Skocz do zawartości

WAZNE! Sposób na uszkodzony drogi wentylator klimy (3 pin)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Jakoze w moja wlasnosc weszla druga juz bawarka E39 3.0d (pierwsza to E36 M3) postanowilem opisac tutaj projekt mojego autorstwa, ktory zaoszczedzi spora sume pieniedzy wszystkim, ktorzy maja niesprawny elektroniczny wentylator klimatyzacji (3 pin).

 

Jak wiadomo od bodajrze 98 roku (moge sie mylic co do roku), BMW montowalo w E39 wentylator klimy z ukladem elektronicznym w wentylatorze. Ten wentylator sterowany jest napięciem prostokątnym z najcienszego z trzech kabelkow. Usterka wentylatora o ile mi wiadomo wiazala sie jak dotad z jego wymiana, co z kolei wiaze sie z kosztem ok 600pln za uzywke i ponad 1000pln za nowke. Mi sie ta cena wydaje smieszna jak za wiatrak, dlatego zaprojektowalem i wykonalem w swojej E39 system, ktory omija oryginalny system sterowania wentylatorem BMW i w zaden sposob nie wplywa negatywnie na prace klimatyzacji. Na moim systemie klima chodzi mi juz od prawie miesiaca i parametry pracy sa wzorowe.

 

Do wykonania wszystkiego potrzebne są nam następujące gadzety:

- najprostrzy wentylator 12V z opcją zalacz wylacz (zadnych elektro wnetrznosci) o srednicy odpowiadajacej oryginalowi BMW - ok 140pln nowy uniwersalny

- złączka do zaprasowania do wezy klimatyzacyjnych z wentylkowym zaworem serwisowym (takim jak wentylek od rowera, nie takim jak na oryginalnych rurkach klimy) - 15pln

- wylacznik cisnieniowy sterujacy, tzw presostat wentylatora, cisnienia R134a (11/18 bar lub zblizony). Wylacznik musi byc NAKRECANY czyli miec gwint wewnetrzny - 40-100pln uniwersalny

- przekaznik 12V 5 pinowy 32A - 6pln

- ok 1m grubego przewodu (+ oraz -) - czapka gruszek

- ok 1m cienszego przewodu na sterowanie przekaznikiem - czapka gruszek

- gniazdo przekaznika lub wsuwki do zaprasowania - czapka gruszek

- troche koszulki termokurczliwej - hmmm

- reczna prasa hydrauliczna do zakuwania koncowek

 

RAZEM ponizej 300pln

 

Sposób złożenia tego do kupy:

 

- wymontowujemy oryginalny wentylator BMW przecinajac ramiona laczace jego centralna czesc z dyfuzorem chlodnicy klimy

- nowy wentylator mocujemy do dyfuzora opaskami zaciskowymi plastikowymi (wentylator wpasowuje sie w miejsce starego BMW w piekny sposob i nieruchomo)

- przecinamy gumowy waz klimy ten najcienszy, ktory wychodzi z baniaka pod lampa (najgrubszy to ssanie, sredni to tloczenie, najcienszy to zasilanie)

- przeciecie weza laczymy zlaczka z zaworem serwisowym, na koniec zakuwamy oba konce zlaczki na wezu

- na zawor serwisowy z wentylkiem nakrecamy wylacznik (presostat wentylatora)

- podpinamy wszystkie kabelki w nastepujacy sposob (ponizej rysunek schemat mojej roboty na szybko)

 

http://www.iv.pl/images/88980232706230313247.jpg

 

Zasada działania:

 

Na grubym kablu + mamy cały czas 12V, nawet gdy klima jest wylaczona. Przeprowadzamy tego plusa przez przekaznik (in/out) i podlaczamy do wentylatora. Podajemy mase przekaznikowi z karoserii. Mase nowego wentylatora laczymy bezposrednio z pozostaloscia kabla masy w oryginalnej wtyczce went. BMW. Na pin przeciwległy masie przekaznika podajemy cienkim kablem +12V, przepuszczajac ten kabelek przez presostat wentylatora. Owego plusa presostatu bierzemy z grubego kabla went +12V ale PRZED PRZEKAZNIKIEM.

 

Gdy cisnienie w ukladzie klimy dojdzie do granicy "załącz" presostatu, zewrze on styki i przepusci plusa przez cienki przewod na sterujacy pin przekaznika. Napiecie to spowoduje zamkniecie obwodu w przekazniku i tym samym puszczenie "duzego plusa" na wentylator. Gdy cisnienie w ukladzie klimy spadnie do granicy "rozłącz" presostatu, zostanie odciete zasilanie do pinu sterujacego przekaznika, przez co obwod w nim sie otworzy i "duzy plus" do wentylatora zostanie odciety.

 

WAZNE!!!

Bezwzglednie nalezy stosowac przekaznik. nie wolno poprostu przepuscic duzego plusa przez presostat, gdyz natezenie pradu w grubym kablu + po uruchomieniu wentylatora spowoduje trwale uszkodzenie presostatu.

 

Zdaje sobie sprawe ze nie kazdy ma dostep do czesci i narzedzi jakich uzylem do mojego projektu dlatego jezeli chce wam sie przyjezdzac do mnie to zapraszam. Ponosicie koszty paliwa oraz czesci, a ja bez zadnych oplat skladam wam wszystko do kupy, jakoze milosnicy marki powinni sobie pomagac. Wszystkie czesci mam dostepne na mejscu od reki! Jezeli chcecie sami podjac sie wykonania instalacji na swoim samochodzie a nie jestescie czegos pewni piszcie do mnie na komorke lub dzwoncie: 695 357 321. Dodam ze system nie jest pomyslem z kosmosu. Jest to standardowy system sterowania wentylatorem wykorzystywany w agregatach chłodniczych Thermo King oraz Carrier. Proste, tanie i niezawodne. Co prawda taki wentylator nie bedzie mial biegow jak oryginalny, ale po co komu te biegi?! Jezeli chodzi o jakosc wykonania to powiem ze moj ojciec od 20 a ja od 4 lat prowadzimy jedna z najbardziej szanowanych firm chłodniczych w Polsce.

 

Na koniec dodam, ze wszystkie oryginalne elementy sterowania klimy BMW, procz wentylatora pozostaja nietkniete. Ori wylacznik cisnieniowy BMW (ten wkrecany w baniak pod lampa) jest czescia sterowania kompresorem i nie wolno go usuwac. Moja instalacja to tak naprawde ulzenie temu wylacznikowi trudow pracy poprzez oddanie jednego z jego pierwotnych zadan nowemu wylacznikowi :).

 

Dla niedowiarkow raz jeszcze :); U MNIE TO DZIALA BEZ ZARZUTU I NIE MA POWODU BY NIE DZIALALO W JAKIM KOLWIEK E39 Z KLIMATYZACJA

 

... nie ma za co :)

Edytowane przez mrbeem
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
Wszystko fajnie i cacy,wielki szacun za pomysł,ale......,nasuwa mi się mała dygresja..,otóż : ten wentylator pełni jeszcze jedną rolę,mianowicie w sytuacjach ekstremalnych wspomaga chłodzenie silnika.Tutaj tego nie ma.Może by równolegle z czujnikiem ciśnienia układu klimatyzacji włączyć czujnik termiczny np na 110 stopni ?To tyle tytułem przemyśleń..pozdrawiam...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A masz jakis schemat odnosnie tego w jaki sposb jest wlaczany w funkcji chlodzenia silnika? Oczywiscie mozna dodac drugie sterowanie do przekaznika od czujnika termicznego ale jakos mi nie przychodzi do glowy w jakis sposob ten wentylator moze pomagac w dochladzaniu motoru, skoro domyslnie napiecie prostokatne idzie od czujnika sterujacego wkreconego w uklad klimy a nie cieczy czy bloku/glowicy silnika. No chyba ze czujnik temperatury silnika wspolpracuje z tym wylacznikiem jakos. Fajnie by bylo widziec schemat instalacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...nasuwa mi się mała dygresja..,otóż : ten wentylator pełni jeszcze jedną rolę,mianowicie w sytuacjach ekstremalnych wspomaga chłodzenie silnika.To tyle tytułem przemyśleń..pozdrawiam...

 

Przemysl jeszcze raz :wink:

Do dochladzania silnika sluzy wiatrak za chlodnica,ten duzy z visco :cool2:

Death is easy-You don't have to do anything.Life is that You have to face.


bylo e39 m52b20,e39 m52b25TU,e39 m52b25,e36 m43b18,e39 m52b20TU,e39 m52b28TU,e46 m43b19TU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytaj ze zrozumieniem : "w sytuacjach ekstremalnych wspomaga chłodzenie silnika"...,naturalnie,że podstawowym wentylatorem jest ten osadzony na sprzęgle wiskotycznym,jednak gdy ten nie wyrabia sterownik silnika załącza wentylator klimatyzacji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Rewelacja.

 

Szkoda, że mieszkam tak daleko do Ciebie, niestety temat dla mnie jest nie do ogarnięcia.

 

A do malkontentów. Ludzie przestańcie powtarzać wkoło jak to ten wiatrak od klimy jest zbawienny i chłodzi wam silnik.

 

Po pierwsze, to jest to info nie potwierdzone, raczej krążą jakieś plotki. Po drugie w dieslu a takim jeżdżę, przy sprawnym wisku i przy niewłączonej klimie, to chyba w Arabii Saudyjskiej być może uda wam się doprowadzić wodę do 100C, a to jeszcze daleko to zagotowania, wskazówka idzie w prawo od 115C.

 

Z klimą bez sprawnego wentylatora klimy, ale ze sprawnym wisko, woda nigdy nie przekroczyla u mnie temp 98C i to w korku. Wiec nie wiem w czym problem, bo skoro klima będzie włączona to zadziała wiatrak i schłodzi, a jeśli klima będzie wyłączona to nie ma opcji, żeby zagrzać diesla ze sprawnym wisko.

 

A dlaczego jestem taki pewny siebie, bo sam jeździłem bez sprawnego wisko, i wentylatora klimy przez dłuższy czas będąc tego nieświadomym i nigdy nie mialem sytuacji, żeby mi sie woda zagotwała. Ze sprawnym wisko to tym bardziej niemożliwe, a do tego z wyłączona klimą to nie ma takiej opcji.

 

Podziękowania dla autora za wymyślenie takiego prostego patentu. Przecież wydatek 1300zl za wentylator to jakiś obłęd.

 

Coobin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Niezły pomysł na ten nieszczęsny wentylator. Ja walczę, a w zasadzie wczoraj skończyłem :-) wyciąlem wszystkie bebechy ze sterownika wentylatora, wsadzilem tam przekaźnik, zlutowalem prosty układ z potencjometrem do regulacji obrotów wentylatora i zakleilem hermetyczne silikonem. Zapomniałem, układ ma czujnik temperatury, który przymocowalem do chłodnicy klimy. Zasada działania następującą. W momencie włączenia klimy, sygnał leci ze sprzegielka klimy na przekaźnik i włącza się odazu wentylator. Chodzi on powoli, ma napięcie 6v. Jednak gdy chłodnica się nagrzewa, czujnik temperatury zmienia swoją opornosc i wentylator przyspiesza aż nawet do pełnych obrotów, oczywiście wszystko zależy od tego jak się nagrzeje chłodnica. Jedna wada: teoretycznie chodzi non stop jak masz włączona klimatyzacje. Nie przeszkadza mi to w zasadzie, spotkałem się z samochodami, gdzie po włączeniu klimatyzacji wentyle chodzą tez cały czas.

 

Wysłane z mojego GT-N7105 za pomocą Tapatalk 4

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Witam ponownie. Pisze zeby poinformowac, ze w sezonie letnim system sie sprawdzil doskonale i moge potwierdzic; jest do trwaly i skuteczny sposob na nie wydawanie grubej kasy na oemowy wentylator. Moj patent dziala bez problemu najmniejszego i co takze wazne, wentylator nie byl potrzebny do dochladzania silnika w upalne dni. Jutro zrobie fotki i zamieszcze
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.