Skocz do zawartości

520i M50B20 jaki wentylator


ARUS1

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Panowie.

Mam mały problem z chłodzeniem silnika. Nie ma jeszcze tragedii, ale trochę mnie wkurza jak coś nie działa tak jak powinno. Teraz do rzeczy. Chłodzenie silnika jest ok podczas jazdy. Wskazówka praktycznie stoi w pionie, natomiast jak trochę postoję w korku to się wychyla ok.3mm w prawo. Natomiast jak są upały i stoję w korku to wychyla się jeszcze bardziej w prawo. Nie jest tragicznie bo max dochodzi do połowy pomiędzy pionem, a następną białą kreska, także do czerwonego pola jeszcze daleko, ale niestety płyn już ucieka korkiem, więc temperatura jest wtedy za wysoka. Już jakiś czas próbuję ten temat męczyć, ale powoli brakuje mi pomysłów. Dzisiaj zauważyłem dwie rzeczy. Po pierwsze po wyłączeniu silnika wentylator jeszcze jakiś czas się kręci, a wyczytałem, że nie powinien. Prawdopodobnie ma się zatrzymać od razu. Nie wiem jednak tego z żadnego pewnego źródła i tu moje pierwsza prośba do Was. Może ktoś już przeabiał ten temat i wie jak powinno być. Będę wdzięczny za informację, rozwiązałoby to kwestię ewentualnej wymiany bądź regeneracji visca. Teraz druga rzecz. Okazało się, że mam włożony wentylator 9-cio łopatkowy o średnicy 420mm. Z tego co się orientuję to w silniku M50b20 powinien być 11-to łopatkowy o średnicy 410mm (wg.RealOEM). Teraz się zastanawiam czy kiedyś ktoś podmienił ten oryginalny wentylator na zły czy po prostu były też wersje z 9cio łopatkowymi wentylatorami. I tu kolejna prośba. Czy możecie sprawdzić (oczywiście właściciele silnika M50B20 bez klimy) ile macie łopatek na wentylatorze chłodnicy. Tak sobie pomyślałem, że może tu jest sedno mojego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jesli gotuje Ci sie w zbiorniku wyrownawczym to u mnie skonczylo sie to na wymianie uszczelki pod glowica. Sprawdz weze czy po rozgrzaniu silnika sa miekkie czy twarde. jesli sa jak kamien to masz uszczelke do wymiany na 100%, ma przedmuchy. sprawdz tez korek oleju czy nie ma osadu (mleczka) od dolu. Przedmuchy ida albo plyn w olej albo powietrze do ukladu i wtedy tak sie dzieje. Nie wydaje mi sie, zeby ilosc smigiel wentylatora miala az takie znaczenie. Pytanie jeszcze jest czy Ci sie zapowietrza ? Ale wracajac sprawdz weze po rozgrzaniu silnika. pozdro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może i jest milion postów na temat odpowietrzenia E34. Nie pytam o odpowietrzenie bo mam na 100% układ dobrze odpowietrzony. Niestety quaszi to nie jest kwestia odpowietrzenia. Bardzo bym chciał, żeby była - możesz mi wierzyć.

Filong węże nie są twarde, żadnego mleczka na korku też nie ma. No i układ się nie zapowietrza.To wszystko już sprawdzałem. Co do uszczelki pod głowicą to też już o tym myślałem. Byłem to nawet sprawdzić u mechanika i z uszczelką jest wszystko OK. Moje przypuszczenia to niewydolna pompa wody (chociaż strumień powrotny jest), ale może za mały. Nie wiem jaki mocny powinien być. Obstawiam też visco no i ten wentylator nieszczęsny, chociaż wydaje mi się Filong, że masz rację, że aż takiej różnicy pomiędzy wentylatorami nie powinno być. A czy ktoś może potwierdzić albo zaprzeczyć, że po wyłączeniu silnika wentylator powinien zatrzymać się od razu a nie po 2-3sekundach? Taką dostałem informację, ale nie wiem czy to prawda.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli chodzi o wentylator główny, to nie ma zbytniej różnicy (9 czy 11 łopatkowy) jak sprzegło wiskotyczne działa prawidłowo to powinno wystarczająco chłodzić ,co do wentylatora pomocniczego to działa wszystko prawidłowo, nawet po wyłaczeniu silnika powinien chodzić ,jak by ci sie nie załączył to dopiero miał byś problem ...z głowicą ,tak czy inaczej jak zagrzeje ci sie auto zgaś silnik i sprawdz ręką temperature na chłodnicy vis,a vie wentylatora głównego (visco) czy jest duża(to wyeliminuje niesprawność termostatu ,znaczy że układ chodzi na duzym obiegu) choć z tego co pamietam czujnik od wentylatora pomocniczego znajduje się w chłodnicy (ale tak czy inaczej sprawdz temp chłodnicy)...ja generalnie obstawiał bym visco ,bo podczas jazdy jak jest dość spory pęd powietrza to problemu nie ma ,więc sprawdz dokładnie visco bo tu bedzie problem...
iZzI
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki Izzi za info. Możesz mi wyjaśnić co masz na myśli pisząc wentylator pomocniczy i główny. Nie bardzo rozumiem, bo u mnie jest jeden wentylator i do niego przykręcoine visco. Nic więcej nie mam. Wg.RealOEM też już nic więcej tam nie ma. U mnie w chłodnicy nie widziałem również żadnego czujnika. Gdzie to powinno być?Gdy pisałem, że po wyłączeniu silnika wentylator się jeszcze trochę kręci to miałem na myśli czas ok.4-5sekund. Potem już się nie rusza. Rozumiem, że po wyłączeniu silnika wentylator powinien jeszcze działać jakiś czas? Jeżeli możesz to proszę rozwiń temat tego dodatkowego wentylatora.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten wentylator pomocniczy ,to ten o którym piszesz .Znajduje się z przodu chłodnicy i jest sterowany elektrycznie (nie pamietam dokładnie przy jakiej temp powinien sie załączyć ) generalnie przy normalnej eksploatacji w naszym klimacie i przy prawidłowo działajacym sprzegle wiskotycznym wentylatora głównego jak i prawidłowo działajacym układzie chłodzenia (drożna chłodnica ,dobra pompa wodna ,termostat),nie powinien się załączać,Piszesz również że temp. podczas jazdy jest prawidłowa więc najprawdopodobniej masz uszkodzone visco (jeżeli auto zagrzeje ci sie dość znacznie,wyłacz silnik i sprawdz czy wentylator pod maska obraca sie lekko?jak tak to masz do wymiany własnie visco
iZzI
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki IZzi.

Visco jest uszkodzone na 100%, wcale nie reaguje, a wenylator na wolnych obrotach mogę zatrzymać nawet paluchami. Zamówiłem już regenerator do visca....tak z ciekawości bo chcę zobaczyć czy pomoże. W razie czego jestem przygotowany na zakup nowego.Mam jeszcze jedno pytanie. Czy na biegu jałowym ma lecieć strumień płynu z chłodnicy do zbiorniczka wyrównawczego? U mnie leci tylko jak przegazuję, czym większe obroty tym większy strumień, ale na wolnych obrotach nie mam wcale strumienia. Chyba będę musiał zrobić sobie większy przegląd układu chłodzenia bo na początku roku miałem wymieniony termostat i mechanik mówił, że obudowa termostatu jest już trochę zużyta. Pokazał mi stary termostat, który wyciągnął z buni i okazało się, że poprzedni mechanik nawalił tam sporo silikonu. Jak ktoś chciałby zobaczyć robotę fachowców, to mam ten stary termostat do dzisiaj. Nowy mechanik oczywiście obudowy nie wymienił, chociaż kazałem mu dzwonić, jeżeli jeszcze coś znajdzie do roboty bo lepiej zrobić wszystko przy jednej robocie. Tym razem sam sobie zrobię przegląd układu chłodzenia, w końcu kiedyś trochę grzebało się przy samochodach, więc nie będzie źle...no może tylko z wolnym czasem będą problemy. Dajcie Panowie tylko znać co z tym strumieniem na wolnych obrotach? Może ktoś mógłby sprawdzić jak jest u niego.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki cdrbti. Co do pompy miałeś rację. Na wolnych obrotach nie ma strumienia, no chyba że układ jest zapowietrzony. Tak przynajmniej jest u mnie. Wymieniłem dzisiaj starą pompę, miała wirnik plastikowy, ale nie wyglądała źle, wszystkie łopatki całe, żadnych luzów. Z wyglądu jest ok, chociaż wydaje mi się, że nowa daje większy strumień, ale może to złudzenie. Zrobiłem też dzisiaj regenerację visca. Okazało się, że było zupełnie puste. Teraz działa rewelacyjnie. Problem jednak częściowo pozostał. Wskaźnik temperatury jest cały czas o grubość wskazówki w prawo. Dalej już nie idzie (tak było przed wymianą pompy i naprawą wiska) bo potem załącza się wisko, ale nie zbija temperatury tak, żeby wskazówka miała idealnie pion. Połowę grubości wskazówki brakuje. Termostat raczej działa dobrze, no chyba, że nie puszcza dokładnie przy 88stopniach. Jak myślicie czy chłodnica może być tak zakamieniona, że nie wychładza dostatecznie?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie nie ma to żadnego znaczenia.

Najprawdopodobniej visco po regeneracji oraz termostat ustawiły się na taką temperaturę. Ktoś się już kiedyś tutaj wypowiadał, że zależy to od termostatu i wisca w którym miejscu stoi wskazówka.

Dla przykładu u mnie jest idealnie na kresce zawsze ale w e34 kolegi jest już kreskę ponad.

Oczywiście jeśli po rozgrzaniu są jakieś zmiany (ruchy wskazówki) to jest to powód do zmartwień

Kreską zupełnie się nie przejmuj :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.