Skocz do zawartości

Hydrauliczne wspomaganie w F10.Pytanie do użytkowników


Stayer

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.Zauważyłem w F10 530d XDrive (hydrauliczne wspomaganie) że po skręcie powrót do pozycji centralnej układu kierowniczego jest dość słaby - jeśli jest potrzeba by kierownica odwróciła sie szybko (np po ciasnym skręcie 90 stopni na skrzyżowaniu) to nieraz trzeba jej pomagać własną siłą by powrót nastąpił we właściwym czasie.Miałem okazje sie przejechać wieloma różnymi bmw na przestrzeni lat i zachowanie tego układu kierowniczego zdecydowanie odbiega od reszty.W F10 z EPS również nie zauważyłem by self centering był taki mało spontaniczny.Pytanie do użytkowników czy również zauważyliście tę ceche w innych egzemplarzach.Układ kierowniczy oczywiście sie odwraca samoczynnie ,ale jakby siły oddziułujące na koła powodujące samo-powrót są relatywnie małe.Nie wiem czy szukać przypadłości mojego egzemplarza czy jest to norma.F10 to pierwsza piątka w której zastosowano double wishbone z przodu.Przeglądając testy, opinie użytkowników, recenzje F10 wiele razy natrafiłem na utyskiwania związane z układem kierowniczym (szczególnie osób które wsześniej miały doczynienia z E60, E90) ale nikt nie precyzował że o powrót kiery chodzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ kierowniczy nie ma wpływu na prostowanie kół po skręcie jeśli ty nie kręcisz kierownicą. Na szybkość tego zjawiska ma wpływ szybkość samochodu, szerokość opon i rodzaj napędu.

Dzieje się tak dlatego, że przednie koła zawsze będą ustawiać się tak by toczyć z najmniejszym oporem, jeśli są napędzane to siła napędu częściowo równoważy to zjawisko.

Reasumując, najszybciej kierownica będzie się prostować w rwd na szerokich oponach i pedałem w podłodze :)

 

Układ kierowniczy w f10 rwd (wspomaganie elektryczne) jest zrobiony z budyniu (jest mniej precyzyjny i bezpośredni) w porównaniu z EXX, to ukłon w stronę komfortu, niskiego spalania i automatycznego parkowania. Dlatego długoletni użytkownicy bmw byli nim rozczarowani.

 

Układ kierowczy ma wpływ na powrót kół do pozycji centralnej.EPS ma zaimplementowana funkcje wspomagania wyprostu kół jak i utrzymywania kierunku na wprost.W hydro maglu powrót wynika jedynie z sił oddziałujących na koła.Jeździłem kilkoma F10 z eps i jedna hydro .Te systemy zachowują się totalnie inaczej także proszę o wypowiadanie się jedynie osoby mające F10/11 z hydrowspomą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy elektrycznym nie będzie pompy i zbiorniczka chyba, że jest dynamic drive. No i jak Pemek napisał - tylko od kiedy to się stało regułą?

 

Co do odbijania kierownicy to właśnie konstrukcja układu kierowniczego jest taka, że koła same mają wracać - wspomniane wyprzedzenie sworznia zwrotnicy - zupełnie jak w wózku sklepowym. ( monogramus - może wyedytuj posta bo wstyd :wink: )

 

Osobiście to już dawno zaobserwowałem, że kiera słabo wraca, albo nie do końca. W e60 szczególnie słabo, ale tam miałem actve steering co mogło mieć znaczenie. Nie zauważyłem różnic, a sporo beemek prowadziłem. - głównie zastępcze :norty:

Jedynie dwójka próbowała mi palce połamać ale to przedni napęd.

 

Jeżeli faktycznie kiera wraca u Ciebie wyraźnie gorzej to zacznij od ciśnienia w oponach, geometrii no a potem to już w rzekładni bym kopał - może ktoś dokręcił docisk za mocno :mad2: no ale to samo kręcenie też by było z większym oporem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam, sila odbijania kierownicy w zakretach jest taka, ze zawsze musze pomoc kierownicy wrocic na miejsce. Ja w duzej mierze upatrywalem tego w szerokich oponach z pewnie dosc duzym oporem tarcia, czy tak jest nie wiem, bo na zimowkach wcale lepiej nie jest. Mi to nie przeszkadza w ogole, ale faktycznie nie jest tak, ze skrecasz o 90* autem puszczasz kierownice i sie prostuje sama. Trzeba jej pomoc, bo trwa to dosc wolno.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy elektrycznym nie będzie pompy i zbiorniczka chyba, że jest dynamic drive. No i jak Pemek napisał - tylko od kiedy to się stało regułą?

 

Co do odbijania kierownicy to właśnie konstrukcja układu kierowniczego jest taka, że koła same mają wracać - wspomniane wyprzedzenie sworznia zwrotnicy - zupełnie jak w wózku sklepowym. ( monogramus - może wyedytuj posta bo wstyd :wink: )

 

Osobiście to już dawno zaobserwowałem, że kiera słabo wraca, albo nie do końca. W e60 szczególnie słabo, ale tam miałem actve steering co mogło mieć znaczenie. Nie zauważyłem różnic, a sporo beemek prowadziłem. - głównie zastępcze :norty:

Jedynie dwójka próbowała mi palce połamać ale to przedni napęd.

 

Jeżeli faktycznie kiera wraca u Ciebie wyraźnie gorzej to zacznij od ciśnienia w oponach, geometrii no a potem to już w rzekładni bym kopał - może ktoś dokręcił docisk za mocno :mad2: no ale to samo kręcenie też by było z większym oporem.

 

Ciśnienie na pewno OK.Jęśli idzie o opór w kierunku skręcania (nie odkręcania) to jest on mały, myśle że taki jak powinien.Nie czuć też charakterystycznych przycięć będących objawem zbyt dużych oporów na maglu o których piszesz - ruch jest płynny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza kątem wyprzedzenia zwrotnicy w układzie przedniego zawieszenia występuje też zjawisko zwane steering axis inclination którego siła odziaływania zwieksza skutek samo-powrotu kół.W E92 podczas kręcenia kiery od dechy do dechy przód ewidentnie podnosił sie do góry przy max skręconych kołach ze wzgledu na kąt pomiedzy oponą a nawierzchnią .W F10 nie uświadczam tego.To też po niekąd świadczy o tym że i na koła działają inne siły w czasie skrętu.W E92 z EPS powrót fajery był piękny , taki jaki bym sobie wymarzył.W F10 jest odbywa się to po prostu straszliwie powoli .Jeśli kogoś interesowałaby historia zawieszeń BMW to znalazłem bardzo fajny opis http://f15.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=1235094&d=1435559894 Edytowane przez Stayer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potwierdzam, sila odbijania kierownicy w zakretach jest taka, ze zawsze musze pomoc kierownicy wrocic na miejsce. Ja w duzej mierze upatrywalem tego w szerokich oponach z pewnie dosc duzym oporem tarcia, czy tak jest nie wiem, bo na zimowkach wcale lepiej nie jest. Mi to nie przeszkadza w ogole, ale faktycznie nie jest tak, ze skrecasz o 90* autem puszczasz kierownice i sie prostuje sama. Trzeba jej pomoc, bo trwa to dosc wolno.

A jak oceniasz ten powrót wzgledem innych aut które miałeś okazję prowadzić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.