Skocz do zawartości

[E36][E34][E39] wymiana chipa w TDS-ie


farmus

Rekomendowane odpowiedzi

dziś wymieniałem chipa w swoim 318tds i postanowiłem zrobić kilka fot aby kolejnym chętnym było latwiej.

 

komputer znajduje się w podszybiu. Żeby się do niego dostac nalezy wyjac akumulator, odkrecic 'pudełko' na akumulator i odkręcić gumowe wygłuszenie na scianie podszybia. potem odkręcamy kolejne zabezpieczenie w postaci plastykowej osłony i mamy dostep do ECU.

zdjejmujemy wtyczkę najpierw odginając metalową zawleczkę. wtedy możemy śmiało poluzować uchwyty znajdujace się po bokach komputera. Jak będą luźne to możemy ostrożnie wyjąc kompa i zabrać do domu.

 

narzędzia bez których nie warto się zabierac do roboty to torxy ( w tym nr7, którego ja nie miałem).

wyjęty komp wygląda tak

http://img232.imageshack.us/img232/2826/photo0570gq0.th.jpg

po jego odwróceniu widać 4 śruby które musimy wykręcić

http://img232.imageshack.us/img232/365/photo0571bi0.th.jpg

 

wtedy możemy ostrożnie odgiąć wszystkie aluminiowe blaszki aby zdjąc pokrywę komputera. Jeżeli blaszki są w stanie nianaruszonym to komputer był raczej na pewno nie otwierany.

http://img215.imageshack.us/img215/6528/photo0572kx8.th.jpg

po zdjęciu obudowy komputer wygląda tak:

http://img215.imageshack.us/img215/9735/photo0573fl8.th.jpg

 

od strony gniazda znajdują się 4 śruby (torx t7) które także musimy odkręcic. wtedy ostrożnie wyjmujemy płytki z drugiej połowy aluminiowej pokrywy

http://img167.imageshack.us/img167/7637/photo0576ru6.th.jpg

 

teraz zdejmujemy te białe plastykowe grzybki i jak już to zrobiliśmy możemy rozłożyć płytki jak ksiązkę, z tym że ostrożnie.

http://img206.imageshack.us/img206/5426/photo0577di9.th.jpg

 

w tdsie są dwa chipy, jeden od turbiny i jeden od pompy. obydwa są takie same (tylko końcówki numerów są różne) i mają na sobie białe plastykowe osłonki

http://img206.imageshack.us/img206/2940/photo0578ti8.th.jpg

 

osłonki zdejmujemy poprzez naciśnięcie na dłuższe boki, po zdjęciu chipy wyglądaja tak:

http://img206.imageshack.us/img206/1632/photo0579xm2.th.jpg

teraz najtrudniejsza część zadania. bierzemy malutki nożyk i unosimy każdy chip delikatnie podważając go z gażdej strony. raz z jednej raz z drugiej aż same wyjdą. róbcie to delikatnie, kiedyś się mogą jeszcze przydać.

po wyjęciu chipy wyglądaja tak:

http://img153.imageshack.us/img153/7452/photo0581ol9.th.jpg

 

wtedy na ich miejsce wsadzamy ostrożnie nowe, zwracając uwage na ich polaryzację. Kazdy chip ma z jednej strony taki wycinek, który oznacza stronę montażu. Nowe chipy nalezy wcisnąć delikatnie tak samo jak stare. Jeżeli nożki nie bedą pasować do dziurek to można je delikatnie podgiąc.

Nowe chipy po wsadzeniu

http://img153.imageshack.us/img153/3929/photo0580xw5.th.jpg

 

jeżeli wymieniamy oba chipy to z racji tego, że są takie same to możemy sie pomylić. najlepiej nie skręcać wszystkiego za mocno tylko isc i podlaczyc do auta czy odpali. Jeżeli odpali to jest ok i możemy poskładać wszystko w odwrotnej kolejności. Jeżeli nie pali to nalezy chipy zamienić miejscami, pamietając o właściwym kierunku.

komputer skręcamy i zaginamy blaszki, montujemy w podszybiu i podlaczamy aku.

 

ja już się z tym uporałem, całość zajęla mi jakies 60 minut. grunt to zadbać o dobre warunki pracy, tzn. unikać kontaktu z jakimikolwiek elementami (np, wełniane swetry) które mogą łatwo uszkodzić układy scalone. poza tym wszystko robić ostrożnie i powoli.

 

może sie to komuś przyda, efekt warty roboty

 

 

 

:D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

farmus: ...chodzi mi po głowie czip :) ...ale kurde boję się że zrezam auto w ten sposób. :? Nie wiem no mam fazę wbitą, że jak Niemiec tego nie zrobił to znaczy że ...nie powinno się tego robić :|
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

To bardzo stary dwupłytowiec z przewlekanymi kostkami. :-)

Do wymiany wystarczy śrubokręt, jeżeli są wlutowane podstawki.

Jeżeli ich nie ma to trzeba je wlutować!

Druga sprawa to wersja softu. zawsze należy modyfikować

soft ten który aktualnie jest w sterowniku silnika

lub nowszy dedykowany. Zastosowanie innej wersji może zakończyć się

uszkodzeniem silnika np: turbiny lub złym funkcjonowaniem innych

urządzeń np ESP, skrzynia szafa, itp., itd.

Nowsze sterowniki są zupełnie inne, że nie wspomnę o EDC16

do którego potrzeba specjalistyczny sprzęt.

 

http://www.epsilon.com.pl/sklep/galerie/addon-dla-adaptera-16-bi_358.jpg

http://www.evc.de/images/bdm/BDM143-1.jpg

%5B480%3A480%5Dhttp%3A//www.evc.de/images/bdm/whole.jpg

 

Obecnie produkowany jest jeszcze nowszy system wtryskowy EDC17

http://www.checksumm.com/news.php?subaction=showfull&id=1155771503

 

Inną sprawą jest sama modyfikacja softu.

Zależy czy robi się ją dla spokojnego drivera czy szaleńca.

http://www.evc.de/images/ols/winols-kl-d-klein2.jpg[/img]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 lat później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.