Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
10 godzin temu, maciek_w napisał(a):

Ja mam takie opony 21” na swoim aucie. Kupione od dealera. Pirelli Scorpion Winter z gwiazdką 

Tu jest link do strony producenta

Link do Pirelli - tam widac gwiazdke BMW przy nich tylko nie jest powiedziane do jakiego modelu BMW to oficjalnie moze isc.

Czy ktos moglby zrobic zdj tabeli z cisnieniami, ktora jest po otwarciu drzwi w X5? Tam powinno byc rozpisane ktore rozmiary sa dopuszczane jako M+S.

  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano
2 godziny temu, Semtex93 napisał(a):

Link do Pirelli - tam widac gwiazdke BMW przy nich tylko nie jest powiedziane do jakiego modelu BMW to oficjalnie moze isc.

Czy ktos moglby zrobic zdj tabeli z cisnieniami, ktora jest po otwarciu drzwi w X5? Tam powinno byc rozpisane ktore rozmiary sa dopuszczane jako M+S.

Proszę uprzejmie. M+S w rozmiarach z linku do strony Pirelli 

 

IMG_8809.jpeg

Pierwsze prawdziwe M, do tego kombi

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d; G05 M60i)

Opublikowano (edytowane)

Taka odpowiedz szanuje, dziekuje, watpliwosci juz nie ma co do 21” M+S.

Pozostaje pytanie, czy do zachowania gwarancji trzeba miec opony z gwiazdka, czy mozna miec dowolne, aby tylko byly zgodne rozmiarem z tabliczką. Ta druga opcja bylaby lepsza, bo mozna by miec opony zimowe 21” bez runflat.

Edytowane przez Semtex93
  • Lubię to 1
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Dowolne opony zgodne ze specyfikacją producenta- rozmiar, nośność, indeks prędkości 

Pierwsze prawdziwe M, do tego kombi

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d; G05 M60i)

Opublikowano (edytowane)
W dniu 6.11.2024 o 19:51, Semtex93 napisał(a):

Odnosnie zimowych i tego ukladu na 20-tce, czyli 4 x 275. Czy tylne koła siedzą wtedy głębiej w nadkolach? To że opona węższa to mozna jeszcze wizualnie przeżyć, pod warunkiem, że zewnętrzna część koła jest na równo z tym co w zestawie letnim. Mam przeczucie, ze w tym przypadku niestety siedzą głębiej w nadkolach. Poniżej jak ja to widzę.

Założmy, że auto wyjezdza z salonu na standardowych felgach z pakietu M, czyli 20".
Wtedy przód to, wg tego co znalazlem w roznych zrodlach, 275/45 R20, felga 9", ET35. Z tego co rozumiem, jezeli chce sie miec zimowe, to wlasnie na takim zestawie to siedzi, 4 x.
Natomiast tył to 305/40 R20, felga 10.5", ET40.

Jezeli ktos bierze w fabryce 21", to ma jak ponizej.
Wtedy przód to 275/40 R21, felga 9.5", ET37.
Natomiast tył to 315/35 R21, felga 10.5", ET43.

Na zestawie letnim, z fabryki, mamy wiec takie roznice miedzy 20" a 21":
Z przodu opona jest taka sama, felga w 21" ma szerokosc 9.5", a w 20" ma szerokosc 9", czyli troche naciąg w 20", wzgledem 21", ale z drugiej strony 20" ma wyzszą ściankę boczną, więc pewnie się to niweluje.
Roznica na szerokosci felgi jest 0.5", czyli ok 1.25 cm, czyli na stronę, to jest po około 6 mm. Zatem felga 20" jest węższa od zewnatrz o 6 mm. Felga 21" ma ET37, a felga 20" ma ET35, czyli BMW podjelo probe wyrownania tego, ale nadal brakuje 4 mm (felga 20" siedzi glebiej w nadkolu o 4 mm).
Z tyłu opona w 21" jest 315, w 20" jest 305, a co ciekawe felgi mają dla odmiany tę samą szerokość. Pewnie znowu chodzi o to, ze 20-tka ma troche wyzsza scianke boczną i mimo lekkiego pozornego naciagu to sie jednak niweluje. 
Roznicy w szerokosci felg nie ma, a ET sie rozni. 21" ma ET43, a 20" ma ET40. To by znaczylo, ze 20-tka siedzi 3 mm płycej w nadkolu.

Mimo wszystko to roznice kosmetyczne, natomiast co w zimie? Porownajmy zestaw 20" letni do 20" zimowego:

Przód bez zmian, ta sama felga, jedynie przekładka opony.

Tył: 
Lato -> 305/40 R20, felga 10.5", ET40
Zima -> Na tyle ląduje to co na przodzie w lato. 275/45 R20, felga 9", ET35. 
Roznica na feldze 1.5", czyli 3.75 cm = 37.5 mm. To jest po ok 18.5 mm na stronę. 
Roznica na ET to tylko 5 mm.
18 mm - 5 mm = 13 mm
Czy ja dobrze rozumiem, ze na zimie tylne koło siedzi głębiej w nadkolu aż o 1.3 cm?
Jesli tak, to czy BMW dorzuca domyslnie jakies dystanse do setupu zimowego gdy sie kupuje w ASO? Albo jakie Wy macie rozwiazania?

Mnie, licząc na szybko, wyszło, że tylne zimowe 20” siedzą głębiej o około 11mm od nadkola. 
Olać - to kosmetyka 

 

Edytowane przez ubejane
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

te 11 mm bardzo widać... już moje 21" chowają się jak żółw do skorupy, a tu masz jeszcze 11 mm głębiej?

Pierwsze prawdziwe M, do tego kombi

 

(ex F10 520d; F10 535d; G11 LCI 740d; G05 M60i)

Opublikowano

oj oj przepraszam ale coś źle policzyłem

Wychodzi dokładnie 27,05mm różnicy!  - o taką dokładnie wartość tylne koło zimowe w rozmiarze 20"(9" ET35) jest głębiej "schowane" w stosunku do 21"(10,5" ET43) lub 22"(10,5" ET43).

To dużo i na pewno to widać 😕
10,5" felga ma 266,7mm szerokości czyli dzielimy to na pół i mamy 133,35mm. Następnie dodajemy 43mm (ET dodatnie) i wychodzi nam wartość 176,35mm. To jest odległość od osi symetrii do zewnętrznej krawędzi felgi.

analogicznie 9" felga ma 228,6mm szerokości. Dzielone na pół to 114,3mm. Dodajemy 35mm(ET) i mamy 149,3mm.

Tak porównujemy 176,35mm do 149,3mm > różnica to wspomniane na początku 27,05mm

 

  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)
Godzinę temu, ubejane napisał(a):

oj oj przepraszam ale coś źle policzyłem

Wychodzi dokładnie 27,05mm różnicy!  - o taką dokładnie wartość tylne koło zimowe w rozmiarze 20"(9" ET35) jest głębiej "schowane" w stosunku do 21"(10,5" ET43) lub 22"(10,5" ET43).

To dużo i na pewno to widać 😕
10,5" felga ma 266,7mm szerokości czyli dzielimy to na pół i mamy 133,35mm. Następnie dodajemy 43mm (ET dodatnie) i wychodzi nam wartość 176,35mm. To jest odległość od osi symetrii do zewnętrznej krawędzi felgi.

analogicznie 9" felga ma 228,6mm szerokości. Dzielone na pół to 114,3mm. Dodajemy 35mm(ET) i mamy 149,3mm.

Tak porównujemy 176,35mm do 149,3mm > różnica to wspomniane na początku 27,05mm

 

To chyba nie tak.

W pierwszym etapie, czysto hipotetycznie, zalozmy, ze koło 21" (10.5" ET43) ma takie samo ET jak 20" (9" ET35), czyli mamy wtedy: 21" (10.5" ET35) vs. 20" (9" ET35).
W takiej sytuacji zewnętrzna krawędź koła 20" siedzi głębiej w nadkolu o połowę różnicy w szerokości felg, czyli o 0.75" = 19,05 mm.

W drugim etapie, wracamy do rzeczywistości, czyli przywracamy realne ET koła 21". Wtedy: 21" (10.5" ET43) vs. 20" (9" ET35).
Koło 21" przesunie się wtedy o 8 mm w kierunku nadkola (ET43 vs ET35). Czyli 19,05 mm - 8 mm = 11,05 mm = 1,1 cm.

EDIT

Policzyłem to też Twoim sposobem i ponownie wychodzi mi 1,1 cm. Szczegóły:

Koło 20" (9" ET35)
Szerokość felgi 22,86 cm.
Szerokość połowy felgi 11,43 cm.
ET35 oznacza, że koło chowa się do nadkola o 3,5 cm względem osi symetrii, a więc 11,43 cm - 3,5 cm = 7,93 cm -> Tyle wynosi odległość od piasty do zewnętrznej krawędzi felgi.

Koło 21" (10.5" ET43)
Szerokość felgi 26,67 cm.
Szerokość połowy felgi 13,33 cm.
ET43 oznacza, że koło chowa się do nadkola o 4,3 cm względem osi symetrii, a więc 13,33 cm - 4,3 cm = 9,03 cm -> Tyle wynosi odległość od piasty do zewnętrznej krawędzi felgi.

9,03 cm - 7,93 cm = 1,1 cm
Czyli koło 20" chowa się do nadkola, względem koła 21", o 1,1 cm. Czy to dużo? Sam nie wiem.

Ściągawka:

ET - wheel offset - autolexicon.net

Edytowane przez Semtex93
  • Dziękuję 1
Opublikowano
28 minut temu, Semtex93 napisał(a):

To chyba nie tak.

W pierwszym etapie, czysto hipotetycznie, zalozmy, ze koło 21" (10.5" ET43) ma takie samo ET jak 20" (9" ET35), czyli mamy wtedy: 21" (10.5" ET35) vs. 20" (9" ET35).
W takiej sytuacji zewnętrzna krawędź koła 20" siedzi głębiej w nadkolu o połowę różnicy w szerokości felg, czyli o 0.75" = 18,75 mm.

W drugim etapie, wracamy do rzeczywistości, czyli przywracamy realne ET koła 21". Wtedy: 21" (10.5" ET43) vs. 20" (9" ET35).
Koło 21" siedzi wtedy 8 mm głębiej w nadkolu (ET43 vs ET35). Czyli 18,75 mm - 8 mm = 10,75 mm = 1,1 cm.

a zobacz ten rysunek:
 

2021_6_15_15_44_15_et-szerokosc-felgi.jpg

Opublikowano (edytowane)
6 minut temu, ubejane napisał(a):

a zobacz ten rysunek:
 

2021_6_15_15_44_15_et-szerokosc-felgi.jpg

Po ktorej stronie jest na Twoich rysunkach piasta?

Zerknij jeszcze raz na mój post. Edytowałem go pare minut po napisaniu i dołączyłem ściągawkę w postaci rysunku. Tam jest wyraźnie napisane, ze dodatnie ET przesuwa koło w kierunku nadkola.

Edytowane przez Semtex93
  • Lubię to 1
Opublikowano (edytowane)

JaPrdole no fakt 😕

ET dodatnie to przecież felga głębiej osadzona, a ujemne to felga bardziej "wyjeżdża" 🤦‍♂️

 

Czyli jeszcze raz ale prawidłowo (dokładnie tak jak Tobie też wyszło):

10,5" felga ma 266,7mm szerokości czyli dzielimy to na pół i mamy 133,35mm. Następnie ODEJMUJEMY 43mm (ET dodatnie) i wychodzi nam wartość 90,35mm. To jest odległość od osi symetrii do zewnętrznej krawędzi felgi.

analogicznie 9" felga ma 228,6mm szerokości. Dzielone na pół to 114,3mm. ODEJMUJEMY 35mm(ET) i mamy 79,3mm.

Porównujemy 90,35mm do 79,3mm > różnica to wspomniane w moim PIERWSZYM poście 11,05mm

 

Ufff

 

 

Edytowane przez ubejane
  • Lubię to 2

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.