Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Padł mi wentylator klimatyzacji.Kiedyś już go reanimowałem,ale tym razem poległem.Zakupiłem więc na znanym portalu aukcyjnym sprawny na 100%,sprawdzony przed wymontowaniem i z czternastodniową gwarancją rozruchową.Dziś go zamontowałem.Niestety wentylator nie chodzi.Na wtyczce jest napięcie 12V.Po montażu wykasowałem błąd odnośnie dodatkowego wentylatora,ten jednak powraca.Co ciekawe sterownik silnika /DME/ identyfikuje wentylator i wyświetla zakładkę o jego aktywacji.

Wentylator elektryczny klimatyzacji wspomaga również chłodzenie silnika kiedy visko nie wyrabia.Poszedłem więc tą drogą.Na wężu obok zbiorniczka wyrównawczego jest czujnik temperatury cieczy chłodzącej.To czujnik działający w zakresie temperatur 92-102 stopnie Celsjusza.Czyli : temperatura cieczy osiąga ok 102 stopnie DME wysterowuje na maxa wentylator oraz gdy temperatura spadnie do ok 92 stopni DME daje sygnał do wyłączenia.Zrobiłem eksperyment : wypiałem wtyczkę / dwupinowa,czyli czujnik typowo ON/OFF/,wentylator powinien ruszyć bo DME czyta o temperaturze 102 stopnie cieczy..........,a tu nic......

Podsumowując : jestem w kropce.Oczywiście napisałem maila do sprzedającego,mam 14 dni na zwrot.

  • Moderatorzy
Opublikowano

O wentylatorach klimy było już wiele epopei, ale OK :)

Pierwsza rzecz - kostka 3 pin czy 4 pin ?

Druga - co dokładnie stało się z tym pierwszym ? Przestał chodzić, zatarł się, jaką usterkę reanimowałeś wcześniej ?

Opublikowano

Trzy pin,ten z przetwornicą.Usterka była banalnie prosta,wilgoć zjadła miejsca lutowania przewodów na płytce.Ale to było pięć lat temu.

Dodam,że sprężarka się włącza i w trasie klima chłodzi.No ale to wiadomo chyba.....

  • Moderatorzy
Opublikowano

Ja bym jednak stawiał na niesprawny drugi wiatrak, ale

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1051358-30.html

poczytaj ten wątek na elektrodzie, szczególnie końcówkę. Generalnie przydałby się oscyloskop, żeby sprawdzić czy sygnał PWM wychodzi z wtyczki. Niektóre multimetry mają zakres do pomiaru częstotliwości, ale nie sprawdzałem czy to zadziała.

Opublikowano
Znam to,czytałem.Dzięki za zaangażowanie w temacie....,zresztą i tam jest zdanie,że kupić sprawną "używkę jest trudno...
Opublikowano
Rozumiem,że na cienkim przewodzie w gnieździe względem minusa ma pojawić się 'jakaś' częstotliwość?
  • Moderatorzy
Opublikowano
Jak pisał ten użytkownik na elektrodzie, to tam występuje prostokątny sygnał o zmiennym wypełnieniu (w zależności jakie obroty) i częstotliwości około 150 Hz o amplitudzie 12 V p-p względem masy. Te multimetry mają zwykle zakres do 20kHz więc powinno pokazać na wyświetlaczu 0,15 kHz.
Opublikowano
Chińskie podróby tych wiatraków dają bez problemu radę ( 2 lata gwarancji). Zapomnij lepiej o tych 20 letnich używkach, bo nawet przez te 30 lat od skonstruowania oryginału technika takiego wiatraka poszła do przodu.
Opublikowano

Może mała konkluzja : odpuście używane wentylatory,to naprawdę totolotek.A nawet gdy się trafi na działający,to nie wiadomo czy pochodzi dzień,miesiąc czy dwa.

Kolega przede mną ma słuszną rację.

Pozdrawiam.

  • 1 miesiąc temu...
Opublikowano

Witan,


Z góry przepraszam jeśli piszę nie w tym wątku albo gdy już ten temat był poruszany, ale żadnych informacji nie mogę znalęźdź.

Mianowicie posiadam BMW E39 2.0d 136 KM 2002 r. problem miałem z wentylatorem, ale to juz inna historia. Wymieniłem wentylator ale po podłączeniu wtyczki wentylator cały czas pracuje. Okazało się, że konieczny jest sterownik który znajduje się w prawym nadkolu gdyż mam wentylator 4 pinowy. Po oględzinach okazało się iż moje auto takiego elementu wogóle nie posiada. Po prostu przed sprzedażą ktoś mi go wyciągną. I teraz mam pytanie czy sterownik wentylatora klimatyzacji pasuje niezależnie od wersji silnikowej czy trzeba dopierać po numerze VIN ?? Oraz jak takowy sterownik podłączyć ? Na aukcjah widzę sterowniki z aż 4 wtyczkami jak w aucie są tylko 2 ( jedna bezpośrednio od wentylatora oraz druga biegnąca gdzieś dalej.

  • Moderatorzy
Opublikowano
Chińskie podróby tych wiatraków dają bez problemu radę ( 2 lata gwarancji). Zapomnij lepiej o tych 20 letnich używkach, bo nawet przez te 30 lat od skonstruowania oryginału technika takiego wiatraka poszła do przodu.

 

No nie wiem czy cokolwiek się zmieniło w postępie technologicznym wiatraków nawiewu :mrgreen: , właśnie wymieniałem w e60 kupiłem zamiennik Nissens i wszystko wygląda 100% tak samo. Nie wiem czy jakakolwiek firma poszłaby np w silniki bezszczotkowe, jakie byłoby uzasadnienie i motywacja takich zmian? Przekombinowywać coś na nowo?


Z resztą miałem okazję ostatnio pojeździć BMW 2 prosto z fabryki, nawiew w tym samochodzie to dramat - dużo głośniejszy niż ten w e39 czy e60, na 25% chodzi tak głośno jak w "5" na pełnych obrotach. Prawdopodobnie nie ma tyle wygłuszenia na konsoli środkowej.

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.