Skocz do zawartości

Wycieraczki działają w sposób szarpany


RobertS

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem w końcu wyjąć silnik do wycieraczek i zobaczyć dlaczego w trybie pracy przerywanej czasem wycieraczki pracują jak byłyby na kacu od rana ... powoli, bardzo zdecydowanym ruchem ...malutkimi krokami z dużą ilością przerw. :roll2:

 

E30 w garażu, przeczytałem książkę Hayes'a ..... i wydawało mi się, że jestem gotowy - to było 8 godzin temu :doh:

 

Ale udało się..... Wszystko umyte i gotowe do montażu. Dobra wiadomość taka, że silnik jest dobry!

 

Jutro montaż. Zrobię zdjęcia i opiszę co robiłem po kolej. Metalowe części moczą się w WD40. Plastykowe już wyjąłem ze zmywarki - są czyściutkie :8)

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh5.ggpht.com/rsababady/SF4frqxYBKI/AAAAAAAACEc/EF9SGSfAco0/100_1170.jpg

 

Wniosek jest jeden - przy budowie nowego e30, BMW zaczynał od silnika do wycieraczek! całą resztę samochodu zbudowali do około niego. Przy jego wymontowaniu, trzeba rozebrać wszystkie pozostałe elementy samochodu. :jawdrop:

Edytowane przez RobertS

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opisuję cały proces naprawy problemu szarpanej pracy wycieraczek.

 

Ja wykonałem dużo zbędnej roboty - Teraz wiem lepiej…a więc nie opisze tego, co robiłem, ale to, co bym zrobił gdybym miał powtarzać tą robotę.

 

1. Zapewnij się, że wycieraczki znajdują się w pozycji spoczynku. Najlepiej włączyć i wyłączyć je na chwilę. Należy odłączyć akumulator przed rozpoczęciem dalszych prac.

2. Pod maską jest pokrywa pod szybą przednią, którą należy zdjąć (patrz zdjęcie). Ona jest przekręcona za pomocą śrubek, które należy wykręcić. Aby ułatwić sobie prace, najlepiej jest odłączyć (dwie śrubki) plastykowe połączenie elektryczne zaznaczone na zdjęciu od pokrywki silników wiatraczka i wycieraczek. Po zdjęciu tej pokrywy, widoczna będzie dmuchawka a po prawej stronie, trochę schowany, silnik od wycieraczek.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh3.ggpht.com/rsababady/SF16i6X2p1I/AAAAAAAACAk/gek1mtmyQck/100_1244.jpg

3. Teraz występuje idealny moment, żeby sprawdzić silnik od dmuchawki. Po zdjęciu osłonek dmuchawki, jej silnik jest widoczny. Górna połówka osłonek składa się z czterech elementów plastykowych. Aby zdjąć te elementy, należy zacząć od większych elementów plastykowych – naciskając tył, ściągnąć je lekko do przodu. Jak tył się odłączy, to podnosząc przód do góry – wychodzi dosyć łatwo. Z mniejszymi elementami należy postąpić tak samo nie używając zbyt dużo siły. Dolna połowa osłony dmuchawki jest umocowana do samochodu os strony kabiny. Nie można jej wyjąć od strony silnika. Ona jest główną przeszkodą przy wyjmowaniu całego mechanizmu od wycieraczek ponieważ prawdopodobnie jest ona zmontowana od wewnątrz samochodu po instalacji mechanizmu od wycieraczek.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh3.ggpht.com/rsababady/SF3vCYuEYpI/AAAAAAAACBo/kAaCNdyMVXY/100_1199b.JPG

4. Silnik dmuchawki jest umocowany do drugiej dolnej osłon plastykowych za pomocą obejmy sprężystej. Na dole obejmy jest mała dziurka. Należy włożyć coś w kształcie haczyka i mocno ciągnąć w stronę maski. Aby ułatwić otwarciu sprężynowej obejmy, stukałem w nią plastykowym młotkiem, ponieważ zauważyłem sporo rdzy na niej i na obudowie silnika.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh6.ggpht.com/rsababady/SF3yCSPPrgI/AAAAAAAACCw/ndRpTV3etoE/100_1243.jpg

5. Obejmę można zdjąć naciskając ją do tyłu i wyciągając ją do góry. Obejmę wyjąć. Silnik teraz można wyjąć po odłączeniu dwóch kabelków, które można podłączyć z powrotem tylko w jeden sposób, a więc nie należy się bać tego, że będzie problem przy montażu.

6. Silnik od wiatraczka serwisowałem. Sprawdzałem szczoteczki – 50% zużycia po 18 latach …. Mogą być na jeszcze 18 lat :D . Silnik ma dwa łożyska z brązu – a więc nie trzeba ich smarować pod warunkiem, że są czyste. Spryskałem je WD40 i kręciłem wirnikiem, aby jak najwięcej brudu ( i było sporo) z nich wydostać. Cały silnik został spryskiwany WD 40, aby trochę chronić jego obudowę przed rdzą. Mokrą szmatką zdjąłem kurz z wiatraków. Ostrym nożem wyczyściłem brud ze szczelinek w komutatorze (to miejsce styku szczoteczek z wirnikiem). Należy to zrobić delikatnie, aby nie uszkodzić zwojów wirnika. Jeśli boisz się, że uszkodzisz wirnik, to można to zrobić za pomocą wykałaczek drewnianych do zębów. I tyle na temat czyszczenia silnika od dmuchawki.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh6.ggpht.com/rsababady/SF4hCb9S05I/AAAAAAAACFA/VpxeWmSbUt0/100_1177.jpg

7. Wracam do silnika od wycieraczek. Wykręcić w pierwszej kolejności śrubkę mocującą silnik do samochodu.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh3.ggpht.com/rsababady/SF16hHLdTbI/AAAAAAAACAM/8Q1UhWaF-CY/100_1238.jpg

Od tego momentu musisz liczyć z tym, że stracisz trochę skóry z palców i może nawet parę palców, jeśli nie odłączyłeś akumulatora :duh: . Za pomocą klucza 10-tki, pod silnikiem mechanizmem silnika, należy odkręcić nakrętkę na osi mechanizmu silnika, gdzie łączy się z mechanizmem wycieraczek – ona jest pod silnikiem – należy ją odkręcić. Uważaj na podkładkę, która na pewno spadnie i stracisz 1/2g na jej szukaniu. Są też trzy śrubki, dookoła osi silnika, które mocują silnik do mechanizmu wycieraczek. Należy je wykręcić, odłączyć wtyczkę zasilania i już można wyjąć silnik.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh5.ggpht.com/rsababady/SF16h5nssuI/AAAAAAAACAU/X6HVA1ki2Gw/100_1240.jpg

Po wyjęciu silnika, zauważyłem sporo rdzy na mechanizmie wycieraczek. Ponieważ nie można mechanizmu wycieraczek wyjąć, to potraktowałem tą rdzę preparatem o nazwie „epoxy Brunon”. Reaguje z rdzą i powstaje powłoka epoksydowa co hamuje pojawienie się rdzy. Widać na zdjęciu jak działa!

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh5.ggpht.com/rsababady/SF3vw1q06AI/AAAAAAAACCM/JO1IsYH6azY/100_1218.jpg

8. Będzie potrzebny taki kluczyk do otwierania silnika (patrz zdjęcie). Należy wykręcić dwie śrubki (patrz zdjęcie) uważając na nakrętki, które wpadną na pewno do środka silnika i przekleją się do magnesów stojana silnika ;)

http://lh4.ggpht.com/rsababady/SF16j_PDIJI/AAAAAAAACA8/lyjN6jpVHp4/100_1230.jpg http://lh5.ggpht.com/rsababady/SF16jqeppdI/AAAAAAAACA0/cRJTeEd1v_g/100_1206.jpg

9. Sprawdzałem tylko szczoteczki – 50% zużycia po 18 latach …. Mogą być na jeszcze 18 lat :cool2: . Silnik ma dwa łożyska z brązu – a więc nie trzeba ich smarować pod warunkiem, że są czyste. Cały silnik został spryskiwany WD 40, aby trochę chronić obudowę przed rdzą. Ostrym nożem wyczyściłem brud z szczelinek w komutatorze. Należy to zrobić delikatnie, aby nie uszkodzić zwojów wirnika. Jeśli boisz się, że uszkodzisz wirnik, to można to zrobić za pomocą wykałaczek drewnianych do zębów. I tyle na temat czyszczenia silnika od dmuchawki.

10. Należy teraz zdjąć plastykową pokrywkę (tam gdzie wchodzą cztery kable do silnika). I oto winna część za tą przerywaną pracę wycieraczek – te blaszki, które widać na zdjęciu służą zamknięciu obwodu zasilania do silnika i odłączeniu zasilania w momencie, kiedy wycieraczki wracają do miejsca spoczynku jeśli wyłączamy wycieraczki. Smar, który znajduje się w przekładni wysusza się i hamuje przepływ prądu przez styki.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh5.ggpht.com/rsababady/SF4fHthAVkI/AAAAAAAACD4/tGxO6MusIsA/100_1176.jpg

Zdjąłem stary smar szmatką a potem umyłem wszystko porządnie za pomocą WD40 (fan :D ). Posmarowałem przekładnię smarem silikonowym i nałożyłem trochę na styki.

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh3.ggpht.com/rsababady/SF16elcD2aI/AAAAAAAAB_k/JjhJfbRcxp0/100_1203.jpg

11. Przed zmontowaniem silnika należy podłączyć akumulator i silnik do wycieraczek i włączyć wycieraczki w celu:

a. sprawdzania czy silnik jeszcze działa :wink:

b. ustalenia punktu „zerowego” / spoczynku

w ten sposób masz pewność, że po zamontowaniu silnika, wycieraczki będą pracować na szybie przedniej a nie na masce samochodu, Odłączyć akumulator po zakończeniu.

12. Przy montażu należy postąpić odwrotnie niż przy jego wyjmowaniu. Nie zapomnij o osłonie plastykowej na silnik od wycieraczek, bo będzie problem z jej założeniem po montażu silnka.

13. Aby założyć obejmę sprężystą na silnik od dmuchawki, użyłem kombinerek

%5B640%3A480%5Dhttp%3A//lh4.ggpht.com/rsababady/SF16if0RT5I/AAAAAAAACAc/9XrKra03FMI/100_1241.jpg

 

Wycieraczki działają płynnie, szybko i stają tam gdzie powinny po wyłączeniu :D

Powodzenia.

Edytowane przez RobertS

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kawał dobrej roboty :cool2:

 

Dzięki mleszko - uzupełniłem opis o zdjęcia..... Następny projekt to wymiany akumulatorów na płycie od zegarów aby lampki serwisowe zgasły i obrotomierz zaczął działać poprawnie :dance:

Uzależniony od 325iC

Zakochany w żonie

.....ja też jeżdżę E30 z wyboru!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.