Skocz do zawartości

[E46 M47D20] Nie odpala, rozrusznik nie reaguje


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam.

Mam problem, pomagam koledze przy jego E46 320d (M47D20 2000 sedan). Auto 2 dni temu normalnie jezdzilo i do tego czasu nigdy nie było problemu z odpalaniem. Nie był wcześniej diagnozowany INPĄ (lub wogóle).

Aktualnie auto nie odpala, objawia się to tym że rozrusznik nie kręci. Co ciekawe 2 razy rozrusznik "stuknął" jakby chciał zaskoczyć do kręcenia a raz nawet zakręcił z 2 obroty - lecz poza tym kolejne paredziesiąt razy przekręcając kluczyk w stacyjce nie zareagował. INPA czasami podaje z ważniejszych kodów w DME : "EWS random code, incorect" oraz w IKE: "TOG" (czujnik thermal oil-level, zdaje się chodzi o czujnik w misce olejowej). W DISie sprawdzałem sygnały dochodzące z czujnika, sygnał "low" oscyluje wokół 17 tys ms, a sygnału "high" wogóle brak. Czy uszkodzenie tego czujnika jest powodem NIE KRĘCENIA rozrusznika? Na zegarach nie wyskoczył żaden tryb awaryjny silnika. Poza tym praktycznie zero innych ważnych błędów (reszta w modułach ABS/ASC "czujnik abs w kole tylnym" oraz AIRBAG "opór poduszki bocznej").

Zastanawia mnie bardzo to że pare razy rozrusznik się odezwał. Próbowaliśmy pukać w rozrusznik, ZERO różnicy. Co ciekawe napięcie na + i - na rozruszniku pokryuwa się z napięciem na aku, jednak po zmostkowaniu śrub nawet nie iskrzy! Łudzę się że rozrusznik jest sprawny a problem jest w czym innym.

 

W aucie odkryłem także uszkodzonego jeża, którego mam zamiar wyciągnąć jutro (pobór prądu 1,7A!) - jakieś wskazówki co do wyciągnięcia jeża? Auto ma manualną klimę. Aku dzisiaj rozładował się do 7,90V, po ładowaniu szybkim prostownikiem (120A) podładował się do 12V , jednak rozrusznik nawet nie drgnął.

Opublikowano
Zanim zaczniesz się zagłębiać proponuje wez na krótko podepnij mase silnika ( karoseria silnik ) orginalne przewody były wadliwe spotkałem się z takimi obiawami już nie raz .Jak sprawdzisz daj znać czy coś pomogło na 99% to jest to
Darmowe Holowanie i samochód zastępczy garatis dla poszkodowanych w kolizji drogowej (Bezgotówkowo)
Opublikowano

Zapomniałem dopisać chyba ważną informację.

Auto tuż przed zatrzymaniem, tylnym prawym kołem spadło z krawężnika, może to będzie jakaś wskazówka.

Sprawdzałem masę na silniku, jest przejście, a przewód masowy jest raczej sprawny, nie ma zerwanej izolacji oraz twardo siedzi na miejscu.

 

Co do aku, podpinaliśmy drugi z 325 o identycznych parametrach 74Ah 680A i nie było różnicy. Wydaje mi się że może być gdzieś przerwa na kablu lub poluzowany styk na łączeniu. Sprawdziłem opornik 250A, jest całkowicie sprawny, ma przejście.

Opublikowano
Jak piszesz, że masz błąd EWS random code, incorect to nic Ci nie da przekładanie akumulatorów, a nawet wymiana rozrusznika. Tak jak napisał TC, immo go blokuje i tam szukaj rozwiązania.
Opublikowano

Sprawdziłem przed i po synchronizacji jak zachowuje się EWS. INPA podaje że STARTER ENABLED a przy wszelkich możliwych przyczynach blokady rozrusznika jest "NO". Wygląda na to że EWS nic nie blokuje.

 

Co do błędu w EWS "power on reset" to wydaje mi się że jest spowodowany rozładowywaniem się aku, gdyż występuje praktycznie wtedy gdy próbuje się odpalić kiedy napięcie aku już naprawde mocno spada. Wtedy ładujemy prostownikiem i robimy kolejne próby.

 

Co do błędu "random code" to wystąpił 2gi raz. Zrobiłem ponownie synchronizację robiąc "reset" a potem "store" i błąd już nie wystąpił.

 

Sprawdzałem kostkę styczników za stacyjką - są przejscia na mostkach, pastylki są czyste. Delikatnie podgiąłem też ramię by pastylka wchodziła równo na kowadełko. Niestety nadal nie ma różnicy.

 

Niestety nie ma drugiego kluczyka. Co ciekawe INPA podaje że jest to kluczyk nr1 a DIS że nr 2.

Opublikowano
To by wyjaśniało dlaczego czasami zatrybił i obrócił rozrusznikiem. Podjedź do jakiegoś warsztatu niech sprawdzą Ci czy kluczyk wysyła. Nie pamiętam dokładnie ale w INPA chyba jest możliwość sprawdzenia, jeśli znajdziesz ten punkt i będzie on wskazywał, że wysyła to owiń kluczyk kilkoma warstwami folii aluminiowej wtedy powinien przestać. A póki co wszystko wskazuje na to, że coś z EWS nie tak. W ostateczności wyciągaj rozrusznik, ale sprawdź ten kluczyk bo błąd jasno mówił, że coś nie tak ze zmiennym kodem.
Opublikowano

Najgorsze że zatrybienie było w jakimś tam losowym momencie, gdy praktycznie nic ważnego nie zrobiliśmy wcześniej (w sumie to tylko aku się ładował i omyłkowo na prostowniku probowałem odpalić silnik).

 

INPA podaje "key is sending : YES" , gdy go wyciągnę ze stacyjki i odciągam powoli to po jakichś 5cm od kółka EWS już mam info "key is sending : NO" - czyli to o czym piszesz zostało chyba wykluczone. Tak z ciekawości, co da owinięcie folią ? Folia wzmocni sygnał? Bez sygnału chyba nie da się wogóle odpalić prawda?

 

Wyciągnięcie rozrusznika to masakra, oddalam tą czynność na jak najpóźniejszy termin, wolę wykluczyć wszystko inne.

 

W którym miejscu szukać modułu EWS? Może podmienię, zsynchronizuje i spróbuję odpalić.

Zrobię też to co kolega wyżej napisał - pociągnę drugą masę z karoserii, bardzo prawdopodobne że coś z tym może się wiązać.

 

Tak się zastanawiam jak zachowa się rozrusznik/stacyjka/zegary gdy padnie klema pirotechniczna? Jak i czy można to rozebrać? Jak stwierdzić jej uszkodzenie?

Opublikowano
Gdy owiniesz kluczyk folią, to blokujesz sygnał podawany z kluczyka, wtedy przy włożonym do końca kluczyku powinno być napisane, że kluczyk nie wysyła. Wymiana samego EWS Ci nic nie da wymienia się go w komplecie kluczyk-DDE-EWS. Chyba, że kupujesz używkę i elektronik przełoży kość z Twojego EWS do tej używki. A czy podczas przekręceniu kluczyka na pozycję uruchomienia rozrusznika(jak trzymasz w tej pozycji) to czy nie zmienia się na NO w INPA dla sygnału z kluczyka? Może kluczyk w pozycji neutralnej wysyła, a jak go ściśniesz to wysyłać przestaje? Pod maską w okolicy podgrzewacza płynu chłodniczego(lewy kielich patrząc od przodu auta) masz podciągnięty przewód od akumulatora, jego używa się do odpalania "na kable" Jeśli tam masz napięcie to klema pirotechniczna jest OK. Sprawdź też czy tam jest nie tylko napięcie, ale i prąd, czyli zrób spięcie do masy cieniutkim kabelkiem i zobacz czy go przepali. Ktoś na forum miał chyba podobny problem i okazało się, że po przekręceniu kluczyka w pozycje do "palenia" pojawiał się sygnał przy rozruszniku, wtedy na 100% był pewny, że to rozrusznik. Po wymianie szczotek wszystko wróciło do normy. Ale gdy to były szczotki to słychać by było charakterystyczne stukanie, a po puknięciu w rozrusznik powinien załapać. Skoro ty już pukałeś w rozrusznik to wstępnie szczotki można wykluczyć, ale nigdy na 100%
Opublikowano

Obserwowałem INPĘ podczas wkładania kluczyka i przekręcania, zupełnie nic się nie zmieniało - cały czas były te same poprawne wartości w EWS.

 

Co do napięcia na plusie pod maską to oczywiście sprawdzałem, jest takie samo jak na aku (i tak samo potem na rozruszniku) bo to ten kabel idzie do rozrusznika (jest zamocowany na obudowie filtra kabinowego). Dobry pomysł z tym cienkim kabelkiem ,może faktycznie nie ma mocy :)

 

Dolny czarny kabel sygnałowy na rozruszniku w spoczynku ma śladowe wartości napięcia poniżej 0,5V, natomiast przy próbie rozruchu sygnał się podwyższał, nie pamiętam do ilu. Jakiekolwiek próby zwarcia nie powodowały nawet iskier!

 

Miałem jeszcze 2 razy "cyknięcie" rozrusznika, gdy trzymałem kluczyk na rozruchu około 20sek. Wtedy przy końcu nagle było "cyk" i dalej cisza.

 

W rozrusznik uderzałem ze wszystkich stron, z tyłu , z boku, w bendix..... dosłownie wszędzie.

Opublikowano

Problem rozwiązany!

Kolega "mstuning1" miał rację, okazała się słaba masa. Kabel masowy był naderwany i owe spotkanie z przeszkodą dokończyło jego żywot.

Jeszcze raz dziękuję za wszelkie sugestie koledzy :)

Opublikowano
A tak na przyszłośc zawsze warto sprawdzać podstawowe rzeczy zanim zacznie się zagłębiać przy tej usterce każdy sprawdza napięcie ale zapomina o masie :cool2:
Darmowe Holowanie i samochód zastępczy garatis dla poszkodowanych w kolizji drogowej (Bezgotówkowo)

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.