Skocz do zawartości

[E34] Upgrade szyberdachu z manualnego na elektryczny


Zorka5

Rekomendowane odpowiedzi

Opiszę na moim przypadku - e34 520 sedan 91 - jak przerobić szyberdach na korbę na elektryczny tak, aby wszystko działało jak fabryka wymyśliła, nawet w przypadku, gdy nie ma pociągniętej instalacji (brakuje dwóch grubych wtyczek - czarnej i niebieskiej) po zdjęciu zaślepki z korbką od szyberdachu).

 

Części, które są potrzebne (cenny części używane z allegro):

1. Silnik szyberdachu - 50 zł (do e34 lub e32)

2. Przycisk szyberdachu - 20 zł (do e34 lub e32)

3. Maskownica do podsufitki zakrywająca silnik z dziurą na przycisk do szybera - 30 zł (koniecznie do e34! od e32 nie pasi)

4. Cała wiązka od modułów po tylnim siedzeniem aż do dachu przy lusterku, - 50 zł (kilkanaście kabli około 5m z jednego końca jedna z drugiej strony dwie wtyczki, ciężko znaleźć używaną całą nie pociętą, w razie czego nowa w sklepie z częściami BMW około 150 zł)

5. Moduł przekaźnikowy (oznaczenie "RM" - Relay module) i moduł główny (komfortu, oznaczenie "GM" - General module) - za oba około 90 zł

 

Razem koło 240 zł

 

W zależności od wersji samochodu poz. nr 5 może być niepotrzebna. Jeżeli mamy zamontowane moduły z oznaczeniem "GM/LOW"(ciemno zielony) i "RM/LOW"(czarny) to będzie potrzebna na pewno. Dodatkowo moduł GM w wersji bez obsługi szyberdachu ma 3 wtyczki zamiast 4. Wtedy też trzeba podmienić oba. Moduł RM i GM w wersji biednej po zdjęciu obudowy ma sporo wolnych miejsc na płytce na przekaźniki. RM w wersji biednej jest też sporo lżejszy od tego z obsługa szyberdachu.

 

 

Czas: około 2 godz (jak wszystko pójdzie gładko). Co robimy?:

0. Dla bezpieczeństwa można odłączyć aku.

1. Trzeba dostać się do modułów pod tylną kanapą za kierowcą - siedzisko do góry, wyjąć szarą "dyktę" pod nim, odkręcić 3 śrubki czarnej plastikowej pokrywy modułów, zdjąć pokrywę.

2. Moduły - Przed sobą poza innymi mamy dwa podłużne moduły (RM - czarny i GM - ciemno zielony), jeżeli trzeba je podmienić, należy je wyjąć, najlepiej ciągnąć za jeden koniec do góry i w ich miejsce włożyć odpowiedniki z obsługa szyberdachu ele.(Moduły oznaczone A1 i A5 na rysunku)

3. Podłączenie wiązki - w prawym dolnym rogu zestawu z modułami (patrząc od wejścia) obok czarnego modułu powinny być dwa gniazda, jedno - skrajne zajęte, drugie wolne, pomiędzy tym skrajnym a czarnym modułem. Tam należy wetknąć jeden koniec wiązki - ten z jedna wtyczką (miejsce podłaczenia - oznaczone jako X272 można zobaczyć narysunku).

4. W tym momencie dobrze jest podłączyć przycisk i silnik do szyberdachu i sprawdzić czy wszystko działa, jednocześnie ustawiając silnik szyberdachu w pozycji "uchylony do góry". (jeżeli był odłączony aku to go na chwilę podłączyć i przekręcić kluczyk żeby szyber zadziałał)

5. Podciągnięcie wiązki - Tu jest trochę rzeźby, bo ten niepodłączony koniec (dwie wtyczki) musi się znaleźć przy lusterku, czyli trzeba po kolei zdejmować plastiki i przeciągać wiązkę. Drogi jej poprowadzenia są dwie:

- Pierwsza (tak chyba było fabrycznie) dołem przy progach dalej koło przedniego głośnika i poprzez słupek przy przedniej szybie i na dach. Problem, jaki tu napotkamy to przeciągnięcie wiązki przez deskę obok kierowcy oraz kolejny problem to długość wiązki, jeżeli pociągniemy ją odrobinę nie w tym miejscu gdzie trzeba, to może się okazać, że zabraknie kilka cm, aby wtyczka sięgnęła do silnika szyberdachu.

- Druga droga, nie fachowo, na własną odpowiedzialność, dołem przy progu tylnich drzwi, poprzez słupek między drzwiami. Trzeba ją tak umieścić, aby nie kolidowała z pasem bezpieczeństwa i mech. jego regulacji, który jest tam zamocowany. Zalety to fakt, że jest łatwiej oraz spokój, że starczy wiązki, aby ją podłączyć do silnika.

W podsufitce, aby przeciągnąć kable, trzeba odkręcić jeszcze zasłonkę z lusterkiem nad kierowca i rączkę nad drzwiami, oraz zdjąć korbę i maskownicę i do tego miejsca dociągnąć dwie wtyczki wiązki do szybera. Przed wykręceniem korbki otworzyć szyberdach w pozycję "uchylony do góry". Należy potem jeszcze wykręcić cały mechanizm do korby.

6. W miejsce mechanizmu korby należy przykręcić silnik, wcześniej podłączając do niego jedną wtyczkę wiązki. Po przykręceniu silnika, należy podłączyć przycisk szyberdachu wsadzony w maskownicę, sprawdzić czy wszystko działa (trzeba pamiętać, aby podłączyć aku i przekręcić kluczyk, aby dział), jeżeli działa, włożyć maskownice z przyciskiem i poskręcać i poskładać wszystkie plastiki.

7. Niestety często w przycisku do szyberdachu, który kupimy jest spalona żarówka podświetlenia i warto ją też wymienić żeby potem wszystkiego znowu nie rozbierać.

8. Na koniec robimy bilans strat w ludziach lub sprzęcie, oby tego dużo nie było :)).

 

Na deser można delektować się domykaniem szyberdachu z kluczyka (trzeba kluczyk dłużej przytrzymać w pozycji maks w prawo - dla drzwi kierowcy)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
...3. Maskownica do podsufitki zakrywająca silnik z dziurą na przycisk do szybera - 30 zł (koniecznie do e34! od e32 nie pasi)

...

 

czym sie roznia?

 

Z tego co patrzyłem to rozmiarem, od e32 jest trochę krótsza, i kształtem, ta z e32 zdaje sie nie miała zaokrąglenia przy lampce ośw kabiny tylko była prosta w tym miejscu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...
  • 9 miesięcy temu...
  • 3 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.