Skocz do zawartości

wymiana klocków przód


jdef90

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

wczoraj zwarł mi się czujnik więc dziś chciałem klocki wymienić... ponieważ wszędzie mnie zrzucano "na poświętach" a ja miałem trochę czasu, to poszedłem na parking, wyjąłem podnośnik z bagażnika i pierwszy raz w życiu postanowiłem zrobić to samemu.

 

później ładnie opiszę dla potomnych, ale teraz mam pytanie...

 

1. czy trzeba zdjąć zacisk aby wyjąć klocki? ja zdjąłem...

2. z jakim momentem należy dokręcić zacisk? czy na "ile się da"? czy na jakiś konkretny moment?

 

i jeszcze info dla "spanikowanych". po zwarciu czujnika macie jeszcze 0,5 cm klocka... czyli spokojnie można do domu dojechać...

 

 

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=12999&postdays=0&postorder=asc&highlight=inspekcja+e60&start=0

Edytowane przez jdef90

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

trochę mi się zeszło z wrzucaniem, ale ostatecznie:

 

Jest to instrukcja dla wszystkich tych, którzy staną w obliczu takiej sytuacji jak ja, czyli gdy w serwisie mówią "panie po świętach", nie bardzo kto inny ma to zrobić a przed wyjazdem "warto by" i ostatecznie trzeba by samemu...

 

Operacja jest nieskomplikowana, ale należy mieć podstawowe narzędzia i myśleć co się robi. generalnie jeżeli umiesz trzymać śrubokręt w ręku i jesteś dość silny, dasz radę.

 

1. NARZĘDZIA i materiały

a) podnośnik z bagażnika,

b) klucz nasadowy 18 (raczej... niestety nie pamiętam :) ale koniecznie z długą nasadką)

c) duża dźwignia do klucza,

d) kombinerki z cienkimi szczypczykami

e) jeden czujnik zużycia klocków

f) jeden komplet klocków

g) około 2 godziny (zakładamy że robimy to po raz pierwszy)

 

2. PRZYGOTOWANIE AUTA

Całą operację można przeprowadzić jak ja na parkingu, jednak będzie trzeba użyć duuuużej siły, dlatego warto rozpoznać jakieś możliwości dostania się do auta od dołu.

 

a) luzujemy śruby na kole, klinujemy tylne koło klinem jak przy wymianie przebitej opony i następnie podnosimy auto. całość oczywiście prowadzimy na płaskim i stabilnym podłożu.

http://img408.imageshack.us/img408/7766/cimg3098.jpg

 

b) zdejmujemy koło i profilaktycznie podkładamy je pod próg na tyle głęboko aby zabezpieczyć auto w przypadku gdyby spadło z podnośnika.

http://img523.imageshack.us/img523/1494/cimg3099.jpg

 

c) ukazuje się nam zacisk. pierwsze co robimy to skręcamy koła tak, aby mieć lepszy dostęp do wewnętrznej strony. następnie usuwamy ciągnąc kombinerkami u nasady czujnik. spokojnie możesz go zniszczyć i tak musisz założyć nowy aby uniknąć błędów. nie wyrywaj go jednak do końca, z auta na siłe :) zostaw to sobie na później aby nie zapomnieć jak ułożone są przewody. na zdjęciu już zacisk bez czujnika. zdejmij także sprężystą blaszkę. tutaj przydadzą się kombinerki, najpierw wyjmij zewnętrzne wąsy, później te wewnętrzne odpowiednio manewrując elementem. używaj trochę siły ale bez przesady.

http://img232.imageshack.us/img232/1169/cimg3100.jpg

http://img408.imageshack.us/img408/6382/cimg3101.jpg

 

d) mocnym i długim śrubokrętem, bądź innym elementem odsuwamy klocki od tarczy uważając aby niczego nie uszkodzić. robimy to zapierając śrubokręt o obudowę zacisku w miejscu w którym był czujnik, jeżeli komuś zależy musi sobie zabezpieczyć powierzchnię, bo śrubokręt będzie miał tendencję do obskakiwania.

%5B384%3A480%5Dhttp%3A//img523.imageshack.us/img523/5038/cimg3102.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/8747/cimg3103.jpg

 

e) teraz lokalizujemy dwie duże nakrętki z tyłu zacisku. górna jest widoczna oczywiście z góry, a dolna... oczywiście z dołu :)

na nich przymocowany jest zacisk. aby odkręcić górną będziesz raczej potrzebował długiej nasadki i naprawdę dużo siły. Warto zadbać o pomoc drugiej osoby.

http://img11.imageshack.us/img11/7384/cimg3104x.jpg

 

dolna będzie także oporna..

http://img11.imageshack.us/img11/7449/cimg3107.jpg

 

gdy uda ci się z nimi uporać zdejmujesz zacisk... nie wieszaj go na przewodach, ale raczej powierz do trzymania drugiej osobie.

http://img242.imageshack.us/img242/5935/cimg3108x.jpg

 

f) wyjmujemy klocki. zewnętrzny wyjmie się niemal sam, wewnętrzny zamocowany jest na.. powiedzmy elastyczne blaszki. "wydłub" go śrubokrętem. zastąp zużyte elementy nowymi.

http://img21.imageshack.us/img21/8056/cimg3109.jpg

 

g) teraz już jest z górki... przykładasz zacisk na miejsce, wkręcasz śruby (tą górną i dolną) i dokręcasz to. pamiętaj, nie może to być byle jak dokręcone... twoje BMW będzie hamowało tylko dzięki dokręceniu tych elementów...

http://img11.imageshack.us/img11/9865/cimg3114.jpg

 

h) zacisk zamontowany... więc wymieniamy do końca czujnik. teraz możesz zdjąć przewód (wypinając z gumowych elementów przytrzymujących). czujnik wpięty jest w plastikowe pudełeczko. aby je zdemontować użyj ponownie kombinerek, musisz wyjąć dwie spinki. lepiej ich nie uszkodź.

http://img408.imageshack.us/img408/7972/cimg3111.jpg

 

następnie kombinerkami podwarzasz dwa zatrzaski i ukazuje ci się wnętrze pudełka.

http://img523.imageshack.us/img523/8020/cimg3112.jpg

http://img232.imageshack.us/img232/6709/cimg3113.jpg

 

wypinasz przewód starego czujnika, podpinasz nowy.

http://img408.imageshack.us/img408/7499/cimg3110.jpg

 

mocujesz pudełko na miejscu,

http://img10.imageshack.us/img10/1377/cimg3115.jpg

http://img11.imageshack.us/img11/4148/cimg3116e.jpg

 

zakładasz koło dokręcając śruby dość silnie, opuszczasz auto z podnośnika, dokręcasz śruby mocujące koło mocno, ale znowu bez przesady... i idzesz na drugą stronę.

 

całą operację powtarzasz ponownie. będzie jednak łatwiej :) tam nie ma czujnika :)

 

i) a teraz... zabawa z komputerkiem. cała procedura kasowania przeglądu opisana tutaj

http://www.bmw-klub.pl/forum/viewtopic.php?t=12999&postdays=0&postorder=asc&highlight=inspekcja+e60&start=0

mi za pierwszym razem wszystko się udało.

 

Gdy zakończysz wszystkie prace, zanim ruszusz uradowany na podbój świata, popompuj nieco pedałem hamulca, aby wyrównać ciśnienie w układzie hamulcowym i ułożyć klocki... chyba że masz ochotę napisać następną lekcję pod tytułem: klejenie zderzaka i wymiana pasa przedniego wraz z airbagami metodą chałupniczą :mrgreen:

Edytowane przez jdef90

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam też lubię pogrzebać ale klocki?

 

No mi by się nie chciało, zbyt upierdliwie brudzące i ciężkie koła i takie tam, itd.

 

Nie mniej jednak gratuluję i podziwiam samozaparcie, a co do merytoryki to naprawdę świetny, czytelny opis. Widać że lubisz samochody.

 

Brawo!!! :clap: :clap: :clap:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie to temat wart podklejenia w dziale "zrób to sam". No i powiem szczerze, że myślałem iż ta operacja jest bardziej skomplikowana, a tu wychodzi na to ze jest identycznie jak w moim starym Oplu :) Nie licząc czujnika oczywiście :lol:

BMW to jest to co lubię najbardziej! Freude am Fahren!

http://img.userbars.pl/120/23959.gif

http://img153.imageshack.us/img153/6728/aaad.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elegancko tylko można zamiast tych dwóch śrub odkręcić tylko dwie śruby imbusowe (rozmiar 7) które są widoczne na zdjeciu 7 i 8 tylko trzeba zdjąć te plastikowe dekielki i przy okazji umyć i przesmarować bo cały zacisk na nich chodzi, wtedy śrub się nie rusza a po odkreceniu tych imbusków zacisk też schodzi no i z mojego doświadczenie wiem że warto przesmarować gwinty smarem miedzianym bo w przyszłości w ponownej takiej operacji nie trzeba się siłować z odkręceniem śrubek jak wiemy panuja tak wyzsze temperatury gdzie srubki lubią sie zapiekać

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesteś pewien że w e60 tak włąśnie jest?

 

na zdrowy rozsądek powinno się dać bez demontażu zacisku...

 

choć żaden imbus nie chciał mi tam załapać, a wgląd i dostep jest słaby... żeby nie powiedzieć żaden i jak po zdemontowaniu zacisku oglądałem co jest tam pod gumkami to nie bardzo widziałem imbus (ale nie przyglądałem się uwaznie).

 

nie jestem teraz jużpewien jak to wyglądało, bo wymieniałem przed świętami...

 

ale warto dla własnego bezpieczeństwa nie zdejmować zacisku (bo naprawdę trzeba potem to dobrze dokręcić)...

 

jeżeli się nie uda pozostaje procedura jak wyżej.

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W E34 i E39 były imbusy i to nietypowy bo 7 gdzie nie ma 7 w wiekszosci kompletach i mysle ze w E60 jest tak samo widząc po konstrukcji zacisku mysle ze nie zmienialiby srubeczki po za tym nie dokęca sie "mocno" tylko wszystko z czuciem, ta procedura jest jak najbardziej poprawna tylko ja zawsze robie tak jak napisalem i czyszcze te bolce tak przy okazji rozbierania :D

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=NJ51&mospid=47760&btnr=34_1324&hg=34&fg=05

Numerek 8 to jest to

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Elegancko tylko można zamiast tych dwóch śrub odkręcić tylko dwie śruby imbusowe (rozmiar 7) które są widoczne na zdjeciu 7 i 8 tylko trzeba zdjąć te plastikowe dekielki i przy okazji umyć i przesmarować bo cały zacisk na nich chodzi, wtedy śrub się nie rusza a po odkreceniu tych imbusków zacisk też schodzi no i z mojego doświadczenie wiem że warto przesmarować gwinty smarem miedzianym bo w przyszłości w ponownej takiej operacji nie trzeba się siłować z odkręceniem śrubek jak wiemy panuja tak wyzsze temperatury gdzie srubki lubią sie zapiekać

Pozdrawiam

 

Zgadza się - nie trzeba odkręcać całego zacisku tylko tak jak kolega napisał. Druga sprawa nie musisz odkręcać tego plastiku z wtyczkami, tylko po prostu ją otworzyć wyjąc wtyczkę i wyczepić kabel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w sumie racja, ale bałem się połamać/rozszczelnić (taki sobie dostęp) a wyjęcie "pudełka" było prostsze od sikania :mrgreen:

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zadem mod, proszę usunąć temat... :?

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym tego tematu nie usuwał. Jest wyjaśniony i co najważniejsze ze zdjęciami. Chciałem zapytać czy wy nie używacie pasty do hamulców przy zakładaniu nowych klocków? Realoem część nr 13 ( z linku powyżej).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

normalnie pasta powinna być użyta.

ja jednak nie użyłem, bo u mnie pierwotnie miał dokonać wymiany serwis. ale jako że powiedzieli, żebym się gonił, a ja miałem do przejechania kilkaset kilometrów, to awaryjnie sam dokonałem wymiany przed wyruszeniem w drogę.

 

jeszcze taka mała ciekawostka.

 

komputer mniej więcej w grudniu wskazywał mi że do przejechania na klockach mam jeszcze 400km. wówczas kupiłem co potrzeba i czekałem na zwarcie. w międzyczasie padł mi akumulator. po naładowaniu komputer pokazał ponad 1400km do przejechania na klockach. realnie zrobiłem około 2000km. stąd taka panika u mnie po zwarciu, bo tak naprawdę nie wiedziałem co tam mam.

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

normalnie pasta powinna być użyta.

ja jednak nie użyłem, bo u mnie pierwotnie miał dokonać wymiany serwis. ale jako że powiedzieli, żebym się gonił, a ja miałem do przejechania kilkaset kilometrów, to awaryjnie sam dokonałem wymiany przed wyruszeniem w drogę.

 

jeszcze taka mała ciekawostka.

 

komputer mniej więcej w grudniu wskazywał mi że do przejechania na klockach mam jeszcze 400km. wówczas kupiłem co potrzeba i czekałem na zwarcie. w międzyczasie padł mi akumulator. po naładowaniu komputer pokazał ponad 1400km do przejechania na klockach. realnie zrobiłem około 2000km. stąd taka panika u mnie po zwarciu, bo tak naprawdę nie wiedziałem co tam mam.

 

a tak BTW może ktoś wrzuciłby adres do serwisówki, aby nie trzeba było robić "kowalstwa artystycznego"... jest taka opcja?

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tez nie jestem za usuwaniem tego postu bo czynność którą opisał jdef90 jest jak najbardziej wporządku (np. jeśli będzie trzba zmienić tarcze) chciałem tylko podpowiedzieć jak można to zrobić w inny sposób i przy okazji przesmarować te prowadnice zacisku bo o to tez trzeba dbać.

jdef90 nie obrażaj się ani nie bulwersuj że ktoś zwrócil ci uwagę nikt nie chciał źle tym bardziej JA po to jest to forum żeby sobie podpowiadać jeden ma większe doświadczenie drugi mniejsze i chodzi o to żeby sie swoją wiedzą dzielić

Pozdrawiam i przepraszam jeśli kogoś uraziłem :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:)

ja się nie obrażam, ja nie z tych.

 

tylko nie chciałbym, aby ktoś niedoświadczony w oparciu o ten temat wykonał coś nie tak i napytał sobie biedy. moja wymiana jest po prostu nietechnologiczna, a foty już wyrzuciłem i nie mam, żeby poprawić.

 

BTW (ciekawe kiedy z imageshack znikną...)

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Walnąłeś switną opisówke tak jak należy ze zdjeciami co się ceni na tym forum a my nakierowaliśmy co wytarczy pominąć lub odatkowo zrobić wiec jest gitara :D

Temat uważam za zamknięty każdy po przeczytaniu tego posta powinien zaczaić o co chodzi szczególnie że temat jest podparty dobrymi fotami. Ja bym go przeniósł do działu Zrób to sam.

Pozdraiwam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

felgi, opony, prestige tuning, elementy carbon, znaczki carbon, grile

hurtowe ceny na zimowe opony renomowanych marek

http://img169.imageshack.us/img169/4364/gpowerwheel.jpg

Felgi oraz akcesoria legendarnego G-Power!

http://www.inovit.pl http://www.kahndesign.pl http://www.wolfrace-wheels.pl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.