Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano (edytowane)

Elo może komuś sie przyda ;) :cool2:

 

Czego potrzebujemy:

1. 5 szt. przekaźników samochodowych 12 V jednoobwodowych - ok 5zł szt (można także zastosować przekaźniki dwuobwodowe, wtedy będziemy potrzebować 2 szt takich przekaźników i jedną sztukę zwykłego wspomnianego wyżej)

2. 5 szt podstawek do w/w przekaźników abyśmy nie musieli zarabiać każdej końcówki na przewodzie - ok 3 zł szt.

3. ok 3-4 m. przewodu jednożyłowego 0,75 - 1,0 mm.

4. Kilka godzin wolnego czasu.

 

Niestety nie wiem jaki amperaż mają mieć te przekaźniki :|

 

Światła robimy na oryginalnych reflektorach, nie trzeba zakładać żadnych dodatkowych lamp.

 

Poniższy schemat można zastosować we wszystkich autach z osobną żarówką na światła mijania i drogowe np. H1 + H1 lub H7 + H7. Można po pewnych przeróbkach żrobić to na żarówkach H4 ale nie dotyczy to aut BMW bo w tych autach nie stosuje się takich żarówek.

Najprościej jest z żarówkami H7 ponieważ w tych żarówkach + i - jest doprowadzony z instalacji. Gorzej z H1 ponieważ tam - (masa) brana jest z obudowy odbłyśnika i musimy odizolować żarówkę od obudowy i doprowadzić do niej osobną masę zgodnie ze schematem.

 

Jak to działa:

 

Przekaźniki przełączają połączenie szeregowe pomiędzy dwoma żarówkami od świateł drogowych (światła dzienne - każda żarówka dzięki połączeniu szeregowemu świeci na 50 % swojej mocy) a połączeniem równoległym - normalne światła drogowe. Dodatkowo piąty przekaźnik (na dole schematu) wyłącza światła dzienne w momencie włączenia świateł mijania. Do zasilenia świateł dziennych musimy w okolice jednej lampy (obojętnie prawej czy lewej) poprowadzić prąd np z pompy paliwa - daje nam to że światła dzienne zaświecą się automatycznie po włączeniu silnika i tak jak już pisałem zgasną po włączeniu świateł mijania lub po wyłączeniu silnika. Można również poprowadzić plus po stacyjce - wtedy światła dzienne zaświecą się po przekręceniu zapłonu (dodatkowo jeśli ktoś chce można założyć wyłącznik aby mieć kontrolę nad włączaniem świateł dziennych lecz dla świętego spokoju proponuje tego nie robić aby później nie zapomnieć o ich włączeniu a przecież o to nam chodzi). Należy wspomnieć także o tym że nie tracimy świateł drogowych - przekaźniki zapewniają to że w momencie jazdy na światłach dziennych i chcąć np. "mignąć" komuś drogowymi zarówki rozjaśniają się na 100 % mocy a potem poprostu wraca do świateł dziennych.

 

Prawo i oszczędność prądu:

 

W maju 2009r Polskie prawo zostało dostosowanie do prawa UE i nie ma potrzeby aby podczas dnia w warunkach normalnej przejżystości powietrza świeciły się nam światła pozycyjne tylne oraz podświetlenie tablicy rejestracyjnej. Zrobienie świateł dziennych według tego schematu pozwala także oprócz wygody związanej z tym że nie musimy włączać świateł za każdym razem kiedy ruszamy autem na oszczędność energii: Dwie żarówki świecące na 50 % mocy pobierają ok 35 watt prądu (to tyle co jeden żarnik xenonowy) oraz nie świecą się tylne pozycyjne i tablica co daje nam oszczędność kolejnych ok 30 watów. Światła do jazdy dziennej mają podobną charakterystykę jak światła drogowe - mają świecić do góry aby światło było widoczne z daleka ale nie tak intensywne aby oślepiać kierowców jadących z przeciwka.

 

Kontrola przepalenia żarówek przez komputer samochodu:

 

W samochodach z kontrolą żarówek po włączeniu świateł dziennych pojawia się komunikat o przepaleniu żarówki od świateł drogowych prawej i lewej lampy. Dzieje się tak ponieważ podczas świecenia świateł dziennych przekaźniki są tak ustawione że nie ma połączenia przewodów do świateł drogowych z instalacji samochodu z żarówkami. Recepta na to jest bardzo prosta: trzeba pokazać kompowi w samochodzie że jednak to połączenie występuję i w tym celu włączamy światła drogowe wystarczy na ok 1-2 sek. (tak jakbyśmy chcieli komuś "mignąć"). Żarówki rozpalają się na 100 procent mocy, błąd znika i już się nie pojawia.

 

 

Fabrycznie takie światła są robione w autach BMW produkowanych na rynek USA ponieważ takie prawo istnieje tam od dawna. Samochody Audi poprzedniej generacji mają także takie rozwiązanie (najnowsze mają już zastosowane diody led w lampach)

W e39, e46 i nowszych można zrobić takie rozwiązanie poprzez złącze diagnostycznie poprzez przepogramowanie modułu świateł LCM ale nikt w CK nie chciał się bawić z tym a ja nie mam aż tak zaawanstowanego interfejsu do kompa więc postanowiłem założyć przekaźniki - identyczny efekt.

 

Chciałbym podziękować Karolowi (Lolo) za pomoc w rozkminieniu schematów i ogólną chęć pomocy przy tym projekcie , się należy.

 

Efekt końcowy jest taki: (zdjęcie podglądowe)

http://www.fotosik.pl/

http://www.fotosik.pl/showFullSize.php?id=62d55a396b3a1cd4 schemat

 

 

Kliknij aby otwożyć w pełnym rozmiarze.

Miłej zabawy przy majsterkowaniu!

Edytowane przez Skowron

http://forum-lines.ru/rez/ab214080.gif

раскрутка сайта киев




E34 520i M50 B20

E34 550i S70 B56

Suzuki DR 800 Big

Opublikowano
Plusa można pociągnąć od alternatora, w tedy światła zapalały by się po uruchomieniu silnika.
  • 7 miesięcy temu...
Opublikowano

U mnie w E34 wygląda to tak ...

 

http://imageshack.us/photo/my-images/339/kopiazdjcie004.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/98/kopiazdjcie005.jpg/

 

aha i nie bawiłem się jednak w to co pisałem na początku, tylko kupiłem specjalny moduł coś jak w linku u kolegi wyżej z tą różnicą,że zapłaciłem tylko 40zł :)

 

Pozdrawiam !!!

http://forum-lines.ru/rez/ab214080.gif

раскрутка сайта киев




E34 520i M50 B20

E34 550i S70 B56

Suzuki DR 800 Big

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.