na nią "z zewnątrz". 

Próbowałem jej sflashować soft w EGS. Pobrałem go z bimmerlab przy okazji konwersji do 330i ale zakończył się w sumie błędem (przez Win KFP) pod czas transmisji danych i odpuściłem już.

Ostatnio doczytałem, że istnieje jakiś najświeższy soft do niej z parametrami pod 258KM (jak w N52B30 europejskiej 330i - jakaś "hybryda") z numerem ZB 7620353.

Ktoś z Was eksperymentował z jej skutecznym flashem?

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.