Skocz do zawartości

xDrive a wymiana opon - przestroga - WAŻNE


papik

Rekomendowane odpowiedzi

Przeczytałem artykuł o X3 w najnowszym Motorze.

Jest tam napisane, że jednym z elementów mających wpływ na trwałość xdrive jest stosowanie mniej uginających się opon typu runflat. Poza tym każda z opon powinna mieć taką samą wysokość bieżnika.


http://s5.ifotos.pl/mini/201902071_qwwahwx.jpg


Czyli Xdrive wymaga runflat? Byłyby to nawet logiczne. Mniej uginająca się opona to mniejsze różnice w obwodzie pomiędzy kołami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze

Runflat jest homologowany dla BMW, dlatego jest najbezpieczniejszy dla xdrive, szczególnie, jeżeli tak jak ja, ma się komplet mieszanych opon i xdrive.

Temat omawiany milion razy przy ikazji xdrive w każdym dziale. :wink:

Benzyna zamiast krwi...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Najważniejszy jest obwod kola, mniej czy to rft. Jakis sens to ma, rft bardziej zachowuje norme ale takie e53/e83 nigdy nie szlo na rft i nie ma w nich problemu z xdrive jesli stosuje sie opony z aprobata bmw badz, przy zestawie 4x to samo, bez aprobaty. Wielu uzytkownikow zmienia rft na "zwykle", zachowujac wskazania jak wyzej i nie ma problemu z xdrive.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie polećcie mi proszę jakie konkretnie nowe opony kupić do 450 zł za sztukę w rozmiarze 225/45 r18 do mojej X1 na lato. Rozumiem, że w tej cenie nie dostanę ani runflat, ani gwiazdki. Jakie nowe opony wybrać, żeby były jak najbardziej zbliżone do homologowanych, żeby nie szkodzić xdrive.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Moi mili, mam mała zagwozdke. Z autopsji wiem ze do X musza iść opony z gwiazdka (czyli z homologacja BMW), mam okazje kupić takie nowe tylko problem jest tako ze dwie są z 2014 a dwie z 2018, wszystkie 4 posiadają homologację BMW, pytanie czy nie zaczną się cyrki z napędem, zakładał ktoś podobna opcje?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Moderatorzy

Nie popadajmy w skrajności, chodzi o mniej więcej podobne zużycie, a nie 10 letnie na tylnej osi, a na przód sobie kupie nowe.

BMW samo również montuje ogumienie mieszane na autach tzn. szersza opona na osi tylnej przy xDrive.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gwiazdka jest homologacją BMW mówiącą ze dana opona spełnia jakieś tam normy BMW. Pytanie zadałem takowe z nadzieja ze ktoś miał takie doświadczenia z mieszaniem roczników, specyfikacja to specyfikacja o nie powinna się zmieniać, co do opon Bez homologacji BMW, wolał bym kwietnik z takiej opony zrobić niż założyć to do auta, specyfikacja to specyfikacja.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Moi mili, mam mała zagwozdke. Z autopsji wiem ze do X musza iść opony z gwiazdka (czyli z homologacja BMW), mam okazje kupić takie nowe tylko problem jest tako ze dwie są z 2014 a dwie z 2018, wszystkie 4 posiadają homologację BMW, pytanie czy nie zaczną się cyrki z napędem, zakładał ktoś podobna opcje?

Jeżeli te cztery opony są fabrycznie nowe, nie zakładane, tylko różnią się wiekiem, a tak są DOKŁADNIE takie same, to nie będzie to miało wpływu na napęd.

Tylko jaki jest sens zakładania już pięcioletnich opon do samochodu? Podejrzewam, że tylko finansowy...

Tylko, aby przez ten okres były prawidłowo przechowywane, nie jajowate, nie wystawiane na wysokie temperatury cały czas itp, ponieważ może być problem z ich wyważeniem i mogą stracić połowę swoich właściwości.

Benzyna zamiast krwi...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Było już pisane w tym wątku nie raz. W przypadku takich samych kół nie muszą być opony homologowane, mogą być zwykły byleby były identyczne, najlepiej z tym samym dotem. Natomiast w przypadku kół mieszanych muszą być opony homologowane.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam a ja mam taki problem w F01 xdrive miałem opony w rozmiarach 245/40 R20 przód i 275/35 R20 tył było to Pirelli pzero run flat, założyłem nowe w takich samych rozmiarach ale firmy Falken azensis tylko nie run flat. Po zakupie okazało się że opony z przodu są z rocznika 2017 a tył 2018, po wymianie auto zaczęło szarpać głównie podczas ruszania. Zmierzyłem obwód opony i okazuję się, że jest różnica między przednią osią a tylna około 2.5 cm. Co teraz robić reklamować opony?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Co chcesz reklamowac? Opony sa dobre ale nie sa wlasciwe do auta z xdrive. Proste. Nikt nie uzna zadnej reklamacji. Za glupote placi sie samemu. Mialem ostatnio g30 na warsztacie, nowe vredestain zalozone, roznica tyl/przód 15mm :shock:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mialem ostatnio g30 na warsztacie, nowe vredestain zalozone, roznica tyl/przód 15mm :shock:

 

Koła w tym samym rozmiarze, czy mieszane?




 

Witam a ja mam taki problem w F01 xdrive miałem opony w rozmiarach 245/40 R20 przód i 275/35 R20 tył było to Pirelli pzero run flat, założyłem nowe w takich samych rozmiarach ale firmy Falken azensis tylko nie run flat. Po zakupie okazało się że opony z przodu są z rocznika 2017 a tył 2018, po wymianie auto zaczęło szarpać głównie podczas ruszania. Zmierzyłem obwód opony i okazuję się, że jest różnica między przednią osią a tylna około 2.5 cm. Co teraz robić reklamować opony?

 

Przy różnych rozmiarach muszą być opony homologowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Zasłużeni forumowicze
Temat ciągnie się 30 stron, będzie się ciągnął kolejne 30 stron, a pytania, problemy będą takie same, a i odpowiedzi też :mrgreen:
Benzyna zamiast krwi...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przewertowałem wszystkie 30 stron i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi na moje pytanie:

Czy obwód koła mierzymy na środku czy też przy zewnętrznej krawędzi koła, tam gdzie styka się ona z asfaltem?


Dostałem z e53 komplet wz 132 czyli 255/50/18 i 285/4519 z oponami Nexen RU1 - idento rok produkcji, 6,6 - 6,5 mm głębokości bieżnika.

Żona cały zeszły rok i poprzedni przejeździła na tych kołach i dało się odczuć takie delikatne mrowienie między 30-40 km/h czyli kiedy łapią napędy (chyba).

Na 4 zimówkach w identycznym rozmiarze 255/55/18 raczej tego nie czuć albo bardzo minimalnie.

Po podpięciu do Inpy prędkości kół letnich różniły się o 0,3-0,5 km/h i udało mi sie je wyzerować do 0,1 ciśnieniem w oponach- magik druciarz:)

Oczywiście miałem 3 kontrolki ale ze względu na czujnik kąta kierownicy- zębatkę i tak wymieniłem na ori ASO.


Wczoraj kolega wziął założył do e83 2.0d żeby sobie sprawdzić jak wygląda i zaczęło się niego masakryczne szarpanie.

Metr w dłoń i co następuje:

1) na ciśnieniach standardowych 2,2 i 2,7 - średnica wewnętrzna kół to przód 236 a tył 234 cm, średnica na krawędzi zewnętrznej wszędzie 234 cm.

2) ciśnienie z przodu 2,2 tył 3,2 różnica na środku zmalała do 11 mm, na zewnątrz dalej identycznie równo 234.


Wiem mam kupić homologowane gumy...

Komplet nie rft 2900 pln - tylko zostały 2 rodzaje bridgestone er30 i michelin diamaris.


Rft nie chce bo brak czujników ciśnienia a żona nie zauważy jak będzie jechała bez powietrza i może mieć bum.

Zakup 18 - felg i opon też koło 2500 i wzwyż.


No to się wyżaliłem:)

Podpowiedzcie tylko jak mierzyć a reszta to moja decyzja.


Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpowiedzcie tylko jak mierzyć a reszta to moja decyzja.

Mierzenie kół - szczególnie zdjętych z samochodu - nie ma większego sensu. Bo najistotniejszy jet realny obwód koła w czasie jazdy, tzn obwód koła obliczony jako 2 x 3,14 (pi) x promień koła mierzony od środka piasty do asfaltu. Istotne jest aby różnica obliczonych w ten sposób obwodów na wszystkich kołach była jak najniższa w całym zakresie prędkości jazdy, tzn czy jedziesz 30 km/h czy 130 km/h to różnice obwodów kół mają być jak najmniejsze przy danej prędkości. Obwód koła przy 30 km/h na pewno będzie inny niż przy 130 km/h i różnica na pewno nie będzie wartością znikomą.

Jeżeli masz 4 jednakowe koła na jednakowych oponach to siły wynikające z prędkości jazdy będą w jednakowy sposób odkształcały opony i różnica obwodów nie będzie się zmieniała w istotny sposób.

Jeżeli zaś stosujesz różne rozmiary opon na osiach to wtedy należy stosować opony z homologacją BMW która daje jakąś pewność że te opony będą się jednakowo odkształcały przy danej prędkości.

Oczywiście aby to miało miejsce rozmiary felg, opon i ciśnienie w nich musi być zgodne z zaleceniami producenta.

Mam nadzieję że wyjaśniłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, a na ile realny jest pomiar prędkości obrotowej każdego z kół podczas jazdy np za pomocą inpa?

Czy daje to realny obraz tego jak jest w rzeczywistości?

Zakładając ze i przy 50 i 150 będzie identycznie na 4 kołach jest to miarodajny sposób wyznaczenia czy opony dają radę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, a na ile realny jest pomiar prędkości obrotowej każdego z kół podczas jazdy np za pomocą inpa?

Trzeba by się zastanowić na max błędem takiego pomiaru.

Przyjmując, że błąd metody pomiaru jest taki sam dla wszystkich kół to dochodzi błąd sposobu wyświetlania wyniku pomiaru. Jeżeli INPA wyświetla prędkość w liczbie całkowitej (dokładność do 1 km/h) to błąd wynosi +- 1km/h - tzn. jedno koło może mieć zmierzoną prędkość 49,51 a drugie 50,5 a wskazania w obu przypadkach będą 50 km/h. W przypadku prędkości 50 km/h stanowi to 2% wartości pomiaru co przekłada się na ok 5 cm obwodu koła. Wartość tego błędu będzie spadała wraz ze wzrostem prędkości - bo to zawsze będzie max 1 km/h. Przy 150 km/h będzie to 0,7% i około 1,5 cm obwodu.

Sumując pomiar prędkości za pomocą INPA da ci jakiś obraz ale rzetelność jest pod pewnym znakiem zapytania. Szczególnie, że z średnia prędkość pojazdu to w normalnym użytkowaniu max 45-50 km/h, czyli najczęściej jeździ się z prędkościami poniżej 50 km/h, a wtedy błąd pomiaru rośnie.

Chyba że INPA podaje prędkość z dokładnością do 0,1 km/h (nie pamiętam, bardzo dawno nie używałem tej funkcji INPA) to wtedy opisane błędy są zdecydowanie mniejsze i może mieć to sens.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.