Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Ja sprawdzałem sygnał przy sterowniku ABS bez zasilania z samochodu.

Potrzebne narzędzia:

- oscyloskop,

- zasilacz na ok 5V i BARDZO MAŁY PRĄD :!: Ja miałem zasilacz 100 mA i do dwóch kabelków przylutowane oporniki 100 ohm, przez co miałem ok 0,5 mA :!: Można przerobić z zasilacza TV - ja tak zrobiłem,

- śrubokręt płaski i krzyżak, nie za duże.

Czas sprawdzenia wszystkich 4 kół: max 2 godziny.

 

Na początku odpinamy wtyczkę która wygląda jak na zdjęciu poniżej:

 

http://img27.imageshack.us/img27/4010/wtyczkazdjecie.th.jpg

 

Dokładnie to z oznaczeniem X1170, po wyciągnięciu ukaże nam się coś takiego:

 

http://img27.imageshack.us/img27/2563/wtyczka.th.jpg

 

Teraz rozpiska które piny sprawdzać:

 

Czujnik przy kole lewy przód:

12 - powracający sygnał do sterownika,

28 - napięcie biegnące do czujnika,

 

czujnik przy kole lewy tył:

29 - powracający sygnał do sterownika,

13 - napięcie biegnące do czujnika,

 

czujnik przy kole prawy przód:

16 - powracający sygnał do sterownika,

15 - napięcie biegnące do czujnika,

 

czujnik przy kole prawy tył:

31 - powracający sygnał do sterownika,

30 - napięcie biegnące do czujnika.

 

Znajdujemy na wtyczce odpowiednie piny od danego czujnika - wszystko jest dokładnie tak jak na drugim zdjęciu, z cyferkami więc nie powinno być jakiegoś problemu z tym.

 

Teraz podnosimy sobie to koło które chcemy sprawdzić.

Do pinu zasilającego (czyli jeden z tych: 28, 13, 15 lub 30 w zależności od tego które koło) wkładamy napięcie z zasilacza (+ PLUS), do drugiego masę (- MINUS) oraz oscyloskop - jeden koniec do jednego, drugi do drugiego. Z uwagi na malutkie dziurki we wtyczce proponuję wsadzić tam krótki ale sztywny kawałek drucika i z nim zwierać - ja miałem oporniki na zasilaczu więc nie było problemu. Teraz ktoś musi zakręcić kołem, jeśli na oscyloskopie pojawia się ładny foremny wykres wzdłuż osi X (pozioma), czujnik jest sprawny. Jeśli natomiast koło się kręci, oscyloskop nic nie pokazuje lub pokazuje jakieś dziwne wykresy (nie foremne) czujnik jest uszkodzony.

Tak sprawdzając mamy pewność iż to czujnik, a nie sterownik jest walnięty bo nie ma wtedy żadnego połączenia miedzy nimi.

 

Ja oprócz sprawdzenia tego sprawdzałem napięcia czy wtyczkach czujników czy dochodzi napięcie ze sterownika przy rozpiętych wtyczkach - jeśli się pokazuje choć na pół sekundy na każdym kole to można sądzić iż sterownik jest sprawny.

 

Oczywiście było sprawdzane również CarSoft`em 6.5 dla pewności - co dziwne pokazało to co wyszło mi sprawdzając oscyloskopem - uszkodzenie dwóch prawych czujników więc można się też tym sugerować, ale najlepiej sprawdzić jak napisałem wyżej.

 

U mnie to zadziałało, więc podejrzewam, że i u Was powinno działać, niestety sprawdzałem w ten sposób tylko swoje auto.

 

PRZY PODŁĄCZENIU DO NIE TYCH PINÓW CO TRZEBA NAPIĘCIA - CZYLI ODWROTNIE PLUSA I MINUSA, CZUJNIK NIE USZKADZA SIĘ ALE RÓWNIEŻ NIC NIE POKAŻE :!::!::!:

Ja sprawdzałem to z ciekawości i te czujniki które były sprawne dalej takie są, a uszkodzone są uszkodzone.

 

Mam nadzieję, że opisałem to dość wyraźnie i zrozumiale więc nie będzie problemu aby każdy kto ma pojęcie choć trochę o prądzie i elektronice na poziomie końca podstawówki oraz oscyloskop i zasilacz na 5V (nie więcej jak 9V bo tyle chyba idzie ze sterownika) z BARDZO MAŁYM PRĄDEM, co jest nie bez znaczenia oraz opornikami da sobie radę.

  • 5 miesięcy temu...
Opublikowano
Witam , chciałem skorzystać z twoich doświadczeń, bo również posiadam E39 '98 ale moja wtyczka X1170 jest zamocowana w pionie na A52 i ma około 20 pinów po 10 w każdym rzedzie, czy masz może i do takiej wtyczki rozpiske? Jeśli potrzeba to fotkę zrobię
  • Zasłużeni forumowicze
Opublikowano

Ja w e36 podłączałem milivoltomierz pod sprawdzany czujnik i kręciłem kołem.

Napięcie wzrastało wraz z obrotami koła.

Proste jak drut.

Drogą dedukcji doszedłem do konkluzji...!!!!

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.