Skocz do zawartości

e30 320i Coupe 1986 by Kubik


kubik

Rekomendowane odpowiedzi

  • Zasłużeni forumowicze

Podobne twierdzenie słyszałem też ostatnio na szkoleniu z ENEOSA, gdzie szkoleniowiec równiesz zalecal to starszych silników mineralne oleje w racji konstrukcji silnik gdzie syntetyk nic nie da. Ale jak byś coś znalazł ciekawego to daj znać :) :)

 

PZDR>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 58
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

  • Moderatorzy
Faktycznie w większości ludzi nie zalecają syntetyków do m20 (tylko w większości biorą pod uwagę to, że silnik ma swoje lata i nie biorą po uwagę ewentualnych remontów). Z tego co piszą są hipotezy, że pompa oleju do m20 może nie dawać sobie rady z syntetykami. Mimo wszystko w większości przypadków czytam, że półsyntetyk jest bardzo dobrym rozwiązaniem (10w w zależności od użytkowania 40, 50, 60). Dużo osób zachwala mineralne, ale opina jest związana z przebiegiem takiego silnika. Także na tą chwilę... biorąc pod uwagę to, że jestem po remoncie silnika mineralny bym odpuścił. Chyba faktycznie trzeba będzie wybrać jakiś półsyntetyk... może 10w50 - zobaczymy - przedyskutuję temat z mechanikiem :) Jeszcze trochę mam czasu. Dzięki za zwrócenie uwagi, bo faktycznie na zbyt rzadkim oleju może być słychać zawory.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem w silniku m20 zawsze słychać klawiaturę, prawidłowo wyregulowana klawiatura to jak muzyka Bethowena,Mozarta,Wagnera :) Przy zamkniętej masce prawie niesłyszalna ale po otwarciu miodzio na serce.Często otwieram aby jej posłuchać - polecam na odstresowanie.Od siedmiu lat leję olej półsyntetyk 10W40 LOTOS do tego aby podnieść jeszcze bardziej ciśnienie ,,znafcom,, tematu montuję filtr FILTRON .Zakupów dokonuję z pewnego żródła .Dolewka od wymiany czyli raz w roku obojętnie czy robię 9tys. czy 900km wynosi 0/ słownie zero/.Motorek pracuje pięknie, przy tegorocznych letnich upałach w korkach temperatura stała zawsze w pionie. Oczywiście często sprawdzałem stan poziomu płynu chłodzącego i obyło się bez dolewek.Przebieg silnika trudny do określenia na blacie ma 207tys. ale podejrzewam,że minimum jakieś 150ty. ma cofnięte.Ja przez siedem lat zrobiłem 30tys.Używam auta tylko latem w trasy z Podkarpacia na Mazury i nad Morze Bałtyckie.Dodam jeszcze jako ciekawostkę spalanie na trasie 6,8l/100km PB tak więc podtlenek bigosu lub jad kapuściany sobie odpuszczam- bo po co.Gratuluję wyboru silnika jednostka bardzo prosta w budowie i przy odpowiedniej pielęgnacji odpłaci się długą i bezproblemową eksploatacją.Temat sledzę cały czas i chętnie odpowiem na każde pytanie.Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Dzięki. No i właśnie... na tą chwilę o półsyntetyk jestem spokojny. Trochę dzisiaj poczytałem opinii o olejach do m20 i dominowały recenzje takie jak twoje. Tylko pytanie, czy po remoncie nie można by się pokusić o pełny syntetyk. Kris zasiał mi nutkę niepewności i widzę, że słusznie.... jak czytam opinie to raczej odradzają syntetyki głównie ze względu na pompę oleju.

Więc pewnie skończy się na markowym 10w40 (lub coś wyższego 10w50/60) - co do marek to jakoś tak skłaniam się w kierunku Valvoline, Liqui Moly... Zobaczymy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • Moderatorzy

No i co do oleju to ciągle nie wiem co zalać. Jedni mówią syntetyk a inni półsyntetyk - o mineralnym poza Tobą Kris, raczej nikt już nie wspomina. Mój mechanik stwierdził, że to byłaby głupota po remoncie lać mineralny.

W ogóle to jeśli chodzi o markę oleju to myślę o takim wynalazku jak SORT :lol: Zna to ktoś? Jakieś doświadczenia? Wszyscy co to widzieli/stosowali... zachwalają. Byłoby to w pewnym stopniu jakieś ryzyko, ale opinie co ten olej potrafi wyglądają ciekawie i do mnie przemawiają. A że jest mało popularny to i pewnie podrób nie ma. Ceny też normalne jak na tą kosmiczną technologię.

Generalnie zdecydowany jestem, że chciałbym zalać coś z tych 3 opcji: 10w40/10w50/10w60 (sam jeszcze nie wiem jaką klasę letnią wybrać - pewnie 60 byłoby najbezpieczniej, ale czy ja tyle potrzebuję? :) zobaczymy) - i tutaj w zależności od producenta trafić można na syntetyk lub półsyntetyk.

Zresztą chyba też nie ma sensu wlewać docelowego oleju przed rozbieraniem budy... przejechałem już z 800km. Myślę, żeby jeszcze raz zmienić olej, żeby ten ewentualny syf co się teraz zebrał wylać... I przed rozbiórką porządnie przedmuchać motor - tak żeby w końcu się trochę zmęczył ;) Tak, żeby jeśli miałoby coś jeszcze wyjść to żeby wyszło przed wyjęciem motoru z budy i żeby można było to poprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Dlaczego ja obstaje przy 15w40? Po pierwsze ten silnik nigdy nie był przewidziany do jazdy na syntetyku. Tylko 10w40 lub w cieplejszych klimatach 15w40... Po drugie, pewna częśc rzeczy zostaje stara w tym pompa oleju (nie musze pisać ze syntetyk jest rzadki i przy nawet lekko zuzytej pompie w technologi lat 70/80 taka pompa nie będzie trzymać ciśnienia jak należy). Po 3 nie masz hydraulicznej regulacji luzu zaworowego, spasowanie silnika m20 jest ciut lepsze niż poloneza, ale daleko im do wykonania jakie prezentowała honda czy toyota w tamtych latach (a one fabrycznie też były zalewane 10w40 lub 10w30). Po 4 dzisiejsze 15w40 są i tak o niebo lepsze niż 20-30 lat temu, szczególnie gdy weżmiemy pod uwagę oleje klasy premiu a warto poszukać bo są też 15w40 na bazie syntetyku lub półsyntetyku. Oczywiście 10w40 też olejem dobrym do tego silnika szczególnie zimą, do porannych odpaleń na mrozie i nie będzie źle jak taki wlejesz....i to jest raczej jedyna wada tego 15w40, ale umówmy się nie robisz auta po to by stało na dworze przy -20 i do jazdy codziennej. No i wymiany. minerał to co 7-8 tyś, ale jak znam zycie tyle to będziesz robił przez dwa lata wiec i tak musisz co roku olej wymienić :)

 

PZDR>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Rozumiem twoje argumenty. Ale sam piszesz, że 10w40 też będzie OK. Między 10w40 a 10w50 czy 10w60 w niskich temp. nie ma różnicy, a w wysokich jest tylko lepiej - dlatego myślę o tych olejach bo auto ma być na weekendy i raz na ruski rok na tor. Jak zauważę problemy z ciśnieniem oleju, lub zacznie mi go ubywać to najwyżej będę zmieniał na gęstsze.

A znasz ten hiszpański wynalazek - SORT? Kusi mnie, żeby wypróbować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Powiem Ci że prawie 10 lat sprzedaję części samochodowe ale o tym oleju nie słyszałem. NIe ma dużej sieci dystrybucyjne. Pewnie na południu europy bardziej znany. U nas z tego co widzę są dwie sieci dystrybucyjne. W wawie i Kielcach. Nic po za tym...musisz szukać na zagranicznych forach. Ale na ich stronie nie widzę kart harakterystyki z lepkościami, płynnością itp, wiec cieżko okreslić na ile to dobre nie ma do czego porównać. Ale wydajemi się że nie ma co kombinować tylko wlać dobre 10w40 a Fuchsa lub Eneosa. Z ciekawostki jak byś chcial 10w60 to pewien kierowca wyścigowy starujący w formule .....nie wiem jak się nazywa ale śmigają starymi formułami z silnikami łady :P :P chyba formuła ESTONIA czy coś w ten deseń i do tych silników leje 10w60 z Fuchsa...ponoć najlepszy w tej specyfikacji...Castrola określił mianem g..na a motul też nie spełniał się w wysokich temperaturach jak są w czasie wyścigów.

Na 10w40 będzie śmigał, ale na mineralnym silnik będzie chodzil ciszej. Nie będzie tego cykania zaworów a silnik będzie chodził równo, gładko. Będzie generowal tez mniej chałasów wynikających z tarcia.

 

PZDR>

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

No castrol to na pewno nie jest w kręgu moich zainteresowań :)

 

Co do Sorta to właśnie wiem, że na stronie nie ma specyfikacji :( Ale każdy kto się z tym olejem zetknął... go zachwala. Jeszcze złego słowa o nim nie usłyszałem, a słyszałem o nim w 3 niezależnych źródłach. Jeden z kolegów z naszego klubu jeździ na nim w górskich mistrzostwach polski (chyba są nawet jego sponsorem - akurat należy do automobil klubu kieleckiego, więc blisko dystrybutora ;) ), niestety ostatnio nie mogę się z nim skontaktować, żeby podpytać o coś więcej ;).

 

Co do Fuchsa, na stronie jak wybrałem swój silnik polecają 3 oleje:

TITAN Supersyn 5W-40

TITAN Supersyn 5W-50

TITAN Supersyn 10W-60

Też na stronie brakuje dobrych specyfikacji dla tych olejów - ale wszystkie 3 to chyba pełne syntetyki ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.