Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Opiszę na moim przypadku - e34 520 sedan 91 - jak przerobić szyberdach na korbę na elektryczny tak, aby wszystko działało jak fabryka wymyśliła, nawet w przypadku, gdy nie ma pociągniętej instalacji (brakuje dwóch grubych wtyczek - czarnej i niebieskiej) po zdjęciu zaślepki z korbką od szyberdachu).

 

Części, które są potrzebne (cenny części używane z allegro):

1. Silnik szyberdachu - 50 zł (do e34 lub e32)

2. Przycisk szyberdachu - 20 zł (do e34 lub e32)

3. Maskownica do podsufitki zakrywająca silnik z dziurą na przycisk do szybera - 30 zł (koniecznie do e34! od e32 nie pasi)

4. Cała wiązka od modułów po tylnim siedzeniem aż do dachu przy lusterku, - 50 zł (kilkanaście kabli około 5m z jednego końca jedna z drugiej strony dwie wtyczki, ciężko znaleźć używaną całą nie pociętą, w razie czego nowa w sklepie z częściami BMW około 150 zł)

5. Moduł przekaźnikowy (oznaczenie "RM" - Relay module) i moduł główny (komfortu, oznaczenie "GM" - General module) - za oba około 90 zł

 

Razem koło 240 zł

 

W zależności od wersji samochodu poz. nr 5 może być niepotrzebna. Jeżeli mamy zamontowane moduły z oznaczeniem "GM/LOW"(ciemno zielony) i "RM/LOW"(czarny) to będzie potrzebna na pewno. Dodatkowo moduł GM w wersji bez obsługi szyberdachu ma 3 wtyczki zamiast 4. Wtedy też trzeba podmienić oba. Moduł RM i GM w wersji biednej po zdjęciu obudowy ma sporo wolnych miejsc na płytce na przekaźniki. RM w wersji biednej jest też sporo lżejszy od tego z obsługa szyberdachu.

 

 

Czas: około 2 godz (jak wszystko pójdzie gładko). Co robimy?:

0. Dla bezpieczeństwa można odłączyć aku.

1. Trzeba dostać się do modułów pod tylną kanapą za kierowcą - siedzisko do góry, wyjąć szarą "dyktę" pod nim, odkręcić 3 śrubki czarnej plastikowej pokrywy modułów, zdjąć pokrywę.

2. Moduły - Przed sobą poza innymi mamy dwa podłużne moduły (RM - czarny i GM - ciemno zielony), jeżeli trzeba je podmienić, należy je wyjąć, najlepiej ciągnąć za jeden koniec do góry i w ich miejsce włożyć odpowiedniki z obsługa szyberdachu ele.(Moduły oznaczone A1 i A5 na rysunku)

3. Podłączenie wiązki - w prawym dolnym rogu zestawu z modułami (patrząc od wejścia) obok czarnego modułu powinny być dwa gniazda, jedno - skrajne zajęte, drugie wolne, pomiędzy tym skrajnym a czarnym modułem. Tam należy wetknąć jeden koniec wiązki - ten z jedna wtyczką (miejsce podłaczenia - oznaczone jako X272 można zobaczyć narysunku).

4. W tym momencie dobrze jest podłączyć przycisk i silnik do szyberdachu i sprawdzić czy wszystko działa, jednocześnie ustawiając silnik szyberdachu w pozycji "uchylony do góry". (jeżeli był odłączony aku to go na chwilę podłączyć i przekręcić kluczyk żeby szyber zadziałał)

5. Podciągnięcie wiązki - Tu jest trochę rzeźby, bo ten niepodłączony koniec (dwie wtyczki) musi się znaleźć przy lusterku, czyli trzeba po kolei zdejmować plastiki i przeciągać wiązkę. Drogi jej poprowadzenia są dwie:

- Pierwsza (tak chyba było fabrycznie) dołem przy progach dalej koło przedniego głośnika i poprzez słupek przy przedniej szybie i na dach. Problem, jaki tu napotkamy to przeciągnięcie wiązki przez deskę obok kierowcy oraz kolejny problem to długość wiązki, jeżeli pociągniemy ją odrobinę nie w tym miejscu gdzie trzeba, to może się okazać, że zabraknie kilka cm, aby wtyczka sięgnęła do silnika szyberdachu.

- Druga droga, nie fachowo, na własną odpowiedzialność, dołem przy progu tylnich drzwi, poprzez słupek między drzwiami. Trzeba ją tak umieścić, aby nie kolidowała z pasem bezpieczeństwa i mech. jego regulacji, który jest tam zamocowany. Zalety to fakt, że jest łatwiej oraz spokój, że starczy wiązki, aby ją podłączyć do silnika.

W podsufitce, aby przeciągnąć kable, trzeba odkręcić jeszcze zasłonkę z lusterkiem nad kierowca i rączkę nad drzwiami, oraz zdjąć korbę i maskownicę i do tego miejsca dociągnąć dwie wtyczki wiązki do szybera. Przed wykręceniem korbki otworzyć szyberdach w pozycję "uchylony do góry". Należy potem jeszcze wykręcić cały mechanizm do korby.

6. W miejsce mechanizmu korby należy przykręcić silnik, wcześniej podłączając do niego jedną wtyczkę wiązki. Po przykręceniu silnika, należy podłączyć przycisk szyberdachu wsadzony w maskownicę, sprawdzić czy wszystko działa (trzeba pamiętać, aby podłączyć aku i przekręcić kluczyk, aby dział), jeżeli działa, włożyć maskownice z przyciskiem i poskręcać i poskładać wszystkie plastiki.

7. Niestety często w przycisku do szyberdachu, który kupimy jest spalona żarówka podświetlenia i warto ją też wymienić żeby potem wszystkiego znowu nie rozbierać.

8. Na koniec robimy bilans strat w ludziach lub sprzęcie, oby tego dużo nie było :)).

 

Na deser można delektować się domykaniem szyberdachu z kluczyka (trzeba kluczyk dłużej przytrzymać w pozycji maks w prawo - dla drzwi kierowcy)

  • 3 tygodnie później...
Opublikowano
...3. Maskownica do podsufitki zakrywająca silnik z dziurą na przycisk do szybera - 30 zł (koniecznie do e34! od e32 nie pasi)

...

 

czym sie roznia?

Opublikowano
...3. Maskownica do podsufitki zakrywająca silnik z dziurą na przycisk do szybera - 30 zł (koniecznie do e34! od e32 nie pasi)

...

 

czym sie roznia?

 

Z tego co patrzyłem to rozmiarem, od e32 jest trochę krótsza, i kształtem, ta z e32 zdaje sie nie miała zaokrąglenia przy lampce ośw kabiny tylko była prosta w tym miejscu.

  • 3 lata później...
  • 9 miesięcy temu...
  • 3 lata później...

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się

Komentowanie zawartości tej strony możliwe jest po zalogowaniu



Zaloguj się
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.