Skocz do zawartości

320d Webasto-naprawa


spikepool

Rekomendowane odpowiedzi

Tak pomyślałem, że skoro jest temat, naprawy podgrzewacza elektrycznego, a moje webasto kuleje, więc może stworzyć analogiczny temat. Z tego co już wiem z forum, prawdopodobnie padł mi sterownik, ponieważ wysypało błędami w inpie w module webasta. Sterownik ten wymontowałem i zrobiłem zdjęcia, może wspólnie uda nam się go sprawdzić, naprawić. TC chcesz rozpracować taki sterownik? :mrgreen:

 

http://img215.imageshack.us/img215/1311/imgp7442.jpg

 

http://img408.imageshack.us/img408/2529/imgp7453.jpg

 

 

Po dokładnym obejrzeniu, nie stwierdziłem nic niepokojącego, żadnych przepalonych ścieżek. Od czego zacząć sprawdzanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze napisz co za błędy wyskakują. Może być np. uszkodzona pompka paliwa i webasto nie wystartuje. Webasto po otrzymaniu sygnału wykonuje szybki test podpiętych urządzeń. Jeśli któryś zawiedzie, webasto wywali błąd i nie uruchomi się. Czy przy uruchomieniu coś dzieje sie z webasto? Jakieś dźwięki wentylatora? Pompki obiegowej? Odpalasz jako dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://img710.imageshack.us/img710/774/webastoh.jpg

 

to błędy z ostatniego odczytu, myślę, że nic nie przybyło nowego ;) sprawa wygląda tak, że moje webasto się wcale nie włącza. Gdy zrobię test pompki w inpie to słychać, że tak jakby stuka, ten test na 45 sek się włącza. Używam jako dogrzewacza, w umie nie używam bo nie działa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te cykanie to pompka paliwa, uruchomiłeś pompkę paliwa, a więc jest sprawna a błędu od niej nie widać na tej liście co podałeś.

 

Otóż masz błędy 3 komponentów:

1. Wentylator w webasto (combusion Air Fan)

2. Czujnik temperatury na sterowniku

3. Pompka obiegowa wody

 

1 i 3 możesz sprawdzić podłączając bezpośrednio do wtyczek prąd. Pamiętaj masa w BMW to zawsze kolor brązowy. To te wtyczki 2 stykowe wpięte do sterownika.

 

Co do 2... Widzisz te dwa druciki odstające do lewego otworu? Tam powinien być termistor potocznie zwanym czujnikiem temperatury. Jest odłamany, trzeba będzie dolutować taki sam jak był, we wszystkich sterownikach webasto thermo top są takie same, z informacji jakie widziałem na różnych stronach to prawdopodobnie jest to termistor NTC 10k. Czasami jednak wymiana termistora nic nie daje bo mogło ulec uszkodzeniu jeszcze coś przed termistorem, np. jakiś rezystor lub kondensator, lecz zacząłbym od brakującego termistora, bez tego webasto napewno nie odpali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://img11.imageshack.us/img11/5888/imgp7459.jpg

 

mówimy o tych drucikach zaznaczonych w kółku, prawda? postaram się kupić w elektronicznym ten termistor w poniedziałek. wtedy również podam napięcia na wtyczki. Dahaka dzięki narazie za pomoc. Powiedzcie mi jeszcze, wchodząc w inpe, w moduł webasta, mogę je uruchomić nawet gdy płyn chłodniczy jest ciepły?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak wlutować termistor ogarnąłem. Tak jak mi poradzono podałem prąd na wtyczki. Zająłem się dwoma małymi, te schowane pod czarną osłoną. Pierwsza z brzegu, która idzie górą webasta i znika z boku- po podłączeniu prądu nic się nie dzieje, po prostu cisza. Wtyczka wyżej, po podaniu napięcia coś hałasuje, świszcze, czyli coś działa. Po całej operacji podłączyłem inpe, co mi się rzuciło w oczy.

 

Dziwna temperatura:

 

http://img542.imageshack.us/img542/4417/webastotemperatura.jpg

 

Skasowałem również błędy i po natychmiastowym sczytaniu wyskoczył ten. Ciekawe czy później nie wyskoczą inne.

 

http://img811.imageshack.us/img811/4551/webastob.jpg

 

Pomocne może będzie też to czym mogę sterować w webasto z poziomu inpy

 

http://img443.imageshack.us/img443/1443/sterowaniewebastowinpaa.jpg

 

Gdy włączam punk 1, coś puka z tyłu auta, jakby pod progiem.

2,3,4- nic się nie dzieje.

 

I teraz podstawowe pytanie, co dalej? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te pukanie to pompka paliwa, nie używaj tego testu za dużo bo za dużo napompujesz paliwa i jak webasto odpali to je uszkodzisz zbyt silnym zapłonem. Ta temperatura oznacza, że nadal coś nie tak ze sterownikiem bądź czujnikiem. Jeśli dobrałeś dobry czujnik to znaczy, że problem tkwi głębiej w sterowniku. W takim przypadku nie obędzie się bez oddania sterownika gdzieś do naprawy. Miałem podobny przypadek, koszt naprawy wyniósł mnie 160zł.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a wiesz co u Ciebie naprawiali, czy nie podzielili się taką wiadomością. Mam jeszcze takie pytanie, czy termistor ma jakieś bieguny? tzn. czy trzeba go wlutować w odpowiedni sposób, czy nie ma różnicy która nóżka gdzie na sterowniku. Chyba kupiłem dobry, powiedziałem w sklepie tak jak mi napisałeś i mi dał. Co prawda był trochę inny jak ten oryginalny, ten wyglądał jak mała kosteczka a ja kupiłem taki, przynajmniej z wyglądu:

http://allegro.pl/termistor-ntc-10k-10-raster-2-5mm-cena-za-2-szt-i1881224901.html

 

Gdzieś na innym forum wyczytałem, że powinien być termistor ptc, już sam nie wiem. Wie ktoś, jak powinien się zachowywać taki termistor, jego charakterystyka, jak zmienia się jego rezystancja. Jest jeszcze jakiś czujnik temperatury w webasto? gdzieś czytałem, że jest ono powiązane z czujnikiem z prawej strony w nadkolu. Prawda to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Wtrącę się tutaj bo już tyle tych tematów w każdym dziale o webasto, że nie wiem już gdzie napisać a ten akurat ostatnio aktywny.

 

W moim webasto spaliła się świece. Na allegro cena 299zł.

http://allegro.pl/sztyft-zarowy-webasto-thermo-top-swieca-kolek-nowy-i1865754159.html

 

Może wiecie czy jest możliwość kupienia gdzieś taniej, chociażby używanej? No i uszczelki chyba też będą potrzebne.

Może ktoś doradzi ? :)

 

Z góry dzięki i powodzenia w naprawie Waszych piecyków :)

 

edit:

A jaka ma być oporność tej świecy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

odświeżę znowu trochę bo nikt nie odpowiedział mi na pytania:

 

-czy termistor ma być ntc czy ptc, ten który wystaje z płytki i dotyka aluminium webasta

-czy wlutowywany termistor ma jakieś bieguny, czy nie ma różnicy w którą stronę go wlutuję w płytkę

-czy jest jeszcze jakiś czujnik temperatury w webasto, ponieważ inpa nadal pokazuje mi 125 stopni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Termistor z moich badań wynika, że jest to NTC. Gdzieś kiedyś krążyły informacje, że to PTC, jednak sam sprawdziłem, że tak nie jest. A jego wartość przy 25C niby powinna być 10kOhm, lecz nie potwierdzę tego.

 

Termistor to odmiana rezystora, na który ma wpływ temperatura. Zadaniem rezystora (z ang. Resist = Opór) jest czynienie oporu przepływu napięcia i nic więcej, tak więc niezależnie w jakim kierunku podłączysz nóżki rezystora / termistora to taki sam opór będzie w dwie strony. Mówię tu o zwykłych termistorach i rezystorach, bo są komponenty elektroniczne, które też stawiają opór, lecz w zależności od kierunku przepływu prądu.

 

Na sterowniku webasta istnieje tylko jeden termistor, jednak nie tylko on może być uszkodzony, aby sterownik odbierał informacje o złej temperaturze. Przed termistorem jest jeszcze masa rezystorów i kondensatorów, no i oczywiście sam procesor sterownika może być winowajcą.

 

 

Dodam jeszcze, że w ramach próby możesz podłączyć za termistor, rezystor lub potencjometr z wartością 8-12kOhm. W zależności od wartości, przy sprawnym sterowniku powinna być podawana jakaś wartość temperatury. Szczególnie kręcenie potencjometrem efektywnie pokaże przy jakich wartościach rezystancji jest odbierana dana temperatura, to wyjaśni o jakiej wartości powinien być termistor NTC przy temperaturze 25C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dahaka dziękuję Ci bardzo za info. W szczególności to o potencjometrze, bo wlutowanie go i zmienianie oporu powinno mieć wpływ na temperaturę pokazywaną w inpię, wtedy by się wyjaśniło czy uszkodzony jest tylko termistor czy coś przed nim, jeżeli dobrze rozumiem, prawda? Jeżeli dobrze opracowałem plan działania narazie trzeba wlutować potencjometr i sprawdzić jak zmienia się oporność, wraz z przekręcaniem go, a w związku z tym temperatura pokazywana w inpie. Jeżeli się nie zmienia to szukamy czegoś przed nim. Dodatkowo pojawiło mi się pytanie, czy mogłem uszkodzić wlutowywany termistor przez przegrzanie go. Nie mam jakiejś super wielkiej wprawy w lutowaniu tak precyzyjnych elementów, lecz jakoś to wykonałem. I czy czujnik w nadkolu od strony pasażera jest powiązany z webasto. Widziałem taką teorię więc pytam. Dahaka jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc, ponieważ tylko Ty chcesz mi pomóc, a wiem, że są inni obeznani. Pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak ten patent z potencjometrem możesz śmiało wykonać wpinając go w piny od termistora, tylko pamiętaj, aby podłączając sterownik do zasilania nie była ustawiona za mała rezystancja potencjometru! Może dojść do zwarcia i uszkodzenia dalszych podzespołów. Jeszcze możesz sprawdzić sam termistor miernikiem i jego oporowość przy różnych temperaturach choć to jest niedokładna metoda... już miałem w ręku termistor z webasto, który niby w mierniku coś tam dobrego pokazywał, a i tak był uszkodzony.

 

Termistor można uszkodzić przy wlutowywaniu, gdy za mocno go się podgrzeje, próg ten jest dosyć wysoki, jednak jest. Najlepiej ograniczać nagrzanie nóżek podzespołów przy lutowaniu ich lutownicą transformatorową. Jednakże też nie można lutować całkiem chłodnej nóżki gdyż cyna może się nie przyssać, a w efekcie powstanie zimny lut. Trzeba opracować złoty środek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
Mi się wydaje, że powinien być termistor PTC "pozytywny" to znaczy że opór rośnie z temperaturą i tak wg mnie powinno być. Temperatura rośnie to rośnie opór aż do przerwania obwodu przy temperaturze 70 stopni. Tylko tych PTC nie można nigdzie dostać. Jakby ktoś miał to jak chętnie odkupię.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam kolego spikepool ja jestem z Konstantynowa jak coś możemy się spotkać i coś pokombinować ja tez mam webasto jako dogrzewacz ale mój sterownik tez jest uszkodzony był nawet w Korzuchowie i tam nie dali rady go naprawic prawdopodobnie ELMOS bo nie ma wogóle

komunikacji na pinie 2 jest zwarcie tagze jak bys chcial sprawdzic swój sterownik pod moim webastem to służę pomoca mam tez DIS-a

Mam identyczny sterownik jak twój

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.